samenwonen vervolg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

samenwonen vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 11:09

Hehehe we zijn bij de hypotheker geweest en weten wat we kunnen lenen,Als we de duurste hypotheek nemen,houden we 400 euro pm,over,we hebben dan alles betaald wat er te betalen valt,gas/water/licht,verzekeringen,kleding,auto,en benzine,ruim gerekende boodchappen,paardrijlessen voor 3mnd,gemeentebelasting/
Wie o wie durft:....Zal het onderhouden van een paard te doen zijn,uitgegaan van een stal van 100 euro?[waar ik mn verzorgpaard heb staan kost het 100 euro all inc.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:18

Ik vind t krap.
Dat soort berekeningen vallen meestal goedkoper uit dan de werkelijkheid.
Wat ik ook mis in je rijtje, zijn kosten voor uitgaan, uit eten enzo. En mobiele telefoon, gewone telefoon, internet enz.
*edit* wat ik ook mis zijn kosten voor onderhoud van je woning. Kan ook nog flink oplopen hoor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:19

Maar dan heb je het over de duurste hypotheek. Dan moet je gewoon op zoek gaan naar een goedkoper huis c.q. voordeliger hypotheek, zodat je meer overhoudt. In dat geval moet het vast wel lukken om t.z.t. een eigen paard te houden. Je moet niet op je top gaan zitten met je hypotheek, je wilt toch ook nog leuk leven?
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-06-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:20

Ik vind het ook krap.
Ik zelf hou ook erg van op vakantie gaan een keer lekker
uit eten. Het is maar net wat jij wilt, maar ik zou er nog maar
eens goed over nadenken

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:43

persoonlijk zou ik het niet doen ... je moet ook nog wat geld over houden en niet alles per maand op gebruiken elke maand komt er toch weer wat bij kijken wat je niet verwacht had ... Stel je voor je schaft een paard aan en je wasmachine gaat stuk wat doe je dan ?! een lening afsluiten voor een nieuwe wasmachine ?!
Nee ik zou het niet doen ...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:00


Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:05

ik woon samen en heb ene paard, ik moet je zeggen dat het we welk dubbeltje moeten omdraaien. Ik betaal incl per maand 150 stallinggeld. Mijn vriend werkt 40 uur en studeert ik werk volledig 40 uur. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jullie inkomsten zijn, maar het is moeilijk. Ik kan niet zomaar ff nieuwe kleren kopen, wanneer er iets kapot gaat bv auto tja dan zitten we met onze handen in het haar...

Maar goed daar heb ik voor gekozen, en begrijp me niet verkeerd ik ben dolblij met me paardje Haha!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:08

als ik jou was, dan zou ik eerst even een paar maanden gaan samenwonen, dan weet je wat je echt kwijt bent en dan kun je pas goed bekijken of je het kunt betalen.
succes in elk geval

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:09

Heb je wel eens gedacht aan eventuele medische kosten? die erbij kunnen komen? En ik denk dat je met 100 euro niet echt ver komt.
Ik hoop dat je er goed over nadenk want als je straks je paard weg moet doen is dat echt heel erg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:15

Ik zou het niet doen. Als je om een of andere reden niet kunt of wilt blijven bij het adres waar je 100 Euro betaald, zit je wel met de gebakken peren. Een bijrijden zoeken om het allemaal te kunnen blijven betalen is ook een probleem, want die kunnen er ook zomaar mee ophouden, en nu aan een paard beginnen terwijl je weet dat je hem niet alles kunt geven wat hij misschien nodig heeft...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:31

Nee niet doen. 400 euro "over" vind ik echt niet veel en ik neem aan dat je ook wel eens wat ander wil doen of geld nodig hebt voor in nood.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:34

Waar in hemelsnaam wonen jullie allemaal!!! Wat een bedragen voor stalgeld .. Ik hoop dat je niet in de randstad komt wonen want als je hier een stal vind waar je voor € 100 incl. kan staan ben je echt een held. Ik betaal bijna anderhalf keer zoveel!!! (maar dat terzijde)

