Samenwonen EN eigen paard gaat dat???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Samenwonen EN eigen paard gaat dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:22

hoi hoi allemaal,ik weet niet of dit onderwerp hier echt bij hoort,aangezien het toch een beetje met paarden heeft te maken,maar goed:IK ben aan het nadenken om een eigen paard te kopen,en heb evt,al een stal op het oog die 90 euro p.m.kost inc.voer,weide enz.Maar ik wil ook graag met mijn vriend samenwonen Lovers [koophuis],en zijn daar ook serieus mee bezig.Nu is mijn vraag of hier meer mensen zijn die en samenwonen,en een eigen paard erbij houden[bedoel ik geen mensen die paard aan huis hebben staan,of hele lieve ouders hebben die de rekeningen betalen ]en wat dit zoal kost en of je een beetje rond kan komen,ik wil nm niet elk dubbeltje hoeven om te keren als ik boodschappen oid ga doen!Wij verdienen een gemiddeld modaal inkomen.

Groetjes!!!janie


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:28

Je moet er op rekenen dat een paard, zeker in de Randstad, zo'n 400 euro per maand kost. Stal voor 90 euro is eigenlijk niet te doen.
't Ligt er dan ook aan of je een tophypotheek neemt en elke cent in je huis moet steken, of dat je een kleiner huisje uitkiest. Dan nog is een paard een hele investering, niet alleen de aankoop, maar wat doe je als je de dierenarts erbij moet halen?
Zelf heb ik wel geluk gehad, paard stond aan huis (en dan kun je nog een heleboel zelf doen en toch kostte het mij 300 euro stalgeld per maand) en als ik eens krap zat wilden mijn ouders wel even hun kak op houden. Ze hebben heel erg veel voor mij betaald. Ik had zelf mijn paard echt niet kunnen onderhouden. Maar goed, ik heb ook wel een beeeetje een klein gaatje in m'n hand Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:28

Ik denk dat je het beste eerst even akn wachten met een paard kopen. Ga eerst samenwonen en kijk dan wat je vaste lasten zijn en wat je overhoudt voor extratjes. Een paard kopen is nl. makkelijk maar het onderhouden is wat anders. De stalling is al een kostenpost maar er komt nog veel meer bijkijken. Dus ik zou zeggen, eerst het een dan het ander.

im memoriam
Co Berkhout.
03-02-1944/27-06-2008

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:33

Ik zou als eerste voor je huisje gaan.
Als je eenmaal een huis hebt en de inrichting ed. betaald hebt, dan heb je waarschijnlijk ook meer inzicht in je financiele situatie.
Voordat je huis helemaal naar je zin is, ben je vaak al behoorlijk wat geld kwijt.
Als je dan nog geld over hebt voor een paard, een spaarpotje (voor onvoorziene uitgaven voor zowel huis als paard) en zeker weet dat je de stalling kunt (blijven) betalen, dan zou ik er zeker nog eens serieus over nadenken.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:33

Het is te doen, maar de stallen zijn hier wel iets goedkoper. Mijn echtgenoot en ik hebben 3 paarden en we hebben in december een huis gekocht. Tja we kunnen niet 3 x per jaar op vakantie naar Hawai maar voor de rest ontbreekt het ons aan niets. Ook gaan we niet vaak uit en dergelijke.

Come over to the dark side, we have cookies!

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:37

We willen idd wel een kleiner huisje,onze hypotheekkosten worden ongeveer 650 per maand,incl.gas water en licht,maar dan heb je idd nog je verzekeringen,ed.Maar aan de andere kant heb ik zo iets: nu is die stal van 90 euro er,en over een paar maanden als ik eenmaal samenwoon niet meer.dan betaal ik idd 185 p.m!dat is echt te duur.Ik denk dat je weinig over houd voor kleding ed.?

groetjes

Je hebt werkpaarden en luxepaarden....helaas ben ik een WERKPAARD!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:48

Ik zou eerst privé lekker m'n zaakjes op orde maken, dan eens kijken wat ik per maand kon missen, en het dan eens heeeel goed met vriendlief overleggen want een eigen paard heeft nogal wat impact op je relatie Haha!

Nu is die stal van € 90 er inderdaad, maar je weet zelf ook wel dat dat een heeeeel grote uitzondering is. Hoe ga je dat doen als het je daar niet bevalt, of de stalhouder stopt etc? Of als je paard eens flink ziek wordt oid?

Persoonlijk zou ik me liever eerst richten op de echt belangrijke dingen, en het paard lekker voor later bewaren. Evt. eerst een verzorgpaard om te 'oefenen' in samenwonen en paardhebben Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:48

Tja, niemand kan ik jouw portomonnee kijken, moet je echt zelf kijken of je dat kunt rondbreien...

