Info over deze jonge Quarters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Info over deze jonge Quarters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:04

Graag jullie mening over deze jonge Quarters! Ik heb dit topic geopend voor Dagmara, zij is op zoek naar een leuk westernpaardje en heeft zaterdag deze 2 bekeken. Het zijn 2 2-jarigen, brand maar los! (en voor degenen die verstand hebben van de bloedlijnen, daar ook graag wat info over Haha! )

De 1e, MP Lil Chispa Glos

Afbeelding

Afbeelding

Bloedlijn staat op deze link:
http://users.skynet.be/norrisquarterhorses/peds/chispaglos.htm

De 2e, Jack Glos

Afbeelding

Afbeelding

http://users.skynet.be/norrisquarterhorses/peds/jackglos.htm

Foto's zijn misschien niet de meest geschikte om van te oordelen, binnenkort waarschijnlijk betere!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:11

De eerste zit wel erg veel Colonel Freckles in (3x), ondanks dat het veel gebeurd bij de Quarters heeft het niet mijn voorkeur.
Qua bouw kun je van deze foto's niets zeggen. Je hebt goede standfoto
's nodig op een vlakke bodem. En goede foto's van de voor en achterkant (staart opzij houden) Haha!

De bloedlijnen van de eerste spreken mij meer aan dan de 2e.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:13

Ik zie hier 2 reining- types, ook aan de bloedlijnen te zien zullen ze dat onderdeel later vast gaan beheersen. Het gezichtsprofiel van het vosje spreekt me meer aan, maar dat zegt natuurlijk niets over het karakter, Lachen. Succes met kiezen, 't is zooooo moeilijk, maar volg je hart!

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:19

Het zijn inderdaad reining gefokte Quarters. Mij sprak het hoofdje van de vos ook meer aan. De palomino is alleen minder afwachtend. Ik vind het echt wel super moeilijk. Dus iedereen die wil reageren, Graag!!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:24

Als je voor reining gaat is het hoofd het minst belangrijkste Haha!, de benen zouden mijn eerste aandacht hebben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:24

Van deze foto's valt inderdaad niet veel te maken... beenstanden, rug, oogopslag... kan ik allemaal niet goed zien.
Enige wat ik zie is dat ze buikig zijn maar wel ribben zichtbaar, dus beiden zouden er naar mijn mening beter uit kunnen zien met het juist voer en wat extra beweging.
De vos lijkt in aanleg wat beter bespierd te zijn. Heeft meer spieren op achterhand én schouder. Ik denk dat'ie ook een mooier hoofd heeft (gezien de kaken), maar ik vind de ogen nog belangrijker. Ik zou eerder een paard kiezen dat een iets minder mooi hoofd heeft maar wel een vriendelijk oog, dan een paard met een 'superkop' maar 'onbetrouwbare' ogen...

Qua papier doen ze niet veel voor elkaar onder, ik vind wel dat er vooral bij de palomino behoorlijk sterke lijnteelt toegepast is. Hoeft niet slecht te zijn maar wel iets om in je achterhoofd te houden... ik zie zo al 3 keer Colonel Freckles staan, en als dat bijv. een lastig paard zou zijn (zeg niet dat dat zo is, is maar een voorbeeldje) is de kans natuurlijk erg groot dat dit paard dat dus extra duidelijk meegekregen heeft. Dit geldt dus ook voor eventuele erfelijke gebreken die in bepaalde bloedlijnen voorkomen. Dus als in die bloedlijn bijv. veel OCD (ook weer voorbeeld dus!) voor komt, heb je dus grote kans dat dit paard het heeft.
Ook de vos is trouwens redelijk 'sterk' Doc Bar gefokt....

Met betere foto's kunnen we meer zeggen. (foto's op vlakke bodem, vierkant staand en recht van de zijkant genomen en liefst ook foto's van de benen, vanaf de voor- en achterkant genomen)

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:34

Francis schreef:
Qua papier doen ze niet veel voor elkaar onder, ik vind wel dat er vooral bij de palomino behoorlijk sterke lijnteelt toegepast is. Hoeft niet slecht te zijn maar wel iets om in je achterhoofd te houden... ik zie zo al 3 keer Colonel Freckles staan, en als dat bijv. een lastig paard zou zijn (zeg niet dat dat zo is, is maar een voorbeeldje) is de kans natuurlijk erg groot dat dit paard dat dus extra duidelijk meegekregen heeft. Dit geldt dus ook voor eventuele erfelijke gebreken die in bepaalde bloedlijnen voorkomen. Dus als in die bloedlijn bijv. veel OCD (ook weer voorbeeld dus!) voor komt, heb je dus grote kans dat dit paard het heeft.
Ook de vos is trouwens redelijk 'sterk' Doc Bar gefokt....


