hoe af te leren: schrapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

hoe af te leren: schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 19:39

sinds een paar dagen begint Carina te schrapen, vooral als ik ff niet met haar bezig ben, bv als ik ff een borstel pak of zo. ze doet dit dus puur om mijn aandacht te trekken Frusty
wat kan ik hier nou het beste aan doen? als ik haar bestraf dan krijgt ze in principe haar zin: aandacht als ik haar negeer, ontwikkeld ze het dan niet juist nog erger?

wat zouden jullie doen?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:03

Wat wel hielp bij een hadrnekkige schraper:

Ik stond te vlechten bij een ander paard, en telkens als die ene ging schrapen op de wasplaats, gooide ik mijn sponsje naar hem toe. Dat vond ie super eng, en op een bepaald moment snapte ie wel dat schrapen = enge sponsding betkende, en toe hield ie er mee op.

Of als je een paard alleen laat, ze dan een platic stoel voor hem. Die van ons was zo gebiologeerd door de stoel, vreemd wit ding, dat ie zn been er niet naar uit durfde te halen. Maar een ander ging met de stoel aand e haal, dus het ligt maar net aan je paard Knipoog

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 20:08

ehm, Carina heft al meerder stoelen aan hun einde geholpen, been erop stampen en kijken hoelang het duurt voordat je met je hoef vast komt te zitten en dan is het paniek Boos! geen goede oplossing dus Knipoog

een spons, daar wil ik haar eigenlijk niet bang vor maken, vooral omdat ik iedere dag haar ogen en neus schoon doe maken met een spons, lijkt me dus ook niet echt handig...

misschien nog andere oplossingen?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:10

Als Guus dat doet roep ik alleen heel hard HEEEE dan kapt hij al.

Het is een teken van ongeduld.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:18

hoi,
Schrapen is een orm van aandacht vraagen, ongeduld tonen en een natuurlijke manier om naar voedsel te zoeken.
Als je weg loopt en ze begint met schrapen dan betekend dat eigenlijk dit eigenlijk dat je al een fout gemaakt hebt. Je moet het eigen,lijk natuurlijk voor zijn. Maar goed, daar heb je nu niks meer aan.
Wat ik zou doen in jouw situatie is een borstel naar haar toe gooien of haar gewoon laten staan en negeren. Net zolang tot ze stopt met schrapen. Stem verheffing zodat ze weet dat je het niet leuk vindt wat ze doet.
Hoop dat het helpt.
suc6 Kim

P.s. verlies niet je geduld! Dat maakt meer stuk dan je lief is.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 20:31

fsoudan schreef:
Als Guus dat doet roep ik alleen heel hard HEEEE dan kapt hij al.

Het is een teken van ongeduld.


als ik dat bij carina doe dan stopt ze ook meteen, maar is dat wel de goede manier, stimuleer je het niet op die manier? je geeft haar namelijk toch haar zin, ze krijgt de (negatieve) aandacht die ze zo graag wilde... Verward

ze doet het trouwens niet altijd, de ene keer kan ik rustig 5 minuten wegblijven en de ander keer doet ze het al als ik haar rug naar haar toe draai.

het is overigens pas sinds iets van een week, mischien dus nog niet te laat om af te leren, Kim, hoe zou ik haar voor moeten zijn?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:37

Ja maar een borstel gooien is ook aandacht.

Als ik bij Guus mn stem verhef weet hij dat hij fout is.

Ik rij Guus ook zonder zweep,ik rij hem op mn stem.

stemverheffen is voor hem een middel om te straffen.

Als je er naar kijkt als hij staat te schrapen is het al aandacht.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:47

Wij zijn fred aan het leren compliment te geven/maken (?) Dat doen we met een suikerklontje maar zodra hij het niet goed doet krijgt hij geen suikeklontje en hij doet het nogal es niet geod en ja.. dan krijgt meneer geen klontje.. Dan gaat ie idd ook schrapen, maar mooi niet dat ie dan wel een klontje krijgt. Wij zeggen idd gewoon hard zijn naam en dan houdt ie wel op.. Ik denk dat dat op zich best een goede manier is omdat paarden meestal vrij goed reageren op je stem...

