Nogt tips/adviezen voor trailerladen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Nogt tips/adviezen voor trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 14:51

Binnenkort ga ik weer beginnen met wedstrijden. Hetgeen waar ik op voorhand al nerveus van word is: paard moet in trailer... Scheve mond

De laatste keer dat ik wat wedstrijdjes heb gereden is alweer in 1997 geweest, en toen was ze erg dwars met laden. Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuwe stal. Haar oude eigenaar bracht met de vrachtwagen. Ze liep toen dus in één keer die enorme vrachtwagen op, geen probleem!

Nu kan ik met de kleine vrachtwagen van stal mee op concours, en we willen deze week beginnen met 'wennen' en oefenen. We zijn ook al aan t oefenen om over 'enge dingen' zoals zeil, tapijt ed te lopen aan de hand.
Ik heb al als tip gehoord dat ik haar niet zelf erin moet zetten, omdat ze mijn nervositeit zal aanvoelen. Dus dat is 1. Verder willen we haar een paar keer erin zetten, en even laten staan, en even wat voer geven.

Iemand nog aanvullende waardevolle adviezen? Ik hoor ze graag!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 15:53

niemand?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:59

Ga er bij het oefenen gewoon vanuit dat je paard er zo op loopt. Grote kans dat hij het dan ook gewoon doet. *LOL*
Niet omkijken of hij het wel doet, gewoon doen, iemand erbij om eventueel een beetje bij te sturen (zijkant klep en eventueel wat aanmoediging als dat echt nodig is). Ook je hulp moet uitstralen dat het vanzelf spreekt dat het paard erop gaat.
Als dit niet werkt, kun je vast een heleboel topics vinden over trailerladen via de zoekmachine.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:09

Zelf niet zenuwachtig zijn (hoe is een ander verhaal). Goed oefenen. En een longeerlijn in de aanslag. Mocht je paard er niet direct in lopen even een longeerlijn achter haar langs, werkt vaak beter dan je paard de trailer in proberen te trekken.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:17

soms helpt het om je hand op de kont van het paard te leggen. ik weet niet waarom, maar het is gewoon zo. haha

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:40

Nicht, gewoon veel oefenen...... en geef haar een lekker hapie als ze erin staat(mits ze rustig is..) zodat ze het plezierig gaat vinden om de trailer in te gaan...zo doe ik het ook altijd en werkt geweldig! veel suc.6....en wanneer ga je je eerste wedstrijd starten??

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:54

Bij mijn merrie helpt het om haar zoveel mogelijk zelf te laten beslissen wanneer ze de trailer in gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij bepaald op welke dag we weggaan he Haha!
Wat ik bedoel is dat we een longeerlijn ipv halstertouw aan haar halster vastmaken, en dan ga ik voorin de trailer staan, met de lijn 1x om de balk heen. (niet om meer kracht te kunnen zetten, maar om ervoor te zorgen dat ze er niet op gaat staan!) Ze loopt er zo véél sneller in dan als er iemand naast of achter haar staat. Wie weet is het bij jouw paard heel anders, maar misschien heb je er toch wat aan... Succes!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 17:59

Hartstikke bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag!

Nicht Ankie: Ik start 25 juli voor het eerst op de Gooische Lachen

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:34

Leg even een knoop in de staart, want mocht ze door een gekke beweging op haar staart gaan staan, doet dit enorm zeer voor haar en kan daardoor angst opbouwen en daarnaast, het staat zo zonde, de halve staart op de grond

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 22:19

Ook een goede tip, thanks!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:49

Oeffenen met door en in een kleine afgesloten ruimte te lopen (bv zeil over springstaanders)Je zou evt de wagen open in het land kunnen zetten ?Kan ze zien dat dat ding niet bijt.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 02:45

Trailer tussen 2 schuifdeuren zetten als je dat heb Haha!

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:23

Veel oefenen. En daar ook absoluut de tijd voor nemen. Bij voorkeur als het rustig is en er niet teveel mensen zich mee willen bemoeien. Je kan het door een ander laten doen, maar het is toch het mooiste als je het zelf kunt.
Wat helpt is om aan beide zijden van de trailer lange lijne vast te maken. Loop rustig met je paard naar de trailer, loop zelf de plank op alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Geef je paard nu rustig de tijd om te snuffelen en naar je toe te komen. Blijf druk houden op de lijn. Zodra ze een beetje komt, geef dan ruimte op de lijn. En bouw de druk vervolgens weer op. Als ze niet recht op de plank af wil komen, laat dan aan beide zijden iemand de lijnen oppakken en gewoon omhoog houden. Niet tegen haar aandrukken nog. Als het nog niet wil lukken, kun je de lijnen ook voorzichtig om haar achterhand leggen.
Maar vooral, geen geweld!!!! Dat werkt alleen maar averechts. En probeer zelf rustig te blijven. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het (spreek uit ervaring). Zorg daarom dat je tijdens het oefenen ECHT de tijd hebt en rust om je heen. En handig is het om iemand bij je te hebben die jou wat rust/steun kan bieden.
Nou, veel succes ermee. OK dan!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 16:08

Nou, gisteren was het dan zover. Amor, het jonge paard van mn lesgeefjuf ging voor het eerst op wedstrijd, en het leek ons een goed plan om gelijk Dees mee te nemen. Dus eerst gewoon geprobeerd, maar dat wilde ze niet. (Het was de vrachtwagen btw) Uiteindelijk na slechts 15 minuten stond ze erop, met behulp van een longeerlijn die links van de laadklep was gebonden, en de zweep die een stalgenootje alleen maar liet zien. Voor ik wist wat er gebeurde stond ze erop! Pff!, wat een opluchting. De hele weg heeft ze superrelaxed gestaan, niks aan de hand.
Op de terugweg stond ze er in 7 minuten op. Weer met de ene longeerlijn links, omdat ze de hele tijd links de laadplank af wilde draaien. Binnenkort weer even oefenen dus, en haar even lekker voeren als ze erop staat, maar ik maak me echt veel minder zorgen over 25 juli nu! Haha!

Legend
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:30

Thuis veel oefenen en de tijd nemen, lukt het even niet, dan probeer je het later nogmaals.