Dressuurboekje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Dressuurboekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 07:33

Hallo,

Wie heeft er nog een dressuurboekje uit de jaren 80 liggen? Ik ben dan vooral geinteresseert in de B en L proeven en de daarbij behorende puntentelling. Wie o wie??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:03

de oudste die ik heb is uit 1979. Wat wil je precies weten? Je kon destijds 200 punten halen (ik meen in alle proeven), dus 120 was een winstpunt.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:06

Ik heb er nog eentje uit 1984 en ik moet er nog eentje hebben die nog veel ouder is.
Wat wil je weten?

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 08:08

Dank voor je antwoord. Dat is inderdaad wat ik weten wilde. Ik heb namelijk een argument met iemand die reed ook in de jaren 70 en 80, maar die had nog nooit van de 120 punten gehoord, en ik kan het niet bewijzen, dus heb ik eens de KNHS gebeld, en gevraagd of zij dat wilden becestigen, en dat hebben ze gedaan per e-mail, maar dat werd niet geloofd. Voordeel is wel, punten blijven levenslang geldig en ik ben inmiddels weer een actieve combinatie in de B met dressuur en springen, want ik kon aanvangen in de laagste klasse, omdat mijn paard nog nooit uitgekoen is. zou jij 1 van de proeven willen scannen ??

Alvast bedankt
Boekje is grijs "geribbeld: niet waar ??

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:09

Ik heb een geel dressuurboekje uit 1984 wil je er daar ook een uit hebben?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:13

de proeven uit het boekje wat ik heb hebben ook 20 punten dus 200 punten in totaal en 120 winstpunt.

Uit welke klasse wil je er 1? B1,B2,L1,L2,M1,M2,Z1,Z2?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:39

sjokkemeule schreef:
Dank voor je antwoord. Dat is inderdaad wat ik weten wilde. Ik heb namelijk een argument met iemand die reed ook in de jaren 70 en 80, maar die had nog nooit van de 120 punten gehoord, en ik kan het niet bewijzen, dus heb ik eens de KNHS gebeld, en gevraagd of zij dat wilden becestigen, en dat hebben ze gedaan per e-mail, maar dat werd niet geloofd. Voordeel is wel, punten blijven levenslang geldig en ik ben inmiddels weer een actieve combinatie in de B met dressuur en springen, want ik kon aanvangen in de laagste klasse, omdat mijn paard nog nooit uitgekoen is. zou jij 1 van de proeven willen scannen ??

Alvast bedankt
Boekje is grijs "geribbeld: niet waar ??

geribbeld zou ik niet echt weten, gewoon grijze slap kartonnen kaft. Maar die 120 punten kloppen zeker, dat is pas afgeschaft ten tijde van het Anky boekje (10 jaar terug of zo). Ik heb verder nog het gele en blauwe boekje Haha!

Scannen wordt op zijn vroegst vanavond, misschien dat iemand anders eerder is.

deze vind je ook vast leuk:
[WD] Wie heeft er nog oude dressuurboekjes?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:47

Ik heb ze hier voor me liggen: het Gele Boekje uit 1984 (2e druk) en het Blauwe Boekje (eigenlijk mapje - uit 1988, druk onbekend). Haha!

In het gele boekje hebben alle proeven (B t/m Z2) nog 20 onderdelen, in het blauwe boekje geldt dat t/m de M2. Ook hier kon je max. een 10 per onderdeel scoren, dus het was toch echt zo dat 200 punten het maximum was en 120 punten een wp. Op z'n minst een beetje merkwaardig dat iemand die in de jaren '80 heeft gereden daar niets van af weet. Of reed diegene geen dressuurwedstrijden?

