Kieffer Garmisch zadel goed ondanks zitprobleempje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Kieffer Garmisch zadel goed ondanks zitprobleempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 11:59

Even weer een zadelvraagje.. Knipoog

Mijn heupen zijn ongelijk, niet veel maar wel dat ik echt moet opletten dat ik BEIDE zitknobbels belast en niet per ongeluk de ene meer dan de andere terwijl dit niet de bedoeling is.
Met name balans houden in de galop door de bocht is op de linkerhand wat moeilijker dan de rechterhand voor mijn lichaam... Frusty

Margreet had een zadel te koop, een Kieffer Garmisch, dat is een vzh-zadel op springen gericht.
Nu zit ik te denken, kan ik niet beter een Kieffer Aachen nemen, dressuurgericht?
Vanwege mijn zitprobleempje, dat ik nog af moet leren, en ook omdat Cerise op het gebied van dressuur nog veel moet leren? En ik ook... *LOL*

Heeft iemand ervaring met dit zadel, of met springen-gerichte zadels, en kun je er wel lekker mee dressuren?
En tips wat betreft mijn probleempje, die zijn altijd welkom!! Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 12:08

Ik heb je ook al een PB gestuurd.

Die Garmisch heeft dus vrij dikke kniewrongen en hij heeft kuitwrongen aan de achterkant van het zweetblad (afneembaar), dus je bovenbeen ligt behoorlijk stabiel. Ik denk dat dat wel een verbetering kan zijn voor het gevoel dat je je balans verliest, het zal zeker iets toevoegen aan het vertrouwen, maar of het ook daadwerkelijk iets verbeterd aan je zit zou ik echt niet weten.
En je moet natuurlijk ook nog uitproberen of je het wel fijn vindt zitten!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 12:23

he, ik wil provisie *grin*

Dorine, ik zou het zadel een paar keer proberen, bij voorkeur met je instructeur erbij, dan merk je zelf of het lekker zit.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 12:36

Ik heb ge-pbt met Margreet, en bij nader inzien toch maar niet.
Mijn benen liggen in dat zadel wel stabiel, maar ik moet leren ze lang te maken (vooral die ene kant) en te houden, ook als we door de bocht vliegen in galop haha.
Door mijn heupen heb ik dan de neiging 1 zitknobbel teveel te belasten, juist de verkeerde, waardoor het paard niet prettig de hoek kan nemen zonder uit balans te raken.
Een Kieffer Aachen is dan beter voor mij.
In ieder geval heel erg bedankt Margreet, en succes met de verkoop!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 01:12

Ik vind die Kieffer Garmisch wel heel erg lekker zitten, heb er 1x op gezeten op andermans paard Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:22

Ik zou voor de Garmisch gaan. Dan kun je straks beter springen, en je beugels kunnen dan ook wat korter zodat je daarmee misschien wat beter je zit kunt corrigeren.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:37

Je hebt een probleem met ontspannen en lang zitten PLUS je hebt een redelijk onervaren paard. ik denk dat je dan juist een springtypisch zadel moet nemen. Waarom? Nou, bij zo'n zadel heb je veel meer steun bij onverwachte bewegingen dan bij een Aachen (die heb ik). Veel veiliger.

Je zit dan wel niet zo dressuurmatig, maar voor het begin van het rijden (B/L niveau) maakt dat niet veel uit. Ga je beginnen met appuyeren ed, dan is een dressuurzadel echt handig, maar ook dan nog niet eens noodzakelijk, Zdressuur is heus mogelijk op een springzadel.
en als je eenmaal zover weer bent, kan je altijd nog van zadel veranderen. Tegen die tijd heb je je zit weer verbetert en heeft je paard heel veel geleerd. Voor nu lijkt het mij veiliger voor beide dat je een zadel kiest waar je veel steun in hebt...een springzadel is echt lekker dan.

Heel veel jonge paarden worden aangereden in zo'n zadel, juist om die extra steun voor de ruiter. Ook door dressuurruiters....
En zo'n Kieffer zadel behoudt heel lang z'n waarde, je kan het over een jaartje weer prima inruilen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 13:07

Hij zit absoluut lekker en voelt heel vertrouwd aan! Prettig zadel. Makkelijk om in te blijven zitten, je bovenbeen blijft echt goed op z'n plek en dat is bijzonder gunstig voor je balans en zelfvetrouwen.
Kan er zelf niets mee, past maar matig op Gipsy en die heeft nogal een gevoelig ruggetje en haar eigen zadel past goed en zit ook prima dus ik ga niet moeilijk doen. Bovendien is het zadel zwart en ik wil natuurlijk alles in het bruin *LOL*
Ik heb 'm nog, maar morgenavond komt er iemand kijken en als dat niets wordt staat er nog een andere belangstellende in de rij, dus snel beslissen!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 13:44

