Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-08 13:43

Heeft er toevallig iemand ervaring met het verstevigen van grasland / paddock / bak met behulp van bodemroosters , die er dus voor zorgen dat er een stevige ondergrond zit vlak onder te toplaag van het zand of gras , zodat de paarden er geen gaten in kunnen lopen ?

Het lijkt mij ideaal ! Vooral ook in de wei.

Het geheel blijft vlak en dus veilig en comfortabel voor de paarden , je kunt er dan ook prima op rijden.
Doordat de grasmat niet helemaal kapotgelopen wordt , is het ook veel effeiciënter en kun je veel meer gebruik maken van je gras.
Het wordt immers niet kapot getrapt. Ook worden de wortels beschermd door de mazen van de roosters , de paarden kunnen het dan niet meer heel kort afgrazen , waardoor het gras ook weer minder te lijden heeft en gewoon kan blijven groeien.

Wat weer als voordeel heeft dat het niet helemaal gestressed raakt , en dat is weer goed ivm. aanmaak fructanen.

Alleen maar voordelen dus , lijkt me !

Maar waarom zijn die roosters nu zo idioot duur ? Kan dat niet goedkoper ? Iemand een tip ? Lachen

(voorbeeld : de roosters van Hit-actief , maar die kosten dus gewoon dik 15 euro de vierkante meter....dat is toch bizar voor zo'n stukje kunststof , moet toch goedkoper kunnen Verward http://www.hit-horseconsult.de/holl/START-holl.html )


Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:20

Ik heb een klein stukje test-grasbetontegel en daar ben ik zo tevreden van dat daar volgend jaar een tractorspoor en een zone voor de schuilstal van gaat komen. Het enige waar je op moet letten is dat de holtes kleiner zijn als het formaat van de kleinste hoef die er over loopt.

Verder heb ik hier een proefstukje HAAS-kunststofrooster. Dat is hetzelfde als Hit-actief rooster. Ziet er erg degelijk uit, en je houdt er meer gras tussen over, maar het is echt overdreven duur. Het proefstukje doet hier dienst als onderlaag voor een houtstapel, daar is het ook zeer geschikt voor Knipoog

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:25

Pfoe ik kijk even mee, weet het namelijk ook even niet meer.
Kan het toevallig ook niet met een rooster maar met wat anders?

          :+:

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:31

Dit bedoel ik met beton. Grasdal heet dat.
Afbeelding
prentje van het internet geplukt hoor..niet mijn tuin of weide Knipoog

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-08 09:26

Ja dat ken ik idd , maar vind dat daar veels te weinig gras tussen over blijft Lachen

Ik denk meer aan een echt stukje grasland voor de paarden , op die manier verstevigd , zodat je het als bak kunt gebruiken maar TOCH ook gras erop hebt. Ik vind het eigenlijk zonde om een stuk van minimaal 20x40 zand te maken terwijl je ook een mooie droge , stevige "bak" begroeid met gras kunt hebben Lachen

Zo vaak rij je er niet in , gras daar hebben ze toch meer aan.

Ik ben flink aan het zoeken geweest gisteren en kom vanalles tegen , maar eigenlijk allemaal nog 2x zo duur Tong uitsteken

Wel ergens iets voor net meer dan een tientje per m2 , maar ik vind het echt waanzin voor van die kunststof plaatjes....zit me ook al rot te verzinnen wat je nu verder voor verstevigende structuur aan zou kunnen brengen , waardoor je een geheel groene grasmat krijgt , maar de hoeven er niet in weg kunnen zakken en alles kapot trappen.

Je zult toch aan zoiets als die roosters moeten. Vind ze van de HIT ook wel mooi open Ja

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:33

Ik heb die hit-actief roosters ook al een hele tijd bij mijn favorieten staan, het lijkt mij echt ideaal, maar inderdaad wel veel te duur!
Ze lijken mij vooral erg fijn voor de doorgangen naar de wei in enzo, die delen die altijd modderig worden. Dat is dan maar 20 vierkante meter ofzo, maar dan nog.. een paar honderd euro voor zo'n klein stukje vind ik wel érg veel..

Ik zie bij de gamma wel eens van die ringmatten liggen..
Afbeelding
http://www.haaglanden-rubber.nl/assortiment/ringmatten/
Maar ik denk dat die weer net niet hoog genoeg zijn.. en ik denk dat daar te weinig gras doorheen komt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:37


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:39


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:27

Verplaatst van NA naar VSW.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:42

Heel fijn spul Ja
Wel enorm prijzig inderdaad. Ik zou er bij bijv. een paddock wel drainage onder leggen. Ik heb al gezien dat er plassen in kwamen te liggen omdat het water niet goed weg kwam. Doodzonde, want betere paddocks kun je je niet bedenken. Gaten graven is er bijvoorbeeld ook niet meer bij, dus de paardveiligheid neemt ook nog eens toe.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Weiland / paddock / bak verstevigen dmv. bodemroosters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:54

Ik heb de roosters ook nog steeds op mijn verlanglijstje staan.
in elk geval voor mijn zandpaddock en heb ook overwogen het te gebruiken om een stukje van de weide winterproof te maken zodat ik een groter loopoppervlak heb voor de paarden, ze wat te knabbelen hebben maar het niet allemaal zand is. Voor een hele rijbak oppervlakte vind ik het te duur. Kwam een jaar of 3 geleden al op meer dan 10.000 euro uit voor een 20 bij 40 rijbak exclusief onderbouw/drainage en zand...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDonna, monsera, paardjes123 en 93 bezoekers