Mijn paard kleeft en steigert!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Mijn paard kleeft en steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 21:01

Ik had vandaag landelijk springconcours in de B en ik was 4e van de 60! Barrage foutloos en ik hebdus 2 winstpuntjes+20 euro en een lintje erbij.
Ik wilde (hij deed het gelukkig niet in het parcours) even wegrijden bij de andere paarden van het inrijterrein, toen ging hij kleven en ik gaf hem dus een mep op zijn hals, met de springzweep en een schop met links(hij wilde naar links terug). Hij steigerde, dus ik geef hem weer een mep toen hij neerkwam en toen steigerde hij zo steil omhoog dat ik het zo eng vond!! ik d8 echt dat hij 8erover klapperde! Toen gaf ik hem een schop en ytoen liep hij toch verder, toen zei ik braaf, maar ziet mijn paard dit dan als een braaf voor het verderlopen of als een braaf voor het stiegeren? Hoe leer ik hem dit af? een tik tussen de oren werkt niet, want ik moet mijn beide teugels vasthouden omdat hij dus niet normaal steigerd maar omdat hij kleeft en als ik mijn teugels in 1 hand vasthoudt, dan kan hij dus toch zijn zin krijgen want dan heb ik niets meer over hem te zeggen. Met woorden en met slaan helpt het dus niet en mijn instructeur kan me ook niet helpen want ik moet het zelf doen en ik wil dat hij ermee stopt op concours. Iemand tips?! Het is echt heel belangrijk voor me dat hij dit afleert. Ik was overigens wel heel blij dat we 4e zxijn geworden in de B en we helemaal foutloos waren. Hans feijth heeft nog een foto gemaakt. Die heb ik gekocht, maar hij was 15 euro voor een foto bijna zo groot als een a4tje. Beetje afzetterij toch?
AJB reacties!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25


Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:32

alexandra15 schreef:
een tik tussen de oren werkt niet

Ben je nou helemaal Verward wie geeft zijn paard nou een klap tussen de oren! ze hebben mij altijd vertelt dat dat het slechtste is wat je kan doen!!
rot dat je paardje steigert, ik zou het proberen met benen geven en zorgen dat ie weer op vier benen komt! als ie rustig door loopt en je zegt braaf linkt ie braaf met het rustig lopen Knipoog

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:47

Hey,

Als een paardje steigert of bokt bij ons (manege) en er zit nu een 'iets meer ervaren' ruiter op zit, dan gebruiken wij in ieder geval ons zweepje. Deze gebruiken wij op de achterhand of iets achter het been, maar meestal op de poep zodat het paard te klap voelt tijdens het omhoog gaan van het steigeren of het al steigeren.

Je moet je dan wel goed voorbereiden omdat dit een reactie van bokken uitlokt. En als hij dan zo vastberaden is om nog te blijven steigeren zit je met je 4 benen van de grond. Je moet goed consequent zijn, en steigeren of bokken is helemaal uit de boze. Zodra je paard met z'n benen van de grond komt, pets met de zweep, geeft hij er een andere reactie op zoals bokken, nog een tikje, bokt hij, tikje tot hij stopt met reacties geven en als hij is gestopt, belonen door een klopje of wrijfje op de hals en met de stem.

Klinkt crue, maar is een methode die z'n vruchten afwerpt.

-Elke.
---------------------
[edit] In de oren van een paard zit zijn evenwicht. Klopt jij ergens in de buurt of op de oren dan kan hij uit evenwicht geraken. En zeker als hij steigert!

"Overcome all difficulties."

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:49

is niet crue! dat is de juiste methode, maar toch niet tussen zijn oren slaan Scheve mond

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 11:51

Ja maar als ik hem sla als hij steigert steigert hij nog een keer maar dan nog hoger! En als hij in de lucht zit dan kan je hem op dat moment echt niet slaan, dan moet je zorgen dat je er zelf op blijft zitten. Iemand nog tips? Iemand zei tegen mij dat je het hoofd helemaal scheef moet trekken zodat hij geen bal;ans meer heeft maar helpt dit echt? En zo leert hij het toch niet echt af? Alsjeblieft meer reacties!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:04

Mijn paard heeft dit ook gedaan. Ik wou hem dan naar voren schoppen, maar hij werd dan doof voor mijn been, bokte op mijn zweep en ging enkel nog omhoog of bleef ter plaatse hangen.

Zorg eerst dat je zeker weet dat er geen medische oorzaak is van zijn steigeren!!