Ik woon op mezelf, heb 2 paarden (waarvan 1 in de opfok) en een autootje. Het kán dus wel...


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:50

Hou er ook rekening mee dat een paard behalve veel geld ook veel tijd gaat kosten.
Ik ben zomaar (als ik om 8 uur 's morgens uit huis ga, 8 uur werk, twee uur in de file sta en nogeen mijn paard moet doen) pas om middernacht weer thuis, en rol meteen mijn bed in. Ik ben dan ook single, en een partner zou bij mij erg veel aandacht tekort komen.

Doe eerst het huis maar, werk aan je relatie. Paard kan dan later altijd nog.

Je suis Charlie.

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:51

Ik zou even afwachten hoe alles gaat lopen.
Je zegt nu wel dat je hypotheek last 650 euro wordt, incl gas water licht. Dat vindt ik vrij weinig, je weet ten eerste niet wat voor huis je gaat kopen, en wat voor prijsklasse dat is. En wat je aan gas water licht betaalt valt ook nog wel tegen denk ik.
Wij betalen met z'n tweeen alleen aan gas water licht al zo'n 200 euro.
Dan heb je nog verzekeringen, is bij ons ook zo'n 300 euro, als t niet meer is.
En hypotheek is natuurlijk afhankelijk van de prijs van de woning.

BloemBloem

Berichten: 16575
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:52

prana schreef:
Ik denk dat je het beste eerst even akn wachten met een paard kopen. Ga eerst samenwonen en kijk dan wat je vaste lasten zijn en wat je overhoudt voor extratjes. Een paard kopen is nl. makkelijk maar het onderhouden is wat anders. De stalling is al een kostenpost maar er komt nog veel meer bijkijken. Dus ik zou zeggen, eerst het een dan het ander.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Lachen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:52

Waar een wil is .. is een weg Knipoog Ik heb ook samengewoond en een paard tegelijkertijd gehad. (paard heb ik nog steeds). Tja als je om merk artikelen geeft... maar een appelmoes van de aldi is net zo lekker als die van de AH. Ik deed voornamelijk veel boodschappen halen bij aldi en digros.

Je kan altijd proberen... lukt het niet kan je altijd iemand zoeken die in de kosten wil delen.

[edit]Oh je moet paard nog kopen.... dan zou ik even afwachten en kijken of je het wel kan missen[edit]

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:55

Janie, denk je er wel om dat je er met stallingskosten écht nog niet bent.
Zodra je paard meer brok moet, ander strooisel, wat dan ook, dan moet je dat betalen. Als de dierenarts een prikje komt geven ben je alweer een smak geld kwijt. Laat staan dat je paard, door wat dan ook, regelmatig behandeld moet worden. Reken echt maar op 400 euro per maand voor je paard, je moet nl. ook nog dekens kopen, halstertje, zadel, hoofdstel, nieuw touw, de hoefsmid moet langskomen. Echt, een paard is een duur geintje!
Naar mijn mening moet je geen paard kopen als 100 euro meer al te veel is. Die moet je gewoon apart zetten als je ze niet uitgeeft, voor het geval je paard op de kliniek komt te staan en een zware operatie of wat dan ook moet ondergaan.
Dat is ook de reden dat ik nu meegeniet van de paarden van mijn ouders. Mijn eigen paard is er niet meer, maar eerlijk gezegd had ik dat echt niet op kunnen brengen. Nu spaar ik per maand een bedrag zodat ik over een jaar of 10 een paard kan kopen (da's nog ijdele hoop, want ik wil ook een auto'tje en een huis etc etc). Ik zou als ik jou was eerst eens in dat huis gaan wonen en dan kijken of je het geld kan missen. Ondertussen kun je ook kijken wat voor paarden er te koop zijn, onthoud wel dat er genoeg paarden zijn om uit te kiezen. De markt is volledig ingezakt, hoewel je in de herfst/winter veel makkelijker aan een paard komt. Traditioneel is de lente/zomer hét seizoen om paarden te verkopen.
Je moet je wel realiseren dat je een paard niet zomaar weer kwijt bent. De gemiddelde tijd dat een paard in de verkoop staat is nu iets van een jaar. Op bokt zijn er genoeg mensen die hun paard al 2 jaar te koop hebben staan. Al die tijd moet je wel het onderhoud kunnen betalen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:58

Als jij alleen een paard kan houden als ie op de stal van € 90/mnd staat dan zou ik het zeker niet doen! Je moet uitgaan van de gemiddelde stalhuur bij jou in de regio. En dat zal toch zeker rond de 170-200 euro liggen. Om dan nog maar niet te spreken van de extra kosten die er bij komen.

