Veulens voor de verkoop fokken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Veulens voor de verkoop fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 23:36

Wie van jullie doet dit en vinden jullie het niet moeilijk? Het veulentje wat uit jouw geliefde merrie komt, de pappie zo zorgvuldig uitgekozen, het dekken/ insimineren, de geboorte, het eerste opvoeden.
Zijn jullie niet snel gehecht aan dat kleine grut? Of nemen jullie al direct een bepaalde houding aan, zodat je je niet gaat hechten?

Dit is zomaar iets wat ik me afvroeg na een gesprek met mijn vader. Mijnvader wil best nog een veulentje fokken, maar ik wil niet. ( *LOL* Omgekeerde wereld is het bij ons, meestal is het andersom Haha! )
Ik ben van mening dat ik aan drie paarden genoeg heb. Mijn vader vind dat er nog wel eentje bij kan, om als opvolger voor Berber te dienen. En anders verkopen we het toch? Dat wil er bij mij dus niet in he? Ik wil dolgraag weer een veulen, maar dan pas als er plaats is in de stal!
Maar hij heeft me wel even lekker zitten maken, dat wel!! Ik droom nu al van een klein vossoveulentje Dromen Droom van een tweespannetje vosjes, twee Udinnekes voor de wagen.....
Maar Jantina is geduldig Lachen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:39

Jantina ik vind verkopen ook heel moeilijk. Als er weer gedekt wordt dan zeggen we altijd er moet ook wat verkocht worden. Maar ja als ze weer geboren zijn dan zijn ze weer zo lief en mooi en dan zeggen we die houden we. Dus vandaar dat er nu 20 hier staan *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:50

spaar door voor een 4 span!!! Knipoog

Enne.. als je vader et dekgeld en de kosten betaalt en je neemt een leuke hengst (PARCIVAL! Kwijl) dan moet et toch lukken? Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 00:26

Mijn merrie krijgt dit jaar haar eerste veulen (nou ja: nummer twee voor haar, maar nummer één voor mij)Het fokken van een veulen is iets wat ik in mijn carriere als eigenaar van een paard héél erg graag wilde meemaken.
Ik heb mezelf voorgenomen om, als het een hengstveulen wordt, de merrie nogmaals te laten dekken door dezelfde hengst, en als het een merrieveulen wordt, haar niet meer te laten dekken (of het als, dan pas het volgend jaar) en het veulen proberen te houden. Het hengstveulen wordt verkocht.
Maar één ding weet ik wel: als er financiele moeilijkheden zijn om ze allebei te houden (en ze staan allebei in pension, ik heb zelf niet de mogelijkheid voor stalling aan huis) , dan gaat als eerste het veulen weg. Om het even of het hengst of een merrie is. De moeder blijft bij mij tot aan het einde van haar dagen....

Ik kan niet zeggen hoe ik me bij de beslissing zou voelen om het veulen te moeten verkopen. Het zal ongetwijfeld zeer doen. Ik weet wel dat ik héél erg goed zou kijken aan wie ik hem of haar zou verkopen. En dat zou alleen maar zijn omdat ik ze zelf niet zou kunnen houden. Echt voor de verkoop fokken zou ik op dit moment niet (mocht ik ooit eens in de gelegenheid komen om een grote stoeterij te beginnen is dat nog een heel ander verhaal...maar dat is even niet aan de orde...)

Voor de rest: er zijn heel veel paarden in Nederland, en het worden er steeds meer. De kans om een goede eigenaar voor je paard te vinden, of ueberhaupt je paard goed te kunnen verkopen zonder er financieel teveel erop toe te moeten leggen wordt steeds kleiner. Bedenk goed wat je doet, en als je een veulen fokt, doe dat alleen voor jezelf. Vertrouw er niet op dat je hem met winst kunt verkopen, reken je niet rijk. Dat doen er al veel te veel, en er belanden al veel te veel veulens bij de slacht omdat ze niet te verkopen zijn....

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:33

Ik fok ook, maar hengstveulens gaan bij mij weg of als veulen of als 3 jarige maar dan ingereden. We hebben de mogelijkheid om ze op te fokken.
Ik dek alleen met dezelfde hengst als een veulen mij enorm is bevallen anders niet, want dan wordt je concurrent van je eigen paarden. Ik hecht me best aan die paardjes maar je kan niet alles houden, je moet wel reeel blijven.