blauw gehemelte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

blauw gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:45

Seven was zaterdag heel suffig toen ze uit de stal kwam. Ik vertrouwde het niet en heb haar getemperatuurd maar had ze geen koorts. Mijn bijrijdster Anita heeft zaterdag gewoon met haar gelest, maar vond haar sloom niet echt lekker, dus is gestopt.

De dag erna heb ik geprobeerd te rijden, maar ze nam het bit niet echt aan. Toen wij keken was de hele binnenkant van haar mond blauw (later zagen we ook dat het onder de tong blauw was) en het was dik. De dag erna zag ik dat er ook gele afscheiding uit haar vulva kwam. De DA heeft gekeken en staat voor een redelijk raadsel. Ze eet en drinkt wel, haar ontlasting is prima.

Hij denkt of dat ze gestoken is door een insecten en een allergische reactie heeft waardoor de slijmvliezen overal reageren, of toch een onbekend vaag virus...??? Wie het weet mag het zeggen. Koorts heeft ze niet, maar ze blijft suffig. Ze staat op rust nu.

Heeft iemand hier ooit van gehoord of ook meegemaakt?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:23

Ik zou onmiddelijk het bloed laten testen, want hier kun je inderdaad alle kanten mee op. Vanaf een onschuldig virus (nou ja onschuldig?) tot een levensgevaarlijke hemofilie (= bloedziekte waarbij de stollingsplaatjes In onvoldoende mate of volledig afwezig zijn) Hierdoor kunnen ze op een klein wondje in principe levensbedreigende bloedingen krijgen. Dit kan aangeboren zijn (verwacht ik niet want dan had je al eerder problemen gehad) maar ook sommige virussen of vergiftiging kan dt veroorzaken.
Onbegrijpelijk dat jouw DA niet direct bloed afgenomen heeft, voor een spoed controle. Alsnog direct actie ondernemen, want dit klinkt uitgesproken alarmerend. Sterkte.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 22:50

Ik ben vanavond bij Seven geweest en ik vond haar alerter vanavond. Ze was zich weer meer bewust van haar omgeving en het vloeien uit haar vulva lijkt opgehouden te zijn. Ook lijkt haar gehemelte iets minder gezwollen te zijn. Ik ben heel voorzichtig optimitisch dat het de goede kant uit gaat.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:00

en dat bloedprikken???
ik zou het toch willen weten!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 21:50

De DA heeft hart en/of longproblemen uitgesloten. Ze is ook niet benauwd.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:16

hoe heeft de DA dat uitgesloten dan, zonder bloed- of ander onderzoek, allen door met de stethoscoop te luisteren??

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:31

Die gele afscheiding snap ik niet als ze volgens da gestoken zou zijn.
Bij een allergische reactie zijn in ernstige gevallen ook hart en longproblemen, maar om het dan maar daarbij te laten zitten???
Kweek van dat gele slijm misschien en idd bloedond. zou niet verkeerd zijn, lijkt mij.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 00:19

De dierenarts heeft verschildende dingen onderzocht, maar nog geen bloedonderzoek gedaan, omdat het volgens hem nog niet nodig was en we wilden haar niet onnodig stressen. Ze wordt door veel mensen goed in de gaten gehouden en als het nodig is gebeurt dit onderzoek alsnog.