Rijden met Bosal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Rijden met Bosal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 14:31

Rijden hier op bokt meer mensen met bosal en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Rijd je er alleen mee in de bak of ook langs de weg en bos?

Ook als je nadelige ervaringen of punten hebt over de Bosal hoor ik die graag!

Alvast Bedankt

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:58

Kan je beter even op wn plaatsen Lachen
Ik heb er wel eens mee gereden en ik vond het een super ding. Ik ben ook nog steeds opzoek naar een beetje betaalbare bosal.
Ik heb er toen alleen mee in de bak gereden. Paard liep heel netjes naar beneden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:50

Inderdaad een fijne bitloze optoming. Je kunt de bosal en de mexate en het hoofdstuk allemaal apart kopen. Zelf vind ik de mexate stijf en stug en niet fijn voor je handen. Een laedrope is misschien een oplossingen en is ook nog goedkoper.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:28

Ik heb er Diane een lange tijd mee gereden, bak en buiten. maar ben na een paar jaar toch weer terug gegaan naar een eenvoudig bitje, te meer omdat Diane van nature nogal lui is en je met een bit wat scherpere inwerking hebt.

Nu rijd ik Jerry mee. Die gaat nu zo'n 4 maanden onder het zadel en gaat nu zo'n 2 weken op Bosal/Mecate. Ook hier binnen en buiten. Geen nadelen tot nu toe, m.u.v. het feit dat de Bosal nu boven op de neus een beetje "schaaft". Ik ga er een schapenvachtje omheen maken....

Je moet er mee willen en durven rijden. Voor het paard is er een plus punt, dat ie geen ijzer meer in de mond heeft en een ruiter met een zware hand kan er iets minder kwaad mee. Je moet er wel mee leren rijden, want in plaats dat je de teugels trekt, moet je buiten drukken (prikkelende Mecate = paard gaat weg van de prikkel / druk) en aan de binnenkant "schokkend" trekken.

Je kunt aan Claudia Rosel (ook op Bokt) e-mailen of zij nog meer tips heeft, want zij rijdt vrijwel uitsluitend met Bosal en Mecate en geeft daar ook les in.

MVG Louis

LittleCyenne
Berichten: 346
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:02

Ik rij sinds kort met bosal samen met een vriendin van me.. we hebben allebei 2 erg hete merrie's die er super op reageren!!!

We lenen hem nu elke keer, maar zijn wel op zoek naar bosal.... dus bij deze Knipoog

Groetjes Gaby

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:41

Ik heb tijden alleen maar met bosal gereden en vond dit super. Helaas mag je in de wedstrijden niet met een senior paard met bosal starten. (amateur en open)
Pas wel op want het werkt op een hele andere manier en de neus van een paard is een heel teer punt. De eerste keren zou ik persoonlijk ook onder begeleiding doen, weet je bijna zeker dat je niets verkeerd kunt doen.
Ik reed mijn paardje er mee in de bak en in buiten, alleen heb ik nogal een spring in het veld schoot hij er in het begin buiten er wel sneller van tussen. Ook is rijden van stellingen iets lastiger, maar de overstap naar 1 hand was voor mij weer wat kleiner als van trens naar schaar. Nu rijd ik mijn paardje wisselend op schaar, trens en bosal. Ik mer dat dit het pretigste werkt voor dit paard. Maar een ander paardje bij ons op stal die vindt het fijner om constant dezelfde soort optoming te hebben.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:36

Ik heb er mee gereden op de tinker van Marije (Jilleroo hier), ik vond de Bosal in eerste instantie een eng ding, en was er erg (te?) voorzichtig mee. Later werd ik er wat meer aan gewend, en is het toch wel een fijn ding om mee te rijden. Later heb ik op datzelfde paard gereden met een bitje, en ik vond de bosal voor hem fijner en vriendelijker rijden. De mecate is idd wel wennen, maar uiteindelijk vind ik voor bepaalde paarden de bosal een fijnere/zachtere optoming. Nadeel is dat je er imo snel te hard mee kan inwerken, maar dat moet je leren, en ligt ook aan de ruiter.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:00

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties OK dan! , ik heb er tot nu toe ook veelal positieve dingen over gehoord, hoewel er ook vast minder goede punten aan een bosal zullen zijn ben ik er al jaren enthousiast over, maar heb helaas er nog niet mee kunnen rijden op mn eigen paard, dat ben ik in de toekomst wel van plan (eerst ff sparen Knipoog ).
Het lijkt mij idd niet handig om er zelf mee te gaan prutsen in het begin, maar de meeste mensen die met bosal rijden wonen ver van mij vandaan Verdrietig , dus ik zal nog moeten zoeken naar een ervaren persoon hierin ben ik bang.