[Vd/NH] Is VD ook NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[Vd/NH] Is VD ook NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:51

Vandaag ben ik weer voor mijn site aan het schrijven, ditmaal niet over een kunstje maar over de waarde van vrijheidsdressuur en vooral vrijheidsdressuur en Nh. Twee pagina's over Vrijheidsdressuur - Het paard: leerling of leraar? en Vrijheidsdressuur - Paardonwaardig?

Tijdens het schrijven vroeg ik me echter af of er wel zo duidelijk een verschil is tussen NH en vrijheidsdressuur, en of vrijheidsdressuur niet zelfs gewoon ook een vorm van NH genoemd kan worden? VD bestaat uit een aantal intelligente en gymnasticerende oefeningen die een paard op een direvriendelijke en natuurlijke manier aangeleerd krijgt (die hij zelfs vaak van nature al kan). Veel nh-stromingen bestaan in feite ook uit een verzameling oefeningen die je paard aangeleerd krijgt, dan vaak op rijden of grondwerk gericht, maar toch. Bijvoorbeeld Parelli, Linda Tellington Jones en Voest. Sommige hebben een meer in elkaar vloeiend geheel als methode, zoals Hempfling, maar Monty Roberts heeft bijvoorbeeld niet eens een overkoepelende methode voor het trainen van paarden: de enige oefening die hij gebruikt is in feite de join-up in de roundpen.

Is er volgens jullie wel een duidelijke grens tussen VD en NH? En vooral: waarom?


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:05

nee, ik zie VD en NH niet als 1. Hoewel ze prima samen kunnen, heb je geen enkele kennis van roberts, parreli, hempfling, voest of weet ik veel te hebben om VD uit te kunnen voeren.
Je kan er heel veel baat bij hebbenm dat wel

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:06

Ik zelf schrijf hier ook over opm ijn site (toevallig ) en ik denk dat die lijn er bijna niet is. Het hangt wel heel erg ervan af hoe vd geleerd word. Maar veel oefeningen die Bv parelli gebruikt zijn eigenlijk ook kunstjes. Een kunstje van Vd is zeker niet alleen maar gewoon een kunstje. Een paard leert daar ook veel van. Het verschil is alleen dat Nh staat voor op een natuurlijke manier communiceren met je paard. En die natuurlijke communicatie kun je gebruken voor VD. Ik zie Vd dus eigenlijk als een verlenging van NH. Je leert eerst praten met je paard en dan ga je pas een discusie voeren, zo moet je het zien denk ik.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:32

Even off-topic: Leuke site, Iconline!

En Stef, ik snap niet precies wat je bedoelt als je zegt dat VD geen Nh is omdat je er geen kennis van Voest of Roberts of Hempfling voor nodig hebt: Om de NH van Hempfling te gebruiken heb je toch ook Monty Roberts niet nodig? Dus als Vd Nh is (wat een afkortingen Haha!), dan heb je geen andere nh-theorieen nodig om Nh te zijn.

Ik denk dat het einddoel van elke vorm van Nh toch het verkrijgen van wederzijds vertrouwen en respect is. Of je dat nu krijgt met touwhalster, zonder zadel of met alles op de klassieke manier (wat Roberts namelijk doet, nadat hij gejoinupped heeft) qua tuigage en methodes. Daarvoor zijn juist kunstjes erg goed, omdat ze dat vertrouwen en respect stimuleren, en gelijkertijd er niet zonder kunnen. Een paard dat jou niet vertrouwt, zal niet gaan liggen, maar door langzaam en zorgvuldig de oefeningen op te bouwen, zul je genoeg vertrouwen creeren zodat hij alsnog eens op de grond zakt.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:36

VD hoeft niet perce NH of daar een onderdeel van te zijn. Ik heb verder helemaal niets met NH of die methode's. Ik werk met 'boeren verstand' om het zo maar even te noemen. Maar toch doet Dennis erg veel op VD gebied voor mij.

Je kan natuurlijk wel met VD aan de gang gaan als verlenging van NH, dat begrijp ik ook. Maar het hoeft niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:44

ik sluit me bij Dennis aan, alleen doe ik VD met een zwaar trekpaard en absoluut geen NH.

Ik leer hem alle kunstjes zonder touwen en bitten, want zo is het hem in het verleden aangeleerd. Ik wil dat hij het ook leuk vindt en blijkbaar vindt ie dat, want hij doet het, helemaal los in een megagroot weiland, dus hij zou zo weg kunnen lopen en gaan grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:25

smurf schreef:
ik sluit me bij Dennis aan, alleen doe ik VD met een zwaar trekpaard en absoluut geen NH.

Ik leer hem alle kunstjes zonder touwen en bitten, want zo is het hem in het verleden aangeleerd. Ik wil dat hij het ook leuk vindt en blijkbaar vindt ie dat, want hij doet het, helemaal los in een megagroot weiland, dus hij zou zo weg kunnen lopen en gaan grazen.


Maar wat ik me dus afvraag, is of dat ook niet een vorm van natural horsemanship is? Je laat het paard vrij en toch werkt hij vrijwillig met je mee omdat je op een paardvriendelijke en voor hem te begrijpen manier hem vraag om bepaalde dingen te doen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:34

volgens mij is NH met touwtjes lopen zwaaien, doen ze aan wortelen en aarden, games enz. (ja ik heb wel cursussen gedaan op dat gebied )

ik heb een foute start gehad met mijn paard enmet professionele hulp de gezagsverhoudingen recht gezet (tot 2 x toe), nu het duidelijk is, kan ik vanalles met Morrie, zolang ik maar duidelijk en consequent ben.

Dit is gedaan met de ouderwese lik-op-stuk-methode: paard loopt over je heen -> knal, paard bijt je -> knal

Hij loopt los achter me aan (als er anderen op stal zijn, zet ik hem wel vast, want dat vinden ze akelig), hij luistert vrij strak en als hij ongewenst gedrag vertoont, is heen blik van mij of een kreet meestal genoeg. Als hij iets pertinent weigert, is daar meestal een goede reden voor.

Er loopt ook een topic over boerenverstand en NH, ik reken mezelf meer tot het eerste.

Omdat hij alle kunstjes van VD al met dwang heeft geleerd (zo doen ze dan nu eenmaal in Oostenrijk) vind ik het nu leuk om ze zonder enig hulpmiddel te doen.

Ik ben wel iedere dag een paar uur met mijn paard bezig en zet er veel voor opzij. Dat is de band erg ten goede gekomen

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:08

Ik ben het hier weer met Smurf eens Lachen.

Als hij zich niet weet te gedragen krijgt hij een knal. Als een paard weet dat hij fout zat zal hij die knal ook accepteren. Hij ziet het niets als iets echt vervelends, maar gewoon een terechte reactie van jou. Dus daardoor zal hij echt niet van je weg lopen.

Dennis komt ook naar me toe en voert zijn oefeningen los uit. Maar NH oid komt er imo niet bij kijken. Net als Smurf zegt, ik reken mij ook tot de mensen met boeren verstand ipv de NH'ers.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:30

Ik denk dat ik ook een combinatie van nh en gezond verstand op [***] en [***] toepas. Toen ik [***] voor het eerst onder mijn hoede kreeg was ik helemaal weg van Hempfling. [***] echter niet, die deed niet aan lichaamstaal (echte hengsten delen bevelen uit en hoeven niet te luisteren O:) ) en deed waar hij zelf zin in had, wat voornamelij terug te voeren was op het beschadigen van twee- tot en met vierbeners met tanden en hoeven. Ik heb toen de leidposities van Hempfling uit zijn theorie gepakt en die gebruikt om een veilige situatie voor mij te scheppen. Deel 1 was: [***] loopt minstens een meter achter mij en als hij te dicht bij komt, aanvalt of steigert krijgt hij een knal met het halstertouw totdat hij weer achteruit stapt. Daarvoor beloonde ik dan met wat voer. Dat belonen deed ik omdat hij al een bloedhekel aan mensen had en ik hem wilde laten zien dat bepaalde grenzen niet overschreden mochten worden, maar dat als iedereen zich aan de regels houdt het met elkaar spelen heel leuk is. Daarom ging ik ook vrijheidsdressuur met hem doen, omdat ik zo de kans had om veel met beloningen en weinig met dwang te werken en [***] vertrouwen en plezier in het werken met mij kreeg.

Ik denk dat het door die geschiedenis met [***] is dat ik vrijheidsdressuur eigenlijk toch ook wel als een soort boerenverstand Nh zie, of in elk geval een 'methode' die je ook heel goed als Nh, het opvoeden en trainen van paarden op een voor paarden heldere methode kunt zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:32

ik zie een gat in de markt: een nieuwe methode, bedenk een theorie: NH&VD, schrijf een boek, organiseer clinics en word rijk Clown

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:28

smurf schreef:
:)* ik zie een gat in de markt: een nieuwe methode, bedenk een theorie: NH&VD, schrijf een boek, organiseer clinics en word rijk Clown

Veel Nhers doen al wat met vd Haha! Jammer dus Tong uitsteken
(het is eigenlijk ook een vreselijke term "NH")

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 05:56

zo engels/amerikaans.....hoe zou jij het noemen???

Ik doe trouwens (nog) niet aan vrijheidsdressuur. Ik wil het zeker gaan doen, het is inderdaat zonder dwang met veel belonen. kan het beter???

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 07:56

Citaat:
Veel Nhers doen al wat met vd Jammer dus


ik heb bij een aantal "grote Nederlandse goeroes" clinics gevolgd en ben bij hen nog nooit iets tegengekomen wat ook maar lijkt op VD

Ben wel helemaal afgeknapt op NH Schijnheilig

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:21

Hebben we grote nedelandse goeroes dan Haha!?
Volgens mij doet parelli het, en kf Hempling ook toch??