De oorzaak ligt bij het niet voor je been zijn van je paard. Hij màg niet aan je been kleven. Zorg er voor dat je je paard goed aan je been stelt en probeer hem altijd voor te zijn als hij wil gaan steigeren. Je kan het voelen aankomen, want een paard in beweging kan niet steigeren. Zodra je dat voelt, sla en schop je hem naar voren.
Met steigerende paarden (mits gezond) moet je geen medelijden hebben.

En al die trukken van water op zijn hoofd, ei op zijn hoofd, omtrekken etc. helpen niks, je moet hem alleen naar voren rijden.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 12:40

Idra, heel erg bedankt, ik heb veel aan je reactie Lachen Ik zal als ik het voel aankomen hem wel helemaal naar voren slaan en schoppen, lijkt me logisch dat hij dan niets kan. Ik zou zijn hoofd dan ook helemaal naar de tegenovergestelde kant trekken waar hij naartoe wil. Is dat een goede manier of niet? en als hij nou niet luisterd naar mijn been of zweep???

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:49

Nee, je moet net uit zijn mond blijven! Naar voren schoppen en je handen naar voren. Een paard steigert net als hij veel druk in zijn mond heeft, dus je moet hem de kans geven om naar voren te gaan en je handen dus naar voren zetten.
Ook al spurt hij er met je vandoor, dan beloon je hem, want dan gaat hij tenminste vooruit.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:56

Wat mij nog wel aangeraden wordt is na het steigeren eraf springen en hem een aantal flinke meppen verkopen, steigeren mag gewoon NIET en dat moet je duidelijk maken.

Pharagirlke: tussen de oren op het hoofd slaan is bij steigeren juist een goede optie, paard krijgt het idee dat hij 'z'n hoofd stoot' zeg maar. Tis niet 'zielugh' en kopschuw zal hij er ook niet van worden, hij moet gewoon niet steigeren. Ik doe het zelf niet omdat ik er tijdens het steigeren gewoon de tijd niet voor heb.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:58

Ellende schreef:
Pharagirlke: tussen de oren op het hoofd slaan is bij steigeren juist een goede optie, paard krijgt het idee dat hij 'z'n hoofd stoot' zeg maar. Tis niet 'zielugh' en kopschuw zal hij er ook niet van worden, hij moet gewoon niet steigeren. Ik doe het zelf niet omdat ik er tijdens het steigeren gewoon de tijd niet voor heb.


Dat helpt dus helemaal niet bij elk paard. Hij moet gewoon naar voren. Als hij al gesteigerd heeft, is het al te laat.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:03

Ben ik het mee eens, daarom doe ik het zelf ook niet: ik ben tijdens het steigeren veel te hard bezig met blijven zitten, kan dan niet tegelijkertijd ook een mep uitdelen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:56

Ik timmer ook wel ooit gewoon met mijn vuisten net achter de oren, zo kan ik toch de teugels vasthouden. Het beste is inderdaad hem voor te zijn en zodra je de aanzet voelt voorwaart drijven of desnoods slaan. Het is wel heel belangrijk zoiets snel af te leren, voordat ze er echt handig in worden. Ik zag laatst op wedstrijd een meisje achterover van een steigerend paard vallen, waarna hij op haar hand ging staan. Het zag er zeer bloederig uit.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:18

ik geef mijn verzorgpony ook een pets als ze weigert voor de hindernis terwijl ik haar wel goed gestuurd en been gegeven had...Verward
maar bij steigeren iig wel streng blijven en niet zo van : aaaah arm meisje was je geschrokken als ze het uit venijn deed!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:08

alexandra15 schreef:
Iemand zei tegen mij dat je het hoofd helemaal scheef moet trekken zodat hij geen bal;ans meer heeft maar helpt dit echt? En zo leert hij het toch niet echt af? Alsjeblieft meer reacties!

ja zo leert ie het inderdaad af...maar je moet er aan denken:
als je paard uit balans raakt valt ie! en valt ie verkeert lig jij er onder! en heb je kans dat je paardje ook voor altijd naar de knoppen is...(en jij ook trouwens, een paard is nl zwaar Haha!)
uit die mond blijven dus!
en hier zijn heel wat tips gegeven die ik zelf ook goed vind Lachen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:18

Tjonge wat een geweld hier. Geen vragen waarom? Ja omdat hij kleef, maar dat is niet echt een reden.

