Paardenzwangerschapstest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Paardenzwangerschapstest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 20:04

Wie weet meer over zo'n test? Voor een kennis van mij zoek ik meer over deze test. Wie weet hoe ze heten en waar ik ze kan krijgen?

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:13

Ik heb er nog nooit van gehoord Verward maar het zal best wel kunnen bestaan denk ik. Ga eens naar de ruitersportzaak, daar weten ze er vast meer van.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:19

De enige manier om daar snel achter te komen is of te laten scannen dmv echografie of een bloedonderzoek! Er is niet een soort clear blue voor paarden. Knipoog

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:31

Ik heb ze even voor je op een rijtje gezet
bron: syllabus begeleiden voortplanting paard van ah van apeldoor en p de vries

schouwen: 3,4,6 weken na dekken betrouwbaarheid van 60- 90%

opvoelen: voorbij dag 18, 60-90%

echoscopie (scannen) voorbij dag 18 80- 95%

melk onderzoek dag 18-21 +80% - 100%, dit gaat aleen als de merrie een veulen bij de voet heeft en opnieuw gedekt is.
bloedonderzoek dag 40- 100 80- 90%
urine onderzoek voorbij dag 150 80- 90% betrouwbaar.

Bij het schouwen is de betrouwbaarheid afhankelijk van de omstandigheden waarin geschouwd wordt.

Bij het opvoelen is het resultaat sterk afhankelijk van de da die onderzoekt, het betrouwbaarst is het opvoelen van merries rond de 6 weken dracht

Echoscopie is een waardevol middel bij het stellen van een darchtigheids diagnose, deze betrouwbaarheid is tevens afhankelijk van de onderzoeker. T is een handig hulpmiddel bij het opsporen van meerlingdrachten

melkonderzoek, kan alleen bij melkgevende merries gebeuren. Gezocht wordt naar het hormoon progesteron die echter bij alle merries aanwezig, vinden ze het hormoon oestrogeen is de merrie hengstig en dan is het onderzoek betrouwbaar.

bloedonderzoek heeft dezelfde beperkingen het kan ook worden afgenomen bij niet melkgevende merries.

Zelf laten wij de merries altijd scannen op de 18e dag na de laatste dekking/ inseminatie. Dit om met name tweelingdrachten op te sporen aan gezien ik daar nare ervaringen mee heb gehad en vorig jaar weer twee vruchtjes inzaten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:01

Ik weet dat er in Engeland ook veel gebruik gemaakt wordt van urine onderzoek. Dat zou je dan op kunnen sturen en dan de uitslag redelijk snel krijgen.
Ik weet er niet zo veel van, zelf laat ik ze rond de 18e dag scannen en daarna maar hopen dat alles blijft zitten Lachen