veulens, schrikdraad en sloten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

veulens, schrikdraad en sloten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 23:37

Strudel staat momenteel in een stuk land dat is omheind door schrikdraad / band.
We hebben express ook de slootkant afgezet met band (2 lagen ), zodat m.w. niet op eens gaat bevallen bij de slootkant en het veulen verzuipt.

Nu is een vriendin een beetje bezorgt om dat draad bij de sloot, zij zegt dat veel veulens zodra ze eenmaal een sprint durven maken, dóór dat draad heen gaan en dus alsnog in de sloot terecht komen en er dan niet uit kunnen komen ( aan de goede kant ) omdat daar dus draad voor staat...

Ik heb dit persoonlijk nog nooit mee gemaakt, jullie wel???
Alle veulens die ik heb gekend, hadden toch snel erg veel ontzag voor schrikdraad en liepen daar echt niet door heen...

Het is van dat brede donker bruine band volgens mij gaan ze daar niet zo snel door heen en het is zeer duidelijk zichtbaar.

De bedoeling was ook eigenlijk meer om merrie met veulen daar te laten, tot dat het veulen goed kan lopen en het koppel dan te verplaatsen naar een stuk land waar de sloot niet is afgezet. ( uiteraard met toezicht. )

Vroeg me af wat jullie ervaringen met schrikdraad bij slootkanten en jonge veulens is?

Groetjes Strudel

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 06:29

Veulen van m'n stalhouders is er ook de eerste dag dwars doorheen gegaan (3 lagen breed wit lint) en gelukkig was er iemand die hem vast en omhoog gehouden heeft totdat de hulptroepen er waren.
Ze krijgen er pas ontzag voor als het ze een keer op de neus bijt. De eerste dag zien ze geloof ik ook nog niet zo goed, lopen er tegenaan, kruipen er in paniek dwars doorheen, en het is gebeurd. Ik ken wel meer van dit soort gevallen, dus ik zou het risico niet nemen.


froukje2
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:24

Ik vind dit ook wat eng, het veulen staat eerst erg wankel en als het dan in de stroomdraad valt heb je paniek in de tent.
Als het veulen wat beter op de beentjes staan en ze raken dan de draad, dan kunnen ze erbij weg komen zonder te vallen.

Eigen paard is goud waard.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:58

Niet alleen staat een veulen erg wankel op de benen, de eerste paar dagen zien ze ook slecht, en zo'n draadje (lint), is gewoon onzichtbaar voor ze. Beter is om een veulen, zeker de eerste week, in een goed omheinde paddock (of wei) te zetten, en dan nog, liefst met constant toezicht.
2 Lagen band voor de sloot heeft weinig (tot GEEN) zin, daar kiept het veulen zo tussendoor, en het zal de merrie er niet van weerhouden om langs de slootkant te bevallen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Als ik jou was, zou ik proberen een andere oplossing te vinden (zoals een bevalling op stal, onder toezicht uiteraard), en zoals ik al eerder zei, de eerste dagen een veilige, goed omheinde omgeving om buiten te spelen, OOK onder toezicht. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje, en veulens zijn ongelofelijk kwetsbaar, neem dus geen risico !

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:54

Zeer gevaarlijk allemaal!!! Een veulen wordt niet geboren met het besef wat schrikdraad is en staat de eerste dagen erg wankel op zijn benen. Ga alsjeblieft op zoek naar stal en/of ander land, want dit is vragen om moeilijkheden. Als het tóch goed gaat, heb je gewoon ongelooflijk veel mazzel gehad, maar daar zal ik maar niet op wachten........

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:21

Ik woon sinds kort in Groningen. Mijn veulen is hier ook geboren en ik heb ze ook liever in een mooie houten omheinde paddock of weide staan. Maar dat is hier niet te vinden en het gaat hier en in Friesland altijd zo. Mijn merrie is eraan gewend en heeft ervoor gezorgd dat tijdens de eerste dagen zij zelf aan slootkant liep. Ik heb ze vrij snel naar buiten gedaan, dan blijft het veulen in ieder geval dicht bij de moeder. Toen ze rustig waren liepen ze rustig met hem langs het schrikdraad waar hij dus een paar keer zijn neus aan heeft geprikt. Dit alles onder constante toezicht van 2 mensen.
Zo is het hier dus en wat ik zie loopt al het beestenspul hier allemaal zo rond en natuurlijk gaat dat ook niet altijd goed. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Succes!!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:42

mijn veulen heeft als odner het stroomdraadhet prikkeldraad in gezeten, gevolg een lekker wondje

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 23:51

Ik heb dus geen andere keus als slootkanten met of zonder schrikdraad! helaas helaas. ben allang blij dat ik eigen land en stal heb en verder hebben alle paarden eigenaren in de buurt de zelfde situatie.