Ga eerst lekker samenwonen en kijk hoe je rond komt. Zowel qua geld als qua tijd. Als je dan nog steeds denkt dat het gaat, leg dan maar eens een half jaar het stalgeld opzij om te kijken of je het inderdaad èlke maand op kunt hoesten.

There is no reality, only perception.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:00

Er is al opgenoemd dat je eventueel iemand kunt zoeken die kan delen in de kosten van het paard. Als het zonder iemand erbij niet lukt om het paard te onderhouden, dan zou ik het paard niet doen. Ze kunnen namelijk ook zo weer opstappen, en dan zit jij met een paard wat je in principe niet kunt onderhouden.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:06

Ik zou eerst eens een jaartje lang in het koophuis proberen en dan kijken hoeveel geld je per maand overhoudt. Wij kunnen niet inschatten wat jouw uitgavenpatroon is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:07

Laui! schreef:
Janie, denk je er wel om dat je er met stallingskosten écht nog niet bent.
Reken echt maar op 400 euro per maand voor je paard, je moet nl. ook nog dekens kopen, halstertje, zadel, hoofdstel, nieuw touw, de hoefsmid moet langskomen. Echt, een paard is een duur geintje!


Mijn god wat ben jij duur uit joh, 400 euro doe ik 3 maanden mee met 2 paardjes Verward

Het is idd zo dat je met alleen 90 euro aan een stal er niet bent.
Maar aanschaf kosten van spullen zijn vaak eenmalig tot het versleten is.

Ik heb gewoon een spaarcentje elke maand voor de paarden. Dat is dan voor de dierenarts bv of als ik eens wat wil kopen(en dat komt haast nooit voor dat ik wat koop, ik hoef geen setjes Tong uitsteken )

Reken naast de 90 euro all-in toch op extra kosten, zoals extra voer, stro en die geintjes. All-in wil namelijk niet altijd zeggen dat je ook extra tot je beschikking krijgt.
Neem daarnaast een redelijk bedrag wat je elke maand opzij kan zetten voor de onverwachte dingen en ik denk dat je dan al een heel eind bent.
Reken vervolgens uit wat je totaal kwijt bent per maand aan je huis, eten, rekeningen enz, en je weet of je het aan kan of niet.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:12

Holly in de randstad bestaat het bijna nieteen stal voor 90 er zit vast een addertje onder t gras
Jij woont in brabant is veel goedkoper!
Suc6 nog!

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:15

400 euro is all in. Daar zit de hoefsmid bij, de dierenarts (excl grote operaties ed, maar entingen etc wel, simpel ingreepje komt helaas vaker voor dan je zou willen). Dan heb je in principe ook een aantal extraatjes, snoepjes, supplementen, dekje etc.
Komt wel bij dat ik een vreselijk verwende muts ben hoor, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om het goedkoper te doen. Hier in de buurt ben je voor stalling met de gemakken die ik hier heb, al gauw zo'n 250 euro kwijt. Nu kunnen we zelf alles bepalen, welk strooisel erin komt, hoe vaak ze buiten staan (heel de dag), we hebben de bak voor onszelf etc etc. En ik moet ook toegeven dat wij ook wedstrijden rijden, maar dat tel ik er in principe ook niet bij (lidmaatschapsgeld, startkaart, kosten van wedstrijden etc), maar je hebt daardoor wel wat meer spulletjes, bent 'zuiniger' op je paard (eerder dierenarts, dat soort dingen), stopt er duurder voer in etc. Hier reken ik dus ook de gemiddelde kosten voor dekens, zadels en alles bij.
Natuurlijk kun je het zo gek maken als je wilt, hier in de buurt heb je ook stalling voor 500 euro en meer, dat is natuurlijk ook overdreven, want dan moet je alsnog je dekjes, beugelrubbers etc kopen.
Misschien is het een idee om eerst een bijrijdpaard te vinden? Kijken hoe dat gaat, evt eentje waar je bijdraagt in de kosten. Dan heb je wel een beetje een idee van wat er allemaal bij komt kijken en ondertussen kun je ook voor je paardenuitzet sparen (lees: dingetjes aanschaffen). Anders heb je in 1x echt een hele financiele kluif.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:18

Oke maar ik heb dan ook mijn eigen stekkie Haha!
Ik bedoelde er ook niks mee, maar wel dat ik 400 euro wel erg veel geld vind om uit te geven als je stal de helft daarvan kost. Ik vraag me dan af wat je in hemelsnaam met de andere 200 doet dan.

90 euro voor een stal all-in is ook hier goedkoop hoor, maar het is als je heel goed zoekt zeker wel ergens te vinden. Punt is alleen dat je ook even na moet gaan of all-in dan ook betekend dat extra benodigdheden er bij in zitten of gewoon in rekening worden gebracht.
Toch fijn te weten hoeveel voer en stro en zo er voor dat bedrag gegeven word.

