bewegen bij hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

bewegen bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:05

Ons paardje (dikke pony) staat bevangen.

De dierenarts heeft gezegd dat ze absoluut meer beweging moet krijgen zodra ze beter is.

Gisteren ben ik een 20 minuutjes met haar gaan wandelen (aan de hand) en we hebben een paar stukjes gedraafd.
Maar het viel me op dat ze soms heel goed loopt, oortjes vooruit, zodat ik bijna niet kan volgen in draf. En andere momenten zakt ze als het ware ineen en loopt ze heel onregelmatig (ook in stap). Op het gras loopt ze beter dan op de verharde weg.

Vooral als onze pony fris gras langs de kant van de weg ziet, lijkt ze te pijn even te vergeten.

Zodra ze mankt, stop ik natuurlijk, stap ik heel traag of laat ik haar even stilstaan.

Maar is beweging nu eigenlijk goed of niet in haar situatie. Om gewicht te verliezen natuurlijk wel, maar ik bedoel eerder voor de doorstroming in de hoeven en om beter te genezen.

Moet ik blijven van die korte wandelingetjes maken of zou ik haar beter niet laten wandelen (tot ze helemaal genezen is). Ze staat bij ons op de paddock en een paar uurtjes op een min of meer schrale weide.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:48

je kan je paard het beste niet op het harde laten lopen .
maar op een vlakke niet te zachte ondergrond zoals een zandpad , gras of
een niet zware buitenbak.

Om de Bloedomloop goed te stimuleren is het goed om de benen af te spuiten en kleine stukjes met je paard aan de hand te stappen ( Niet draven).

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:54

Het grote probleem bij HB is dat het hoefbeen kan kantelen, en de hoefwand loslaat van de rest, je zult ongetwijfeld hebben gezien dat bij je paard de wittelijn al verbreed is ! Ik snap werkelijk niet waarom je tegen het advies van de DA in gaat, laat dat beestje eerst lekker bekomen ! HB is zeer pijnlijk en een heel ernstige aandoening.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:22

Wij hebben ook een shetlander en die heeft ook HB. We moesten hem rustig laten staan, maar ze kan ook niet anders omdat ze al bijna niet meer lopen kon. Ze stond namelijk in het weiland waar ze veel te veel gras kreeg en een ander paste op haar, en had niet gezien dat ze veel te dik was. Toen ik er op een dag kwam lag ze in het weiland, opzich niet vreemd dacht ik maar ze kon dus niet meer opstaan. Dus met veel getrek heb ik haar uiteindelijk overeind gekregen. Ze stond helemaal te trillen, echt heel zielig! Toen hebben we meteen de dierenarts en de hoefsmid gebeld(aangezien ze ook veel te lang op haar hoeven stond). De veearts had haar allemaal pijnstillers gegeven en ik moest haar om de dag nog poeder geven. We hadden haar inmiddels in een container gezet en ze mocht alleen maar water en hooi hebben. De hoefsmid raadde aan om niet te komen, aangezien ze moeilijk kon lopen en het bekappen dan een hel werd voor haar omdat ze haar evenwicht niet kon houden. Dat was dus niet verstandig en hij raadde ons aan om haar in op nat zand te zetten, om de pijn te verlichten. Ze staat nu dus wel op zand, en nu heeft ze er zichtbaar minder last van. Ze beweegt ook steeds meer en binnenkort moet ze nog naar de hoefsmid en hopelijk knapt het dan helemaal op. Ik zorg nu wel weer voor haar en zal haar goed in de gaten houden. Als ze 1x HB gehad hebben, kan het heel snel weer terugkomen, dus hou daar rekening mee en geef ze niet teveel eten. Succes er nog mee! Ik zou echt het advies van je veearts wel opvolgen als ik jou was, des te sneller komt je pony er weer bovenop!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:40

Mijn paard is ook hoefbevangen op het moment. Hij moet zo veel mogelijk rust hebben. Hij staat de hele dag in de paddock en mag 's avonds een kleine stukje stappen. Draven mag niet. Ik zou je pony ook niet in de wei zetten, zelfs niet in een kale.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:38

Ik heb vorig jaar een ijslander op stal gehad(staat er nog hoor) en die was ook HB. Maar deze moest wel wat bewegen.
Ze had het wel niet zo heel erg dat zal misschien het verschil zijn.