Uiteraard staat ze 's nachts op stal en heeft ze overdag in de wei continu toezicht ( ik heb uitzicht over de wei en er is altijd iemand thuis ) zodat ze niet zo snel bij de slootkant zal bevallen. verder heeft ze enorm ontzag voor schrikdraad, blijft er het liefst een meter uit de buurt, dus voor dat bevallen ben ik niet zo bang.

Na jullie verhalen zet ik haar met veulen zodra ze eenmaal bevallen is en het kan lopen, dus maar in de wei met direct contact met de sloot.
Als het er dan in donderd heb ik hem er makkelijker uit dan dat er band voor staat. (gelukkig zijn onze sloten erg ondiep)

'tja wat dat draad betreft moet ik gewoon hopen dat moeders hem goed in zijn oren knoopt dat dat erg auw is.... Ik blijf er in iedergeval bij tot het duidelijk is dat hij / zij het snapt.

Het is inderdaad roeien met de riemen die ik heb....
Bedankt voor jullie adviezen!!!

Nu dat veulen nog!!!

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:43

Tsja mijn veulen had binnen 2 dagen door dat je voor schrikdraad moet stoppen! En met een week wachtte hij zelfs keurig tot ik het ijzer!! draadje voor hem open deed!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:41

Mijn veulen ging met 3 dagen voor het eerst naar buiten. In een wei zinder sloten maar wel met schriklint. Ik ben eerst aan de wegkant gaan staan voor het geval hij er dwars doorheen zou lopen. Maar de merrie ging mooi met hem een aantal keren de wei rond en toen hij daarna voorzichtig zelf op onderzoek uit ging heeft hij direct ervaring met schrikdraad gekregen.
Ik denk dat je beter het veulen zo jong mogelijk in de wei moet zetten omdat hij dan nog wat voorzichtig is. Als je wacht tot hij een aantal weken is, zal hij alleen rondvliegen en is minder afhankelijk van zijn moeder.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:53

ehm, las ik vorige week niet hier op bokt een zielig verhaal over een verdronken veuelen? En de sloot was maar 30 cm diep ofzo. Als je kan omscharen doe dat! zet desnoods de merrie gewoon op stal als het niet anders kan. Dit klinkt me erg link in de oren. Het zou zonde zijn als je na 11 maanden wachten een dood veulen in de sloot vind. (ik kan me hier erg aan ergeren, ieder jar verzuipen er weer veulens door de koppigheid van de eigenaren!)

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:55

oh, ik moet wat beter lezen. Excuus voor mn uitval! Ik hoop dat alles in orde komt als het veulentje er is. sorry, sorry!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 00:10

Teigetje008 schreef:
oh, ik moet wat beter lezen. Excuus voor mn uitval! Ik hoop dat alles in orde komt als het veulentje er is. sorry, sorry!


Was al bijna boos aan't reageren.. moet ook even verder lezen hi hi.

't zal wel goed komen.

Heb ook nog een bak die naast de normale omheining ook is voorzien van 2 lagen schrikdraad omdat de paarden, anders in de winter met hun volle gewicht over de bakrand gingen hangen ( die was daar uiteraard niet tegen bestand! ) Ik denk dus dat ik strudel met veulen eerst daar in zet, zodat het veulen met het draad vertrouwd kan raken.
In de bak kan hij / zij er alleen van weg rennen en niet er door heen.

Jullie hebben me weer op veel ideeën gebracht.
Bedankt!
A.

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:14

haha, ja sorry hoor, maar je hoort soms van die verhalen... In debak kan je ze eerst wel even kwijt dan idd. Ik heb die van mij ook de eerst twee dagen in de bak gehad, ook met draad. Ze zijn de eerste twee dagen ook maar een uurtje buiten geweest: alles was nat en de merrie moe. op het moment dat het veulen moe werd haalde ik ze weer naar binnen (en maar foto's maken....). Toen kende het veulen het schrikdraad ook, ze was een beetje klungelig dus ze heeft er 50 keer met haar neus tegen aan gezeten ofzo...
He, ik hoop dat je veulentje snel komt en dat alles goed gaat!
Veel succes met wachten!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 00:19

Teigetje008 schreef:
haha, ja sorry hoor, maar je hoort soms van die verhalen... In debak kan je ze eerst wel even kwijt dan idd. Ik heb die van mij ook de eerst twee dagen in de bak gehad, ook met draad. Ze zijn de eerste twee dagen ook maar een uurtje buiten geweest: alles was nat en de merrie moe. op het moment dat het veulen moe werd haalde ik ze weer naar binnen (en maar foto's maken....). Toen kende het veulen het schrikdraad ook, ze was een beetje klungelig dus ze heeft er 50 keer met haar neus tegen aan gezeten ofzo...
He, ik hoop dat je veulentje snel komt en dat alles goed gaat!
Veel succes met wachten!


Thanks,
Ben maar weer eens in de waak stand, ze kegelt nu al 3 dagen, maar je raad het al... geen veulen Boos!
Ben zo moe hoe!!
Hou jullie uiteraard op de hoogte ( heerlijk Bokt als je in de bevalling stress zit!)

