[AR] gevaarlijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

[AR] gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 15:28

ik wil graag met grietje (shetje) gaan mennen. ik had e=ook bijna een karretje gekocht. ze is rustig op straat, luisterd goed naar stem en teugel hulpen. maar nu heb ik het volgende probleem: mijn pa is ervan overtuigt dat mennen gevaarlijk is. ik zou maar om slaan of iets dergelijks.

maar is mennen nou echt gevaarlijk? lijkt mij niet maar okee, en hoe zou ik het mijn pa kunnen uitleggen.
en hoe zijn jullie begonnen met je pony in te spennen enz.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:48

Ik ben op het moment Honey opniwue aan het beleren (ze heeft er 3 jaar niet voorgestaan)
Gevaarlijk? Hmmz, rijden is op zich ook gevaarlijk, je kan er dan ook af vallen.
Ik denk wel dat je met mennen minder te vertellen hebt dan onder het zadel

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:44

Ja, maar bijna alles is gevaarlijk.
Maar als je zelf geen ervaring hebt met het betuigen van pony's zou ik zeker hulp in gaan roepen van iemand die er veel ervaring in heeft, en ook zeker les nemen. Iig niet op eigen houtje je pony in gaan spannen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:39

bezig zijn met paarden, paardrijden, mennen, eigenlijk is het allemaal wel een beetje gevaarlijk omdat je met een levend dier werkt en er dus iets kan gebeuren omdat hij schrikt. maar mennen is in mijn ogen niet gevaarlijker dan rijden.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:39

Wij hebben mijn vader aangestoken met het paardenvirus. Voor zijn 50ste verjaardag hebben we hem een koetsiersbewijs gegeven, met dus de bijbehorende lessen en hij is dus begonnen met mennen en zo heeft hij mij weer aangestoken.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:54

Tja, dan is iedere paardentak wel gevaarlijk Haha!

Ben het met sanderijn eens, het is niet anders dan rijden onder zadel

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:48

Idd, overal kan wel wat mee gebeuren. Het is niet speciaal gevaarlijker dan weet ik veel wat.

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:00

tja alles is gevaarlijk als je fietst kan je onder een auto komen als je zwemt kan je verdrinken enz. mennen is ook gevaarlijk net zoals paardrijden maar ik weet niet zoveel over mennen k hou daar niet zo van maar je moet niet meteen met een karretje beginnen maar heel rustig en voorzichtig t is wel handig dat ze naar de stem en teugel hulpen luistert ja dat is wel nodig bij mennen.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:02

Elke sport heeft wel zo zijn gevaren. Ik persoonlijk vind mennen niet heel erg gevaarlijk, maar je moet wel weten wat je doet. Als je geen kennis hebt van mennen en je gaat zomaar wat doen, dan is het wel gevaarlijk. Als je wat lessen neemt en hulp hebt van iemand bij het beleren van je pony is geen groot risico.
Stef, ik weet niet of je als menner minder te vertellen hebt dan als ruiter. Mijn paard (tuiger) rijd ik zowel onder het zadel als in het tuig. Op de weg heb ik toch duidelijk veel meer overwicht over hem als ik op de wagen zit.
Wel is het zo dat omdat er achter je paard nog een kar hangt de ongelukken vaak groter zijn (of de schade)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:32

Als je weet waar je mee bezig bent is het net zo gevaarlijk als andere sporten (met dieren).
Misschien lijkt het gevaarlijker omdat de gevolgen vaak groter zijn als er iets fout gaat. Daarom ook nóóit alleen gaan rijden.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:03

Niet minder of meer gevaarlijk dan een andere sport.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:03

zolang je pony goed beleerd is en je weet waar je mee bezig bent valt het allemaal best wel mee. maar mennen is meer dan alleen een paar leidsels vast houden en stuuren. dat word nog al eens vergeten...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:30

Na heel veel jaren te hebben gereden, heb ik nu sinds een paar maanden menles. De eerste vier keer hield ik mijn hart vast. Maar zo'n karretje is ongelofelijk stabiel, je kunt een paard met leidsels en zweep heel goed besturen en op de weg vind ik het zelfs een stuk veiliger. Het is even wennen maar wel heel leuk om te doen!

tijger
Berichten: 1443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:34

eigenlijk kan alles gevaarlijk zijn.
ik ben nu bezig met een welsh a pony voor de kar te beleren en ga zometeen ook waarschijnlijk een shet voor de kar beleren (MET hulp).
veder is het volgens mij niet echt gevaarlijk als je maar goed op blijft letten en je pony rustig de tijd geeft om er goed aan te wennen.
veel succes

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:21

Alles in de paardensport is gevaarlijk. Al is het bij mennen net iets anders, omdat je toch zeker een paar meter van je paard afzit. Als je je paardje gaat beleren gewoon goede hulp inschakelen, dat heb ik ook gedaan. En alstijd je koppie erbij houden. Maar ik vind het zelf eigenlijk niet veel gevaarlijker, karretje is heel stabiel, als je je paard kan vertrouwen. en je zelf heel goed oplet, dan is er niks aan de hand. En anders varag je of je vader meegaat. Dan kan hij zelf ervaren hoe het is. Mijn vader is zo namelijk ook mengek geworden, en hij ment nu zelf ook met mijn knollie Knipoog Succes