Krampentrekker? Of?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Krampentrekker? Of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:37

Bij mijn Ijslander in de wei staat een poolse merrie. Zij is net 2 jr geworden en al ruim 1.70/72m.

Afbeelding
( hier was ze ong 1,5 jr, had ze wond bij schoft)

Vanaf begin loopt ze vreemd met de achterhand. Als je haar vrij laat lopen in de wei.. gaat ze meteen in galop en hakt als het ware met haar achterbenen tegelijk om weg te komen. Er zit voor zo'n jong paard ook maar weinig kracht in. Ze kan niet echt normaal draven dan.
Als ze stilstaat en wat wil verstappen, zie je dat ze een achterbeen wat naar buiten draait en weer bijzet. Een soort bochtje maakt.

Volgens iemand is ze een krampentrekker. Dit vanwege die vreemde bewegingen.
Anderen denken aan ataxie. Maar ik begreep dat ze van ataxie een bokbeweging maakt?

Wie heeft een idee?
[/img]

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:39

Eén van mijn paarden is een krampentrekker, maar zoals jij het hierboven beschrijft herken ik er niets in van krampentrekken. Ik zou toch geneigd zijn aan iets anders te denken. Om zekerheid te hebben, zou ik er een DA bij laten komen.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:44

Wat zijn de verschijnselen dan van je paard?
Waar denk jij dan aan?

De veearts moet komen om te enten, dus mag ie gelijk kijken...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:24

is het niet gewoon door de snelle groei dat de rug spieren nog niet helemaal goed en lang ontwikkeld zijn en dat dat straks wel bij groeid? Een heleboel paarden biljarderen een klein beetje met de achterbenen, dat is niet erg (het is niet mooi, maar ook niet zwaar fout). Laat maar weten wat de DA zegd, ok?!?

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:04

Inderdaad wel even de Da erbij,maar meer voor de bijstelling tot een goed dieet en eventueel een vitamineprik als iets anders.
Krampentrekken lijkt op een hanentred zij het dat het meestal beiderzijds is, maw benen worden met name in draf extreem hoog opgetrokken, in de handel wordt het voorzichtig "overactief" genoemd. Een hanetred Is vrijwel altijd eenzijdig en de beweging is vaak ook iets schokkerig. Ook treedt dit meestal overnacht op en is helaas vrijwel altijd een symptoom van een min of meer actieve ataxie.
De beweging die jij hier beschrijft lijkt er niet op. Waar dit paard mee te maken heeft is een te snelle groei, waardoor ze slap en (tijdelijk) volledig in onbalans raken. Nogmaals een aangepast dieet, met waarschijnlijk wat extra kalk,mineralen en vitaminen, e.e.a. in overleg met de DA lijkt me op zijn plaats. Waar je vriendin overigens zin aan heeft, ze zal lang op dit paardje moeten wachten, voor ze er mee aan het werk kan, deze extreem grote paarden zijn ook extreme laatbloeiers, die pas laat uitgegroeid zijn. En als ze nu al over de 1.70 zit, zal ze straks gemakkelijk de 1.80 kunnen halen. Smaken verschillen gelukkig, maar ik zou er niet aan moeten denken!!!!!! Hoe dan ook, het lijkt voor geen meter op krampentrekken of ataxie, maar gewoon een grote, een beetje uit haar krachten gegroeide, lekkere slappe slungel, die met een aangepast dieet en niet te vroeg in het werk genomen, best voor elkaar komt. (Op de maat na dan).