Ik wil alleen maar zeggen dat een paard hebben zo duur en goedkoop is als je het zelf wil maken.

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 16:48

Ik heb dus al heel lang een verzorgpaard voor 3 keer in de week,en rijd manegelessen,1 a 2 keer in de week,ook betaakl ik 45 euro p.m.voor mijn verzorgpaard.Mijn paardenhobby heeft absoluut geen invloed op mijn relatie,wij zijn nu 3,5 jaar bij elkaar en hij heeft er altijd achter gestaan,hij vind het zelfs zo leuk dat hij meehelpt de stallen te mesten!We hebben het er ook uitgebreid over gehad,en hij is zelfs bereidt om idd zoals fsoudan zei,te besparen op boodschappen ed.Een hoop dingen heb ik al,zoals halsters,touwen,dekjes enz.En ik denk dat je het idd zo duur maken kan als je zelf wilt.Maar ik ga juist dus twijfelen als de een zegt voor 400 euro klaar te zijn in 3 maanden voor[2!!!]paarden,Terwijl de ander 400 euro per 1 maand doet voor 1 paard.Ik denk dat ik idd eerst maar op mezelf ga,en flink ga sparen en bekijken wat ik aan vaste lasten ed kwijt ben.Dan kabn er tzt altijd nog en paard komen,in de toekomst|Tot die tijd ga ik nog met plezier naar mn verzorgpaardje!

Je hebt werkpaarden en luxepaarden....helaas ben ik een WERKPAARD!!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:50

Ik woon samen, heb 2 paarden (in Aalsmeer) en we hebben 1 inkomen en dat is mijn inkomen... dus het lijkt mij dat het voor jou wel te doen moet zijn hoor. Nu hoop ik natuurlijk wel dat mijn vriend binnenkort ook werk heeft, maar goed... ook nu redden we het.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:01

Ik woon samen en we zijn op zoek naar een paard. Ik ben nu nog student, maar ga binnenkort werken. Omdat we het nu goed redden, en weten dat ons inkomen flink zal gaan toenemen als ik een baan heb (en die heb ik sowieso) durven we de stap nu wel aan. We hebben eerst twee jaar gekeken hoe het ging met alle rekeningen enzo. Vooral als je een eigen huis hebt kan het per maand nogal verschillen hoeveel je kwijt bent, door belastingen, onderhoud wat er gedaan moet worden enz. Het is wel handig dat je voorlopige teruggaaf kan krijgen, dat scheelt weer in je maandelijkse kosten. Hou er rekening mee dat er behalve hypotheek en de nutskosten vaak nog allerlei kosten bijkomen (bijvoorbeeld verplichte levensverzekering, die kost ons ook zo'n 100 euro per maand).Ik zou eerst kijken hoe het gaat met een huisje en dan kijken of het paard er nog bij kan.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:06

Ik woonde samen met paard... maar wij hadden een goedkoop huurhuisje.. ik red het makkelijk... maar ik ben ook maar 75 euro per maand kwijt all-inn...

Relatie is uitgegaan maar dat had niet echt met mijn paardje te maken...
meer met het feit dat we een beetje in een sleur zaten en langs elkaar heen leefden.. Dat gaat natuurlijk wel sneller als je het druk hebt met je paard... probeer wel tijd voor elkaar vrij te maken....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:13

Haha ik zal even uitleggen hoe ik kom op de opmerking 400 euro 3 maanden 2 paardjes Haha!

Ik sta dus niet op een stal, maar heb land wat ik huur. Betaal daar echt geen drol voor (wel iets natuurlijk)
Regel zelf mijn hooi, brok, stalstrooisel en alle andere toestand.
Kostenplaatje per maand voor 2 paarden is bij mij nog geen 100 euro per maand.
De stal bij mij om de hoek (all-in, 2x binnenrijhal) kost vanaf 250 euro.
Dus om kort te zijn, ik wilde graag paarden, maar kan geen dure stal betalen, dus heb net zo lang gezocht tot ik zo weinig mogelijk kwijt was en toch heel blij ermee ben.

(kleine aanvulling, ik ben altijd luxe stallen gewent geweest, maar als ik zie hoe happy mijn paarden zijn en dat ik alleen rekening met mezelf hoef te houden, wil ik niet meer terug, enige hele kleine minpuntje is dat je er wel altijd alleen voor staat)
Laatst bijgewerkt door holly op 02-06-04 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, BeFunny, Elise_K, Galeo, Jussem, Lau, Lisewiesje, Maliboe, Poosje81, xLeoniee, xxxmh en 176 bezoekers