[AR] Lederen of Nylon tuig? Ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

[AR] Lederen of Nylon tuig? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 12:11

Ik vraag me af wat nu het verschil is .. behalve gewicht/onderhoud/prijs.

Heeft er iemand ervaring met een nylon tuig?
Waarom zou je kiezen voor een nylon ipv een lederen tuig?
Is het stevig genoeg?
Enz..

(Heeft iemand een nylon tuig te koop, nwpr 600 gld nu 90 euro, twijfel dus Verward )

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:39

Branca schreef:
Ik vraag me af wat nu het verschil is .. behalve gewicht/onderhoud/prijs.


Gewicht: het is lichter
Onderhoud: schoonmaken met een beetje water is genoeg
Prijs: is wat goedkoper.

Kwaliteit t.o.v. lederen tuig:
Ze zeggen dat het even sterk is en even lang meegaat.
Ik heb al een tuig gezien van 2 jaar oud dat langs alle kanten begon te rafelen. Ik ben er persoonlijk dus nog niet van overtuigt dat het net zo goed en even lang meegaat als een lederen tuig.

Een goed onderhouden lederen tuig (regelmatig schoonmaken en invetten) is wel mooier.

Een andere optie is een ledertech tuig. Het ziet eruit als echte leer en je maakt het op dezelfde manier schoon als een nylon tuig. Het is wel iets duurder.
Kwaliteit t.o.v. leder: ??

Ik heb gekozen voor leder.
Ideal verkoopt lederen, nylon en ledertech tuigen. Je kunt je daar verder laten voorlichten.

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:00

Onze kennissen hebben een nylon tuig en ze zijn er helemaal weg van.

Wij hebben (en houden) gewoon leer, omdat het er mooier en netter uitziet (zeker op sjieke pony's) en omdat wij het schoonmaken niet zo een probleem vinden.

Ik denk net als Nobby dat de levensduur ongeveer hetzelfde zal zijn. Wij hebben hier ook nog een leren trainingstuig van een jaar of 15 dat nog prima in staat is.

Lethertech wil ik je niet aanraden. Dat heeft een andere kennis Knipoog En dat is een ramp met verstellen. We zijn 20 minuten bezig geweest om het tuig goed op maat te krijgen, op een of andere manier is het helemaal niet soepel.

Het meeste leren tuig is trouwens ook versterkt ,op de plaatsen waar het nodig is, meet nylon.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:17

Je hebt wel een aantal merken die goed tuig hebben, daarnaast is er ook veel troep op de markt met een slechte pasvorm en wat sneller slijt (ringetjes die loslaten en zo).
Weet je toevallig het merk Branca?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:21

Misschien zijn de kunststof tuigen van Zilco voor jou een optie? Zilco wordt veel gebruikt in de endurance en eventing, maar tegenwoordig ook in de marathon bij het aangespannen rijden. Het is oersterk materiaal en het is vooral heel gemakkelijk schoon te houden, heel handig als je veel door de bagger rijdt. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:19

Fijn jullie reacties te lezen..
Heb gisteren een lederen tuig opgehaald.. ga ik efkes passen.. en ja, als het goed past, houd ik het.
Dat nylon tuig kan ik niet eerst bekijken, heb wel foto's ervan gehad via mail. Het is 3 jr geleden gekocht bij Sanderse te Bennekom.

Vraagje, weet iemand hoelang de leidsels van een pony-enkelspantuig zijn?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:26

Ik heb sinds kort een kunsstof tuig, maar ik kan je er nog weinig van vertellen qua duurzaamheid, ik heb het net 2 weken

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:59

ik heb een leren tuig, vind ik persoonlijk mooier. arwenlune van bokt heeft geloof ik een zilco tuig, heeft ze wel eens verteld...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:58

Branca schreef:

Vraagje, weet iemand hoelang de leidsels van een pony-enkelspantuig zijn?



De lengte van de leidsels weet ik niet.
Mochten ze nu te lang zijn, dan is het nog geen reden om ze niet te nemen.
De leidsels bestaan uit twee stukken die vastgemaakt worden met gespje.
Zijn ze te lang, dan kun je een klein lusje (zou evt. met een strotouwtje kunnen) aan de gesp maken, officiele term is "pinkriempje".
Je kunt dan het pinkriempje om je pink doen en dan liggen ze niet los op de kar of ze zitten niet in de weg met op en afstappen.

Succes.

Volg je hart, met verstand en goed doordacht.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:01

Nadeel van Nylon is dat het niet breekt in geval van nood.
Ik zou voor leer gaan.

Je suis Charlie.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:51

Cassidy:
Dat is eerder een voordeel. Als het knapt ben je verder van huis, dan dat je snel de paniekhaken losknipt
Het meeste leer word tegenwoordig ook verstevigd met nylon ertussen. Vooral in de strengen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:00

Maar stel dat een koets omgaat, en je paarden nemen in paniek de benen, dan wil je wel dat er wat breekt . Of hij raakt verstrikt in de strengen/leidsels enz...en loopt zo te knokken dat hij zich alleen maar vreselijk bezeerd. Ik moet er niet aan denken.

Leer behoor je goed te onderhouden....en dat is nog al eens een heet hangijzer.

Je suis Charlie.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 18:08

Heb tuig gepast..past goed.. dus houden maar! Zitten geen leidsels bij.. maar heb een dikke stoffen soort longeerlijn met aan ieders uiteinde een musketonsluiting. Vandaar de vraag over de lengte ervan.
Leer onderhouden is niet erg..staat inderdaad wel mooier ook...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:41

Als ik jou was zou ik gewoon menleidsels aanschaffen! Dat rijd een stuk lekkerder als longeerlijn.
Als je het helemaal goed wilt doen, moet je dames leidsels nemen, die zijn dunner Hangt hier ook in de kast!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:47

Ik had bij het mennen idd problemen met die brede stroken leer (ik heb handschoenmaat 6)

Je suis Charlie.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:13

Damesleidsels zijn net 1 à 2 mm kleiner, maar liggen daardoor wel veel fijner in de hand


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers