4 vragen over Fjorden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

4 vragen over Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 13:15

Ik mag een paard en ik had toen een boek bij de bieb gehaalt een handboek van rassen. Mij viel een par dingen op.

Party!! Kan een Fjord zijn stokmaat groter zijn dan 1.44?

Party!! Kan een Finspaard zijn stokmaat groter zijn dan 1.54?

en nog twee andere vragen:

Party!! Kan een Fjord het helle jaar met een schuilhut buitenstaan?

Party!! Ik ben 1.65 en mijn vraag was moet ik een paard groter of even groot of kleiner nemen?

Haha! Haha! Haha! groetjes annefloor Haha! Haha! Haha!


Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:19

Volgens mij ben je echt enthousiast en goed bezig met voorbereiden en je dingen af te vragen, sommige mensen kopen gewoon een paard en weten er niets van af! Maar zo iemand ben jij duidelijk niet, ga zo door Lachen

Een Fjord kan wel het hele jaar door buiten staan met een schuilstal, zeker wel! Als hij tenminste winterhard is. Maar ze krijgen dan wel een dikke wintervacht (moeilijk droog te krijgen als hij bezweet is) maar dat kan verholpen worden door een deken.
Ik hoop dat ik een beetje goed antwoord gegeven heb anders zeggen andere mensen maar wat ik allemaal fout zeg Lachen .

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:20

volgens mij zijn er wel fjorden die groter zijn.... maar ook al zijn ze 1.45 en jij 1.65 pas je er nog makkelijk op omdat fjorden heel sterk zijn

ze kunnen ook het hele jaar buiten als ze een schuilstal hebben en worden bijgevoerd in de winter.

ik ben ook 1.65 en zit nu op een paardje van 1.50 die erg rank is, dat staat er goed. maar als je op een fjord zit kan die ook wel kleiner zijn hoor, omdat die steviger gebouwd zijn ziet het er weer beter uit, en hij kan het makkelijk dragen

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:21

Op een Fjord kunnen gerust ook volwassenen.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:24

als je fjordje buiten staat en je wil hem niet zo dik in de vacht kan je hem een goede waterdichte deken op doen.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 13:24

visje schreef:
Op een Fjord kunnen gerust ook volwassenen.



Ik ben 14 jaar
en waar is dit een antwoord op?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:25

op je lengte Haha!


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:33

Inderdaad, aan een leeftijd kun je niet echt veel zeggen en aan een grootte ook niet. Daarom zeg ik maar dat er ook volwassenen op een fjord kunnen.
Als je 14 bent, moet je niet denken dat je dat eeuwig blijft Knipoog en het zou stom zijn om nu een pony te kopen die over 2 jaar te klein is. Scheve mond In dat opzicht is een Fjord dus een goede keuze, snappie? *LOL*

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:33

of je met de lengte 1.65 nog op een fjord past... wat dus makkelijk kan omdat er ook volwassenen op kunnen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:48

hihi, wat ik wou zeggen hebben anderen al gezegt.... Knipoog

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 20:56

nog een vraagje ik had gelezen dat een pony een box van 3 bij 3 meter moest hebben . Hoeveel dan voor een paard?
Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 00:33

De afmeting van de stal hangt rechtstreeks samen met de grootte van het paard of de pony. Behalve dat de paarden last kunnen krijgen van te weinig frisse lucht, kunnen ze ook ‘vast’ komen te liggen, d.w.z. ze kunnen zodanig op hun rug komen te liggen, met hun benen klem tegen de muur, dat ze niet meer op kunnen staan. Verder kunnen ze zich ook nog op andere manieren bezeren in een stal dit te klein is. Je kunt beter een te grote dan een te kleine stal bouwen. Maar een stal moet ook weer niet zo groot zijn dat het er koud en tochtig is. Een goede maat voor een stal is bijvoorbeeld 4.5 m bij 4.0 m., met een hoogte van zo’n 3 m. pony’s hebben iets minder ruimte nodig, terwijl een stal waar een veulen wordt geboren juist weer groter moet zijn.

Bron: http://home.wish.net/~circle_c/serv02.htm[/size]

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

4 vragen over Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 10:40

annefloor schreef:
Ik mag een paard en ik had toen een boek bij de bieb gehaalt een handboek van rassen. Mij viel een par dingen op.

Party!! Kan een Fjord zijn stokmaat groter zijn dan 1.44?

Party!! Kan een Fjord het helle jaar met een schuilhut buitenstaan?

Party!! Ik ben 1.65 en mijn vraag was moet ik een paard groter of even groot of kleiner nemen?

Haha! Haha! Haha! groetjes annefloor Haha! Haha! Haha!


Ja een fjord kan groter zijn dan 1.44, de grootste fjord in het stamboek is 1.58, maar dat is een uitzondering. De hoogte ligt tussen de 1,40 en 1.50 tegenwoordig, ligt aan de afstamming en of je een ruin hebt of een merrie.

Ja de fjord kan het hele jaar in een shuilhutje, maar let op mijn woorden, hij staat er liever buiten, hihi.

Ik be 1,68 en mijn fjord is 1,40 en dat staat prima (zie profiel). Ik heb op alle maten gereden van 2.09 (shire) tot shet. Zo'n tussenmaatje bevalt me prima. Misschien dat ze nog een paar cm groeit ze is nog jong, maar dat denk ik niet. Pa en ma zijn ook niet zo groot.
Persoonlijk vindt ik het prettig als ik over mijn paard kan kijken, dus kleiner dan mijzelf.

Veel succes met fjordjes zoeken, en je bent goed bezig als je lekker je vragen stelt. Geeft je straks een duidelijk beeld van wat voor fjord je zoekt (ook heel belangrijk want ze zijn echt niet allemaal hetzelfde).

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 12:22

hebben fjords een dekje nodig?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

4 vragen over Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 13:08

annefloor schreef:
Party!! Kan een Fjord zijn stokmaat groter zijn dan 1.44?

ja

Party!! Kan een Finspaard zijn stokmaat groter zijn dan 1.54?
vast wel
en nog twee andere vragen:

Party!! Kan een Fjord het helle jaar met een schuilhut buitenstaan?
ja als je hem zijn wintervacht laat houden
Party!! Ik ben 1.65 en mijn vraag was moet ik een paard groter of even groot of kleiner nemen?
hangt van de lengte van je benen af en wat je ermee wilt doen, als je alleen recreatief gaat rijden dan kun je makkelijk een fjord emt wedstrijden ook wel, want ik ben ongeveer even groot als jou en ikr ijd een pony van 1.45m.
Haha! Haha! Haha! groetjes annefloor Haha! Haha! Haha!
[/i]

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers