af en toe luchtzuigen wel of niet kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

af en toe luchtzuigen wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 14:29

als een paard af en toe na het eten als die een hele dag op stal heef gestaan lucht zuigt is het dan verstandig om hem te kopen?
het schijnt dat als die gewoon heeft gereden het niet doet

Love the life that you live, live the life that you love


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:47

Hoe gaat het als je het paard een band omdoet? Bovendien komt luchtzuigen (volgens mij) door verveling. Gewoon veel met hem of haar doen en dan komt het allemaal wel goed. Maar ik zie het probleem dus niet in een paard wat lucht zuigt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:18

Een paard hoort niet de hele dag op stal te staan, dan krijg je problemen zoals luchtzuigen.

Hangt van de prijs af of ik 'm zou kopen of niet, als de prijs aangepast is aan het feit dat het een luchtzuiger is en het paard voldoet verder aan al je eisen dan hoeft het geen probleem te zijn.

Nulla tenaci invia est via

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 15:20

ik kreeg zojuist een mailtje
de vraagprijs is €6000
helaas beetje te duur voor mij

Love the life that you live, live the life that you love

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:24

Zo hee! Dat is een hoop geld voor een luchtzuiger!
Dan moet het verder wel een heel erg goed paard zijn!

Ik weet dat er mensen zijn die het niet met mij eens zullen zijn dat een luchtzuigend paard minder waard is dan een paard dat het niet doet, maar het blijft een feit dat luchtzuigen niet echt een prettige eigenschap is voor een paard. Om het maar niet te hebben over alle mogelijke complicaties die het kan veroorzaken.

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:46

Niet kopen ze kunnen van alles zeggen helaas Verdrietig .

Straks koop je hem staat hij op stal en dan zuigt hij de hele dag door ?? En dan kan hij dus niet meer retour.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:02

Vast die zwarte Indoctro?
Mytens kent die nog volgens mij...

marleen92

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:30

hoi,
xono heeft gelijk een band. *LOL*
groetjes marleen92.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:42

Ik zou hem echt niet kopen, ook al als het band het luchtzuigen helpt te voorkomen. Meestal stopt een paard met deze stalondeugd er niet mee en hij kan tevens je andere paarden er mee aansteken. Zulke dingen zouden eigenlijk niet voor mogen komen! Een paard dat luchtzuigt kan ook nog eens hier van koliek krijgen en dan val je van de ene rotzooi in de andere. En dan ook nog eens € 6000 vragen Verward
gr.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:25

is het een jong paardje? Waarschijnlijk wel. Als ze van jong aan al luchtzugen zou ik het niet kopen. Want later als ze wat ouder zijn kunnen ze er last van hebben. Bij ons op de manege hadden we een paard op proef dat ook lucht zuigde en het is niet gekocht want dat ging voor problemen zorgen. Dat was een jong paardje. Verstandig is om het niet te kopen want luchtzuigen zorgt voor problemen.

Groetjes Celine

. . .
. . .
. . .

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:42

Hoe graag ik ook elk paard op de hele wereld een kans gun, ik zou toch als ik jou was het paard niet kopen.
Veel paarden die maar 'af en toe' luchtzuigen, gaan dit steeds vaker doen, en je zult uiteindelijk toch maatregelen moeten nemen zoals een band, en er is grotere kans op koliek... Verdrietig

Je koopt denk ik maar 1 paard, waar je van alles mee wilt doen en het liefst geen extra problemen mee wilt hebben, tenminste niet meteen al bij aankoop, dus koop gewoon maar een gezond beestje.
Zijn er genoeg ennuh... ook wel gezond en toch niet zo duur, ook al is dat ff zoeken. Haha!
Heel veel succes!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:40

Zucht....luchtzuigers kunnen GEEN koliek krijgen door het zuigen en ze nemen het ook NIET van elkaar over.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:54

Ik zal nooit een luchtzuiger kopen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:37

kayla schreef:
Zucht....


Zuig jij soms ook lucht? Haha!

