Mensen die paarden meppen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Mensen die paarden meppen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:27

Zo hier en dan kom ik topics tegen en dan denk ik van mensen waar zijn jullie ingodsnaam mee bezig!

eieren, zakjes water en weet ik veel tussen de oren kapot slaan als die steigerd

Der afspringen en paar klappen geven als die steigerd en klap tussen de oren geven als die steigerd
Paarden een klap op hun kop geven en dat soort dingen
Ben ik nu de enige die hier tegen is ik vind dit echt niet normaal :s



Van mij mag je je paard best aanpakken maar op deze manier vind ik echt te ver gaan!
Volgens mij hebben ze geen enkel besef dat paardjes hiervan trauma's krijge


DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:30

als mijn paard steigert krijgt ie een mep tussen zn oren(als ik op tijd ben.)
en verder krijgt ie ook vaak genoeg een tik tegen zn hoofd..
meestal om de 5 minuten.
maarja, dat is zn eigen schuld...

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:31

Ik vind het nogal vernederend voor het dier Lachen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:35

ja maar anders is ie echt neit e houden.
hij moet gewoon weten wat wel en niet mag, en ik verduidelijk dat met een tik tegen zn neus.
als ie steigert kan ik nuo net echt bij zn neus, dus krijgt ie een tik op zn kop..
en hij is absoluut niet kopschuw..
ik vind juist paarden die bijna nooit een tik krijgen veel kopschuwer

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:39

Mensen moeten respect voor paarden hebben, maar paarden moeten ook echt wel respect voor mensen hebben!!!! Als mijn paard steigerd, als ik erop zit, kan hij toch echt een klap tussen zijn oren krijgen (of eigenlijk tegen zijn oren)!
Geloof niet dat hij hier een trauma aan overhoudt, ja als ik hem geen klap tussen zijn oren geef en hij klapt een keer achter over met mij erop, dan heb ik een trauma ja (en misschien paard dan ook wel)
Laatst bijgewerkt door Hetja op 02-06-04 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 14:40

Bij shakir moet ik dat echt neit doen dan is hij gelijk het vertrouwen in mijn kwijt en ik heb vaker kopschuwe beesies gehad en 9 van de 10 x kwam het door klappen

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:42

Het is wel vervelend voor het dier, maar steigeren is ook vervelend.
Dingen als zakjes water en eieren vind ik nog best vriendelijk, dat doet geen pijn maar is om ze te laten denken dat ze hun hoofd stoten geloof ik.
Als mijn paard zou steigeren mep ik hem naar voren, jammer maar helaas voor hem, liever mn paard een keer goed op zn donder geven dan omklappen met steigeren of mezelf en anderen in gevaar brengen.

Afstappen en dan gaan meppen lijkt me een minder strak plan, dan ben je al te laat met straffen en door af te stappen wint je paard.
Op zn kop slaan ben ik trouwens wel tegen, alleen als een paard bijt krijgt hij een tik voor zn kop.

En mep mag best, een harde ook (natuurlijk TE overdreven) maar zodra het paard ophoud met vervelend zijn zelf ook gelijk weer lief zijn.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:43

Smurfie schreef:
Bij shakir moet ik dat echt neit doen dan is hij gelijk het vertrouwen in mijn kwijt



hmm bij mij is er wel heel wat meer voor nodig, dat mn paardje mn vertrouwen in hem kwijtraakt..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:46

Als een paard bijt en je geeft hem een klap, ook al is dat dan toevallig op zijn kop, dan word hij niet kopschuw, dit omdat hij weet dat die klap terrecht was.

geef je hem zomaar een klap, om iets wat hij niet snapt word hij bang.

dat is met verdere omgang ook zo als met rijden.

verder geef ik trouwens altijd eerst een stem waarschuwing, dat is meestal ook genoeg, maar gaan ze toch verder, kunnen ze van mij zeker een klap verwachten.
maar na die klap ben ik ook niet meer boos en beloon ook direct als hij dan weer braaf is.

Kijk maar eens bij paarden onder elkaar, daar gaat dat precies zo.
Als je maar eerlijk en begrijpelijk blijft, dan kan een klap best een keer.

En het vertrouwen gaat daar niet van weg, in tegendeel juist, zo is er duidelijkheid en dat heeft een dier nodig.

Ow, ja denk bij een klap of tik niet meteen aan in elkaar meppen, dat is verkeerd en heeft ook niks met corrigeren te maken.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:49

alsof paarden voor elkaar zo lief zijn,dat kan er ook ruw aan toe gaan!


eerlijk,duidelijkheid en een waarschuwing met je stem van te voren maken al dat je paarden niet hoeft blijven te slaan e.d

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:52

Heb je paarden ooit in een kudde zien staan, hoeveel klappen worden er dan zo gemiddeld uigedeeld? Zolang je op het goede moment straft en niet beloont is het helemaal niet zielig.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:55

dan moet je eens op wedstrijden kijken naar al die "liefhebbers" van de week zag ik een niet zo geweldige menner haar paard door een doolhof sturen. Ze kon het niet zo goed en het paard wilde ook niet erg. Kijk dat hij toen een klap kreeg kan ik me voorstellen, maar ze was klaar met de hindernis en toen ze eruit gegaloppeerd was kreeg het paard nog was slagen met de zweep. Het beest moet echt geen idee hebben gehad waar die dat aan verdiennt had. En tijdens een springwedstrijd. Een paard weigert bij een hindernis, nou dan kan ik me een tik voorstellen. Maar dat je dan bij het paard vervolgens het bit achter zijn oren probeert te rukken en hem dan voorwaart probeert te slaan dat wil er bij mij echt niet in.

Come over to the dark side, we have cookies!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:56

Net wat RK zegt
Maar tussen z'n oren slaan als ie steigert lijkt mij imho niet zo terrecht, en dan lijkt kans op achterover slaan groter... ze moeten dan juist voorwaarts dus zou eerder een tik op de bil geven, om duidelijk te maken dat die voorbenen op de grond horen Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:59

Smurfie schreef:
Van mij mag je je paard best aanpakken maar op deze manier vind ik echt te ver gaan!
Volgens mij hebben ze geen enkel besef dat paardjes hiervan trauma's krijge


Een paard krijgt zo snel geen trauma hoor.
En wat heb je liever, een paard dat af en toe op zijn nummer wordt gezet (met eieren en waterzakjes) of linea recta naar de slager mag omdat niemand hem op tijd even heeft laten weten dat zijn gedrag ongewenst is, niemand hem heeft gecorrigeerd en hij uiteindelijk onrijdbaar en onhandelbaar is geworden?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:59

er zijn ook paarden die bij een tik op de kont alleen maar hoger komen.

verder bij weigeren, ik heb ook wel eens een paard daar erg hard gemept en als je de voorgeschiedenis niet weet, zou je me daar ook een dierenbeul hebben gevonden.
Vond het zelf ook niet leuk om te doen, maar bij dat ene parcours is het wel gebleven.

Dus oordelen over wat die ene daar in het parcours deed kun je niet zomaar.
Misschien was het onterect, misschien ook niet...

dat van die waterbak kan niet, het paard komt er braaf uit en krijgt een mep, dat blijft onbegrijplijk voor een paard.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:03

Was niet echt tegen jou RK bedoelt hoor,gewoon in't algemeen Vriendjes zijn? Knipoog
Dat ze hoger komen, kan idd voorvallen maar uiteindelijk krijg je zo toch meer kans om ze voorwaarts te houden dan met een klap tussen de oren?
Mij is altijd gezegd daar heel voorzichtig te zijn wanneer het 'rond de oren' betreft, daar zou't evenwichtscentrum zitten...

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:05

DANIenVLIEG"]
[quote="Smurfie schreef:
Bij shakir moet ik dat echt neit doen dan is hij gelijk het vertrouwen in mijn kwijt



hmm bij mij is er wel heel wat meer voor nodig, dat mn paardje mn vertrouwen in hem kwijtraakt..
[/quote]

Mja maar die van mij is een eitje Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:05

Wat ik me afvraag in het steiger verhaal is, wat heb jij zelf gedaan dat hem aan het steigeren maakt?
Het kan ook voortkomen uit het flink hangen aan de teugels en doodleuk tegelijkertijd willen dat hij doorloopt door middel van steeds porren met de benen. Iemand die ik op dat moment een tik tussen de oren zie geven, krijgt hoogst persoonlijk van mij een oplawaai.
In dit verhaal denk ik, handen naar voren en voorwaarts rijden.

Ik zeg hiermee niet dat er geen hommels tussenzitten, maar ik zie mezelf nog niet een tik tussen de oren geven.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:05

Citaat:
Maar tussen z'n oren slaan als ie steigert lijkt mij imho niet zo terrecht, en dan lijkt kans op achterover slaan groter...


Dit snap ik niet zo goed.. Als ik m'n paard een klap om z'n oren geef omdat hij steigert, dan moet ik daarvoor toch een beetje naar voren hangen. Gewicht komt naar voren, dus achterover slaan lijkt me dan moeilijk.......