Hij maakt ook steeds de vriezer open, daar ligt het voer in en zodra je dan weer zijn naam roept, houdt hij weer op.. Voor eventjes dan... Haha! Een goed afgericghte hond wil ookw el es helpen!! Haha! Zodra fred bij de vriezer komt begint de hond te blaffen.. Alleen heeft frred daar een manier op gevonden.. Hij "valt" Sam gewoon aan.. niet egt de goeie manier dus...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 00:15

volkomen negeren.
Zoals je zelf al aangeeft, ze zoekt aandacht, en ook op het moment dat jij haar straft, krijgt ze die.
Volkomen negeren, ook niet kijken ofzo, gewoon verder gaan waar je mee bezig bent, en op het moment dat ze NIET schraapt belonen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 00:20

Enige wat helpt is negeren...en dan net zolang tot ze ermee stoppen.
Dat werkt, helaas willen de meeste staleigenaren er niet aan omdat vaak wel de vloer beschadigt. Daarom doet mijn paard het ook nog steeds,
verder krijgen ze op een stalling op die manier ook (negatieve) aandacht van andere personen. Sinds hij ijzers heeft is het verergerd, als je dus op een of andere manier het geluid kunt dempen of weghalen van het schrapen heeft het al minder effect.
Hij schraapt ook kuilen in de paddock.

Ik zou het mijn paard willen afleren dmv negeren (ong. 20-45 minuten) maar de omstandigheden lenen zich er niet voor.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 10:10

Hai Carina,

Als je paard op een poetsplaats staat, zelf net om het hoekje gaan staan.
Wanneer hij schraapt, meteen een halstertouw o.i.d. voor hem langs gooien, ( wel uiteinde vasthouden, zodat je hem terug kunt halen ).
Dit gooien doe je voor zijn benen langs, dus niet voor z`n hoofd langs.

Succes
Ton

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 10:47

Tos wil dat ook nog al eens doen!
EEN keer: HEE werkt soms...
Hij heeft het vooal als hij merkt dat ik bv een kalf *die langs het staan* aandacht geef, een teken van jaloezie is het bij hem!
Zolang ik alleen met hem bezig ben kan ik wel ff weg blijven, maar ga ik met iemand staan praten, aai ik een kalfje... dan is het schrapen!
Voor hem is het een teken van jaloezie!

Ik negeer hem gewoon, roep meteen HEE maar kijk vooral niet *dat wil hij juist, aandacht* en meestal kijk ik dan pas weer naar hem *of in zij ricting* zodra ik zijn stal ik kom...

Iemand nog tips?
Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je dat afgeleerd krijgt!

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 10:55

Ik roep altijd Hee... dat doe ik vanzelf, ik kan der bijna niet negeren want dan gaat ze gewoon door. Dus roep ik 1 keer hee en ze houd op.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 12:49

jullie roepen allemaal iets, of gooien een halstertouw naar het paard toe.
Op dat moment krijgt het paard wat ie wil. Aandacht. Negatieve aandacht welliswaar, maar wel aandacht

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:03

Hai Stef,

Je moet ook verder niets zeggen, en heeeeel belangrijk , niet laten zien.
Zo associeerd het paard, schrapen met een touw voor z`n hoeven, wat hij niet fijn vind.

Groetjes
Ton

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:41

Ik heb ontdekt dat een commando goed helpt. Als ik aan het opzadelen ben en ik moet even naar mijn kastje lopen, zeg ik:"blijf staan". Duurt het erg lang voordat ik mijn spullen heb, roep ik nog een keer:"blijf rustig staan". Als ik dan terugkom roep ik:"braaf" en dan krijgt ze een klopje of een snoepje.
Ik ben daar nu een tijdje mee bezig en ze kan het steeds langer. Nu kende ze het commando om stil te blijven staan al. Ik gebruikte het altijd al in de bak en als ze los op de spuitplaats moet staan, e.d.

