Hoe pony laten afvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Hoe pony laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 10:16

Ik schat in dat het eerste wat jullie zeggen is: minder eten en meer beweging Haha!

Nou minder eten is al geregeld. Ze staat sinds enkele weken op een land waarvan het gras OP is. Ze kunnen hoogstens wat grassprietjes herkauwen. Nu krijgen ze elke dag een nieuw strookje gras maar dit is minimaal.

Beweging dan. Ik heb anderhalve maand hard getraind met haar, ze is er wel wat van afgevallen maar ze is nog steeds te dik.

Mijn probleem en vraag nu: ze staat dus al op heel weinig voer en beweging kan ik haar op dit moment niet geven omdat ze niet goed loopt. Rijden en longeren zit er vanwege haar oude blessure (waar ze nu dus weer last van heeft) niet in.

Ik het zware vermoeden dat ze erg gevoellig is voor eten. Ze komt bij het minste of geringste aan en valt heel moeilijk af. De enige keer dat ik haar in de afgelopen jaren slank heb gezien was vorige zomer. Ze is toen heel erg afgevallen vanwege de pijn aan haar wonden Scheve mond
Hebben jullie tips of ideen om haar te laten afvallen? Dan denk ik aan middeltjes om de spijsvertering bijvoorbeeld beter op gang te helpen o.i.d. Ik heb geen idee of dit soort dingen bestaan en of het verantwoord is om te geven maar wie weet hebben jullie nog creatieve ideen Lachen

*\o/* *\o/*


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:40

ja wat valt er nog te zeggen. hoe je het nu doet vind ik goed. ik zou het ook niet gaan overdrijven anders zit het paard helemaal niet lekker in zijn vel. succes ermee!!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:47

Ik heb zelf ook een pony die van het alleen naar gras te kijken al een kilo of wat aankomt(ik heb ook een pony die veel te mager is dat een beetje moeilijk te combineren). Maar ik denk dat zoals jij het nou doet het prima is, zo zal hij langzamerhand toch gaan afvallen, mijn paarden staan s'avond op stal zodat diegene die niet meer mag eten niet meer kan eten en omdat diegene die te mager is dat wat extra kan krijgen. Maar kan je niet met haar gaan wandelen?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 11:07

Ja wandelen is een goed plan, maar ik denk niet dat zij daar zo van afvalt (ik eerder Haha! )

Ik zou dus ook niet weten wat ik verder nog kan doen dan wat ik nu al doe. Maar misschieni dat jullie tips hebben om de spijsvertering opgang te brenge ofzo? Of de darmen goed te laten werk etc..

*\o/* *\o/*

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:17

Mijn paard is ook aaaaaltijd te dik. Ze staat nu op zand, en gaat eigenlijk nooit meer het gras op. Zij zal het wel jammer vinden maar van elk grassprietje kwam ze aan. En ook van een kale wei kunnen ze nog heel wat afeten. Ze is nog steeds niet de dunste maar ze pas tenminste weer door dr staldeur Knipoog

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:49

ik ken het probleem ook.. Ik heb een Haflinger en het is net een grasmaaier, geen seconde staat haar kaak stil in de wei. Ik heb laatst een muilkorf geprobeert bij de paardendrogist, veel mensen raadde me dat aan om te proberen. Zo kunnen ze nog wel grazen maar met mindere mate. Het kan misschien ideaal zijn, maar voor de mijne was het niet de goede oplossing helaas, ze werd helemaal gefrustreert ervan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:53

wandelen helpt egt deed ik ook met mn pony

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:00

Marilyn staat nu 3 weken in de wei en ze is ookal veelste dik.
Ik rijd nu 5 dagen in de week 2 uur lang en heb het nu al 3x gedaan en ze is al een stuk afgevallen

22 Januari verwachten we ons kleintje

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 12:10

Haagsemeid schreef:
Marilyn staat nu 3 weken in de wei en ze is ookal veelste dik.
Ik rijd nu 5 dagen in de week 2 uur lang en heb het nu al 3x gedaan en ze is al een stuk afgevallen

Zoals ik al heb geschreven ( Knipoog ) kan ik helaas niet rijden met haar, en als ik alweer kan beginnen met rijden zal ik het heel rustig aan moeten doen..

*\o/* *\o/*

corland

Berichten: 364
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:20

mijn pony is ok veel te dik maar hij krijgt minder voer en meer beweging dat helpt wel bij de mijne

nu eindelijk fotos in mijn profiel!!!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:28

bloemkooltje"]
[quote="Haagsemeid schreef:
Marilyn staat nu 3 weken in de wei en ze is ookal veelste dik.
Ik rijd nu 5 dagen in de week 2 uur lang en heb het nu al 3x gedaan en ze is al een stuk afgevallen

Zoals ik al heb geschreven ( Knipoog ) kan ik helaas niet rijden met haar, en als ik alweer kan beginnen met rijden zal ik het heel rustig aan moeten doen..
[/quote]

Dat regeltje had ik serieus niet gelezen sorry Bloos

22 Januari verwachten we ons kleintje

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:34

Volgens mij helpt lijnzaadolie voor een goede spijsvertering.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:37

Het schijnt te zijn dat appelazijn ook goed helpt een vriendin van mij gaf dit ook aan haar pony en dat hielp heel goed