Gezondheid en ziekte bij paarden, Prof. Dr. H.J. Breukink
Ik citeer:
Bij een deel van de paarden die luchtzuigen ontstaat wat vermagering omdat er minder voer wordt gegeten. Soms, als er erg veel lucht wordt doorgeslikt, ontstaat een ophoping van lucht in de maag en de darmen. Bij die dieren zien we dan regelmatig in geringe mate koliek optreden en ontstaat een chronische maagontsteking. De paarden waarbij dat het geval is vermageren en hebben een dof en dor haarkleed.

Misschien niet echt schokkend, maar er zijn genoeg paarden te koop die niet luchtzuigen en dan zou ik toch echt de luchtzuiger laten staan en het risico niet nemen! Bovendien is het ook nog eens gruwelijk irritant!

Nulla tenaci invia est via


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:09

marleen92 schreef:
hoi,
xono heeft gelijk een band. *LOL*
groetjes marleen92.


wat?? (sorry ff offtopic Haha! )

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 00:10

nouja mijn ervaringen met zo'n band zijn dat ze daar gewoon doorheen luchtzuigen
jammer het is een mooi beest maar denk toch niet dat ik hem koop

Love the life that you live, live the life that you love

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:13

Paarden kunnen wel degelijk van luchtzuigen koliek krijgen, teveel lucht in de buik kan koliek veroorzaken. Mensen die hun eten met lucht naar binnen happen krijgen ook koliekachtige klachten.

En paarden kunnen het wel van elkaar overnemen. Net als alle andere stalondeugden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 02:18

Xono, ook ff offtopic maar hoop dat het dan voor jou duidelijker wordt, ik denk dat Marleen92 bedoeld dat je gelijk hebt wat betreft een band omdoen bij een luchtzuiger enzo.
of bedoel je dat niet Marleen92?
is idd ook erg onduidelijk, moest er zelf ook een paar keer overheen lezen en denk dat ze dat bedoelde, alleen de komma vergat en een beetje kromme zin weergaf.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 10:34

kayla schreef:
Zucht....luchtzuigers kunnen GEEN koliek krijgen door het zuigen en ze nemen het ook NIET van elkaar over.



Kayla zo denk jij er over maar ik dus niet, heb jij er ervaring mee?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 10:48

Ja ik heb er idd, ervaring mee, heb zelf een luchtzuiger en ken veel andere luchtzuigers. Het enige probleem is dat ze erg dun kunnen worden, doordat ze erg slecht eten, omdat er al lucht in de buik zit. Hierdoor kunnen ze wel koliek krijgen (omdat ze niet/heel slecht eten dus), maar niet van luchzuigen opzich. En het luchtzuigen is goed te verhelpen met en goede band, genoeg afleiding en evt. cribox. Er is een recent onderzoek in Engeland geweest onder een aantal dierenartsen die tot de conclusie kwamen dat, integenstelling wat er vroeger gedacht werd, paarden GEEN koliek van luchzuigen kunnen krijgen.
En Margreet, nee ik zuig zelf geen lucht, als je er zelf ervaring mee had gehad, had je geweten dat luchtzuigen ook niet zo klinkt.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:03

chantal1"]
[quote="kayla schreef:
Zucht....luchtzuigers kunnen GEEN koliek krijgen door het zuigen en ze nemen het ook NIET van elkaar over.



Kayla zo denk jij er over maar ik dus niet, heb jij er ervaring mee?
[/quote]

Zo denk ik er ook over en ik heb er ervaring mee. Misschien als je kayla heel lief aankijkt, dat ze het dan voor 1 keer nog wil intypen. Zie drie topics hierover, niet zo lang geleden.

Ik geef toe, dat als je paard door een luchtzuigband heen zuigt, dat dat irritant is. Helemaal als hij het dan alsnog continue doet. Vaak doen de meeste luchtzuigers niets meer met zo een band om. Verder is NOOIT wetenschappelijk aangetoond, dat dit soort paarden vaker lastkrijgen van koliek. Maar wel het tegenovergestelde. Misschien dat Kayla dat onderzoek nog heeft.

Er heerst toch te veel vooroordeel over en iedereen zal in zijn eigen straatje denken, dus er is weinig wat ik kan zeggen over een luchtzuiger.

