[Lunterenrit] Tortilla de Papata

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

[Lunterenrit] Tortilla de Papata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:44

Ik zal jullie de spaanse versie besparen, de mijne is toch wat aangepast Haha!

Tortilla de Papata.
(Lekker als lunch of als tapashapje.)

- olijfolie
- 8 eieren
- een ui (ik had een rode, gewoon kan ook)
- een rode paprika (of laat 'm eruit)
- een pakje gerookte kipreepjes
- 400 gram gekruidde, voorgekookte aardappelschijfjes
- teentje knoflook
- evt. scheut melk
- zout, peper, beetje maggi of tabasco.

- een flinke koekenpan met deksel
- een groot bord (even groot als de koekenpan)
- een grote mengkom
- een flexibele spaan voor het keren

Ooookay... zet de aardappelschijfjes op met een beetje olijfolie zodat ze lekker goudbruin worden. Breek de eieren in de kom, voeg zoet, peper, wat maggi of tabasco toe en pers de knoflookteen erbij. Roeren en evt. een scheutje melk erbij. Die de kipreepjes erbij. Maak de ui en paprika schoon en snij ze in ringen.

Haal de aardappelschijfjes even uit de pan en giet een laagje eiermengel in de hete pan. (eerst weer een beetje olijfolie). Als het begint te harden maak je laagjes van de aardappelschijfjes, uienringen en paprika. Alles een beetje verspreid en mooi verdeelt. Steeds een laagje eiermengel goed uitspreiden zodat de kip ook overal zit. Doorgaan tot alles op is (of de pan vol zit).

Het is nu een flink dikke plak dus zeg hem op een heel laag pitje met een deksel erop. Na een minuut of 10 schud ik 'm zachtjes los en til de rand een stuke op om er wat olie onder de laten lopen. Nog even laten staan met deksel erop.

Als 'ie aan de bovenkant begint te stollen doen we de omkeertruuk: leg het bord ondersteboven op de tortilla, houd pan en bord stevig bij elkaar (eventueel met z'n tweeen) en keer de hele zaak om. De tortilla ligt nu ondersteboven op het bord en je kan hem voorzichtig terug laten glijden in de pan zodat je de andere kant ook kan bakken. Dat hoeft maar kort, een minuut of 5.

Warm is 'ie erg lekker, maar koud en in stukjes kan je er ook lekker van snoepen. Laat er alleen geen zand in schudden door een IJslander Knipoog

Fries_rulezz

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:31

lol dank je wel
het was heerlijk OK dan! OK dan!
ik ga het eens uit proberen bij de rest

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 23:30

Was dat waar Pepper aan wilde beginnen toen ik haar een ieniemienie hollewippertje gaf? Tong uitsteken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 10:49

Ze zat wel steeds om de doos heen te circelen met 'r neusje in de lucht van "ohhhh.... lekker luchtje... mmm.." Lachen