springen --> ruggebruik paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

springen --> ruggebruik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 13:28

Ik heb een probleempje met springen. Mijn paard is redelijk lui aangelegd van zichzelf. Hij loopt sinds een poosje in de crosstrainingen mee en daar werd gezegd dat hij best wat drammeriger mocht worden. Nou, dat is hij ook inderdaad geworden Haha! .

Wat dressuur betreft ben ik er wel blij mee. Maar als ik nu met hem ga springen wordt hij ook heel drammerig op 'normale' hindernissen. M.n. de laatste passen voor de hindernis wil hij het recht in eigen 'hoeven' nemen en er overheen stormen. Nou kan ik hem best opvangen, dat is het probleem niet. Maar op dat moment steekt hij tamelijk zijn hoofd in de lucht en drukt daarmee de rug ook weg. Daardoor basculeert hij niet mooi (althans, dat gevoel heb ik dan), waardoor hij vlakker wordt. En dat vind ik best wel een probleem.

De crosstrainer vind dat hij best zo drammerig mag zijn en dat daar bij dit paard niks mis mee is. Ik ben het met hem eens dat het paard in een cross best wat brutaler mocht zijn, maar wat springen betreft vind ik het erg lastig.
Kent een paard het onderscheid tussen croshindernissen en gewone hindernissen springen? En wat zou ik nou zelf fout doen bij het springen?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:15

een paard ziet naar mijn idee niet het verschil tussen een crosshindernis en een gewone hindernis. ik vind trouwens dat niet bij ieder paard crossen en springen samengaat. je zult misschien moeten kiezen of minder eisen stellen aan het springen of minder brutaal laten zijn in de cross. een paard kan niet altijd de knop omzetten (sommige wel hoor).
ik ben zelf gestopt met crossen omdat mn pony het verschil niet snapte tussen een waterbak(cross) en een sloot(springen). toen hij doorhad dat hij niet over een waterbak kon springen ging hij ook maar door de sloot heen. pas toen ik stopte met crossen ging het beter.
hopelijk heeft iemand anders er een andere kijk op en kan je het toch allebei fanatiek blijven doen, maar ik betwijfel het.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:08

ik dnek dat je misschien meer terug moet rijden met springen en met de cross zelf wat meer moeten laten gaan. ik denk idd dta het paard geen verschil ziet tussen cross en gewoon springen. Misschien dta als je dit samen blijft doen dat het op den duur wel gaat leren dat het wat anders is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:12

mijn paarden weten wel degelijk het verschil
ik rijd in de cross ten eerste een hoger tempo en ten tweede veel brutaler
tijdens het normale parcours rijd ik netter en in een lager tempo. dus dat verschil weet ie wel degelijk!

misschien een idee om wat vaker in een parcours te springen ?
en regelmatig een klein kruisje dresuurmatig springen ?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:27

heel veel combinaties en in-uitjes gaan springen en werken aan een constant ritme, of dat nu in een cross- of een parcoursgalop is. In feite moet iedere galopsprong hetzelfde blijven, niet te veel schakelken in je galop dus. En ze weten het verschil maar al te goed, Pablo iig zeker als hij in normale doen is Extreme duivel

/edit typfoutjes
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-04 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:51

jep wat lielle zegt...!balkje voor de sprong, balkje achter de sprong, komen ze meestal wat op terug, of gewoon tig inuitjes achter elkaar.
maar je zegt zelf dat het paard vlak wordt, dit komt mede omdat het paard wegspurt en vlak springt, begrens het paard wel goed en paarden die erg de rug wegdrukken springen vaak omhoog dan dat ze vlak en groot springen, daarbij hebben ze namelijk de hals meer nodig.
zet het paard eens paar sprongen van de voren stil, hij moet reageren op je been en teugelhulpen.

en vaak beginnen met kruis met drafbalk, de hindernis zelf kan je hoog opbouwen, zelfs met drafbalk ervoor, hierbij leert het paard terug te komen(wel ana het been houden) en teven de kracht vanuit zijn achterbenen moet halen om omhoog te komen.en niet dat gecross.

met Tobias doe ik dit ook wel veel, ik spring Z met hem (1.20) en ook met drafbalk kan hij 1.20 springen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:19