Tja nu moet ik wel errug twijfelen... Verward
Mijn probleem echter ligt heel duidelijk bij mijn heupen, niet bij mijn benen. Eigenlijk puur: zitknobbels gelijkmatig leren belasten en niet de ene meer dan de andere.
En dan moet ik mijn beugels niet te kort hebben, niet zitten op mijn benen maar op mijn kont haha.
Dat doe ik normaal ook wel, maar zodra we in galop gaan en door de bocht iets uit balans... dan voel ik dat mijn zit niet helemaal klopt nog.
Ik blijf wel redelijk in het zadel maar jah...
Wie weet Margreet mag ik hem uitproberen?
Zou je het leuk vinden om naar Zevenaar te komen, dat we elkaar meteen meeten, dan vergoed ik de benzinekosten wel?
Wel op een dag met wat redelijk weer, op een zondag of zo wanneer we ruim in de tijd zitten, want ik wil eerst Cerise dan ff 'moe longeren' (lees: iets minder pittig maken, want moe schijnt ze nooit te worden }> ).
Daarna pas erop, voorzichtig, vanwege mijn chemo.
Margreet wat vind je ervan? Knipoog
Mocht je de mogelijkheid niet hebben om hier te komen, dan kom ik wel naar jou en nemen we het zadel mee.
Zie je Peter ook eens, leuk! Party!!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 16:49

Ik heb zelf ook het zadel Kieffer Garmisch. Het zit heel erg fijn ik heb er een goede vaste zit in. De kniewrongen aan de achterkant heb ik er af ik doe ze alleen af en toe er op als ik ga springen. Maar aangezien ik bijna nooit spring durf niet hoger dan een kistje rechtop, rij ik voornamelijk dressuur, maar dat gaat hier ook prima mee! Het zadel bied mij een goede comfort. MAar zoals velen al zeiden, je moet er eens op gaan zitten, in de winkel hebben ze meestal een bok waar je op het zadel kunt gaan zitten. De een vind het geen fijn zadel de ander wil geen anderen. Maar ik kan je zeggen Kieffer is een zeer goed merk en alle zadels zitten even zacht van kieffer, het is een goed en duurzaam zadel.

Succes met je keuze, en laat je anders informeren bij een winkel als je er echt niet uit komt. Succes!
Pling
Groetjes suzanne

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 18:54

eej!

Ik heb mn garmisch net vorige week ingeruild omdat ik nooit meer spring!
Maar ik vind het echt een heel fijn zadel hoor!
Ik zat er ook gewoon recht in, terwijl ik ook wel eens naar een kant wil hangen!

Kus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 19:17

Om een zadel echt uit te proberen moet je er zeker een paar keer intensief mee rijden. Bovendien moet je goed kijken of het wel netjes op je paard past.
Omdat Crerise nog bijna geen bespiering heeft ligt een zadel nu heel anders op haar rug dan wanneer ze wel spieren krijgt. Het beste wat je kunt doen in tijdelijk met een oud [geleend] zadel te rijden en pas een goed en duurder zadel aan te schaffen wanneer ze goed in haar spieren zit. Anders loopt je kans dat je het zadel weer kunt verkopen omdat het toch niet goed ligt na verloop van tijd. Je zult zien dat je zelf ook heel anders op een zadel zit wanneer een paard bespierder is.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 19:39

een vriendin van mij heeft ook een kieffer garmisch, ik heb er weleens mee gereden. Ik vind het heel lekker zitten, zit goed stevig. Maar of het bij jouw probleem zal helpen zou ik niet weten.

Ik geloof ook trouwens niet dat een zadel veel kan helpen bij een ongelijk zittende ruiter, ik zelf zit op echt elk zadel teveel op rechts, nou is dit omdat ik aan de linkerkant een rugprobleem en nou ga ik automatisch op rechts zitten om dat te ontlasten. Ik moet gewoon constant denken recht zitten recht zitten, dat doe ik nu al een half jaar en nog heb ik de neiging om scheef te zitten.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 19:44

Ik had een springzadel (nog steeds) en bij elk protocol stond dat ik mijn benen lang moest maken en meer naar achteren. Maar door die wrong achter kon dat niet.
Ik heb toen een dressuur zadel gekocht en toen stond het niet meer op mijn protocol.

Barley rijdt ik wel in met springzadel. Zit je toch iets vaster. Alleen niet vast genoeg dat blijkt. Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:04

toch stom dat de jury dat op je protocol zet, moet niet mogen eigenlijk.
We hebben tenslotte niet allemaal geld om een dresuuur zadel te kopen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:30

Cowgirl schreef:
toch stom dat de jury dat op je protocol zet, moet niet mogen eigenlijk.
We hebben tenslotte niet allemaal geld om een dresuuur zadel te kopen.


sorry offtopic, volgens mij bedoelde ze dat er op haar protocol stond dat ze haar benen lang moest maken niet dat ze een dressuurzadel moest kopen Haha!