[Welsh] waar komt de wildkleur vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

[Welsh] waar komt de wildkleur vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:42

Bij ons is er een veulen geboren met wildkleur.
Ik kan zo 1-2-3 niet in de afstamming vinden waar deze vandaan komt, zodoende deze oproep want 2 weten meer dan 1.

vader is een eigengefokte hengst schimmel vos geboren.
v; Trefaes Bleddyn Misselijkevel jiro x twyford juggler
m; Coed Coch Benneth: Coed Coch Barrog x Coed Coch Pryd

Moeder is vos
v: Boreas Ilias schimmel vos geboren
m: Saskia schimmel:Lambert x Rowfant Sacha

Ik heb diverse lijnen al uitgezocht tot 1837 maar heb tot op heden niet ontdekt, hoop dat iemand kan helpen. Ik heb wel in het 2e boek van Wiersema diverse welshlijnen gevonden maar deze komen niet bij die veulen in de afstamming

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:49

Weet je zeker dat hij de wildkleur heeft? Heb je een foto? Schimmel veulens willen ook vaak lijken op wildkleur paarden, maar dat zijn ze dan niet. Is het veulen een schimmel?

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:48

nee absoluut niet,kompleet met aalstreep en zebrastrepen.
Zodoende kan ik het op dit moment niet verklaren.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:29

Wildkleur komt verder toch niet bij Welsh voor of wel? Zou de vader ipv Schimmel vos geboren, ook wildkleur gehad kunnen hebben? Heeft hij meer veulens? Zitten er daar ook wildkleurige tussen?

Lancelot

Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:32

Dat is een speciaal geval. Heb je er echt geen foto van?
Misschien stamt die af van een of andere wildkleur

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:54

jeddah schreef:
Wildkleur komt verder toch niet bij Welsh voor of wel? Zou de vader ipv Schimmel vos geboren, ook wildkleur gehad kunnen hebben? Heeft hij meer veulens? Zitten er daar ook wildkleurige tussen?



Ne, vaders is echt vos geboren.
En de wildkleur is nog niet voorgekomen.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:34

In het 2e boek van Wiersema, wordt onder ander de Eppynt en Cwmowen genoemd, maar tot op heden ben ik deze lijnen nog niet tegen gekomen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:37

Ik ga deze vraag even naar FA verplaatsen, omdat hij specifiek betrekking heeft op afstammingen. En op FA zijn enkele Welshfokkers actief, misschien kunnen zij je helpen. Lachen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:42

We hebben zelf een wildkleur palomino gehad: Dyrin Seren Wen, maar die was een kleindochter van Cwmowen Lady, dus dat is vrij duidelijk.

een andere is de Ruimzicht's stam, teruglopende open Tini

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... loggedin=0

Hier vinden we dan weer Eppynt..

Als ik naar de stamboom van jouw pony kijk, dan zie ik het zo niet. de lijnen van Beneth hebben volgens mij nog nooit wildkleur gegeven. Hoe is Pendock Ragtime gefokt? Kan het thuis even kijken, misschien dat ik daar iets vind. Trefaes Bleddyn is van Revel Jiro, waar we dus geen wildkleur in vinden, grootvader Twyford Juggler idem dito.

Overigens heeft Trefaes wel Eppynt hengsten en merries gebruikt, maar dat soort conclusies trek ik liever niet..

Via Lambert vind je nog Dyrin Sierra Sue, maar ik dacht dat ze niet uit een Cwmowen lijn kwam. Haar moeder is Dyrin Naomi. Kan dat thuis eens nakijken.

Rowfant Sacha was een bruine, maar niet wildkleur dacht ik.

Open vraag: wie was de moeder van de Sacha merrie?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:01

Vergeet niet dat Wildkleur geen generatie over kan slaan.

Ik vraag me af of het mogelijk is dat het een "nieuwe mutatie" is?

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 13:16

He He eindelijk Joost,
de lijn die ik nog heb kunnen uitzoeken is Brookfield's Belle-Amie
van Sacha dus uit:
Rooswijck's Ramona v. Twyford Pepper vos dus en moeder is
45007 Claydon Merlyn
We zullen proberen vanavond foto"s te plaatsen
Laatst bijgewerkt door illy op 03-06-04 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:19

Wat apart, ik ben verder niet zo thuis in de Welsh-wereld, maar vind het wel interessant, ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:41

Niet om spelbreker te zijn maar ik dacht dat wildkleur ook geen generatie over kon springen. Het is normaal een dominante gene dat altijd 'toont'.
Als mama vos is en papa vos schimmel is dan MOET het veulen vos of vos schimmel zijn.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 13:51

je bent echt geen spelbreker, maar het is echt geen schimmel
moeder van het veulen was ook eigenwijs om vos te blijven uit 2 schimmels.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:28

Dan kan het alleen een vos zijn en niet wildkleur.

Zijn de 'aantekening' niet de gewone 'schuil' verkleuringen die elke veulen meekrijgt bij het geboorte? Deze verdwijnen meestal bij de eerste verharing met +/- 3 maanden. Rond deze tijd zijn de 'blijvend' 'verkleuringen' en aantekeningen zichtbaar.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:35

Peterina schreef:
Dan kan het alleen een vos zijn en niet wildkleur.