Die lijnenteelt hoeft geen probleem te zijn, maar je loopt inderdaad de kans ook de mindere eigenschappen van een hengst te verankeren. Misschien wat meer info over de moederlijn? Ik ben een echte dressuurmuts Clown , maar werken ze bij de quarters ook niet met predikaten ed?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:43

Nee bij Quarters mag alles alles dekken. De fokker/merrie-eigenaar moet zelf kijken of een hengst geschikt is voor de fok. Als je geluk hebt tref je een bewuste hengsten-eigenaar die recente beenfoto's heeft.

Verder ben je afhankelijk van je eigen kennis mbt beenstanden, bouw etc.

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:03

Zodra de eigenaar mij recente foto's heeft toegestuurd, zal ik deze in het topic plaatsen. Naar mijn mening heeft de vos zeker 'vriendelijke ogen'. Tevens is de vos lager in prijs.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:37

Maar dat heeft waarschijnlijk ook met de kleur te maken Haha!

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:53

Bedoel je met de prijs? Dat komt doordat de vos wat betreft bloedlijn iets minder is.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:55

Een palomino is meestal duurder dan een vos*, omdat de kleur minder voorkomt.
*Bij gelijke stamboom etc.

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:34

Zijn er nog meer mensen die iets over deze Quarters kunnen zeggen?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:42

Voor zover het te zien valt op deze foto's, vind ik de sorrel meer gebalanceerd in bouw en bespiering.
Maar meer dan dat valt er zo niet echt wat van te zeggen.

Je schrijft dat de Palomino wat minder afwachtend is; dat kan een goede eigenschap zijn maar ook een slechte. Net zoals de afwachtende houding van de sorrel goed of slecht kan uitvallen.
Vaak probeer ik wat "andere" te doen bij aankoop van een paard; bv met je jas in de buurt van het lijf een beetje rustig zwaaien, wat Parelli oefeningen, etc. Dingen die ze dus nooit gedaan hebben en dan kijken hoe ze het oppakken.
Stuift het paard weg voor de jas of blijft hij met een afwachtende houding staan, is het nieuwsgierig of angstig, etc.
is naast alle andere zaken waar je op moet letten, ook heel belangrijk.

Wanneer heb je betere foto's?

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:29

Waarschijnlijk eind deze week heb ik nieuwe foto's.

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:30

Nu heb ik net vernomen dat het vosje een luchtzuiger is. Is dit een reden om voor de palomino te kiezen? Ik heb er al het een en ander over gelezen, maar volgens de een is het schadelijk en volgens de ander niet.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:31

Dagmara schreef:
Nu heb ik net vernomen dat het vosje een luchtzuiger is.

Nu al?? Hij is net 2 jaar! dat is wel heel jong, daar zou ik zeker niet voor kiezen.
Maar er zijn toch veel meer tweejarige in Nederland te koop? Waarom kijk je nog niet even verder, je moet wel een 100% click hebben voordat je een paard koopt. En dan moet hij/zij nog goedgekeurd worden.
Ik zou ook een goede deskundige meenemen als je niet zeker van je zaak bent

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:36

Hij schijnt het op stal te doen, maar in de wei niet. Eigenlijk had ik voor mezelf al besloten dat het vosje het zou worden, maar nu twijfel ik weer.

Dagmara

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Ameide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:37

Volgende keer gaat mijn instructeur mee kijken en hij leert voor dierenarts. Ik laat hem zowieso door een DA keuren voor ik hem koop.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:39

Dagmara schreef:
Hij schijnt het op stal te doen, maar in de wei niet. Eigenlijk had ik voor mezelf al besloten dat het vosje het zou worden, maar nu twijfel ik weer.

Bij twijfel....niet doen!
Een tweejarige luchtzuiger is zeker geen paard wat je zoekt.
De meeste paarden doen het alleen op stal, het is een stalondeugd die vaak uit verveling ontstaat. In de wei heeft hij genoeg afleiding dus doet hij het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:04

Luchtzuigen is vaak een resultaat van een verstoord spijsverteringskanaal. De paarden hebben last van overmatig maagzuur. Tevens beginnen paarden die te vroeg en te snel gespeend zijn er vaak op jonge leeftijd mee (stresssituatie). Met de juiste huisvesting, voeding en een supplement dat het evenwicht in het maagdarmkanaal help herstellen kan het zijn dat het paard stopt met luchtzuigen (bij mijn merrie is het na 4 weken zo goed als over).
In een stresssituatie geven de endorfinen die vrijkomen bij het luchtzuigen een beetje een 'high' gevoel, bij teveel maagzuur geven de endorfinen pijnstilling, vandaar ook dat paarden het meestal rond etenstijd doen. Voor mij zou het luchtzuigen geen probleem zijn, er is tegenwoordig wat aan te doen met supplementen, bovendien wordt er momenteel onderzoek gedaan naar luchtzuigen en zullen er in de toekomst nog meer oplossingen zijn! Als ik het paard echt leuk/goed zou vinden, dan zou het luchtzuigen geen belemmering voor me zijn. Als de prijs er dan ook nog naar is, is dat mooi meegenomen...
Laatst bijgewerkt door Jessica op 02-06-04 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:21

Als de vos een luchtzuiger is, zou ik hem zeker niet kopen. Problemen kun je krijgen maar je moet ze niet kopen........