Ik heb nooit andere proeven gereden dan deze proeven, althans niet voor winstpunten. Toen de proeven met 26 onderdelen werden ingevoerd (rond '91 was dat volgens mij) reed ik al geen officiele wedstrijden meer. Ik wil wel wat proefjes voor je inscannen? Kun je diegene met bewijs om de oren slaan. Knipoog


[Edit] Zie dat anderen het al hebben aangeboden, en ik kan nu ook niet scannen. Misschien lukt het vanavond.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:52

Ik ben nu een L1 proefje voor je aan het scannen dus die krijg je zo!
Je kunt wat Z proefjes vinden in het hierboven genoemde topic!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:11

Tadaa een L1 proef uit het gele boekje waar 120 punten een winstpunt is:

Afbeelding

Als je er nog meer wilt hebben, zeg het maar kan ze zo ff voor je scannen!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:31

Allemaal enorm bedankt; toppie, graag had ik nog wel de B proef gehad.
Diegene waar ik mee in "conclaaf" lig, heeft toen zeer veel wedstrijden gereden, en is nu instructrice, met naar eien zeggen alle Deurne papieren. En toch beweert ze bij hoog en laag dat ik lieg waar ik bijsta. Naja, plat uitgedrukt: Het zal mij een worst wezen:) Ik heb mijn puntjes, en ga in juli meedoen met Roos op Concours Hippique in Sleen.

Ben nu al zenuwachtig, voel me weer 6 ipv. 36 hahahahaha

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:32

Wil je een B1 of een B2 proef (sja toen hadden ze daar ook nog weer verschil in... pfft)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:34

En voor zover ik weet, werd B1 nooit gereden op wedstrijden. Haha!

De Caprilliproef is trouwens ook schitterend, heb ik nog eens 135 punten in behaald! *LOL*

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:35

oh haha oke ik zal wel een B2 scannen, weet er ook niet zo veel van hoor toen reed ik nog niet.. haha toen bestond ik nog niet eens!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:43

w ja de Caprilleproef, heeeeeeeeeelemaal vergeten Lachen Die is toch met caviletti erin ? Owjee, voel me ineens oud Boos! En ja de B2 werd verreden. Ow die ene winstpunt om e mogen sprigen, die wilde ik ozo graag Lachen En toen ik em had, ging het met dressuur ineens veel beter, net of je over een drempel stapte. Als ik mijn kinderen zie rijden, moet ik gelijk aan mijn tijd denken........

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:45

B2 proef:
Afbeelding

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:47

sjokkemeule schreef:
w ja de Caprilleproef, heeeeeeeeeelemaal vergeten Lachen Die is toch met caviletti erin ?


Nee joh, met echte hindernissen zelfs! Vijf in totaal, waarvan eentje een dubbelsprong! Er stond zelfs in de regels beschreven wat voor hindernissen het moesten zijn: een bezembak, een muurtje, een oxer... Minimum hoogte was L, zowel bij de paarden als bij de pony's. *LOL*

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 11:03

Ah ja, het begint te dagen Lachen Ik zelf heb die proef nooit geeden, maar heel vaak bij staan kijken. Ik weet nog wel dat ik 8tal gereden heb, maar dat was een blauwe maandag want maat/tempo houden was niet je van het met mij Lachen De proeven zijn opgeslaen, en uitgeprint. Zo jammer dat ik niets meer heb uit die tijd.... Ook de prijzen, rozetten e.d. zijn weg. Waar? Goede vraag......

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:11

Ik heb al mijn bekers en lintjes uit de jaren '80 nog. Mijn oudste lintje is uit december '83 en ziet er nog steeds piekfijn uit. Alleen iets verbleekt, maar hij valt niet half uit elkaar zoals de meeste lintjes uit die tijd, die met die lelijke dunne plaatjes in het midden. En mijn blauwe lintjes zijn inmiddels allemaal knalpaars geworden! *LOL*

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 11:22

Dat had ik ook de blauwen werden paars idd. Bij mij braken de haakjes af, als ik ze na de prijsuitreiking van het hoofdstel wilde halen. Ik ben 1 maal beduust geweest. Normaal kreeg je heel kleine staandertjes of bekertjes.
Maar een keer 1e geworden met springen, en ik kreeg in mijn ogen een joekel van een beker. En ik had mijn handen vol aan die beker, en de teugels. Toen gijng de parademuziek aan voor de ereronde, en die pony aan de haal, achter de meute aan, en ik de grootste moeite om die beker vast te houden, het dekseltje erop te houden, en die knol in bedwang te houden. Vond het de vreselijkste rit ooit Lachen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:30