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:59

het kan ook door slapte komen dat zie je wel vaker bij jonge paarden die zo groot zijn.bij ons op stal stond een paard dat door de slapte steeds op slot sprong achter. dat is nu over.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:59

Klopt, dat kan ook nog.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:22

ik ben toevallig een paar weken geleden bezig geweest een jonge ferro zadelmak te maken deze deed precies hetzelfde. in draf en galop was er niets te zien van dat "bochtje"maar in stap wel. dit paardje was helemaal doorgelicht door de DA maar ze kunnen niets vinden. ze denken nu ook aan slapte en hebben hem voor de zomer weer op het land gegooid. moet er wel bij zeggen dat dit helemaal geen groot paardje was ong 165 en is drie jaar oud. het is inderdaad wel een vreemd gezicht want het lijkt net of er iets in z'n heup zit waar ie zijn been omheen moet draaien.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 12:25

Heb net wat opgezocht van hanetred/kramperigheid. Daar staat dat ie overdreven hoog op moet tillen bijv. Dat doet ze niet.
Ze laat dat "bochtje" dus alleen zien bij stilstaan en bij draaien (bij voerbak bijv.)
Het is naturlijk een kolos van een paard. Ze zal ook wel pijn hebben.
Hoe groot zal ze wel niet worden en wanneer kan zo'n paard ingereden worden?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:17

Branca schreef:
Hoe groot zal ze wel niet worden en wanneer kan zo'n paard ingereden worden?


je moet zo'n groot paard meestal een jaar extra in de wei laten staan, voordat je er mee gaat rijden.
hoe groot zo'n paard wordt is moeilijk te zeggen.
soms stoppen ze op 2 jarige leeftijd met het harde groeien maar sommige groeien gewoon door.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:00

Toen ik hem zag lopen dacht ik alleen nog maar aan inslapen...

Het is niet eens te omschrijven hoe dat hij loopt. Hij stampt met beide achterbenen tegelijk en kan dus niet draven. Hij is achter een stuk hoger dan voor en zijn achtebenen zijn kaarssrecht. Hij kan ze amper buigen. Hij draaft dus ook amper, want als hij dat doet dan ziet hij eruit als een kameel. Niet grappig bedoeld. Echt waggel van links naar recht, dus hup... in galop !

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:40

Dat ze vanachter zwaar overbouwd is, meende ik op de foto ook al te zien, maar dat is op zich niets om je ongerust over te maken en dat is precies de reden waarom, ze zo raar loopt te krabbelen op dit moment. Die" overbouw" komt dadelijk bij de volgende groeispurt wel weer recht en je hebt zomaar kans dat ze van het najaar ineens weer een extreem afhangend kontje heeft en dat je denkt, help het lijkt wel een kikker, dit komt nooit meer goed. Sommige paarden groeien echt in partjes en dat dat er dan doorgaans niet uitziet accoord. Als je geluk hebt kun je af en toe, even heel kort vernemen dat ze in balans zijn en op zo'n moment kunnen ze ook even de sterren van de hemel lopen. Ik heb dit meerdere malen meegemaakt en echt niet alleen bij die hele groters, al is het bij dit soort paarden natuurlijk wel veel opvallender. Nogmaals, met een goed dieet komt dit allemaal wel weer in orde, alleen oppassen dat je haar niet dik laat worden, want overwicht kan wel degelijk schade aan spieren en botten geven. Wat de maatvoering betreft, als ik zo naar de foto kijk is dit beestje nog lang niet uitgegroeid, dus als je vriendin "pech" heeft wordt het toch nog wel een 1,80er en dat dat minstens 1 jaar extra kost lijkt me wel duidelijk. Een advies, kijk en erger je niet teveel. Het is bekend dat jaarlingen, naarlingen zijn, maar sommigen houden het vol totdat ze 4 a 5 jaar zijn. Maar hoe lelijker in het begin, hoe mooier ze opdrogen. Sterkte.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 12:29

Het paard is van de boer waar ik altijd kom.
Ze is nu groter dan op de foto.. Misschien komt er iemand naar haar kijken, die zocht een zwart paard.
Het zou voor het idee wel leuk zijn haar te hebben tot ze zo'n 4 jr is..dan kan je zelf zien of het nu aan haar groei oid lag en wat er uiteindelijk uitkomt.
De eigenaar zei al dat het echt een werkpaard-model is, van vroeger. Haar moeder schijnt ook groot. Volgens de papieren zou er oud-gronings bloed inzitten.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, BelgenGek, GiGi_90, Juliet06, nadcha, Scarremans, xAnthea en 87 bezoekers