Tja, het nadeel met negeren is dat ze zo een hoef of een ijzer verslijten en het mateloos irri is voor de omgeving. En steeds iets gooien, is ook niet erg effectief, helemaal als je paard even niet binnen handbereik staat. Vandaar dat ik nu gewoon even zeg dat ze rustig moet blijven staan, werkt uitstekend. Zo voorkom ik het gedrag en hoef ik geen (negatieve) aandacht eraan te besteden Haha! .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 16:01

Ha Lunatic, dan moet je toch nog maar een keer langskomen om te oefenen op zo'n commando! Hij kent het commando 'Neer' maar helaas werkt dat pas als hij zijn been omhoog heeft.
In de bak kent hij commando 'Blijf' prima, op stal is hij het meest onrustig wanneer ik het hoofdstel pak....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 16:11

hihi, ik moet tegenwoordig zelfs een commando geven om haar in beweging te krijgen! Staan blijven doet ze inmiddels uit zichzelf wel (op de poets/wasplaats dan, tijdens het rijden is stilstaan juist weer een probleem Frusty ), geloof dat ik de gehoorzaamheid wel erg ver heb doorgedreven.... *LOL* Maar handig is het wel!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 19:09

stef schreef:
jullie roepen allemaal iets, of gooien een halstertouw naar het paard toe.
Op dat moment krijgt het paard wat ie wil. Aandacht. Negatieve aandacht welliswaar, maar wel aandacht


zelf dacht ik dus ook dat negeren het beste zou werken

maar eens kijken of ik dat smekende koppie van geef mij aandacht kan weerstaan...

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:37

NEGEREN!!!!!!!!!!!!
dan houdt ie er uiteinlijk wel mee op!!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:41

nou het klinkt misschien een beetje raar maar mijn pony die doet dat dus ook dat schrapen ik werd daar zo ziek van dat ik het terug ging doen voor zijn neus!! hij wordt dan echt zo pist op me dat ie er gelijk mee kapt!!! hij probeert het wel weer elke keer maar als ik het dan weer terug doe dan wordt hij heel erg boos!!!
ik zou zeggen probeer het ook is!!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:58

Negeren is inderdaad de juiste methode; je paard leert dan dat het schrapen niet dat oplevert wat ze graag wil hebben (dat jij naar haar toekomt). Dat gedrag bestraf je zo dus eigenlijk. Het beste is echter ook dat je direct als ze stopt met schrapen naar heer toeloopt en haar beloont (aai, praten en aandacht geven). Met alleen bestraffen leert ze namelijk alleen dat DAT gedrag niet oplevert wat ze wil hebben. Dus zal ze andere dingen verzinnen. Als je echter de eerste keren het gewenste gedrag beloont (het niet-schrapen) zal ze ook weten dat netjes stilstaan op den duur voor de beloning zorgt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 01:05

xyzutu2 schreef:
Negeren is inderdaad de juiste methode; je paard leert dan dat het schrapen niet dat oplevert wat ze graag wil hebben (dat jij naar haar toekomt). Dat gedrag bestraf je zo dus eigenlijk. Het beste is echter ook dat je direct als ze stopt met schrapen naar heer toeloopt en haar beloont (aai, praten en aandacht geven). Met alleen bestraffen leert ze namelijk alleen dat DAT gedrag niet oplevert wat ze wil hebben. Dus zal ze andere dingen verzinnen. Als je echter de eerste keren het gewenste gedrag beloont (het niet-schrapen) zal ze ook weten dat netjes stilstaan op den duur voor de beloning zorgt.


Dat werkt dus niet bij mijn paard! Iedere keer belonen omdat hij zijn been 'Neer' zet ....houdt bij hem in dat hij eerst zijn been zal optillen of schrapen zodat ik commando 'Neer' kan geven en hij beloont wordt.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:30

Negeren vind ik niet echt een goede oplossing. Daar is mijn stalhouder niet blij mee en ik ook niet vanwege de slijtage aan de ijzers.

Dus Fitz krijgt gewoon een knal en dan is ie in ieder geval voor die dag weer genezen.
Het ligt ook aan zijn bui, meestal is hij dan ook met rijden erg vrolijk.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 21:44

een knal daar is Carina niet van onder de indruk... ze is soms toch ietsie TE nuchter Haha!

maar negeren werkt goed bij haar. ze is slim genoeg om er na een paar keer al achter te zijn dat schrapen negeren is en stoppen met schapen aandacht.
nou maar hopen dat ze niet zo slim is om te beginnen met schrapen om vervolgens weer te stoppen om een beloning te krijgen... Haha! Frusty