Als ik het verhaal zo lees is dit een reactie op jouw boze(grove) gedrag op het moment dat hij wil gaan kleven.
Ik zeg dus naar voren rijden op been zit en het hoofd niet de kant op trekken waar je hem heen wil hebben dus weg van het andere paard. Pak de zweep rechtop in je hand en hou die naast je paard waar hij heen wil gaan hangen. Loopt hij er doorheen geef dan een waarschuwings tikje op nek of net oor. Waar hij maar reageerd. Nog geen reactie rustig een gemikte tik geven op zijn nek met het sterk naar voren rijden. Beloon hem direct als hij weer op zijn eigen benen gaat lopen en rij rustig weer verder.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 02:13

Citaat:
Geplaatst: Wat mij nog wel aangeraden wordt is na het steigeren eraf springen en hem een aantal flinke meppen verkopen, steigeren mag gewoon NIET en dat moet je duidelijk maken.


Nou sorry maar wat voor mensen raden je dit aan? Dit is pure mishandeling..

Dit is gewoon te ziek voor woorden hoe kan je nou van dat beest afspringen en een paar klappen verkopen sorry hoor maar vind dit een beetje zielig!

Citaat:
tussen de oren op het hoofd slaan is bij steigeren juist een goede optie, paard krijgt het idee dat hij 'z'n hoofd stoot' zeg maar.

Dit is dus helemaal fout wat je nu zegt..
Wel degelijk houden paarden hier trauma's aan over.
Je weet niet eens wat voor paard het is..Het ene paard is " harder" dan het ander..
Vind dat je beetje slecht advies geeft.

De enigste manier om hem niet te laten steigeren is hem niet de kans geven alleen maar naar voren naar voren en naar voren rijden!
Een paard moet stilstaan om te kunnen steigeren als je hem doorrijd kan die dus niet omhoog komen!
En zodra die omhoog wil komen en hij reageerd niet op je been geef hem dan gewoon een tikje met je zweep achter je kuit!

Ubbie
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:45

Je moet idd zorgen dat je paardje naar voren blijft. Mijn oude paard steigerde ook heel erg. Niets hielp. Maar ik zou zeker niet zijn hoofd opzij trekken want dan valt ie door verlies van balans. Misschien werkt het als je een keer een flinke prik met een paar sporen geeft. Als ie echt niets medisch heeft en het houdt niet op, mag je hem best aanpakken hoor!!!

Pluk de dag!!!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:02

Hoi hoi

Mijn paard deed vroeger en nu nog wel eens niks anders dan steigeren, en dat is erg vervelend!!Ik snap dat je hier een probleem mee hebt.
Dat je paard kleeft komt waarschijnlijk door dat hij niet genoeg aan je been is want als jij ergens vandaan wil rijden en hij wil niet en jij geeft hem/haar een been hulp en hij/zij reageerd niet dan is hij/zij niet aan je been.Je moet door middel van veel overgangen en veel zijwaartse gangen hem/haar aan je been te krijgen.
Het steigeren heb ik op gelost door goed te voelen wat er onder me gebeurd, zodra ik voelde dat hij tempo trug ging lopen reed ik naar voren maar soms was mijn paard zo snel dat ik het niet voelde aan komen dan ga ik hem inderdaad een klop tussen zijn oren met het gevolg dat hij schrik en weer naar beneden komt want hij denk (denk ik) dat hij zijn hoofd stoot maar dat hielp niet meer na een tijdje toen heb ik een zakje met warm water gevuld en heb dat zakje bij me gehouden tijdens het rijden, toen mijn paard weer omhoog kwam heb ik dat zakje tussen zijn oren kadot gemept waardoor het warme water op zijn hoofd begon te stromen waardoor mijn paard dacht dat hij bloede en dus een hele tijd niet meer omhoog is gekomen, maar door dat mijn paard it al jaren doet zal hij het nooit afleren maar jij zou dit ook kunnen proberen.
Vooral je paard aan je been zeten en veel naar voren rijden en vooral niet begrenzen!!
Heel veel suc6 met je paard en je wedstrijden!!!

Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:22

Een ei of water of wat dan ook kan flinke trauma;s veroorzaken! En het paard kan het vertrouwen in JOU kwijt raken doe dit dus daarom niet!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:28

zucht wat een methodes
ik ben het nogaltijd met deze eens:

Smurfie schreef:
Citaat:
Geplaatst: Wat mij nog wel aangeraden wordt is na het steigeren eraf springen en hem een aantal flinke meppen verkopen, steigeren mag gewoon NIET en dat moet je duidelijk maken.