Zijn de 'aantekening' niet de gewone 'schuil' verkleuringen die elke veulen meekrijgt bij het geboorte? Deze verdwijnen meestal bij de eerste verharing met +/- 3 maanden. Rond deze tijd zijn de 'blijvend' 'verkleuringen' en aantekeningen zichtbaar.


Dat vraag ik me ook af Peterina, en ik weet uit ervaring dat zeker bij schimmel veulens ze nog heel lang blijven. Mijn schimmel merrie had op 4 jarig leeftijd nog een prachtige aalstreep en hele duidelijke wildstrepen op de benen, achter en voor. Bij haar was het ook niet mogelijk dat ze een Wildkleur was.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:37

Heel apart en interessant!
Zelf heb ik nog nooit een volle Welsh gezien in het echt die wildkleur is. Ben dus wel erg benieuwd!
Van Buster is er wel eens een wildkleur veulen geboren uit een wildkleur shetlandmerrie. Leuk ding; met bles en witte voeten.
Heeft jouw veulen ook aftekeningen eigenlijk?
Tja, en dat het geen generatie over kan slaan eigenlijk... Er is hier ook wel eens een palomino uit twee vosjes geboren wat eigenlijk niet kan. Dat is dan een uitzondering, of toch een andere hengst op geweest (wat hier nog niet wees op een mogelijke verdunning).
Maar goed, ik ben dus wel erg benieuwd of het veulen ook wildkleur blijft, en of je er nog achter komt waar het vandaan komt!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:02

Ben ook benieuwd naar een foto van het veulen.

Klopt Jeddah, bij schimmel veulens en jong paarden kan de tekeningen lang aanwezig zijn, zelfs tot +/- 8 jaar Bloos! . Bij Misty was dat ook zou, bruin geboren met schimmel gene (v= bruine schimmel, m= vos), wij dachten wauw een mooie dun (had de aalstreep = vuist breed !, zebrastrepen, schoulder splash), wat natuurlijk absoluut niet kon, maar in de loop de jaren zijn de 'dun' verkleuringen vergaan en zijn de schimmel 'aftekeningen' gebleven. Op 25 jaar zag ze gewoon toch nog uit als een witte dun!

Buster, twee vossen kunnen absoluut geen palomino geven!! Als de creme gene aanwezig is dan 'toont' het, het is dus dominant en moet aanwezig zijn om geerfd te worden (van ouder op kind). Denk dat toch een andere hengst op bezoek is geweest Knipoog

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:02

Tja, en toch is dat zo goed als uitgesloten...
Maar die voshengst heeft wel het jaar daarop weer een palomino gegeven bij die zelfde merrie... Misschien palomino wie sprekend vos lijkt? Dat is de enige verklaring...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:28

Dan moet een van beiden ouders toch een palomino zijn, hetzij dan wel een hele donkere. Maar palomino's hebben WITTE MANEN EN STAART of manen met HEEL veel wit gemengt met vos haartjes, en de vacht kleur is anders dan een gewone vos. De creme gene kan niet schuilen, als het aanwezig is dan toont het.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:34

Zoiets zou wel kunnen; wel lichte manen... En het verschil tussen zweetvos en donkere palomino hoeft niet veel te zijn...
Maar om even terug te komen op het topic: kan dat ook bij wildkleur? Zoiets wat er op lijkt? Of is het daarbij toch mogelijk dat het generaties overslaat?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:41

Het is een dominante gene dus volgens de wetenschap kan het niet een generatie overslaan, als het aanwezig is dan toont het.
Maar er zijn wel heel veel verschillende haarkleur 'tinten' dus zou een heel donker wildkleurige aangezien kunnen worden als een bruine paard (en dan ene met heel weinig 'wildkleur' aantekeningen).

Zijn er al foto's beschikbaar????

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:10

Leuke lijn, die Claydon Merlyn.

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... DON+MERLYN

Ik weet niet of Cockade misschien verantwoordelijk zou kunnen zijn? Hij had in ieder geval een vreemd kleurtje. Merlyn was gewoon schimmel, dus daar kan van alles onder schuil gaan. Had trouwens Belle-Amie geen kleurtje? Als ze geen wildkleur was, kan je dat wel uitsluiten. Zoals gezegd slaat wildkleur geen generatie over..

PS: Buster en die merrie komen dus uit dezelfde lijn..

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 23:14

Ja klopt dat het dezelfde lijn is!
Ik had Brookfieds Belle Amie er al tussen zien staan, in combinatie met Boreas Ubbo heeft die merrie Flevozicht's Alien op de wereld gezet, wat de moeder van Bekshoeve's Pinky, en dus de oma van Buster is.
Maar om even op Belle-Amie terug te komen, en het kleurtje dan vooral, ik heb geen idee, weet niks van die merrie verder. Maar ben wel benieuwd dan!
En blijf natuurlijk ook erg benieuwd naar die foto van de wildkleur hè!

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 13:30

Hoe moet ik die foto's erbij krijgen???