[NH] Hoe vertrouwen opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

[NH] Hoe vertrouwen opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 18:29

Ik heb Ushi nu bijna 7 maanden, en heb er in het begin heel veel problemen mee gehad.
Ze stond eerst op een stal waar ze amper buiten kon en te sterk eten kreeg en begon hierdoor te bokken.
We zijn nu ongeveer 3 weken geleden verhuist naar een stal waar ze elke dag heel de dag met andere paarden buiten kan,
en het gaat echt veel beter nu, ze is veel rustiger en bokt ook niet meer, maar ze is nog altijd niet terug de "gewone" ushi.
Bij haar vorige eigenares was ze echt van bijna niets bang, maar dat is nu helemaal veranderd, ze is heel kijkerig geworden.
Als ik haar vastbind om te kuisen, schrikt ze regelmatig van iets super stom (vorige keer een kat die uit een stal sprong Lips are sealed ),
en gaat hierdoor hangen in een poging om weg te kunnen lopen en trekt dan natuurlijk mn touw kapot.
Ik gaf haar dan een trap onder haar kont of als er een zweep in de buurt was een mep om haar terug vooruit te laten gaan,
omdat ik dacht dat ze me gewoon aan het testen was maar denk nu echt dat ze gewoon veel banger is geworden.
Ook als we gaan wandelen is ze heel bang geworden, bij haar vorige eigenares was ze onverstoorbaar,
maar nu gaat ze heel de tijd opzij voor enge dingen, in galop springt ze heel de tijd van kant naar kant voor iets griezeligs,...
Omdat het bij haar vorige eigenares nog niet zo was, denk ik eigenlijk dat ze mij gewoon nog niet vertrouwd. Scheve mond
Hoe kan ik onze band versterken zodat ze mij meer gaat vertrouwen en dus ook minder snel bang gaat zijn van dingen?

[edit:Antoinette]Code voor titel[/edit]

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:21

Op verzoek van TS naar UZ Lachen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:02

oei, Ik denk niet dat het aan haar ligt. je zegt zelf al dat ze bij de ANDERE eigenaresse niet zo deed. Hoe is jou houding tegen over haar. Ben je onzeker, vind je het eng? Ik denk eerlijk gezecht dat het iets met jou te maken heeft. Waarschijnlijk stel jij je niet betrouwbaar op voor haar, je bent voor haar geen sterke persoonlijkheid die vertrouwen in de omgeving heeft (waarschijnlijk schrok jij ook van die kat...). Daar reageert ze dan op. Maar voor ik verder mijn banketstaaf op ga hangen kun je misschien iets meer zeggen over je houding en het gevoel wat jij bij haar hebt (ik kan me heel goed voorstellen dat het echt eng is, ze zal maar bovenop je springen, maar zo'n houding is funest...)

groetjes en ik hoop dat ik snel wat hoor, pb'en mag ook (maar de info kunenn anderen misschien ook wel gebruiken...)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:48

Ik denk dat Duncan wel gelijk heeft. Kijk eens goed hoe jou houding is. Ben je idd onzeker en bang, laat dan eens iemand die wel stevig in zijn schoenen staat met haar werken. Dus poetsen en een stukje wandelen. Je kunt dan gelijk zien of het aan jou ligt of aan de pony.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:51

Inderdaad jouw houding, maar ook het lopen in de kudde andere paarden. Kijk is welke positie ze daar heeft. Waarschijnlijk is het haar nog niet duidelijk waar ze staat en word daardoor onzeker en kijkerig.

Dit betekent niet dat je haar nu niet meer in de kudde moet laten lopen, juist wel. Geef het de tijd. Als haar positie in de kudde duidelijk is zal ze een stuk rustiger en evenwichtiger worden.

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:03

Het topic is al onder NH geplaatst dus ik zou hier wat mee gaan doen! Lachen
En vooral niet slaan, daar word ze bang en wantrouwend van.
En het helpt toch niet... misschein even maar niet lang!
Ik zou op wat site's van NH gaan kijken Lachen

Veel succes,
Mandy

noy1
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:52

Volgens mij is het vooral een kwestie van zelf rustig blijven, doen alsof je neus bloedt en vooral niet onzeker of boos worden. Je paard voelt zich waarschijnlijk heel erg onzeker in de nieuwe omgeving en zoekt naar iemand die haar daarbij kan helpen (jou dus....). Om je snel op gang te helpen kun je een cursus doen bij bijvoorbeeld Emiel Voest. Zelf heb ik het boek en video gekeken van hem en daar met mijn paard goede resultaten mee bereikt... Daarnaast zijn de boeken van Sally Swift (centred riding- zou je misschien niet zeggen maar daar worden heel veel tips besproken die je ook in de dagelijkse omgang met je paard kunt gebruiken zoals ademhaling, de werking van je ogen e.d.). Ook Micheal Peace heeft een tweetal boeken geschreven die naar mijn mening een goede methode van omgaan met je paard beschrijven (Begrijp uw paard).
Veel succes!

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:07

je moet hem niet slaan als hij bang is daar maak je het alleen maar erger mee en hangen moet je voorkomen. als hij kijkerig is laat hem dan maar kijken. verder weet ik 2 dingen uit boeken maar heb zelf nooit geprobeert:
1. knoop een halstertouw LOSJES rond de hals van je pony en laat haar in de bak los galoperen dan zeg je hooooo en dan zou hij uiteindelijk stil moeten staan. is dat niet zo laat hem dan weer verder galoperen. is dat wel zo beloon hem dan als je dat enkele keren gedaan hebt ga je met hem aan het halster stappen stukje vast dan laat je een stukje los en zou hij nog steeds met je mee moeten lopen herhaal dit enkele keren.
2. laat je paard door de bak galoperen (los) wacht tot hij zijn hoofd naar jou toe keert en kouwbewegingen maakt dan hou je op met hem te laten galoperen en neem je een niet bedreigende houding aan (gekromde vingers gebogen rug voeten bij elkaar blik naar beneden) hij zou dan naar je toe moeten komen dan aai je hem over zijn hele lichaam en dan loop je weg hij zou je moeten volgen als dat niet zo is probeer het later op de dag dan opnieuw.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:16

volgens mij is het niet zo'n goed idee om als een pony schrikt haar dan een mep te geven (eigen mening) (ik bedoel het nie slecht hoor)

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:18

Hey eveliene:
Dat 2de klinkt als een Join-up!!!!
Dat is keigaaf dat heb ik namelijk ook met mijn huurpony gedaan!!!!

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:01

El_vis schreef:
Hey eveliene:
Dat 2de klinkt als een Join-up!!!!
Dat is keigaaf dat heb ik namelijk ook met mijn huurpony gedaan!!!!


dit bericht, hoe je het zegt in combi met je leeftijd...
Ik hoop dat je overdrijft... bij join-up komt heel wat kijken en valt niet onder het kopje ''keigaaf''

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:29

El_vis, een join up is iets heeeel anders dan wat eveline omschrijft!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:03

ja,mischien hep je gelijk............. Scheve mond
Maar het klonkt wel een beetje zo.
(een heeeeeeeeel klein beetje) Haha! Pling OK dan!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 20:12

El_vis schreef:
volgens mij is het niet zo'n goed idee om als een pony schrikt haar dan een mep te geven (eigen mening) (ik bedoel het nie slecht hoor)

Ik dacht dat ze me gewoon aan het testen was en daarom ging hangen.
Trouwens, als jou paard gaat hangen, denk ik niet dat je daar gewoon gaat blijven staan tot je touw kapot is.
Het is toch normaal dat je haar dan terug vooruit wilt laten gaan voordat ze zichzelf pijn doet of helemaal in paniek raakt. Verward
Doordat ze niet weg kon as ze ging hangen raakte ze nog harder in paniek, en als ik haar dan vooruit kreeg was die paniek weg.
Dus geef ik mn paard liever een schop onder haar kont om te laten merken dat ze beter vooruit kan dan dat ze zichzelf kwetst. Scheve mond

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:22

Anjatjeuh schreef:
.
Dus geef ik mn paard liever een schop onder haar kont om te laten merken dat ze beter vooruit kan dan dat ze zichzelf kwetst. Scheve mond


Ja maar zo bouw je geen vertrouwen op volgens mij.
En dat was toch de titel van deze topic?

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:53

Nou ze moet iig consequent zijn. Want anders neemt het paard gewoon een loopje met haar. Geloof me, als ze er eenmaal achter zijn dat ze los kunnen komen door te gaan hangen, ben je een stuk verder van huis.

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:29

Volgens mij dus niet. Ik zou haar paard gewoon aan een strotouwtje vastbinden en als ze voelt dat ze zich kan lostrekken stopt ze ermee. Een paard is claustrofibisch van aard. Dus als die voelt dat die vasthangt gaat die nog meer trekken om toch maar los te komen. Maar als het strotouwtje breekt is ze los en zo weet ze dat het niet erg is om vast te staan.
Een shop onder haar kont heeft vast en zeker een averechts effect. En zo bouw je geen vertrouwen op!
Volgens mij hebben de eerste antwoorden het juist, de eigenares is wat onzeker en een paard neemt dat snel over. Het paard wil wel op haar vertrouwen maar omdat zij zo onzeker is is ze nerveus en weet niet goed wat. Bij het minste dat er dan gebeurt verschiet ze. Normaal volgens mij want ze wordt niet gesteunt. En in plaats van dan steun te krijgen van haar baasje krijgt ze een schop onder haar kont!!! Je zou voor minder het noorden kwijt zijn.

