[NH] KFH, en wat mensen kunnen leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

[NH] KFH, en wat mensen kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 20:27

Klaus Ferdinant Hempfling word door veel mensen ervaren als een man, die een vrij moeilijke theorie heeft over het natuurlijk omgaan met paarden. Ik lees en hoor de laatste tijd heel veel negatieve dingen over deze paardenman. Hij komt niet op clinic’s, ex-cursisten zijn totaal niet enthousiast, al met al een paarden mens, maar geen ‘mensen mens’. (een veel voorkomend fenomeen in de NH wereld).

Dan vraag ik me af, waarom zo negatief. Die man denkt anders als de gemiddelde mens, wat voor veel cursisten heel confronterend is, maar is het dan niet een beetje laf om hem gelijk zo’n stempel te geven. Ik bedoel, hij is nogal idealistisch, maar hoeveel mensen zijn dat nu nog. Loopt niet (bijna) iedereen zomaar achter mensen aan die zeggen dat ze het zo goed weten? Idealisme heeft zijn nadelen maar niet idealistisch zijn heeft voor mij nog veel meer nadelen! Deze mensen rennen achter iedereen aan, en staan niet open voor andere, misschien wel idealistische mensen met hun ideeën. Ze weten het allemaal wel beter (toch idealistisch???), maar accepteren niet dat het ook anders kan.En dat is nu net waar ik me zo aan kan ergeren. Gelijk een oordeel, gelijk je gelijk halen. Denk eerst eens na over wat je zegt! Misschien is dit ook confronterend voor mensen, maar kom niet gelijk met je oordeel. Ik hou mezelf op deze manier ook alert (door het zo op te schrijven) hoe anderen hun dingen voor elkaar krijgen, en ik probeer de mensen die dat willen inzicht te geven, maar als ze er niet voor open staan, stop ik ook. Het heeft geen zin om dan door te drukken, de ander word er alleen maar nog bozer en gefrustreerder van.

Maar nu even terug naar Hempfling, volgens mij heeft hij goed door hoe de dingen in elkaar zitten en kan hij dat heel duidelijk vertellen. Deze duidelijkheid is voor de ‘vage’ mens van tegenwoordig heel confronterend. Zijn methode werkt bij mijn verzorgpaarden in elk geval wel, ik denk dat ik als het ware klaar was, om zijn ideeën te lezen en er wat mee te doen. Dus mensen, werp je niet zomaar op (vooral) zijn methode, Ik denk dat je het dan ook niet zal snappen, en ga vooral niet mee met wat de anderen er van zeggen. Ervaar wat je zelf vind en vertel dat of niet. Ik denk dat de ex-cursisten met hun negatieve verhalen niet uit zijn boek kwamen en dus maar een cursus kwamen doen, maar zij waren gewoon nog niet klaar om met deze methode aan het werk te gaan.

Het moeilijke voor veel mensen is denk ik het simpele aan deze methode. Geen poespas, gewoon een halster, touw, een zweep en je lijf. Niet slaan, nee, houd het simpel. Mensen hebben snel de neiging om extra dingen te pakken, en dan krijgen ze het wel voor elkaar, maar dan ben je eigenlijk nog geen stap verder als je het mij vraagt!

Hierbij wil ik vooral niet zeggen dat ik het zo perfect doe, in tegendeel, ik moet elke keer weer leren, de gedachte is er wel bij mij, maar het uitvoeren is voor mij ‘eng’. In praktijk brengen waar je zulke verhalen over verteld. Het gaat heel erg goed, vandaag ging Midwinter al wat verzamelen, oprichten en haar rug omhoog brengen en gebruiken, dus het komt vanzelf wel! We zijn in de goede richting!

(wow, wat een verhaal, persoonlijk is dit mijn mening in een mooi jasje gestoken Tong uitsteken )

groetjes Charlotte

rustyyy34

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:51

nou ik ben het totaal eens met je mening !!! Ik ben nu bezig in zijn boek en vind het een erg goed boek (natuurlijk paardrijden). En ik hou ook niet van al die extra poespas dus dat vond ik een groot pluspunt aan kfh Tong uitsteken

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:58

precies, geen carrot stick, touwhalster, speciale bitten enz. Kost een heleboel en werkt niet veel beter (eigenlijk helemaal niet beter, maar dat is mijn ervaring )

rustyyy34, kom jij een beetje uit het boek? snap je wat hij bedoelt?

