Wanneer is de beste dektijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Wanneer is de beste dektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:22

Zoals sommige hier wel zullen weten, Ivanka zal er ook aan moeten geloven. Sanne wil een veulen uit Ivanka, dus Sanne zal er ook alles aan doen om er een veulen uit te krijgen Lachen.

Zoals alles er nu voor staat, zal ze volgende week hengstig gespoten worden en dan in die week ook geïnsemeneerd (als het goed is).

Maar nu was mijn vraag aan de 'echte' fokkers hier, in welke maand is het nu het beste om je veulen te krijgen?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:24

Of ik een echte fokker ben....denk het niet, maar ik heb wel mijn voorkeur. Ik hou zelf niet van hele vroege veulens dus April is voor mij de ideale maand, misschien nog Mei. Maar als je merrie dan echt veel langer draagt komt het veulen in Juni, en dat vind ik persoonlijk te laat.

De eerste kwam bij ons in Februari, en dat vind ik dan weer ietsie te vroeg.

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:43

Voor eind april wil ik niets dekken, eind maart vind ik vroeg zat voor de veulens.
Zo begin mei vind ik het mooist om te beginnen. Lukt het niet, dan heb je nog 1 of 2 kansen daarna.

Maar waarom begin je meteen met hengstig spuiten? Lijkt mij niet echt een fijne start maar meer iets om te doen bij problemen met hengstig worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:46

En bij hengstig spuiten is de kans groot op tweelingdracht.

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:57

Cassidy schreef:
En bij hengstig spuiten is de kans groot op tweelingdracht.

Sommige mensen nemen liever dat risico omdat ze het te veel werk vinden om te schouwen of te scannen.
Mijn manier van fokken is het niet
Bij probleem merries ok, die heb ik ook wel eens laten spuiten maar dat was dan omdat ze in mei/juni nog totaal geen hengstigheid liet zien en er ook geen follikel ontwikkeling was te zien op regelmatige scans.


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:00

Als je sportpaarden fokt is vroeg op het jaar een voordeel omdat die veulens achteraf bij de jonge paarden een aantal mnd voorsprong hebben. Dat kan een aardig verschil maken bij 3 en 4 jarigen maar ook nog bij de 5 jarigen. In Duitsland worden veulens zelfs in november geboren, dan moet niemand je zeggen dat het verschil met een paard wat in juli geboren wordt enorm groot is, vooral dan in de eerste levensjaren.
Maar zoals gezegd hebben die dan een voordeel op hengstekeuringen en wedstrijden voor jonge paarden.
Voor de meeste mensen zijn veulens pas leuk als de paarden weer de wei op kunnen. Het steeds binnenhouden is ook niet goed voor de groei van de veulens dus van april tot augustus is voor de gewone liefhebber waarschijnlijk de beste periode.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:14

Zo rond eind april en mei vind ik de mooiste tijd. Maar helaas ben ik niet de enige die dat voor het zeggen heeft, de merrie moet het ook maar net pakken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:10

Helemaal leuk wordt het bij het fokken van sportpaarden als er zo vroeg wordt gedekt dat het veulen nog voor de 1st Januari wordt geboren. Dan heb je een veulen van bijvoorbeeld een week oud dat per die datum een jaar is.

Ik wil niet weten hoeveel paarden er op 1 Januari geboren worden (officieel) en officieus al een week oud zijn.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, claucarlien, Happy_Hippie, Janinevv, KaasSouffle_, Kvikur, kyrkelover, Nezumichan, SemrushBot en 65 bezoekers