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:28

Die pindraad, moet je wegdoen. De band is best veilig hoor. Vorig jaar ons veulen. Wij hebben op de paal een ijzeren buis liggen, daar net voor een syntetische draad met ijzer in, en daaronder 2 witte banden. Je vraagt je af hoe, maar het veulen stond op een keer buiten de weide. Ik ga naar de poort, het veulen ziet mij, en wil komen aflopen, loopt pal tegen de banden, en sleurt die de halve weide mee in. Gelukkig hadden we van die houders van Callegher die gewoon doorbreken. Kost achteraf wel,maar we hadden wel geen schade aan het veulen.

Ik mag er niet aan denken als het op dat moment pindraad had geweest op gewone ijzeren schrikdraad. Knipoog

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 00:57

Jan_VT schreef:
Die pindraad, moet je wegdoen.

Citaat:
Eh pin draad???!
Volgens mij heb ik dat niet in m'n land staan hoor??:?
Grootste deel is afgezet met het allerbreedste band, de andere stukken komt het veulen voorlopig nog even niet in maar dat is ook band, alleen dan ietsie smaller. alles zit vast met Callegher houders. (misschien heb ik het ergens draad genoemd, foutje, is het dus niet)

Heb inderdaad wel eens wonden gezien van dat dunne draad, wil je niet weten hoe dat er uit zag.. de jaarling had bijna zijn been geamputeerd!

Volgens mij kunnen veulens overal door heen en onder door Lachen
bewust en onbewust!


De band is best veilig hoor. Vorig jaar ons veulen. Wij hebben op de paal een ijzeren buis liggen, daar net voor een syntetische draad met ijzer in, en daaronder 2 witte banden. Je vraagt je af hoe, maar het veulen stond op een keer buiten de weide. Ik ga naar de poort, het veulen ziet mij, en wil komen aflopen, loopt pal tegen de banden, en sleurt die de halve weide mee in. Gelukkig hadden we van die houders van Callegher die gewoon doorbreken. Kost achteraf wel,maar we hadden wel geen schade aan het veulen.

Ik mag er niet aan denken als het op dat moment pindraad had geweest op gewone ijzeren schrikdraad. Knipoog[/quote

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 01:04

Wel dan lijkt het me toch in orde. Veulentjes zijn altijd zeer nieuwsgierig. Het zal wel goedkomen zo. Knipoog

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 01:06

Effe een foto om te tonen wat ik bedoel! Zo is het bij ons...

Afbeelding

Knipoog

Maar ook dan vond het veulen van vorig jaar een weg naar buiten. Je hebt het niet altijd in handen. Knipoog

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:09

tjah moeilijk allemaal, ongelukken kunnen altijd voorkomen,
ik zie veel kwade mensen om verdronken veulens.. hier kun je echt niet altijd iets aan doen.
Mijn veulen heb ik vanaf de 1e dag buiten gehad, eerst een paar uurtjes en de 1e dagen onder constante toezicht.
Maar toch heeft ie z'n 2e dag in de sloot gelegen, kon er wel voor maar je moet de moeder ook d'r 'werk' laten doen.
ze is er best van geschrokken en daarna veel beter op gaan letten.
Ook het draad kent ie al maar de rem de 1e x nog niet,
op zulke momenten moet je gewoon in de buur zijn....
merrie's die in het land zonder sloot bevallen kunnen ook onder het draad werpen en dan heb je ook een probleem.
Daarbij komt dat sommige moeders te weinig moederinstinct hebben, kun je niets aan doen...
maar die van mij heeft veel geleerd in z'n 1e dagen

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:03

mijn veulen ging na een dag ook naar buiten, de weides hier hebben of een sloot of een enkel schrikdraadje als afrastering. De eerste 3 weken ben ik er constant bij geweest als hij naar buiten ging. Het veulen was in december geboren dus kon ook niet zoveel naar buiten. Ik deed ze dan 2x per dag een uurtje op de wei. Hij heeft nooit in de sloot gelegen, daar keek hij gelijk goed voor uit. Het schrikdraad daar is ie paar keer tegenaan gelopen en 1x eronderdoor, maar hij snapte het wel al snel. Mijn veulen is in de stal geboren. Een ander veulen wat hier ook i geboren lag wel in de sloot de eerste keer naar buiten en die sprong over het draad heen. Dat deed de moeder ook af en toe dus waarschijnlijk daar vanaf gekeken.
Ik vond het zeker niet ideaal, maar het was ook niet de bedoeling dat er een veulen kwam (ik had de merrie drachtig gekocht) Dus ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad dat er niks is gebeurd, deze week zijn er namelijk weer nieuwe veulens bijgekomen op pension en daarvan hing er ook een in het draad, en die is naar de kliniek gebracht... Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, OmgiliBot en 8 bezoekers