Ik zou het van dat geld niet doen.. het is echt te krap los van je stalling kost een paard echt iedere maand wel wat extra.. verzekering, ontwomen smid, spulletjes, smid arts.. Riant stond laatst ook een paar dagen op de kliniek kosten ongeveeer € 500.. en als op dat moment toevallig je auto o.i.d. stukgaat dan zit je goed in de penarie.. Als je het doet zou ik eerst zorgen dat je een flink potje hebt gespaard voor dit soort dingen zodat je geld achter de hand hebt voor gekke dingen en nood gevallen.

Het lastige is dat als je samen woont en je paard jaagt je op kosten dat je partner daat ook de dupe van is.. dus goed over nadenken!! Bij ons kon het in het begin dat we een huis kochten ook niet maar na 1.5 jaar verdienden we allebei beter en ten kon het wel.. geduld is een schone zaak.. maar houd je soms wel uit de problemen. Knipoog

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:48

Als ik jou was zou ik als jullie een woning hebben gevonden, eerst een paar maanden uitproberen of je ook echt € 400,00 per maand over houdt. Probeer dit een paar maanden achter elkaar opzij te zetten, dan heb je meteen een bodempje voor als er onverwachte ziekte kosten komen. Zelf heb ik heel vaak van dit soort berekeningen gemaakt en 9 van de 10 keer kom je scheef uit. Wees verstandig en overhaast niets. Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:10

Ik denk dat je toch zeker een half jaar iedere maand 400 Euro opzij moet zetten, zonder er aan te komen. En maak je geen illusies...een paard aanschaffen komt altijd duurder dan je had gedacht, want wil je een paard kwijt wil niemand hem hebben, ben je zelf op zoek, willen ze de hoofdprijs. En troost je: het eigen paard komt altijd eerder dan je had gedacht.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:31

mn vriend en ik hebben een huis gekocht, en ik heb 2 paarden, maar rij ook nog eens wedstrijden en heb vrij dure priveles, en ik werk niet fulltime

en wij kunnen het ook

nou verdiend mn vriend veel meer dan ik, dus ik ga 1/4 hypotheek betalen en hij 3/4
boodschappen doen we ieder de helft en zijn vader maakt iedere maand een aaridg bedrag over naar hem en naar zn broer(vader heeft eigen zaak, gift is aftrekbaar ivm belasting ofzo?) en daar betalen we gas water licht en tv enzo van

we zijn uitgegaan van een hyptoheek waar we niet alleen rente betalen, maar ook geld aflossen, na de looptijd van 30 jaar is het huis zo goed als afbetaald
als je lagere maandlasten wilt hebben, kan je kiezen voor minder aflossen, nadeel is wel dat dan na 30 jaar braaf hypotheek betalen het huis voor de helft van jullie is en voor de helft van de bank(ligt er maar net aan hoeveel je dus nog aflost)

je kan ook met je vriend overleggen over hoe je het gaat doen, dat hij bijv. iets meer hypotheek betaald(laat dit vastleggen bij de notaris, dat bij verkoop van het huis de opbrengst eerlijk wordt verdeeld, betaald je vriend 60% en jij 40% dan is 60% van de opbrengst voor hem, klinkt logisch maar alles vast laten leggen is wel zo verstandig)

mn paarden staan bij mn ouders thuis, maar aan voer, hooi en stro etc ben ik voor die 2 meer dan 100 euro per maand kwijt, iedere 2 maanden beide naar de smid, 2x 43 euro, lidmaatschap van de club, ionschrijfgeld wedstrijden, startkaart priveles etc en ondanks dat kan ik nog iedere maand een beetje sparen, en ook gewoon uitgaan en kleren kopen en spullen voor mn paard kopen

dus als je een beetje oplet op wat je uitgeeft moet het vast wel lukken!
mn vriend en ik wilden niet dat we iedere cent 3x moeten omdraaien en bij alles wat we uitgeven heel goed moeten nadenken, dus daarom hebben we niet de maximale hypotheek(waarbij na 30 jaar het huis 100% is afbetaald en van ons is) gekozen, maar wel zo dat we na 30 jaar wel t grootste deel hebben afgelost, ook hebben we de hyptoheek een halve ton boven de prijs van t huis laten zetten, zo is er nml altijd de ruimte de hypotheek op te hogen ivm verbouwing enzo.

verder heeft mn vriend bij de bank alles geregeld, ik was er wel bij, maar t meeste klonk te ingewikkeld dus weet het niet helemaa precies hoor.

maar ik denk dat je je paard best kan houden!

let er wel op dat je maandelijk ook wat opzij zet voor een reserve-potje, stel dat de auto/wasmachine/ kapot gaat of t paard naar de DA moet, dan is t altijd fijn iets achter de hand te hebben
en nog een beetje sparen, voor bijv een vakantie, dagje weg, iets anders
dat doen wij nml wel(of ja dat gaan we strax doen, 15 juli krijgen we de sleutel Lachen )

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:35

Ik zou het niet doen persoonlijk. Echt, 400 euro is weg voordat je het weet, het lijkt een heel aardig bedrag, maar je wilt toch ook op zijn tijd nieuwe kleren, af en toe stappen of uit eten, een bos bloemen op tafel, daarbij moet je een eigen huis ook zelf onderhouden en daar zul je ook geld voor moeten reserveren. Ook al doe je veel zelf, het jaarlijkse onderhoud kost best het een en ander hoor. Ik kan nog wel doorgaan met opsommen, maar dat zal ik je besparen...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:35

400 euro lijkt veel, maar als je op jezelf woont komen er zoveel onverwachte kosten bij dat het echt zo op is. Probeer eerst idd. eens een tijdje echt dat geld opzij te zetten. Zo heb ik het ook geprobeerd, maar het eerste jaar moest ik bijna elke maand geld terugboeken vanwege onverwache zaken (belasting, een keer een boete, reparatie, etc.) Als je thuis woont houd je met heel veel dingen geen rekening, dat heb ik wel gemerkt. Soms kom je echt de raarste dingen tegen die je moet hebben/betalen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:37

* heb nu beter gelezen, t gaat over het aanschaffen van t paard, dan zou ik eerst sparen, en bij je verzorgpaard blijven, stoppen met de manegelessen en goed sparen
heb je dan een aardig gevulde spaarpot, dan kan je opzoek gaan naar een paard
want stel je koopt nu een paard, en die wordt ziek of je auto gaat kapot, dan heb je meteen al een probleem
ik heb mn paarden alle2 al jaren, dus dat ik ze niet verkoop is logisch, maar als ik er nu nog geen had gehad, dan kon ik hem echt niet meteen aanschaffen

rijdt je vriend ook, of is het paard echt alleen voor jou? als hij voor jullie beide is, dan zou ik even heel erg zuinig aan doen(vind je vriend dan ook niet erg, wel als t paard alleen er voor jou is, dan wordt hij de dupe van het erge bezuinigen) zodat jullie extra snel sparen, dan is dat paard er binnen een jaar wel, maar ik zou eerst eens kijken hoe het gaat als jullie eenmaal samenwonen, hoeveel je echt per maand overhoud.
ik heb het geluk dat mn ouders garant staan voor DA kosten(e die hb ik nogal vaak Scheve mond ) en dat alles er al is, paarden, zadels, hoofdstellen, dekjes, dekens, bandages, peesbschermers, alle andere spullen voor de verzorging en een trailer etc etc
want een paard aanschafen komt meer bij kijken dan alleen het kopen van t paard zelf.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:40

Ik zou het nog niet doen. Het is wel erg krap, en als er dan wat gebeurt heb je een probleem. Er is vast wel een leuk bijrijd paard oid te vinden voor de komende paar jaar. Dan kijk je dan gewoon verder hoe alles uit pakt.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:28

Renske20 schreef:
mn vriend en ik hebben een huis gekocht, en ik heb 2 paarden, maar rij ook nog eens wedstrijden en heb vrij dure priveles, en ik werk niet fulltime

en wij kunnen het ook



Hoezo wij kunnen het ook, je woont er nog niet eens!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:53

maudy"]
[quote="Renske20 schreef:
mn vriend en ik hebben een huis gekocht, en ik heb 2 paarden, maar rij ook nog eens wedstrijden en heb vrij dure priveles, en ik werk niet fulltime

en wij kunnen het ook



Hoezo wij kunnen het ook, je woont er nog niet eens!
[/quote]


voor je een hyptoheek afsluit, bekijkt de bank eerst wat je aan kosten hebt, en wat je verdiend, en aan de hand daarvan bepalen ze je hypotheek. we hebben aangegeven hoeveel ik voor mn paarden kwijt ben, hoeveel we per maand over willen houden voor leuke dingen en om van te sparen, verder berekende de bank de vaste lasten(verzekeringen, gas wate licht etc om het plaatje compleet te krijgen
)
zo zijn we bij een hypotheek gekomen waarbij we aan t einde van de looptijd bijna heel t huis hebben afbetaald(je kan er ook voor kiezen dat je niet aflost alleen rente betaald, dan zijn je maandlasten een stuk lager, maar na 30 jaar betalen is t huis nogsteeds van de bank, wij hebben t huis na 30 jaar bijna helemaal afbetaald)

Nu wonen we in het appartement van mn vriend, en betaal ik ook gewoon mee, dus nee we wonen nog niet officeel samen in ons nieuwe huis, maar ik ben wel bijna iedere dag bij hem in zijn appartement, en betaal nu dus ook al mee. dus qua kosten veranderd er na de verhuizing bijna niets, alleen dat we veel minder benzine verbruiken omdat hij dan 15 km dichter bij t huis van mn ouders(waar mn paarden staan) woont, en zn werk is dan in dezelfde plaats als waar we gaan wonen, dus hij is ook geen reiskosten meer kwijt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:57

Renske, je kunt pas zeggen dat je het kunt als je er zit en er al een tijdje mee te maken hebt gehad. Op papier ziet alles er heel er goed uit, maar er hoeft maar iets te gebeuren (bekeuring, inbraak, werkeloosheid, AOW o.i.d) en je beland in de neerwaartse spiraal waar je heel moeilijk weer uitkomt.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:57

ik wil dit topic niet verder verpesten, maar ik weet hoe een huis kopen werkt Knipoog

Ik weet ook dat ik niet model sta voor de rest van Nederland, maar ik weet wel (onder andere) uit ervaring dat het niet altijd uitkomt wat je van te voren bedenkt. Er zijn altijd kosten die je bent vergeten, of die toch hoger uitkomen dan je hoopte.

Woont je vriend nu in een huurhuis? Zeker weten dat je dan andere kosten hebt dan in een eigen huis. Alleen al omdat je in een koophuis waarschijnlijk meer wil investeren.

Ik denk dat je pas na een jaar, misschien zelfs anderhalf jaar, kunt kijken of je geld over hebt voor een paard. En dan heb ik het nog niet eens over tijd. Lachen
Laatst bijgewerkt door maudy op 03-06-04 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:59

Cassidy, ik ben het helemaal met je eens!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:06

Als je alles laat berekenen, komt t altijd goedkoper uit dan in werkelijkheid.
Ze rekekenen altijd naar t positieve toe. Dus als je nou bij je berekening 10 % optelt, zit je op je werkelijke uitgaven. Haha!