Waarom achterwaarts bij weigering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Waarom achterwaarts bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:15

Vaak zie ik op concours paarden die weigeren met springen. In sommige gevallen worden ze dan een pas of 5 achterwaarts gezet.

Maar kan iemand mij hiervan het idee erachter vertellen??

Ik begrijp dat echt niet? Wat moet een paard daar nou uithalen zeg maar? Daarbij ken ik een paard, dat als hij weigert (heel gemeen, weigert in de afzet) meteen vol achteruit gaat, omdat dat hem eigelijk is aangeleert. Dus dan mag je ook meteen de grond van dichtbij bekijken.

Ook m'n bijrijdpaard (dressuur) vind achterwaarts verschrikkelijk, omdat dit als straf is gebruikt.

Het zal wel aan mij liggen, maar kan iemand mij de uitleg geven?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:18

ik heb met springe eigenlijk niet zoveel verstand ofzo, maar is het misschien niet zo dat de paarden dan een beetje in de hand duwen, of teveel door de hand heen lopen, en alleen de drang naar voren nog hebben? ik weet het niet hoor... en dat ze daar dan de paarden even mee terug zetten

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:20

Drang naar voren lijkt me niet, dan waren ze er wel overheen gegaan, of er langsaf gevlogen.

En in de hand duwen of door de hand lopen, los je imo niet echt op door achterwaarts te gaan.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:23

Oh jee, das een springersvraag Tong uitsteken
Ik spring zelf ook niet, maar als ik lesgeef (ook dressuur) wil ik wel eens een sprongetje neerzetten.
Mocht het paard zelf te graag willen, neem ik het halthouden voor de sprong erbij en soms ook het achterwaarts. Het terug komen als de ruiter het vraagt zeg maar.
Dat omdat de ruiter altijd moet opletten of het past of niet.

Ikzelf heb altijd geleerd dat wanneer een paard weigerd (ligt meestal aan de ruiter) dat je niet links of rechts af mag gaan, maar voor de hindernis moet blijven staan en hem even duidelijk moet maken dat hij er over heen had gemoeten. Opnieuw aanrijden en beter opletten dat je er zelf goed bij bent.

Dus mijn denkwijze zou zijn, het paard nam het tempo over en het paste daardoor niet. Het achterwaats is dan in die zin, het duidelijk maken dat er teruggekomen moet worden.

Maar goed, dit laat ik liever over aan een springruiter Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:28

Ja, inderdaad. Als je zelf al ziet dat het niet gaat passen (of gewoon tussendoor), zet je hem stil. Zo leer je hem dat jij bepaald of je gaat springen of niet.

Maar zou een paard begrijpen dat als hij achterwaarts gaat, na een weigering, dat hij die halve minuut daarvoor (of langer) al terug had moeten komen Verward

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

LibertyLucky

Berichten: 964
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:32

Ik heb nl veel in vrijheidsdresuurboeken gelezen dat als je paard aan de hand niet met je mee wilt lopen en blijft staan je hem achteruit moet laten gaan ,hij gaat het vervelend vinden en wil eigelijk alleen nog maar vooruit Lachen

Het is maar een gok,maar ik denk dat het met springen ook zo word gebruikt

ik denk dat het gebruikt word ,om er voor te zorgen dat als het paard niet vooruit wilt (de weigering) hij dan achteruit moet ,zodat hij dit erg vind en dan juist wel naar voren wilt ,je laat je paard dan denken dat hij het wou ,maar eigelijk wilde jij dit bereiken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:35

Ja maar wat vind een paard erg aan 5 passen achterwaarts (ja op den duur misschien wel, maar de eerste 2-3 keer toch niet?)
Ik heb ooit een heel zandpad achterwaarts gehad, in de hoop dat hij het dan wel vervelend vond (hij wilde niet meer voorwaarts). Maar hij gaf er eigelijk vrij weinig om.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

LibertyLucky

Berichten: 964
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:37

hm ,tja ik weet het ook niet ik deed maar een gok.
Sommige paarden houden er geloof ik niet zo van.
Maar idd misschien dat een springruiter het antwoord weet

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:46

Ja, ergens klinkt dat van jou ook wel logisch.

Maare, dan wachten we maar af op een springruiter Knipoog

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:54

Ik denk dat dit topic beter op RT zou passen, daar krijg je waarschijnlijk meer antwoorden op je vraag Lachen

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:56

Ja, ik wist ook niet goed of ik em daar neer moest zetten. Omdat ik eigelijk helemaal geen springruiter ben, en ik me ook niet afvraag waarom iemand mij dat aanraad of zo. Dus het is niet echt voor mij rijtechnisch gezien. Maar het is wel weer rijtechnisch Ziek

Maar als de moddie's em willen verplaatsen, ik vind het best

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:56

ik heb in elk geval geleerd dat je moet proberen het paard er in geen geval langs te laten gaan, dan is achteruit gaan een optie

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:59

Ja oke, een pasje achteruit om weer om te kunnen draaien, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik bedoel dus echt dat ze volle kracht, zo hard als kan, een pas of 6 achterwaarts gaan.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:59

pas geleden zijn we met ons paard op oefenparcours geweest. Mijn man sprong met haar en kreeg begeleiding. Ze weigerde ook een aantal x Schijnheilig
Hij kreeg als tip; halthouden voor de sprong. Tikje met de zweep vlak achter de singel, opnieuw aanrijden en springen. T werkte goed bij Flan.

Je moet nooit voorbij de hindernis gaan.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:59

Op deze manier achterwaarts vragen is veelal een controlemiddel, immers een paard wat goed voorwaarts gereden wordt gaat ook gewillig in zn achteruit. Gewoon even een tsjek of alle knopjes nog werken, wordt ook bij western gebruikt.
Achterwaarts gaan is ook een goed hulpmiddel om te tsjekken of je paard rechtgericht is, voor meer info hierover zie www.hoefkatrol.com

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:17

Inderdaad, het wordt gebruikt om even de controle terug te krijgen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

capopjekop

Berichten: 30611
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:17

ikzelf spring wel (nouja in de B) en ik zet hem iig nooit voor de hindernis stil als ze te hard gaat. naar mijn idee leer je hem weigeren. ik zet haar er wel voor als ze er langsop wil schieten. ikzelf rijd bij een weigering eerst voor de hindernis en ff goed stevig been, eventueel een tikje en dan een nieuwe boch rijden en erop nieuw netjes opaf rijden. dus dat achteruit kan ik niet verklaren.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:23

LibertyLucky schreef:
Ik heb nl veel in vrijheidsdresuurboeken gelezen dat als je paard aan de hand niet met je mee wilt lopen en blijft staan je hem achteruit moet laten gaan ,hij gaat het vervelend vinden en wil eigelijk alleen nog maar vooruit Lachen

Het is maar een gok,maar ik denk dat het met springen ook zo word gebruikt




Van nature lopen paarden niet graag achteruit, daarom is het een soort van 'straf'.
Ik kan me voorstellen dat ze dit ook zo opvatten bij een hindernis. (weigeren, als straf achterwaarts)

En over het: je mag hem niet links en rechts van een sprong laten gaan.. Ik denk daar ook wel een kern van waarheid in zit.

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:57

Ik spring tegenwoordig ook en moest dit ook doen van degene die mij les gaf... ik heb toen gevraagt waarom? het antwoord: Om zijn aandacht weer bij jou te krijgen... als je op een hindernis af rijd focust je paard zich op de hindernis (dat is natuurlijk goed, alleen moet hij ook op jou letten) door hem voor de hindernis stil te zetten en achterwaarts is gewoon even een teken voor dat paard dat jij daar ook nog zit Knipoog je leert hem hierdoor overgens niet te weigeren maar gewoon naar de ruiter te laten luisteren, dus niet als een bezetenen op die hindernis afgaan en springen waarneer hij vind dat het kan... nee waarneer jij dat zegt

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:57

Idd gehoorzaamheid, ik gebruik het zelf eigenlijk nooit want als ik een weigering heb is het meestal mijn eigen schuld.

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:56

Een lesgever van bij ons op de manege gebruikt ook altijd achterwaarts bij protest van het paard (bij springen). Want achterwaarts is een straf voor het paard..
Dan weet het paard dat hij iets verkeerd heeft gedaan...
Maar hoe het dan zit in een dressuurproef Haha! dat een paard achterwaarts moet gaan Haha! Dat moet je mij niet vragen hihi...beschouwt het paard dat dan ook als straf Verward dat weet ik niet Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 13:59

Maar (ja ik blijf irritant doen Lachen ), waarom zou je juist na een weigering de controle willen? Je merkt dan toch al 10 passen van te voren dat je je controle kwijt bent. Dan ga je toch niet meer op een hindernis af, als je denkt dat hij toch niet springt omdat je de controle kwijt bent. Of ligt dat nou aan mij Verward

Bovendien is een weigering vaak een voorwaartse fout, of ze komen niet goed uit. Nou, dan is het paard toch niet fout, maar jij als ruiter.
En als ze de hindernis ècht eng vinden, dan kom je er met achterwaarts ook niet.

En inderdaad, als paarden achterwaarts echt zo'n erge straf vinden, waarom zit dat dan in (bijna) alle dressuurproeven?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:20

Voor controle,

Ik doe het zelf eigenlijk nooit voor een hindernis maar soms als me pony/paard erg loperig is...dan is het wel is even van; "in zijn achteruit" Tong uitsteken

Maar ik zou hem zelf nooit bij een sprong achterwaarts laten gaan, hij moet er tenslotte voorwaarts overheen Haha!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:30

Vonnie84 schreef:
Ja, inderdaad. Als je zelf al ziet dat het niet gaat passen (of gewoon tussendoor), zet je hem stil. Zo leer je hem dat jij bepaald of je gaat springen of niet.

hmm ik heb een westernpaard en besloot daarmee te gaan springen, les van iemand die daar gediplomeerd voor was en zelf m springt ofzo dus dat ging wel goed, maar bij 30 cm ofzo (kan vanuit stilstand nog met gemak) kwam ze fout uit en zette ik haar vlak voor de hindernis stil, en vanaf dat moment ging ze regelmatig weigeren, totdat ze op een dag een losse balk op de grond niet meer sprong...
na maanden oefenen sprong ze oxers van 70 cm zonder problemen, maar stilzetten doe ik iig niet meer, hoe slecht ze ook uitkomt, springen zal ze gewoon doen en moet op die hoogtes nog lukken dus ik heb er ook geen reden voor Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:39

[quote="Vonnie84"]Maar (ja ik blijf irritant doen Lachen ), waarom zou je juist na een weigering de controle willen? Je merkt dan toch al 10 passen van te voren dat je je controle kwijt bent. Dan ga je toch niet meer op een hindernis af, als je denkt dat hij toch niet springt omdat je de controle kwijt bent. Of ligt dat nou aan mij Verward


Bovendien is een weigering vaak een voorwaartse fout, of ze komen niet goed uit. Nou, dan is het paard toch niet fout, maar jij als ruiter.
En als ze de hindernis ècht eng vinden, dan kom je er met achterwaarts ook niet.

quote]

Wanneer je in een parcours je toch naar de hindernis, je mag niet ff een volte draaien dit telt als weigering. Thuis ga je inderdaad niet op een hindernis af als je geen controle hebt.

Wanneer de weigering een fout is van de ruiter is het ook niet nodig om achterwaarts te rijden. Ik moet zeggen dat ik het nooit doe, hoogstens 1 pas om niet langs de hindernis af te moeten. Als de mijne weigert is altijd mijn fout.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 2 bezoekers