Wat grappig om die oude proeven te zien..... lang geleden.... het gele boekje ken ik nieteens... ik ben begonnen wedstrijden te rijden uit het blauwe boekje Tong uitsteken

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:35

ik ken ook alleen het blauwe boekje Tong uitsteken
daarvoor kregen we van de manege altijd een stencil met daarop de proef Haha!
wat een sentiment!
ik vond het toen wel veel beter dat je precies op de letters moest aandraven ed, nu tussen b en f draf etc, zo leren die kinderen IMO niet snel genoeg netjes op de letters rijden !

maar idd 120 punten was een winstpunt
wie was diegene die deurne heeft gedaan?? Schijnheilig misschien ken ik ze wel ?

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:52

Ah, jeugdsentiment Haha!

Ik heb ook nog het grijze en het gele boekje. Ergens moet ook nog een half vergaan boekje uit 1974 liggen. De pony's moesten in het gele boekje in de Z (Z1 en Z2 deden ze niet aan bij de pony's) een M2 paarden proefje rijden. In het grijze boekje zelfs een M1 paarden proefje. M1 en M2 pony's bestond toen ook nog niet. Er was alleen M pony's (L2 proefje in het grijze boekje).

Maar die grens 120 punten, die staat nog ingebrand in mijn hersenen. Ik weet nog wel dat we die 156 punten in het begin zo vervelend vonden. Bleven we alles omrekenen naar "normale" punten:

"Hoeveel punten heb je?" "158" "O, dat is iets meer dan 120" Haha!

Nog een vreemde regeling uit die tijd (of iets later, blauwe boekje geloof ik) was toen ze begonnen met 2 proefjes rijden op één dag. Je moest dan een M1 en een M2 proefje rijden, ook als je net uit de L2 kwam. Je kon toen tegelijk in de M1 en in de M2 winstpunten hebben. Een heel raar system dat ook snel weer afgeschaft is. Zag er vaak ook niet uit, een M2 proef door iemand die net de L2 uit was... Scheve mond

Toch wel weer leuk om in de oude boekjes te snuffelen Haha!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:54

Ik ben met dit topic nog in mijn achterhoofd vandaag de zolder eens op gaan ruimen........wat een jeugdsentiment!!!!!!
Al mijn rozetjes uit de ponietijd weer eens gezien(met vergeeld protocol),mijn bekers,medailles en andere prullen nog eens bekeken.
Mijn proeven boekje(grijs 1979 Bloos! ) door genomen........

Tsjezus de jaren vliegen voorbij......
Ik heb weer even sentiment opgehaald(soms een traan om oude paardjes) en gelukkig heb ik nog bewijs dat ik ooit heb kunnen rijden(dat zou je nu niet meer zeggen,kan dat met de jaren slechter worden Verward )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:36

AnoeskaB schreef:
Maar die grens 120 punten, die staat nog ingebrand in mijn hersenen. Ik weet nog wel dat we die 156 punten in het begin zo vervelend vonden. Bleven we alles omrekenen naar "normale" punten:

"Hoeveel punten heb je?" "158" "O, dat is iets meer dan 120" Haha!

dat doe ik nog steeds wel eens Bloos!

Citaat:
Nog een vreemde regeling uit die tijd (of iets later, blauwe boekje geloof ik) was toen ze begonnen met 2 proefjes rijden op één dag. Je moest dan een M1 en een M2 proefje rijden, ook als je net uit de L2 kwam. Je kon toen tegelijk in de M1 en in de M2 winstpunten hebben. Een heel raar system dat ook snel weer afgeschaft is. Zag er vaak ook niet uit, een M2 proef door iemand die net de L2 uit was... Scheve mond

klopt, volgens mij was dat het gele boekje Haha!