Mok niet behandelen - kan dat kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Mok niet behandelen - kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 22:12

Mijn twee jarige merrie staat nu een half jaar in de opfok. Vandaag heb ik haar weer opgezocht en ik zag dat ze een mokplek (tenminste, dat vermoed ik) in de kootholte had.

Nu kan ik moeilijk dagelijks daar de mok gaan behandelen (ze staat een uur verderop). Scheve mond Kan het veel kwaad om er niets aan te doen?

Jurga heeft ook weleens last van wat mok, trekt soms ook vanzelf weer weg. Ik heb dus het idee dat het niet veel kwaad kan, in november als ze terugkomt op stal, zal ik er meteen iets aan doen.

Iemand hier ervaring mee? Ik neem tenminste aan dat ze geen uitzondering is.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:26

als ze nu op een droge plek staat kan het denk ik geen kwaad. het gaat denk ik vanzelf wel over. als je er bent kan je het beter wel even insmeren met mokzalf.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:00

Ik zou voor de zekerheid de dieranarts even bellen om zijn mening te horen. Volgens mij is mok niet iets dat vanzelf weer over gaat, ook niet als ze op een droge plek staat. Het is in feite een virus, en dat moet bestreden worden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:04

Mijn 1e paard stond een x voor een maand op het land en kon ook niet iedere dag gaan kijken. Hij had nog nooit mok gehad en in ene had hij dus mok. Dat werden echt diepe sneeen en zijn achterbenen werden zelfs dik ervan. Kon hem ook niet meer op stal zetten (was een maand gesloten) en niet iedere dag behandelen dus hadden we het ook maar zo gelaten dus toen werd het zo erg. toen we hem weer mee naar huis kregen toen is het eigenlijk nooit meer helemaal over gegaan. Zou idd ook even de da raadplegen misschien is het bij jou paard niet zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:06

Indie heeft ook wel eens mok gehad en daar hebben we toen niks aan gedaan en het is gewoon weggetrokken en heeft nergens last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:48

Mok gaat nooit vanzelf over en als je er niks aan doet, dan zal het waarschijnlijk alleen maar erger worden. Bovendien is het een weerstandsprobleem en daarom vaak een teken over de algehele conditie van het paard.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:04

Mok kan verschillende oorzaken hebben dus hoe je ermee om moet gaan verschilt van paard tot paard,alleen een DA kan met zekerheid zeggen waar het door veroorzaakt word.
Dit kan mijt, stress, vocht, slechte conditie,vuil en allergie zijn.
en dan ben ik vast nog wat vergeten.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:06

kijk maar eens op deze site, www.hoofcare.nl en dan bij hoefproblemen. daar staat een heel stuk over mok en de behandeling hiervan.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:08

Mok gaat nooit over, het lijkt alsof het weg is, maar nbij minder weerstand of een te vochtige ondergrond kan het zo weer aanwezig zijn. Waarom niet behandelen? het jeukt en kan pijnlijke wondjes veroorzaken, kan toch niet prettig zijn voor een paard.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:20

Ik zou die mok niet tot november onbehandeld laten. Is er op de opfok niemand die dat kan behandelen? Als is het maar om de dag insmeren met mokzalf?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:22

Mijn vorige paard had in de zomer op het droge land enorme mok. Het sloeg zelfs zijn hoeven in, die werden rood.
Beetje mokzalf helpt niet, is tenminste mijn ervaring.
Zowiezo verschilt het per paard wat helpt, bij de ene is een zalfje een wondermiddel en bij de ander moet er veel meer aan ta pas komen.

Ik zou toch proberen het te behandelen, of iemand daar vragen het te behanden.

Ik weet niet hoe vaak je er komt, maar probeer dan iig die keren dat je er bent het te behandelen. Het is geen pretje als het omhoog trekt, mok kan zelfs bloedvergiftiging veroorzaken als het te ver de benen inslaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:24

mok kan ook tot ontstekingen leiden, o.a. tot Einschuss, met als blijvend gevolg een olifantsbeen, dat nooit meer over gaat.
Ik zou de mok niet onbehandeld laten, mocht het echt tot het ergste komen is dat zonde van je paard.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:49

Ik ken een paardje die uiteindelijk mok kreeg over zijn gehele benen terwijl diegene in de stal stond! Dus inderdaad even de DA bellen voor zijn of haar mening en altijd goed in de gaten houden!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:33

ik zou het het gewoon behandelen en zker niet laten zitten

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:37

hangt er vanaf in welke mate ze het heeft. als het een klein plekje is en als je de volgende keer er weer komt en het is niet echt groter geworden kan het niet kwaad, mar je hebt ook van die mok die steeds erger word net zolang totdat het naar binnenslaat. Bij ernstig mok heb je ook kans op bloedvergiftiging en dan kan je je paardje gauw kwijt zijn. dus zou als ik jou was binnen een paar dagen even kijken hoe het is. en anders vragen of iemand vandaar haar wil behandelen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 17:43

Misschien was het ook wel geen mok hoor, het was een plekje in de koot, met een vuil stuk eronder. Ik kon het niet zo goed zien, maar het viel even op. Misschien heeft ze zich wel aangetikt in de koot, ze haalt tenslotte nog weleens uit naar andere paarden.
Ik probeer meestal elke week een keer te gaan, zal volgende keer eens een halstertje meenemen, zodat ik even goed kan kijken.
Weerstandsprobleempje zou kunnen. Ze stond ook met licht ontstoken ogen, daar kan ik verder ook weinig aan doen. Verder mankeert haar niets, ze ziet er super uit.

Ik vroeg me het zo even af, aangezien Jurga soms wel wat mok heeft en dan maandenlang niets. Het trekt dan ook altijd vanzelf weer weg.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:11

ja je hoeft niet gelijk in paniek te vliegen als ze wel mok heeft, maar dit is wat er uiteindelijk kan gebeuren als je het echt verwaarloosd, maar zo te horen is het nog erg klein. gewoon even in de gaten houden, zou helemaal mooi zijn als het gewoon een wondje is.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:22

De laatste die in paniek raakt ben ik denk ik *LOL*. Ik maak me nooit zo druk. Ik weet best dat mok naar binnen kan slaan e.d. (ben tenslotte gediplomeerd dierverzorgster uche), maar imo is het niet zeer ernstig, dus vandaar mijn vraag. Ik kan dus beter wel zo vaak mogelijk behandelen.
Zelf maak ik het altijd schoon en smeer er uierzalf op, dat werkt bij Jur tenminste het beste.
Voice heeft nog nooit mok gehad, dus bij haar weet ik het nog niet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:23

Nou wij kijken het meestal even aan. Na een paar weken verdwijnt het wel weer. Met dit mooie weer kan het ook gewoon verbrand zijn.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:24

Da's ook nog een idee Luvdatossa! het was inderdaad het witte voorvoetje.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:33

komt wel weer goed. nou aangezien je bijna veearts bent Tong uitsteken, zla het zeker wel lukken Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:35

Nou veearts Tong uitsteken. Houd het maar op dierverzorgster. *LOL*
En ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik mijn merrie naar de opfok heb gestuurd, goed hè? *LOL*

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:38

Goed zo, is ook erg goed voor ze hoor.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:23

De ponnie van een vriendin van mij had het aan 2 benen zo ernstig dat ze ging liggen en als ze stond vreselijk kreupel liep, nou ja liep, sprong. En dat terwijl het voor die tijd nooit echt duidelijk zichtbaar is geweest. Ik zou dus eerst maar eens kijken of het echt mok is en hoe ernstig.