Nou sorry maar wat voor mensen raden je dit aan? Dit is pure mishandeling..

Dit is gewoon te ziek voor woorden hoe kan je nou van dat beest afspringen en een paar klappen verkopen sorry hoor maar vind dit een beetje zielig!

Citaat:
tussen de oren op het hoofd slaan is bij steigeren juist een goede optie, paard krijgt het idee dat hij 'z'n hoofd stoot' zeg maar.

Dit is dus helemaal fout wat je nu zegt..
Wel degelijk houden paarden hier trauma's aan over.
Je weet niet eens wat voor paard het is..Het ene paard is " harder" dan het ander..
Vind dat je beetje slecht advies geeft.

De enigste manier om hem niet te laten steigeren is hem niet de kans geven alleen maar naar voren naar voren en naar voren rijden!
Een paard moet stilstaan om te kunnen steigeren als je hem doorrijd kan die dus niet omhoog komen!
En zodra die omhoog wil komen en hij reageerd niet op je been geef hem dan gewoon een tikje met je zweep achter je kuit!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:49

Oxo steigerde eerst ook echt heeel erg veel..
T is wel vies.. maar bij mij heeft het geholpen..
Rijd hem echt goed voorwaarts.. en als ie wilt stoppen.. Geef hem een Rotschop van hier tot ginter..
Als hij dan toch steigerd.. Zorg dat je eieren bij de hand.. gewoon in je zak houden zeg maar.. wel oppassen dat ze niet kapot gaan.. Knipoog
En als ie dan aan het steigeren is.. Het (Rauwe) ei.. kapot slana op z'n hoofd.. Dan denkt hij waarschijnlijk dat er een ader knapt in z'n hoofd.. Daar schrikt ie erg van.. Dus doet hij het waarschijnlijk niet meer..

Wat ook nog wel eens wilt helpen.. Als je les hebt.. Waarschuw je instructeur)trice) van te voren.. Dat als je paard steigerd.. hij hem/haar een tikJE op z'n buik geeft..
Hebben ze bij mij ook gedaan.. Het paard scrikt dan echt heel erg.. want hij denkt dat ie aangevallen word.. En doet hij het waarschijnlijk niet meer..

Oxo & Nico

YOU CAN DO THIS!!

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:51

Smurfie schreef:
Een ei of water of wat dan ook kan flinke trauma;s veroorzaken! En het paard kan het vertrouwen in JOU kwijt raken doe dit dus daarom niet!



Daar heb je wel gelijk in.. Ik heb het geluk gehad.. Oxo vertrouwd me echt voor 100%.. en hij steigerd nu niet meer..
Bij mij werkte het.. Maar Oxo vertrouwd snel iemand..

Oxo & Nico

YOU CAN DO THIS!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:51

Weet je wat pure mensenmishandeling is? Zonder reden omhoog komen, dat kan gevaarlijk zijn voor én het paard zelf, én het mens dus. Als een paard steigert (zonder reden, dus niet uit angst/schrikken ofzo) moet je dat afstraffen. Als één tikje niet helpt, dan dus grover geschut. Daar is niets zieligs aan. Een paard krijgt een trauma van slaan zonder reden, mijn bijrijdmerrie heeft dondersgoed in de gaten dat ze fout zit, en dat ze daarvoor afgestraft wordt.

Maar ik begrijp het al, voortaan zal ik zachtjes op haar hals kloppen en vragen of ze het alsjeblieft niet meer zal doen. Ik denk dat dat inderdaad veel meer indruk maakt.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:00

Ik ben het zeker eens met Idra. Op dat moment is je paard niet meer voor je been. Ik weet niet hoe hij daar doorgaans op reageert?
Maar zorg dat als je wegrijd van de groep, gewoon in draf gaat. Van voren los en gaan met die banaan. En als je ook maar voelt dat hij wat terugkomt in tempo: benen, geen reactie, knal met je zweep.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:08

Als het zonder reden is. Waarom zou een paard zonder reden omhooh komen. Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat wij mensen zonder reden gemeen kunnen zijn, betekent niet dat paarden dat zijn.

Je bedoelt hie natuurlijk wel het zo recht omhoog komen dat achetr over vallen mogelijk is. Iets omhoog komen is niet gevaarlijk. Wij vinden het eng, maar gevaarlijk is dat zeker niet.
Begint het paard ongecontroleert te stijgeren en uit te slaan dan is het een ander verhaal. Dit doet hij echt niet zonder reden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers