[VD] Het gaat zo super met de spaanse pas!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[VD] Het gaat zo super met de spaanse pas!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 01:16

Eerst wilde ik het mijn haflinger Lis alleen ernaast lopend leren.. Maar toen kreeg ik de kriebels pas goed te pakken en ben aan het oefenen geslagen Vork

Lis had er heel veel plezier in. Als ik nu op haar zit, en ik druk bijv. mijn linkerbeen aan, doet ze pas met dat been. nu nog lopend.. Haha!
Morgen zet ik er een foto bij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:08

Afbeelding

Joepieejjjj

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:19

eej goed man die spaanse pas, nu nog lopend, maar dat volgt erg snel met veel oefening!gaaf voor je!

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:37

echt goed, ik ben het ook aan het proberen maar mijn fries krijgt zijn linkervoorbeen niet omhoog.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:48

Wauw, ziet er gaaf uit.
En die grote bix-schep erbij... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:32

hihihi jaaa

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:32

whaha, zie je al lopen, met een proefjes, bij stap de heel tijd spaanse pas!

jessikoe

Berichten: 248
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:16

ow jah dat word leuk met wedstrijden.
of heb je hem geleerd om het ook op een commando met je teugels te doen? ik denk dat je dat beter kunt doen

xx jessica

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:26

roowz schreef:
Eerst wilde ik het mijn haflinger Lis alleen ernaast lopend leren.. Maar toen kreeg ik de kriebels pas goed te pakken en ben aan het oefenen geslagen Vork

Lis had er heel veel plezier in. Als ik nu op haar zit, en ik druk bijv. mijn linkerbeen aan, doet ze pas met dat been. nu nog lopend.. Haha!
Morgen zet ik er een foto bij Haha!


er staat in dat ze de hulp geeft met haar been ..ja tog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:05

whoo hey tof man ik moet ook weer eens met die van mij aan de gang. heb weer een hele berg wortels dus moet lukken

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 23:51

haha mijn paard kan geen spaanse pas, maar wel voetje geven op commando.
dan tilt hij hem op en doet hij hem heel netjes elegant naar voren neerzetten, en als ikerop zit kan hij het ook als ik mijn been links of rechts voor de singel aandruk (net welk been ik iwl dat ie geeft)

maar t ziet er gaaf uit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 07:59

roowz schreef:
Afbeelding


Wat leuk dat het zo goed gaat! Wel zou ik wat op je houding gaan letten: Nu leun je met een scheef bekken en scheve schouders naar de ene kant terwijl je over de schoft naar het voorbeen aan de andere kant kijkt en heb je alleen de binnenteugel aanstaan. Stel nu dat je dat voor elke pas gaat doen, zowel links als rechts (en veel mensen doen dat!) dan krijg je dus een heel erg overdreven hulpengeving te zien, wat niet alleen lelijk is, maar ook erg afleidt van het kunstje, de Spaanse pas zelf!

Een tweede gevaar is dat je op deze manier je pony leert dat dit de hulpen voor de Spaanse pas zijn. Terwijl jij denkt dat ze het op het aandrukken van je binnenbeen doet, doet ze het eigenlijk op het aandrukken van rechts, inknikken van je heup en schouders, hellen naar links en loslaten van de buitenteugel. Daarom zal het heel moeilijk zijn om de hulpen te verfijnen, gewoon omdat je er van beginsafaan al teveel geeft. Ook wordt het moeilijk om een vlotte en hoge Spaanse pas te lopen als jij deze hulpen geeft, omdat je je pony steeds uit evenwicht haalt waardoor het voorbeen niet ver omhoog kan en als dat al lukt, het achterbeen te lang op de grond blijft staan en de beweging dus heel stroperig wordt.

Op mijn site heb ik in het hoofdstuk Spaanse pas twee tekeningen staan van een minder goede en een goed gereden Spaanse pas. Je zou die eens kunnen bekijken en eruit halen wat nuttig voor je is. Ik snap natuurlijk wel dat dit de eerste keer is dat je het onder het zadel doet, maar ik zou vanaf het begin letten op je houding, die altijd recht, symmetrisch en naar voren gericht moet zijn. Wat voor stijl je verder ook rijdt.

Veel succes!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:08

WAUH!!!!! wat super man!!! egt goed.
leuk hoor!!!
succes verder!
ga je nog meer trucjes leren?

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:23

Ziet er echt gaaf uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik wou dat ik dat kon met mijn haf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:55

xyzutu2"]
[quote="roowz schreef:
Afbeelding


Wat leuk dat het zo goed gaat! Wel zou ik wat op je houding gaan letten: Nu leun je met een scheef bekken en scheve schouders naar de ene kant terwijl je over de schoft naar het voorbeen aan de andere kant kijkt en heb je alleen de binnenteugel aanstaan. Stel nu dat je dat voor elke pas gaat doen, zowel links als rechts (en veel mensen doen dat!) dan krijg je dus een heel erg overdreven hulpengeving te zien, wat niet alleen lelijk is, maar ook erg afleidt van het kunstje, de Spaanse pas zelf!

Een tweede gevaar is dat je op deze manier je pony leert dat dit de hulpen voor de Spaanse pas zijn. Terwijl jij denkt dat ze het op het aandrukken van je binnenbeen doet, doet ze het eigenlijk op het aandrukken van rechts, inknikken van je heup en schouders, hellen naar links en loslaten van de buitenteugel. Daarom zal het heel moeilijk zijn om de hulpen te verfijnen, gewoon omdat je er van beginsafaan al teveel geeft. Ook wordt het moeilijk om een vlotte en hoge Spaanse pas te lopen als jij deze hulpen geeft, omdat je je pony steeds uit evenwicht haalt waardoor het voorbeen niet ver omhoog kan en als dat al lukt, het achterbeen te lang op de grond blijft staan en de beweging dus heel stroperig wordt.

Op mijn site heb ik in het hoofdstuk Spaanse pas twee tekeningen staan van een minder goede en een goed gereden Spaanse pas. Je zou die eens kunnen bekijken en eruit halen wat nuttig voor je is. Ik snap natuurlijk wel dat dit de eerste keer is dat je het onder het zadel doet, maar ik zou vanaf het begin letten op je houding, die altijd recht, symmetrisch en naar voren gericht moet zijn. Wat voor stijl je verder ook rijdt.

Veel succes!
[/quote]


Dankje..

Ik rijd geen proefjes met dirt paard, en dat zal ook nooit gebeuren..jammer wel.

Ik ben nu verder aan het gaan met haar aanleren dat ze er sneller op moet reageren. Dat zal nog wel even duren. Nu moet ik mijn been ietsje te stevig aandrukken, en dat houd ik niet vol. Daarna pas ga ik weer verder met haar het lopend aanleren.
Dit was even snel voor de foto, maar idd, normaal gebruik ik mijn teugels er ook bij.. (heel klein kneepje in de rechterteugel+1x kort recterbeen aandrukken=pas) Ook gebruik ik mijn stem er bij, duidelijk "pas"
en als ik dat er niet bij zeg mag ze het ook niet doen, ookal geef ik voor
de rest wel de hulpen. zo voorkom ik dat ze het constant bij het rijden gaat doen.. Dit gaat goed, ze doet het niet als ik met mijn lichaam "pas" zeg maar niet met mijn stem Lachen

Toch heel erg bedankt voor de tips, op mijn houding moet ik, ookal was dit ff snel voor de foto, heel erg gaan letten, want ik zit in het echt ook wel een beeetje scheef denk ik.. bedankt!