deken vraagje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:32

Ik ben eventjes benieuwd of jullie je paarden nu nog onder dekens hebben staan. Zo ja, dan wil ik graag weten wat voor een deken [zomer-, herfst-, winter- of tussendeken etc] en hoeveel jullie er op hebben liggen.
Iedere dag luister ik naar de weersberichten en denk weer aan de dekens van Lois. Hebben jullie dat ook?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:36

Ik vraag het me ook ieder dag af. Ik heb Pablo nu nog onder een canvas deken staan. Hier staan veel paarden wel al zonder deken maar Pablo staat naast de deur en dat lijkt me koud. Bovendien heeft hij een mega dun vachtje.


gillian

Berichten: 4399
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:37

heb gewoon mijn winterdeken erop liggen (1 deken).
het SNEEUWT tenslotte en ik vind het verrekkes koud.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:37

Lab had niet zo'n hele dikke op, een gewone zeg maar (200 gram?) daar staat hij nu nog onder omdat de nachten nog koud zijn. Zodra de nachten beter worden gaat ie af, maar nu nog niet. Hij heeft zijn zomervacht ook al helemaal.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 17:56

Phoebe staat in een buitenstal en heeft haar (dunne)winterdeken nog op. Imatador staat binnen, ook zijn winterdeken nog op. Marillion is van 500 grams, naar 300 grams, naar nu een tussen (fleece)deken met hals. Voor Imatador ben ik op zoek naar een fleecedeken zonder hals (maar met singels).
Denk dat ze in mei onder zomerdek gaan.

Groetjes Suzanne

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 18:08

Bij winterweer dus gewoon een winterdeken hoor! Een paar weken terug toen het ineens wat mooier weer was wilde de eigenaresse bij hem de deken aflaten voor een paar dagen! Hartstikke stom, want de temperatuur was al weer 9 graden gezakt de dag er na, en zelfs toen wilde ze de deken nog oplaten. Gelukkig kon ik haar overtuigen, ik had net gereden die middag en zei dat hij nog te warm was om zonder deken de wei in te kunnen. Kort daarna waren de paardjes allebei weer aan het hoesten.... Boos! Frusty Boos! Frusty !!!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 18:37

Ik begin dus in september met de regendeken ga dan langzaam over naar de herfsttussendeken en dan naar de winterdeken en dan bouw ik weer af.
Vlak voor die ene mooie dag had ik 'm al onder regendek staan en dat heb ik afgelaten en nu staat ie nogsteeds zonder hij staat wel bij de deur maar ik heb de luiken en deur aan zijn kant dicht. de meeste paarden bij ons zitten al in zomervacht omdat ze onder de stro zolder staan die best warm is in de winter (nu is ie dus leeg Boos! )
Ook staan ze boven de gierkelders waar warmte vanaf komt Omdat lot het hele jaar buiten komt en ik niet scheer heeft ie wel wat haar

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 19:16

Fitz staat nu nog onder een dikke winterdeken, ik geloof 400 grams. Tot die mooie dag, 2 weken geleden of zo, stond hij nog onder 2 dekens. Fitz was wel geschoren. Hij heeft nu helemaal zijn zomervacht maar pas als het overdag zeker boven de 18 graden ligt en s nachts boven de 10 ga ik weer een dunner dekentje op doen.
Ik draag zelf ook nog mijn winterkleren en jassen dus waarom mijn paard niet??
't is toch nog geen weer om de deken af te laten .....

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 19:48

Moontje staat op dit moment nog onder twee dekens 1 winter en 1 regendeken ,als het overdag warmer is dan gaat er 1 af en savonds weer erop .Zodra de temp boven de 10 gr blijft dan gaat er permanent 1 af en na de ijsheiligen gaat alles eraf.
De regendeken is van bucas en de winterdeken van lavenham .

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 19:49

Ik heb mijn paard nog onder zijn winterdeken staan. Hij heeft wel al 2 keer zijn dunnere deken opgehad, maar dan werd het steeds weer koud en moest de winterdeken er weer op. Hij heeft een buitenluik dat als het even kan open staat, als de wind erop staat is het binnenluik open, dan kijkt hij dus in stal ipv naar buiten luxe he.
Ik heb wel gedreigd dat ik zijn winterdeken nu maar de hele zomer oplaat. Ik had hem tenslotte al 2 keer opgeruimd omdat het nu toch wel een keer voorjaar zou worden en ik blijf natuurlijk niet aan de gang Clown Clown Cool

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 20:47

Pabl;o draagt geen dek meer, de laatste week heeft hij ze er iedere dag zelf afgesloopt (en vraagh me niet hoe wat alle riemen zitten nog vast en het is niet kapot). Maar kennelijk hoeft het voor hem niet meer, wel gaat er na het rijden en wollen deken op om het zweet te laten opdrogen en daarna mag die eraf. Ik moet erbij zeggen dat hij een enorme vacht heeft omdat hij tot december iedere dag op de wei heeft gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 21:14

Lois staat dus ook nog steeds onder zijn canvas winterdeken. Daaronder heeft hij nog een onderdeken van 350 grams maar de dekens zijn al een jaartje of 4 oud dus heel erg warm zijn ze ook niet meer.
Ik ben dus niet de enige hier die nog steeds het winterdek op heeft!
Het uitstappen doe ik ook nog steeds met mijn uitrijdeken omdat Lois na het rijden vaak drijfnat is en ik bang ben dat hij zo snel kou vat. Gebruiken jullie ook allemaal nog een wollen deken voor het uitstappen?

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 21:40

Nee, Jippie, maar ik gebruik een uitrijdeken toch alleen in de winter als het echt koud is (zo rond de 4 graden)

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 21:40

ja, ik dus wel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 22:25

Jur staat onder een winterdeken, Rambo Rhino. In de winter staat ze zelfs onder 2 winterdekens. Ze heeft namelijk altijd een korte vacht (heb haar ook nog nooit geschoren) en ze heeft het snel koud, dan staan haar haren overeind. Ik ben heel zeikerig met dekens, ik doe er misschien veel te veel op, maar ik denk dat ze het wel lekker vindt.

Razinda heeft geen deken op, maar zij heeft er nog nooit 1 op gehad, ze moet nog 3 worden. Ze staat sinds oktober in een box, daarvoor stond ze in de koppel in het land. Zij krijgt pas een deken op als ik haar ga rijden (volgende winter dus ofzo) maar ik zal haar zeker (proberen) minder te verwennen en harder te maken dan Jur.

Frulana staat onder een canvas dek, zo'n zwaar rotding. Maar ze is niet mijn eigen paard, dus ik ga ook geen dure dekens voor haar kopen. En ze heeft een dikke vacht dus ze heeft het niet snel koud.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 00:35

Ik nu een fleece dekentje op met het uitstappen en zeker daarna ook want we moeten even naar buiten om bij de stal te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 00:47

Mijn paard zweet niet zo heel erg en tegenwoordig stap ik ook niet met een dek uit, zeker niet met een wollen. Voor twijfelachtige dagen heb ik een dunnere cooler die ik wel ff op kan leggen zodat hij niet teveel afkoelt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 06:01

ik heb anous nog steeds onder dezelfde deken als van het winter staan,een canvas deken,want ik vinut nog steeds brrrrrr koud

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 06:35

Warda is een stoere doorgewinterde ouwe taaie!
Die heeft nog nooit onder een deken gestaan.(hooguit om uit te zweten)
Ik heb er van de winter wel aan gedacht, met het oog op de spieren die tenslotte ook ouder worden. We hebben het toch maar zo gelaten.
Ik denk dat ik haar juist vatbaar ga maken als ik haar nu ineens in de winter een deken aandoe.
Ze geeft trouwens ook geen krimp bij echte kou en haar velletje is prachtig!

*~`✿ .¸`☆¸ღ ¸.•°*”˜ƸӜƷ˜”*°•.•.¸ღ¸☆´¸.✿`~*
*22-6-1992…. Kingstone my love....RIP…+7-7-2022

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 06:41

Isolda staat zonder. Voor haar is dat onzin, zou niet weten waarom. Ze kan zichzelf prima warm houden. Staat wel voor de deur, maar niet op de tocht, das mooi.
Berber heeft normaal ook geen deken op, maar nu ff een ander verhaal. Ze was al helemaal verhaart, stond alleen 's nachts op stal, dan ben je je haar gauw kwijt.
Nu staat ze dus buiten, en het is ****koud. Dus heeft ze een canvas deken op. 's avonds gaat ie op, 's ochtends weer af, anders heeft ze er niets meer aan. Overdag is het dus ook niet zo heeeeel erg koud.
Het was wel heel sneu, want de eerste paar dagen stond ze te rillen van de kou, arm beessie. Ze is er nu gelukkig wat aan gewend! Gelukkig past ze zich snel aan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 09:02

Sjors heeft 's nachts een winterdeken op , niet zo'n hele dikke. En als het niet erg koud is een wollen deken.
na de les krijgt hij (als hij nat is van het zweet) eerst altijd een paar uurtjes een zweetdeken op.
Eerdaags staat 'ie denk ik 's nachts zonder, alleen na de les met zweetdeken
Groetjes Petra

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 09:22

Toon is geschoren, alleen zijn hoofd en benen niet, dus die staat met deze temperaturen nog steeds onder twee dekens, beiden ongeveer 200 gram.
Die twee zomerse dagen had hij alleen zijn buitendek op.

Door die mkz mogen we maar 1x per dag op stal komen, dus is het moeilijk om alleen 's nachts een dek op te doen, die boer gaat geen zesentwintig dekken af halen!

Ik hoop Toon volgend jaar niet te hoeven scheren (eerder beginnen met meer krachtvoer geven en dek op doen Frusty ). Kaminka zit vrij dun in haar haar en heeft alleen een 200 grams buitendek op (Rambo Rhino).

Ik vind het elk jaar opnieuw moeilijk met die dekken. Wanneer op en wanneer af? Vaak is het overdag warm en 's avonds flink koud.

Moeilijk vind ik het, elk jaar weer!

Groetjes Mieke

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 11:31

Ik heb met uitstappen geen dekentje meer op, want hij is toch niet zo bezweet omdat we nog in de opbouwfase zijn na z'n blessure. Na het rijden doe ik hem wel een tijdje een fleece deken op voordat hij z'n dek weer opkrijgt, anders gaat hij nazweten. Ik stap wel lang genoeg uit hoor, moet nog steeds van de DA minstens een kwartier op het harde uitstappen.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-01 12:54

Muzefee staat eigenlijk het hele jaar zonder deken buiten en op stal. Alleen bij het uitstappen en na het rijden krijgt ze een deken op.
Haar eigenaren vinden het niet nodig dat ze een deken op heeft, want ze is nooit ziek. Ik vind het wel eens vervelend, want ze heeft wel een hele dunne (winter)vacht.
Ach, zodra ik haar zelf op stal heb...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot, fabma, gillian, GrapeshotBot, Mark0919, Mo_86, Pharootz, rubia13, saphire en 33 bezoekers