22 Januari verwachten we ons kleintje

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 13:04

Haagsemeid"]
[quote="bloemkooltje"][quote="Haagsemeid schreef:
Marilyn staat nu 3 weken in de wei en ze is ookal veelste dik.
Ik rijd nu 5 dagen in de week 2 uur lang en heb het nu al 3x gedaan en ze is al een stuk afgevallen

Zoals ik al heb geschreven ( Knipoog ) kan ik helaas niet rijden met haar, en als ik alweer kan beginnen met rijden zal ik het heel rustig aan moeten doen..
[/quote]

Dat regeltje had ik serieus niet gelezen sorry Bloos
[/quote]
Geeft niet Lachen

Lijnzaadolie en appelazijn is een goeie Ik dacht dat lijnzaadolie alleen voor de glans was Haha!

*\o/* *\o/*

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:05

Ook voor spijsvertering toch of heb ik het helemaal mis?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:15

Als je teveel lijnzaadolie geeft gaan ze aan de diarrhee, en dat is iets dat je niet wilt. Bovendien kunnen paarden van die olie ook weer dikker worden.
Ik zou ook uitkijken met het minderen van voer. Ze moeten wel de nodige bouwstoffen binnen krijgen, en als een te dik paard te plotseling afvalt, kunnen ze ook verlijden aan bloedvervetting.
Ondanks het feit dat er niet veel gras staat, kun je ook nog een grass guard gebruiken (masker om te voorkomen dat je paard teveel en te snel gras eet)

Je suis Charlie.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 18:59

Hoe gaat zo'n grasmasker dan in z'n werk? Heeft ze die de hele dag op? Hoe groot is het risico dat ze dat ding eraf kunnen krijgen cq mollen Schijnheilig

*\o/* *\o/*

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:10

Cassidy schreef:
Als je teveel lijnzaadolie geeft gaan ze aan de diarrhee, en dat is iets dat je niet wilt. Bovendien kunnen paarden van die olie ook weer dikker worden.
Ik zou ook uitkijken met het minderen van voer. Ze moeten wel de nodige bouwstoffen binnen krijgen, en als een te dik paard te plotseling afvalt, kunnen ze ook verlijden aan bloedvervetting.
Ondanks het feit dat er niet veel gras staat, kun je ook nog een grass guard gebruiken (masker om te voorkomen dat je paard teveel en te snel gras eet)


Overal waar te voor staat is niet goed , ik heb zelf nog nooit gehoord van dat masker hebben ze daar geen last van?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:09

Met dat masker heb ik geen ervaringen, moet je uitproberen. Wordt aangeboden bij de paardendrogist onder de naam Green Guard, en misschien kun je het ook via ruiterspeciaalzaken krijgen.

Beschrijving van: www.paardendrogist.nl


Greenguard

De Greenguard is een mondmasker met gaten waarmee uw paard lekker kan grazen, maar waarmee de hoeveelheid gras die hij daadwerkelijk binnenkrijgt aanzienlijk verminderd wordt (ca. 50%). Met de Greenguard moet uw paard iets meer moeite doen en wordt het gras hoger afgegeten. De Greenguard doet dus niets af aan het plezier en het nut van grazen en hindert het paard absoluut niet bij het ademen, water drinken of bij sociaal contact. Voor een optimale pasvorm is een speciaal halster verkrijgbaar.

U kunt de Greenguard 1 week uitproberen voor slechts EUR 8,95. U kunt hem gewoon gebruiken en kijken hoe uw paard of pony er mee om gaat. Wij laten de Greenguard na een week weer bij u afhalen. Als u besluit om een Greenguard aan te schaffen, trekken wij het "test-bedrag" van de aanschafprijs af.

Afbeelding

Je suis Charlie.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:15

IK heb het zelfde probleem ze blijft maar eten eten eten en ze wordt maar dikker dikker dikker.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:15

Dankje voor de info Ik zal eens ff bij de drogist langsgaan.

*\o/* *\o/*

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:43

Ik heb het probleem ook. Mijn paard heeft een grasbuikje! Bloos! Wij lossen het inderdaad op door hem minder op de wei te zetten, minder voer te geven en meer beweging. We zijn pas een week bezig, dus ik hoop we over een tijdje verbetering zien!

:D M2 + 8 :D

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:01

ja je moet idd uitkijken met te hart afvallen dan gaan ze hun vetreserves te snel aanbreken wat door het bloed getransporteerd word en niet op genomen kan worden. dus vet in het bloed, waar ze idd aan dood kunnen gaan. Vooral drachtige merries moet je mee uitkijken met afvallen. Als ze op een te schrale wei staan kunnen ze ook zand gaan eten (niet express aar gaat met het beetje gras mee naar binnen) daar kunnen ze weer koliek van krijgen. paarden houden is nog niet zo makkelijk als het lijkt

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:03

Tja het is moeilijk, met een paard die te mager is zou ik wel raad weten maar andersom is heel erg lastig en vooral omdat je eigenlijk al de meeste dingen hebt geprobeerd! Succes er mee!

Kon ik je maar bij me houden, gekke Abraatje.. Ik zal je ZO ontzettend missen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 108 bezoekers