Wel weet ik dat het mijn koop nooit zou beinvloeden, mocht eruit komen dat een band helpt. Kijk maar naar ons paardje, die is in blakende gezondheid en zuigt niet met band.

Verder nog 1 ding. Jonge paarden kunnen het wel overnemen (mijn eigen ervaring), maar verder kunnen ze het zichzelf ook aanleren. Oudere paarden nemen het niet over. Ik ben dan op heel veel stallen geweest, waar de hele stal had moeten staan zuigen.

Kayala, vertel eens ff over jou paardje?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:26

uhm even een aantal punten:

ten eerste: een paard dat af en toe lucht zuigt hoef je hier vind ik niet om te laten staan. Als het een goed paard is, die er gezond uitziet en goed presteerd, kan hij dit kennelijk met luchtzuigen, dus is er geen probleem..

Ik heb zelf ook een pony die vroeger heel de dag door zoog, maar nu alleen na iets lekkers zuigt.. Nix aan de hand. Hij kan gewoon hoog niveau lopen ( z spr. z sgw) zonder dat er iets aan de hand is ivm luchtzuigen..

Over het mindere eten: dat deed die van mij eerst ook. Toen is ze bij Sjef Desmedt geweest in belgie en die heeft haar tanden helemaal nagekeken en er een aantal tanden uitgehaald, en nu eet ze weer super goed, ziet er gezond uit..

Dus ik zou een goed paard er nooit om laten staan.

Over de vraagprijs: voor een goed paard is het niet zoveel, en denk ook niet dat je ivm het zuigen er echt duizenden guldens af moet gaan halen, da's een beetje onzinnig. zou voor de koper wel makkelijk zijn, maar onnodig...

Dus ik vind dat je een paard er niet voor hoeft te laten staan...

Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 11:31

Ik zou ook een goed paard er nooit om laten staan. Er moet wel een stuk van de prijs af.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:51

Nou ik heb er dus ook ervaring mee, en het zal best dat het ene paard er beter mee omgaat dan het andere. Ik weet dus ook dat een luchtzuigend paard een ander (ouder) paard kan aansteken. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je met zo'n paard van plan bent. Ik vind dat als een paard luchtzuigt de waarde daalt, misschien zie ik het wel van een te zakelijk punt. Dan over dat band, het helpt echt niet altijd, weet je dat er ook paarden zijn die gewoon hun hoofd zo ver omhoog steken dat ze het wel kunnen of sommige beginnen aan hun eigen benen te knagen (dit zijn wel hele extreme gevallen). Als jij het ene stukje insmeert met cribox beginnen sommige weer op een ander stukje, ga jij heel je hekken met cribox insmeren? Ik ben dus ook van mening dat een paard niet van zichzelf gaat luchtzuigen en dat komt van factoren van buitenaf, persoonlijk denk ik dus dat je er zelf veel aan kan doen om luchtzuigen te voorkomen. Het is dus ook zo dat je niet weet hoe dit paardje gaat evalueren en daarom lijkt het mij ook moeilijk om dit in te schatten. Idd als je geluk hebt doet hij het maar een enkele keer en lijdt hij er verder niet onder maar het kan ook anders. Er zijn zo veel goede paarden waarom zou je dan persee een luchtzuiger kopen? Als het echt heel goed klikt, of hij is gewoonweg super is dit ook weer een ander verhaal. Ik zou persoonlijk toch niet zo'n paard kopen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 14:16

Ik ken ook een luchtzuiger. (meer dan 1)

Ik weet niet of et een fabeltje is dat stalondeugden overgenomen worden. Ik ken mensen en die hadden een wever en een luchtzuiger op stal en de andere paarden namen et niet over. Die zuiger heeft een band om (Miracle) en daar zuigt hij doorheen maar hij heeft nergens last van. Hij vermagert niet, krijgt geen koliek, tis gewoon een paard wat zich goed voelt als hij zuigt, hij heeft nergens last van dus lekker laten zuigen toch?

Ikzelf zou ook nooit een goed paard laten staan omdat ie zuigt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, zomerpad en 32 bezoekers