Rijopleiding In Stappen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Rijopleiding In Stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:56

ik ben 2 maanden geleden begonnen met het nieuwe systeem van autorijlessen.
ik vraag me af of er hier ook mensen zijn die dezelfde opleiding doen als ik en wat jullie er van vinden, van dat nieuwe systeem.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:04

Ik!
Ik ben er erg blij mee. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar ik voel me er goed bij. Ik heb het idee dat ik straks veilig de weg op kan.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:07

op welk niveauben je nu dan?
en vindt je het niet erg duur?
een exame kost iets van €120,- per onderdeel.
en je krijgt zeg maar 3 toetsen en 1 exame.
ik vindt het een erg duur grapje.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:09

Ik heb toets 1 achter de rug en over 4 lessen toets 2. Ik heb een totaalpakket gekocht, alles inclusief. Ik vind het erg duur, maar ik kan het me net veroorloven. Toch heb ik het er wel voor over hoor, je betaald misschien wat meer, maar je slagingskans is ook meteen ongeveer 2x zo groot.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:13

ja,daarom heb ik het ook gedaan, het hangt nu niet meer van1 exame af,als je de toetsen goed hebt gedaan en het examen gaat niet zo goed,heb je toch nog een grote kans dat je slaagt.
tenminste, zo heb ik het begrepen.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:18

Hmm, zo had ik het niet helemaal begrepen. Het is meer dat je gewoon door die toetsen meer oefening hebt met examens doen (dus minder examenvrees), en beter weet wat je aandachtspunten zijn. Zoals je misschien ook weet gaan de meeste mensen in een reguliere rijopleiding vaak al op examen als ze op niveau 6 of soms zelfs 5 zitten. Met de RIS wordt je naar niveau 8 gebracht, waardoor je een veel hoger niveau hebt als je eenmaal dat examen doet en dus een veel hogere slagingkans. Ik heb niet begrepen dat ze met dat examen coulanter gaan zijn omdat je je eerdere toetsen wel goed hebt gedaan (dat zou wel mooi zijn), dat kan ook in feite niet, het CBR moet gewoon op dezelfde manier examen doen als bij anderen, vind ik.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:32

hmm, heb vanmorgen een gesprek gehadmet iemand van de RIS opleiding (hij is ook een examinator) en hij vertelde me dat.
tenminste,als je in bv toets 3 hebt laten zien dat alles goed gaat en bij je examen gaat het keren op de weg niet helemaal juist, dan kunnen ze in je boek zien en aan de raporten dat je het wel kunt.
en dan zullen ze moeten gaan kijken waarom het nu niet ging en toen wel

heb nl gisteren toets 2 gehad en ik was zo onzeker en zenuwachtig dat het echt niet ging,terwijl we al wel toets 3 en het examen heben aangevraagd.
dus ik kan het wel,maar was zo onzeker dat het fout ging.
vandaag is er dus iemand mee gereden van de RIS en die zei ook dat mijn niveau veel hoger was dan 2, maar dat ik te onzeker was op het examen, dat is eigenlijk het enige wat er nu aan schort. onzekerheid.
hij zei,als je dat hebt overwonnen (want je kunt hartstikke goed rijden) dan is er niks meer aan de hand.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:34

en daaris dus die RIS opleiding ook voor,omdat er veel mensen niet slagen voor het examen terwijl ze hartstikke goed kunnen rijden.
zo wordt dus voorkomen dat iemand zakt terwijl hij het wel kan.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:44

Volgens mij klopt het wel over wat je zegt over dat keren, toets 3 is in feite de tussentijdse toets gecombineerd met een examen over de onderdelen uit module drie. Dus als je die goed doet krijg je vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen, dus daar kun je dan idd niet meer op zakken met het examen.

Fijn, dat je al ver boven niveau van toets 2 zit, dan komt het vast wel goed. Ik ben zelf ook al met allerlei dingen uit module drie bezig en ik heb vandaag mijn rotondes op niveau 5 gekregen. Daar was ik best blij mee.

Ik heb zelf niet gekozen voor de RIS omdat ik examenvrees heb oid. Wel heb ik ervoor gekozen omdat de extras (slippen, ritje plannen) en het doel (namelijk verantwoordelijker het verkeer in) me erg aanstaan. En ook het slagingpercentage speelde een rol, uiteraard.

De methode staat me ook aan. Doordat het aan de hand van een boek gaat ben je toch minder overgeleverd aan de willekeur van een instructeur die misschien wel heel andere dingen leert dan je examinator wil zien. Dit is in overleg opgesteld, dus die willekeur is een stuk minder.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:28

ja,ikheb ook gehoord dat je achteraf nog een slipcursus krijgt, klopt dat?
ikheb idd ook gehoord dat het slaging percentage hoger is dan normaal.
(maar dat mag ook wel na 3 toetsen van €120,- perstuk:) )

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:54

Ik volg ook een ris-opleiding.
Heb nu 8 lessen gehad en morgen gaan we kijken of ik module 1 af zou kunnen sluiten. Mijn 3 toetsmomenten liggen nu ook al vast. 5-14 en 27 juli.
Ik weet niet hoe een "normale"rijopleiding is maar over deze ben ik tot nu toe wel tevreden.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:33

Wat zijn de kosten van zo'n totaal pakket???
Ben nog steeds niet begonnen met m'n rijbewijs omdat ik het geld daar nog niet voor heb. Scheve mond

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:40

Dat verschilt per rijschool. Bij mij op de rijschool krijg je eerst een intest en aan de hand van je prestaties tijdens die test bieden ze je een lespakket aan van een x-bedrag. Ik had het duurste pakket (met andere woorden, ik kon er geen hol van), 51 lesuren twv 2395 euro. Bloos!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 10:48

de kosten voor mij zijn:
lessen €37,50 per uur
toetsen €120,- per toets (2 toetsen volgens mij)
(deel 1 hoedfe ik niet te betalen)
examen € dacht iets van €128,- ?

dus normaal heb je ongeveer 40 lessen nodig + toetsen+ examen.

reken maar uit.
DUUR dus. maar ja, het moet toch he?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:29

Ik ben net "geslaagd" voor module 1 Haha!
Ik kwam er pas na de les achter dat dit dus toetsmoment 1 was haha.
Maar ja ik heb het dus gehaald.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:02

Wat houden die niveau's in? Ik zelfde volg 'normale' lessen en ben al 2x gezakt. Ben het nu echt spuugzat. Heb een nieuwe instructeur die ook dingen ziet waar die vorige nooit wat over gezegd heeft, zo irritant Boos!.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 01:15

wat die opleiding nou precies inhoud,is een beetje moeilijk uit teleggen.

in het boek wordt het omschreven als: de rij opleiding "op maat"

je krijgt tussentijdse toetsen op het CBR.
zo krijg je een beetje een indruk van je examen en dan zie je waar de examinatoren zo'n beetje opletten.
in toets 2 en 3 rijdt er dus een examinator met je mee om te kijken hoe je voortgang is en wat je moet verbeteren en hoe.
doordat je dus beter klaar gestoomd wordt voor het uiteindelijke examen is je kans van slagen groter.

in deel 1 leer je bv. voertuigbediening en beheersing
deel 2 eenvoudige verkeerssituaties
deel 3 complexe verkeerssituaties
deel 4 verantwoordt gedrag (examen)

elk deel is een toets om te kijken of je ook echt zo ver bent om door te geen met het volgende deel.