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:06

Als mijn vorige paard steigerde, en dat deed ie onwijs hoog, had ik echt geen tijd (of wel tijd, maar niet het lef, omdat je dan je arm naar achter moet brengen en dan je evenwicht in de knoei komt, richten oren dan een iets logischere beweging) om hem een klap op zijn kont te geven om hem voorwaarts te krijgen, kon alleen maar om zijn hals hangen, me goed vasthouden en hopen dat ie niet achter over zou klappen......
(hij had i.d.d. een slecht opvoeding gehad)

Ik zou een paard nooit zomaar een klap op of tegen zijn hoofd verkopen, maar als hij bijt kan ie er toch echt eentje krijgen....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:06

Ik vond het niet erg dat je hem een mep geeft als hij weigerd en als hij dan terugslaat of bokt dat ie dan nog wat klappen krijgt maar als je zelf zo hard aan het bit zit te rukken dat de kin op de borst uitkomt en de mond helemaal open en het paard alleen nog maar achteruit kan en hem dan voorwaarts probeert te meppen dan heb je het volgens mij niet begrepen. Ik ben echt niet kinderachtig in dat soort dingen want paarden moeten gewoon luisteren anders worden ze gevaarlijk, maar je kunt ook overdrijven.

Come over to the dark side, we have cookies!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:09

Pfff, ik snap soms echt hoe mensen erbij komen hoe om te gaan met paarden. Als je een beetje logisch nadenkt en een beetje weet hoe paarden met elkaar omgaan is het echt niet zo moeilijk hoor.

Je moet gewoon eerlijk naar het paard blijven en duidelijk maken wie de baas is. En daar is wel eens een correctie voor nodig, als je dat in een keer goed doet is het daarna niet meer nodig. Kan wel zeggen dat ik een gruwelijke hekel hebben aan mensen die constant met stem corrigeren of 10 halfzachte klapjes geven. Daar wordt dat beest alleen maar vervelend van. Ook oneerlijk om na te trappen als hij al niet meer weet waar het om gaat.
Vind ik ook altijd zo snugger bij hondenbezitters, ze laten dat beest los, roepen tot ze een ons wegen en als het beest dan eindelijk komt, krijgt hij op zijn flikker. En het dan nog gek vinden dat hij de volgende keer helemaal niet meer komt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:13

Ik ken een meiske (welke meerdere brabanders wel kennen omdat ze tegenwoordig ook hengsten voorsteld) waarmee ik vroeger haar drie pony's heb meegemaakt. Stuk voor stuk doodsbang voor haar.
Altijd stond ze in de aanslag met voet of zweep of ander materiaal om mee te slaan.
De pony's moesten stil staan, zo niet, kabang.
Voetjes geven, niet voorzichtig genoeg, kabang.
Met de mond iets vastpakken, kabang.
Maakte niet uit waar, maar ze sloeg echt altijd.
Ook tijdens het tijden, flink in de krul sjorren en niet naar haar zin, hup keihard die zweep erover blijven rossen en intussen geen poot mogen verzetten.

Ik ben absoluut geen muts, maar dit was niet normaal en zo vond iedereen het in haar omgeving.
Zij rijd nu paarden voor de verkoop, maar nee ik zal nooit kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:13

Smurfie"]
[quote="DANIenVLIEG"][quote="Smurfie schreef:
Bij shakir moet ik dat echt neit doen dan is hij gelijk het vertrouwen in mijn kwijt


hmm bij mij is er wel heel wat meer voor nodig, dat mn paardje mn vertrouwen in hem kwijtraakt..
[/quote]

Mja maar die van mij is een eitje Lachen
[/quote]

Dus dan is een lichte stemverheffing waarschijnlijk genoeg bij jouw paard. Maar er zijn ook paarden die van een stemverheffing niet onder de indruk zijn, en waar ook een flinke tik niets uithaalt.

Je moet niet gaan generaliseren, ieder paard heeft een andere aanpak nodig.

Je suis Charlie.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:14

Anoeska schreef:
Citaat:
Maar tussen z'n oren slaan als ie steigert lijkt mij imho niet zo terrecht, en dan lijkt kans op achterover slaan groter...


Dit snap ik niet zo goed.. Als ik m'n paard een klap om z'n oren geef omdat hij steigert, dan moet ik daarvoor toch een beetje naar voren hangen. Gewicht komt naar voren, dus achterover slaan lijkt me dan moeilijk.......


Lol, dat zou inderdaad moeilijk zijn maar ik bedoelde met zweepje een tik verkopen en dan nog wanneer dit kan, als hij echt helemaal recht overeind staat dan denk ik niet dat je nog iets anders kunt doen dan vasthopen en hopen dat je blijftzitten, tenminste tot hij iets minder 'verticaal' staat Knipoog
En heb niets tegen een tik tegen het hoofd, als ze bijten krijgen die van mij dat ook....en aangzien dit al zo was sinds ze ukkie zijn doen ze dat dan ook niet bijna nooit meer Schijnheilig *touching wood* Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laurora, Vagabondo en 65 bezoekers