Het probleem doet zich al voor op een laag kruisje met een drafbalk. Ik kan hem in een laag tempo erheen rijden en probeer hem diep in te stellen. Maar zodra we bij het balkje zijn gaat het koppie omhoog en vliegt hij weg. Bij in-uitjes idem dito. Op het moment dat we bij de hindernis zijn (zeg maar 1 galopsprong ervoor) is meneer weg met het hoofd in de lucht. Boos! Op een gegeven moment heb ik de drafbalk ook maar weg laten halen, want dan was hij iets beter te houden

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:11

Brutaal is leuk maar hij moet gewoon leren wachten. Hij moet zich cross of niet gecontroleerd naar de sprong laten rijden.
Je kan als proberen met aanrijdeneen meter of 10 voor de sprong een volte te maken. Je kan proberen in een rustige galop een rechte lijn 5 meter naast de hindernis te galloperen. Je kan hem een meter of 10 voor de sprong halt laten houden en dan weer wegrijden op een volte.. Dit kan je het beste met begeleiding doen want als je het precies verkeerd aanpakt (bijvoorbeeld 1 meter voor de sprong laten stoppen ofzo) leer je je paard stoppen of langs de hindernis schieten. Ik galoppeer met mijn paard regelamtig tussen alle hindernissen door .. ze weet dat we gaan springen maar niet wanneer welke hindernis daar wordt ze afwachtender van en dat moet je hebben. Wel overtuigt blijven rijden een paard dat teveel afwacht kan wat onzeker worden en dus stoppen.

Door aan te rijden en een volte te maken of aan te rijden en halt te houden en aan te rijden en een keer te springen leer je je paard wachten.. voor je paard kan er met aanrijden dan een volte komen óf een overgang óf een sprong.. dus hij moet op jou letten wachten en niet zelf nadenken.

Succ6

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:57

Ik heb echt precies hetzelfde met Ot, die is van zichzelf al erg brutaal op de sprong(ook voor de crosstrainingen al Knipoog ) en ik had dat gevoel ook.
Zijn manier van springen is al wat rissig en iets met de rug eruit, maar als hij zo gaat steeplen dan maakt hij zijn sprong helemaal niet meer mooi af. (en het beeld wordt heel onrustig omdat ik dan de hele tijd moet vechten om controle en daardoor ook weleens niet op tijd met mijn hand mee ben als hij een keer groot gaat...)

Ik heb vorige week echt een wereldtip gekregen op concours. Laat hem maar los, mooi stil blijven zitten, licht contact en verder gewoon laten lopen.
Ben tussen het eerste en tweede parcours echt contra gaan rijden(en dat is moeilijk, ik hoor al 7 jaar lang dat controle alles is en jouw tempo etc.)
en dat hielp ontzettend goed We wonnen het tweede L toen ook meteen.

Heb daar deze week thuis wat aandacht aanbesteed en het voelde goed, niet meer zo stresserig en het klinkt heel raar maar daardoor had ik ook veel meer controle. Hij komt wat meer terug op de sprong en kijkt zelf veel beter mee.
Vandaag ging het ook weer lekker, ik begin er nu een beetje aan te wennen en Otje sprong af en toe echt top (en ook af en toe wat minder, maar het verschil was wel te zien want er kwamen toch wel mensen naar me toe dat hij ineens zoveel fijner ging)

Ik vond het echt heel raar klinken, maar ik ben best weleens bereid om naar mensen te luisteren als ze er verstand van hebben
Soms moet je weleens wat proberen en dit lijkt dus heel goed uit te pakken.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:59

Hoe heb je je paard drammerig(?) gekregen. dat ie vlink op de hindernis trekt is goed maar dat ie zijn rug wegdrukt hoeft daar niet direct mee te maken te hebben. Misschien heeft ie zich versprongen. Ik neem aan dat je een springflap gebruikt? zo niet dan is het verstandig dat eens te proberen. het kan zijn dat hij door de crosstrainingen zijn voorbeengebruik heeft verbeterd en hij zich onder de pens slaat. daardoor drukt hij zich misschien weg. ik dacht eerst ook dat het onzin was. een mode verschijsel maar niet dus. nu springt mijn paard veel beter.