Maar volgens mij is lichte beweging naar kunnen niet zo verkeerd. Lopen bevordert het hoefmechanisme en doorbloeding. Dus betere afvoer van de afval stoffen.

Goed overleg met de DA wel noodzakelijk.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:50

Cowgirl"]
Maar volgens mij is lichte beweging naar kunnen niet zo verkeerd. Lopen bevordert het hoefmechanisme en doorbloeding. Dus betere afvoer van de afval stoffen.

Goed overleg met de DA wel noodzakelijk.
[/quote]

Dat was wat ik vermoedde.

Het is niet zo dat ik tegen het advies van de dierenarts inga. Hij zei dat ik haar moest laten bewegen zodra het beter ging en enigzins mogelijk was. Daar hebben we op gewacht (en we hebben medicatie gegeven). Ze loopt nu niet of nauwlijks meer stram. Nu, het is mogelijk om ermee te gaan wandelen, ze loopt aardig mee, alleen krijgt ze soms "plots" terug meer pijn en dan mankt ze.

Ze heeft inderdaad een eerder lichte vorm van hoefbevangenheid. Ik vond dat het er al heel zielig uitzag, maar volgens de DA zijn we er goed optijd bij en is het niet zo ernstig. Ze heeft ook nooit "raar" gestaan (met de benen vooruit), ze was enkel wat luier en strammer dan normaal. Een beetje pips.

Ik schrik ervan dat jullie denken dat ik koste wat het kost met dat dier wil gaan wandelen. Maar ik wil het enkel doen als het voor haar kan. En zoals cowgirl zeg "naar eigen kunnen". En dan maar zo nu en dan (3 keer per week?), want ik heb helaas geen tijd met de examens in het vooruitzicht. En het gaat maar om 15 tot 20 minuten stappen met eventueel een kort stukje draf (niet te veel bij voorstellen, met mijn conditie) in het gras.

[quote="Machonito"]
Om de Bloedomloop goed te stimuleren is het goed om de benen af te spuiten en kleine stukjes met je paard aan de hand te stappen ( Niet draven).
[/quote]

We hebben geen stromend water op de wei, maar we hebben haar tot nu toe wel al elke dag 15 minuten ijszakjes om te benen gedaan. Daarna loopt ze een stuk frisser.


[quote="oberon schreef:
Mijn paard is ook hoefbevangen op het moment. Hij moet zo veel mogelijk rust hebben. Hij staat de hele dag in de paddock en mag 's avonds een kleine stukje stappen. Draven mag niet. Ik zou je pony ook niet in de wei zetten, zelfs niet in een kale.


Onze pony heeft nog nooit in een stal gestaan en ook nog nooit alleen. We hebben aan de dierenarts gevraagd of het een goed idee is om haar thuis op stal te zetten (we hebben hier een oude paardenstal), maar hij vond van niet. Op stal zou ze helemaal vereenzamen en ondeugden krijgen. Dat maakt de zaak volgens hem nog erger dan hij al is.

Dus, ze staat op de paddock (nauwlijks een spriet gras) en een aantal uren per dag op een schrale wei. Anders heeft ze helemaal niets te eten. De andere paarden staan nu ook maar mee op dieet, maar die worden wel stillaan aan de eerder magere kant (toch voor een weidepaard). Maar ik zie niet hoe ik die ene pony kan op de paddock laten en de andere op de wei, zonder dat ze door de draad gaat. Daar zit ik dus een beetje aan vast.



Kortom: ik denk dat jullie (sommigen) de situatie (misschien door gebrek aan informatie) een beetje verkeerd ingeschat hebben. Maar ik zou toch graag nog willen weten wat jullie advies nu is. Als jullie echt vinden dat het slecht is voor de pony, laat ik haar natuurlijk wel op de paddock staan. Het gaat dus echt maar om 3 wandelingetjes per week (ervoor deed ze niets). Als ze er helemaal bovenop is en ik door mijn examens heen ben (over een goeie maand misschien), zou ik met haar willen gaan joggen en haar (verder) opleren voor de koets.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:04

Ja bewegen is goed hoor. Alleen je kan wel het het beste zo weinig over het hard gaan of over paden met grind ofzo.
Maar gewoon in het bos of in de berm is alleen maar goed.