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:22

Voest, Baalbergen.....

ik heb nog nooit een plaatje gezien van een paard dat buigt of een comliment doet bij Parelli of Roberts, of Hempfling....*spit de boeken nog eens door*

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:25

Wat raar, deze vraag Lachen? Waarom moet alles een naampje hebben en in een hokje geduwd worden? Gewoon doen wat jij en je paard leuk vinden, je paard zal het een zorg wezen hoe je het noemt...
Laatst bijgewerkt door prompter op 30-05-04 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Extremely rare and Beyond Compare

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:25

Woe wat een grote goeroes Haha!
Ik ga ook eens kijken, ben er bijna zeker van dat hempfling het doet. Parelli staat niet in de boeken, maar ik dacht dat hij het wel deed

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:27

Parelli doet niet direct aan vrijheidsdressuur, wél aan "spelen met je paard" waardoor het er soms vrijheidsdressuurachtig uit ziet. Maar nogmaals, als paard en mens het maar leuk vinden Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:29

Hemfling doet toch spaanse pas, stijgeren ed? Best wel VD lijkt me.
Zeker prompertje zoalang beide partijen het maar leuk vinden..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:04

Hempfling doet wel die oefeningen, maar deze ontstaan uit de NH training. VD is dat je het paard traind een bepaalde oefening te doen. Hempfling doet dat niet, het komt zoals een beetje van Parelli zo aanwaaien.

Hempfling noemt het ook geen kunstjes, maar de zelfontwikkeling van het paard. Mooi is het wel hoor, phoe die steigerende hengst van zijn film.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 07:45

dan hoop ik maar dat mijn paard niet aan zelfontwikkeling doet, want uit lijfsbehoud wilde ik de kunstjes Spaanse pas en steigeren niet aanleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:26

Hempfling heeft in zijn eerste boek ergens een foto staan van dat hij dat vosje op een wei naar zich toe roept en vervolgens in een compliment laat gaan. Ik hoorde echter van iemand die op clinic bij hem was gegaan dat hij zich in de clinics fel tegen vrijheidsdressuur en kunstjes leren verzet. Verward

Van Parelli heb ik volgens mij ergens op het web ook wel eens zulke foto's zien staan. Als je op sites van zijn volgelingen (instructeurs) kijkt zie je trouwens ook bijna steevast liggende paarden, of paarden in een compliment.

En of vd ook nh is, lijkt waarschijnlijk een hele vreemde vraag, maar ik vroeg het me af omdat veel nh-ers toch wat neerbuigend doen over kunstjes leren, en bovendien fel tegen werken met voedselbeloningen zijn. Terwijl is het idee heb dat je door zonder dwang, opjagen en zonder ruiter zelf nieuwe dingen mogen ontdekken erg leuk en inspirerend is voor paarden en dat et belonen met voedsel dit alleen maar versterkt. Door dat voedsel spreek je pas echt een taal die voor het paard (voor elk dier!) helemaal te begrijpen is: Nu doe je het goed, dus Nu krijg je iets lekkers. En doordat je zonder dwang traint moet het paard de bewegingen zelf gaan ontdekken en wordt daardoor wakker geschudt uit de normale sleur van gewoon stomweg op hulpen reageren. Plotseling leert het paard op een hele duidelijke manier dat jij ook naar hem luistert. En dat is toch waar het hele nh-circus om draait?


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:22

Citaat:
dan hoop ik maar dat mijn paard niet aan zelfontwikkeling doet, want uit lijfsbehoud wilde ik de kunstjes Spaanse pas en steigeren niet aanleren


Je vergeet dat het komt door de NH training en je dus als het goed is volledige controle heb over het paard.

Op deze manier ben ik ook VD gaan doen. Ja steigeren, spaansepas, bokken, capriools enz. Met de goede basis is dit niet gevaarlijk. Ga je dit doen terwijl je relatie met je paard niet goed is. Dan kan je wachten op problemen.

Ik heb hier 2 weken een trainings paard gehad. Dit paard stond altijd heel geintresseerd te kijken als ik met mijn paarden aan het VDen was. Op een avond was ze hier aan het spelen in de bak en wat zie ik. Capriools stuk of 5 achter elkaar (echt uit proberen). Spaansepas wat klungelig maar toch, steigeren zo hoog dat ze kon en een plezier dat ze had. Niemand heeft haar dit geleert. Ja enkel door naar ons te kijken. Het betekende wel voor mij een probleem voor de eigenaar. Hij heeft nu die dingen ontdekt en kan het tegen zijn eigenaar gaan gebruiken. Heb haar dus maar gezegt dat ze 2 lessen nodig heeft om deze reden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:24

aha, ik NH niet met mijn paard dat is het dus....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1, SemrushBot en 8 bezoekers