hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:28

Bij mijn paard is vandaag aan zijn achterbeen een hoefzweer blootgelegd, wat is jullie ervaring en hoelang duurt zoiets ongeveer voordat je weer voorzichtig kunt beginnen te rijden? Koe

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:48

Ik heb altijd begrepen dat je weer mag gaan rijden als het paard niet meer kreupel loopt. Maar vraag voor de zekerheid even aan je hoefsmid, die kent het paard beter dan ik. Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 11:30

Uiteraard moet het wondje ook weer helemaal dicht zijn he, anders komt er opnieuw vuil in en ontstaat er weer een zweer.

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:37

Mijn paardje heeft ook een hoefzweer gehad en dat is heel erg vervelend.
Komt vaak voor door dat ze veel in nattigheid staan.
Ik heb een fjordje en de fjorden kenners weten dat over het algemeen fjorden erg hard voor zich zelf zijn ze blijven er mee rond lopen tot dat het echt niet meer gaat en dan lopen ineens ontzettend kreupel ik schok me echt rot.
Mijn hoefsmit heeft het toen eruit gesneden zodat de druk er af kon en bij mij liep ze toen al gelijk een stuk beter ze was eigenlijk niet eens meer zo erg kreupel meer onregelmatig.
Ik heb toen een tijdje haar hoef 2 keer per dag in biotex met lauw water gezet en de hoef beschermt met een speciaal schoentje zodat ze nog wel lekker naar buiten kon enzo, maar dat het wel lekker schoon bleef.
En toen ze weer lekker liep en het plekje er mooi uitzag ben ik weer lekker gaan rijden.

xxxxxxxxx van mijn fjordenmeisjes

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:41

Heeft de hoefsmid het bloot gelegd of de DA.En is er ook antibiotica gegeven? Je moet er voor zorgen dat de hoef goed schoon blijft.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 22:27

Mijn pony heeft een hoefzweer gehad zonder dat ik het doorhad. Hij had een wondje boven aan de kroonrand. Maanden later zij de hoefsmid van dierenkliniek Emmeloord: Heeft jou pony een hoefzweer gehad? Zag hij aan de beschadiging van de hoorn van de hoef (was al flnik naar beneden gegroeid) Bleek een naar boven uitgebroken hoefzweer te zijn geweest. Heeft mijn pony niet laten merken... Heb dus ook steeds doorgereden. Pas op voor schimmel!

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 23:09

volgens mij zie je dat echt wel als de zweer boven doorbreekt. Dit moet je tijdens het poetsen toch tegen komen?

Mijn paard heeft inderdaad antibiotica gehad en is inderdaad door de dierenarts behandeld.
De druk was er meteen af,en in stap is er niets te zien, maar in de draf kreupelt ze nog steeds. Koe