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:15

mijn tip, trek veel met haar op, doe veel leuke dingen met haar, doe dingen die zij leuk vind, ookal moet jij daar iets voor doen wat je niet leuk vind! Wissel het rijden ook af, zodat ze het leuk blijft vinden. observeer haar goed, en kijk eens, hoe ze precies reageert, daar kun je wat van leren! Dan moet je kijken hoe ze op jou reageert. Je moet proberen haar vertrouwen te winnen, laat blijken, dat je er voor haar bent en dat je van haar houdt, dat is heel belangrijk! iemand die ik ken, heeft ook zoiets mee gemaakt, maar pas later, na een paar jaar, dat kwam, omdat zij geen interresse meer toonde voor haar paard! laat dus blijken, dat je er bent en dat ze je kan vertrouwen want zonder vertrouwen werkt het niet!
Sterkte ermee, ik hoop, dat je erachter komt, wat er tussen jullie botst!!

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:16

mijn tip, trek veel met haar op, doe veel leuke dingen met haar, doe dingen die zij leuk vind, ookal moet jij daar iets voor doen wat je niet leuk vind! Wissel het rijden ook af, zodat ze het leuk blijft vinden. observeer haar goed, en kijk eens, hoe ze precies reageert, daar kun je wat van leren! Dan moet je kijken hoe ze op jou reageert. Je moet proberen haar vertrouwen te winnen, laat blijken, dat je er voor haar bent en dat je van haar houdt, dat is heel belangrijk! iemand die ik ken, heeft ook zoiets mee gemaakt, maar pas later, na een paar jaar, dat kwam, omdat zij geen interresse meer toonde voor haar paard! laat dus blijken, dat je er bent en dat ze je kan vertrouwen want zonder vertrouwen werkt het niet!
Sterkte ermee, ik hoop, dat je erachter komt, wat er tussen jullie botst!!

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:35

Probeer zo veel mogelijk gewone dingen met haar te doen. Ga bij haar in de wei zitten bijv.(om op die manier vertrouwen te krijgen>>let hierbij ook op je eigen houding>kom zeker van jezelf over)
En als ze hangt in het halster dat is een probleem opzichzelf want dat doet mijn verzorgpaard ook en die hebben we nu met een belgenhalster en een sterk touw vast aan de muur want anders doet hij het steeds weer(zich lostrekken om onzinnige dingen>>of bter>als hij daar zin in heeft)Ik ben een grote voorstander van NH en andere alternatieve manieren maar een paard leert met dat trekken aan het halster wel aan dat hij sterker is dan dat halster en dat vergeet hij niet weer tenzij jij hem dat weer leert door hem vast te zetten met een halster wat niet knapt bij het eerste (of tweede Haha! ) rukje...Het klinkt lomp maar dat moet hij wel weten want anders houdt hij dat in zijn hoofd. Bij mijn verzorgpaard werkt het goed!Hij heeft een aantal keren nog flink gerukt enzo (zorg altijd dat je een mes hebt om eventueel het touw door te kunnen snijden)maar daarna doet hij net alsof er niks meer aan de hand is>>als hij iets engs ziet/hoort is niet meer zijn eerste gedachte om zich los tre trekken!

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:03

Ik blijf het gevaarlijk vinden om een paard te laten trekken aan het touw. Ga misschien een topic "paard afladen... ging helemaal mis" lezen. Het gaat hier niet om een paard dat aan het touw trekt als hij vastgemaakt is. Maar wel om een paard dat per ongeluk nog vastgemaakt was als hij al van de trailer begon te gaan. Touw is gebroken en paard is achterover gevallen en ruggewervels gebroken. Ik hoop dat de schrijven van dat topic het mij niet kwalijk neemt dat ik dit voorbeeld aanhaal. Daar gaat het om een ongeluk. Maar het was gewoon om aan te tonen dat het gevaarlijk is om een paard aan het touw te laten trekken tot hij van zichzelf kalmeert. De kans is heel groot dat het touw breekt en met alle erge gevolgen vandien. Ik denk dat beter de oorzaak wordt aangepakt... en dat heeft alles met vertrouwen te maken volgens mij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:05

Het belangrijkste is dat jij zelfvertrouwen hebt en zo consequent met haar kan omgaan,
zo weet Ushi wat ze aan jou heeft en dat geeft heel veel rust.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:06

Misschien kun je ook eens met de vorige eigenaar bellen om te vragen hoe zij er over denkt. Juist omdat het probleem zich daar niet voordeed heeft zij waarschijnlijk wel wat tips waar je wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:30

Een paard slaan is zeker geen goed idee als hij bang is (naar mijn mening). Heb je ooit al eens van T-touch of een Join-Up gehoord? Mensen gebruiken dat om een band met hun paard op te bouwen die bestaat uit vertrouwen en respect. Bij veel paarden verdwijnt hun angst dan. Als je wil weten hoe het werkt kan je me wel een berichtje sturen als je wil...

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 14:25

Miss_Montana schreef:
Heb je ooit al eens van T-touch of een Join-Up gehoord? Mensen gebruiken dat om een band met hun paard op te bouwen die bestaat uit vertrouwen en respect.

Imo maak je met een join-up je paard gewoon je slaafje, en mag hij geen mening hebben, laat staan dat je vertrouwt. Scheve mond