Hebben fjords een deken nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Hebben fjords een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 10:34

nou hebben fjords een deken nodig?
Ik mag volgend jar een paard kopen en ik wil heel graag een fjord ik zat gisteravond een rijtje te maken met alles wat ik nog moest kopen en toen bedacht ik me opeens of een fjord een deken nodig heeft?

groetjes annefloor


Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 10:46

Volgens mij hoeft dat niet perse, ze krijgen een dikke wintervacht..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:18

Ze hebben wel een dikke wintervacht maar ik vind toch dat ze een deken nodig hebben, het zijn misschien kloeke paarden maar ze kunnen toch wel best een deken gebruiken.

Groetjes Celine

. . .
. . .
. . .

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:18

hangt er helemaal van af. Zoals elke ruiter betaamd, zal deze goed willen werken met zijn paard. Dus zal hij zijn fjordje misschien wel willen scheren. Dan zal hij wel een deken nodig hebben.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:44

Als je veel aan de gang gaat met je fjord, dan zou ik hem scheren en een dek opdoen.
Als je die vacht langlaat, zal hij wel gaan zweten. Dan is een zweetdeken ook erg handig. Dat neemt de zweet weg, en kan hij later weer droog het land op of de stal in.

Ik ken wel een paar fjorden die gewoon geschoren worden, en een dek op krijgen. Knipoog

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:54

Wat wil je der mee doen?

Veel er mee doen iedere dag intensief rijden: Scheren en natuurlijk een dek.

Niet erg veel rijden af en toe een buitenrit: Vacht lang laten hoeft dan niet persee een dek.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 12:03

als je niet hard traint zal ik gewoon een hem wollie bollie laten worden.
met zon dikke vacht hoeft hij echt geen deken op, fjorden komen uit noorwegen, daar is het wel heel wat kouder als hier in nederland.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 12:25

Pouskintje schreef:
Ze hebben wel een dikke wintervacht maar ik vind toch dat ze een deken nodig hebben, het zijn misschien kloeke paarden maar ze kunnen toch wel best een deken gebruiken.

Groetjes Celine


Een paard kan heus wel zonder deken, dat is niet zielig of zoiets.
Je moet alleen weten wat jij het makkelijkst vindt. Als je veel rijdt, is scheren en een deken gebruiken gemakkelijker omdat je paard sneller droogt. Aan de andere kant heb je veel minder zorgen aan je hoofd als je de natuur zijn gang laat gaan en het paard zijn eigen jasje laat maken.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 12:51

Neuh...tenzij je echt fanatiek wedstrijden wil gaan rijden.
Als jij je fjord na het rijden gewoon goed uitstapt (eventueel een zweetdekentje op) dan kan hij gewoon z'n wintervacht houden.
Ik rij mijn haflinger minstens 4 keer per week en dan niet alleen stappen hoor, vrij veel draf en galop en aangezien hij een vrij goeie conditie heeft rij je hem (ook MET wintervacht, die hij nu trouwens ook gewoon heeft) heel moeilijk in het zweet.
En ik hou gewoon niet zo met dan geklooi met dekenens....

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Deken voor Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:50

Ikzelf heb mijn haflinger onder een regendeken staan.
Ze heeft wel een wintervacht maar met deze natte winter vind ik het wel fijn dat ze een deken op heeft.
Ze blijft nu droog en schoon wat ook weer makkelijk is als je wilt gaan rijden.
Verder heb ik nog een zweetdeken want Ninja is altijd erg bezweet na het rijden of mennen.
Ninja staat overdag in de wei en s'nachts op stal.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 14:23

in principe hoeft geen enkel paard een deken op.
Ze kweken een goed winter vachtje hoor.
Okay de hoger in het bloed staande paarden krijgen niet zo''n dikke vacht als bv een ijslander.
Maar dat wil niet zeggen dat ze het koud hebben hoor. We hebben hier in nederland niet van die strenge winters.
Als de vacht omhoog staat betekent het niet dat ze het koud hebben ze isloleren dan alleen de warmte.
Als je veel en intensief rijd is scheren wel handig. Een enkel dun regendekentje lijkt mij zeker te koud, de deken drukt de haren plat en deze kunnen ze dan niet meer gebruiken voor isolatie. De enige keer dan mijn haflinger het echt koud had was toen met dat dekentje op.
Ik zou eerst je paard kopen, dan bekijken wat je rijd in de winter en dan pas een dek kopen.
Scheren kan altijd nog.
Ik zou wel een zweetdeken kopen, mocht ie nat zijn kun je die altijd opdoen.
Ik heb mijn fjord en haflinger ook zonder dek staan en het bevaltme beter dan vorig jaar toen ik de haf een dek op had.
Goed uitstappen en als ze nat zijn ff een dekentje op.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

deken fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 17:38

Mijn haf voelt altijd lekker warm aan onder haar deken, maar ik ben het er mee eens dat je eerst beter kunt kijken wat je allemaal met je fjord gaat doen en dan pas beslist over wel of geen deken.
Pony's kunnen goed tegen de kou maar hebben eerder last van veel en langdurige regen met veel wind.
Het hangt ook van de wei af, is die open of zijn er beschutte plekjes.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 19:52

Ik wil er alleen buitenritten mee maken woon tussen weilandpaatjes en bossen dus ik rij er geen wedstrijden mee scheren of niet deken of niet?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:05

Nee ik zou absoluut geen deken op gaan leggen.
Wij hebben zelf 2 fjorden en die staan het hele jaar door buiten.....in weer en wind...
Als je ze nu ziet zijn het net een stel teddyberen en ze hebben het absoluut niet koud......
Je kan ze het beste gewoon lekker hun velletje laten houden, als je verder toch niet echt intensief rijd......en vooral met vacht geen dek opleggen watn dan krijgen ze het veel te warm.
Vandaag op de marathon deden er zelfs een stel fjorden mee die gewoon hun wintervacht nog hadden.........en dat is toch vrij intensief, maar dat is zelfs goed te doen.


SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:35

je zegt dat je niet van plan bent er intensief mee te gaan rijden dus zou ik hem cker niet scheren. En een deken? Ik vind dat dat afhangt van je paard en of deze binnen of buiten staat. Ik rijd zelf een fries en deze heeft ook heel lang zonder delen gestaan.. Hierdoor heeft meneer een lekkere wintervacht gekweekt en kan dus ook wel zonder deken..

Maar.. je komt wat laat met je vraag.. Nu vind ik dat je het moet laten afhangen van wat hij de hele winter al heeft gehad.. Is het al die tijd jouw paardje geweest of heb je hem pas gekocht? Als je hem net hebt en hij heeft bij de vorige eigenaren zonder deken gestaan zou ik dat nu dus ook cker doen!

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:36

oepsie ik lees nu pas dat je het paard nog niet hebt... Naja dan moet je het dus volgend jaar af laten hangen van de vorige eigenaren.. Tenzij je hem ivoor de winter koopt natuurlijk!!! Haha!

Onderschriftloos :Y)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:36

Boogie*Girl schreef:
als je niet hard traint zal ik gewoon een hem wollie bollie laten worden.
met zon dikke vacht hoeft hij echt geen deken op, fjorden komen uit noorwegen, daar is het wel heel wat kouder als hier in nederland.


Ook paarden passen zich aan het klimaat aan Lachen en ze zullen vast niet denken van: ow...het is hier veel warmer dan in Noorwegen Haha!

Kijk voor meer informatie anders even hier: http://www.rietdijk.com/scheren.php3

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 09:34

Een zweetdeken is altijd handig (TIP: neem er een met hals).
Wil je hem dunner in zijn vacht laten in de winter dan is een winterdeken handig en een tussendeken voor in de herfst.
Maar een fjord kan heel goed leven met zijn dike pelsje hoor!
Als je hulp nodig hebt met zoeken naar een leuke fjord, je roept maar (verstandige keus trouwens Haha! )
Op www.thier.nl/fjordnl/ staan altijd leuke te koop, en op www.fjordstudbook.com (maar die lijst is snel veroudert).

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 09:55

Leg je een deken op, zodra het kouder wordt krijg je niet zo'n dik pak haar, veel handiger met rijden en makkelijker schoon te houden
Is hij bezweet en moet je bv naar huis stappen zou ik wel een zweetdek op doen *doe ik ook altijd*
Meot je zelf ff aankijken!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:14

Viv.....gaat dat goed een zweetdeken met hals?
Met die manen, wil dat?
Vraag ik me weleens af.......ik heb een zweetdek zonder hals maar heb ook wel eens aan zitten denken om er een met hals te kopen Knipoog

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 12:45

XoNo"]
[quote="Boogie*Girl schreef:
als je niet hard traint zal ik gewoon een hem wollie bollie laten worden.
met zon dikke vacht hoeft hij echt geen deken op, fjorden komen uit noorwegen, daar is het wel heel wat kouder als hier in nederland.


Ook paarden passen zich aan het klimaat aan Lachen en ze zullen vast niet denken van: ow...het is hier veel warmer dan in Noorwegen Haha!

Kijk voor meer informatie anders even hier: http://
http://www.rietdijk.com/scheren.php3[/url]
[/quote]

Hihi, nee Knipoog , maar ze zijn in elk geval wel slechtere weersomstandigheden gewoon, omdat hun voorvaderen uit het noorden kwamen.
Er zijn ook wel dieren die volgens mij wel erg afzien omdat het hier zo 'warm' is, zoals de husky van de buren die ziet er met zijn dikke vacht soms echt belabberd uit in de zomer.
Nu ja, dat is geen paard hé Knipoog .

Nu ja, dat was off topic...

Mooie site Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kyno, Lynn_Nikita, Noor17, YandexBot en 37 bezoekers