De palomino vind ik de minder chique van de twee, veel Colonel Freckles,
echter Chispa Brillante is een gave hengst met een braaf en rustig karakter. Weet echter niet hoe zijn babies zijn.......

Groetjes, Gisela

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:57

Ben het niet met Skippy eens... maagzuur is meestal niet de oorzaak van het luchtzuigen (kán af en toe wel, maar meestal is het stress of verveling) maar het is wél vaak een gevolg van luchtzuigen. En aangezien luchtzuigen een erg groot risico op koliek geeft, vind ik het een eigenschap die je zéker niet wilt. Een paard kopen die het al doet is dus vragen om problemen.
Is alleen zaak te onderzoeken hoe ernstig hij het doet en of'ie nog ontvankelijk is voor verandering van omgeving. Want er is in sommige gevallen (en dus juist bij zo'n jong paard) nog wel wat aan te doen... Kan goed zijn dat als hij volop aandacht krijgt, op een stal staat waar wat te zien is, op stal sto of hooi heeft om te knabbelen.. enz. dat hij het dan niet meer doet.
Mijn motto is 'Bij twijfel niet handelen'. Dat pas ik in allerlij situaties toe en zeker dus ook bij de aanschaf van een paard.
Mocht je écht weg zijn van dit paardje, overleg dan grondig met je dierenarts, zodat hij ook vantevoren weet wat je op stal haalt en je misschien kan begeleiden in de behandeling van dit paard, én ik zou zeker bedingen dat ik het paard een paar weken op proef mag hebben om te zien of je het er uit kan krijgen.
Je zult voor je zelf moeten beslissen of je'm het geld en de eventuele problemen waard vind...
Ik persoonlijk zou verder zoeken tot ik het paardje vond waarvan ik overtuigd was dat ik goed zat. Het feit dat je zoveel meningen wilt horen wijst er volgens mij al op dat je niet zo zeker bent van je zaak... Niet doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:24

Uit onderzoek is gebleken dat de gassen die zich in de darmen vormen en koliek veroorzaken niet afkomstig zijn van de lucht die gezogen wordt (die wordt weer uitgeblazen). Het zijn gassen afkomstig van bacterien die zich in het maagdarmkanaal bevinden. Deze bacterien komen hier normaal gesporken niet voor, maar vanwege de te zure omgeving zitten hier niet de normale bacterien, maar bacterien die wel tegen het zure milieu kunnen. Deze bacterien scheiden gassen af die gaskoliek kunnen veroorzaken. Met behulp van rontgenonderzoek bleek dat de lucht die gezogen wordt niet opgenomen wordt in het lichaam. De wetenschap is nu dus van mening dat een verstoord maagdarmkanaal de oorzaak is van de eventuele koliek en de paarden dmv luchtzuigen proberen de pijn die gepaard gaat met teveel maagzuur te verminderen.
De oorzaak is dus de verstoorde werking en het gevolg het luchtzuigen. Dat wil niet zeggen dat luchtzuigen verder niet voorkomt, er zijn idd paarden die uit verveling gaan zuigen en zo als het ware 'high' worden. Vaak komen trouwens de problemen met het spijsverteringkanaal doordat we hier vaak de veulens te jong spenen en te abrupt. Daardoor belanden de veulens in een enorme stresssiuatie, ze missen hun moeder en kunnen geen melk meer drinken (wellicht dat ze daarom op andere dingen gaan zuigen). Deze veulens moeten eigenlijk te vroeg al brok etc. eten terwijl hun spijsverteringskanaal hier nog niet aan toe is. Zo ontstaan vaak spijsverteringsproblemen, zoals maagzweren (dit zie je ook veel bij dravers).
Veel veulens belanden dus al vroeg in een (te grote) stresssituatie en moeten te vroeg brok etc. eten dat problemen veroorzaakt in de maag en darmen, er is dan dus al een motivatie om te gaan beginnen met zuigen. Ik weet zo niet waar de informatie van al deze onderzoeken te vinden is, ik zal het aan mijn stage begeleidster vragen, zij heeft meegwerkt aan onderzoeken en heeft wereldwijde contacten op het gebied van paarden en wetenschappelijk onderzoek. Bij haar ga ik ook voor mijn volgende stage meewerken aan een onderzoek naar middelen om de paarden te helpen stoppen met zuigen. Zodra ik meer weet, zal ik een topic over het luchtzuigen openen, of wellicht kan ik het plaatsten in het topic dat Anya hier ooit over heeft gestart.

Ik heb trouwens met mijn inmiddels bijna niet meer luchtzuigende merrie geen enkel probleem gehad mbt het zuigen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:51

Dagmara: PB Anya eens, die is 'autoriteit' op het gebied van luchtzuigen.
Het spul wat zij gebruikt heeft hielp binnen enkele dagen en je zou dit dus bij een 'proefkoop' kunnen testen.