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:31

je hebt gelijk, veel mensen staan niet open voor andere benaderingen tot paarden. op mijn manege ben ik echt een buitenbeentje. ik ben bij emiel voest geweest, en ik lees ontzettend veel boeken over NH, ook van kfh. van allemaal leer je wat, en je moet er uithalen wat voor jou belangrijk is. Hempfling vind ik heel interessant, maar ik snap wel wat mensen moeilijk vinden aan zijn methode. ik ebn nog niet echt veel aan het boek toegekomen, maar de dingen die ik gelezen en gedaan heb, die begrijp ik wel, en die kan ik nu ook. maar als je nog geen kennis hebt gemaakt met NH of iets dergelijks, denk ik dat je hele zware stof hebt aan zijn boeken. hij vertelt alles alsof het de algemene manier van benaderen is, wat voor sommigen ook geld, en voor iedereen zo zou moeten zijn. maar helaas is dit niet zo, en vinden veel mensen wat hij doet onbegrijpeleijk. ik weet ook van mensen dat ze er niet aan beginnen, omdat er teveel letters in staan. plaatjes zijn makkelijker, haha! ik moet toegeven dat ik dat in het begin ook dacht, je moet er wel even voor gaan zitten. dat hij onbereikbaar is? als je het van veraf bekijkt wel ja, maar als je je erin verdiept, is het goed te begrijpen. en dat niet alles gaat zo als in het boekje staat, das logisch. moet je kijken wat en levenservaring die man heeft. hoe oud ben ik nou? ik ben 16, en ik mag hopen dat ik ooit zoveel kan leren als hij weet. mensen verwachten resultaten, willen ergens een bewijs van dat het goed is, en het liefst meteen. als het 2 jaar duurt voordat je wat merkt, hoeft het van velen al niet meer. en das ook bij de mentaliteit van tegenwoordig, waarom zou je zoveel geduld hebben, als je het op een andere manier (dwang) zo voor elkaar krijgt?

ik ben het dus ook echt met duncan eens, dat hij wel degelijk goed is. je moet er gewoon de tijd voor nemen, net als bij paarden (benaderen als een paard?)

ik hoop dat er meer mensen zo denken, of zo over gaan denken (ooit), maar dat zal wel bij dagdromen blijven.....

weet nu dus dat er meer mensen moeite hebben om hun mening uit te dragen. valt tegen hè, maar ben dus niet de enige!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 06:54

Citaat:
ik hoop dat er meer mensen zo denken, of zo over gaan denken (ooit), maar dat zal wel bij dagdromen blijven.....


meselijk he? die blokkade! 'iedereen' zegt dat het moeilijk is en dat het een sukkel is, en opeens is het alsof ze hem zelf een jaar meegemaakt hebben. Vind ik best wel laf, alleen hebben de meeste mensen niet door dat ze zo bezig zijn, kun je ze ook de schuld dan weer niet geven.

Ik wil hier vooral niet zeggen, KFH is the best! (vind ik wel , kan voor anderen anders zijn). Hij gaat alleen net een stapje verder dan de andere NH ontwikkelaars die ik ken (parelli, voest, roberts, tellington-jones, en waarschijnlijk nog wel meer.), maar er leiden meer wegen naar rome, al ligt rome voor iedereen weer ergens anders (iedereen heeft een verschillend doel vo0or ogen...)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:15

Duncan schreef:
precies, geen carrot stick, touwhalster, speciale bitten enz. Kost een heleboel en werkt niet veel beter (eigenlijk helemaal niet beter, maar dat is mijn ervaring )

Uhhm he je weleens gezien met wat voor bitten hij rijd? Nagelbijten / Gniffelen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 17:41

jazeker, en hij heeft sporen. Maar heb je ooit de sporen aan de buik gezien (ik zou niet weten wat voor zin ze hebben) en heb je ooit de teugels strak gezien?

Doordat er geen druk op het bit komt, is de stang het meest paardvriendelijke bit wat er is. op het moment dat er druk op komt kun je beter een trens, of stang/onderlegtrens combi gebruiken (al is bij de 2e de stang ook al scherp met druk op de teugels). Het boek heet niet voor niets verzameling aan de losse teugel

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:38

Zal allemaal best, persoonlijk vind ik een halster toch veel vriendelijker.
En het klopte niet wat je zei--> wel speciale bitten dus

rustyyy34

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:59

Duncan schreef:
rustyyy34, kom jij een beetje uit het boek? snap je wat hij bedoelt?


tot nu toe wel. Soms moet ik een stuk 2 keer lezen maar daarna snap ik het dan ook wel. Ik ben blij dat er nog meer mensen zijn die achter zijn methode staan. *LOL* Ik kan niet wachten tot ik het boek uit heb dan kan ik het op rusty uitproberen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 06:47

marina schreef:
Zal allemaal best, persoonlijk vind ik een halster toch veel vriendelijker.
En het klopte niet wat je zei--> wel speciale bitten dus


voor ons is de trens normaal, voor hem de stang. 't is maar wat je speciaal noemt, maar gelijk heb je wel!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 06:48

ik vind halsters ook vriendelijker hoor! Ik ga niet met stang rijden. gewoon lekker zonder bit op een halstertje.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:38

Duncan schreef:
Ik denk dat de ex-cursisten met hun negatieve verhalen niet uit zijn boek kwamen en dus maar een cursus kwamen doen, maar zij waren gewoon nog niet klaar om met deze methode aan het werk te gaan.

groetjes Charlotte


En waar is deze wijsheid op gebaseerd? Ben je zelf al eens op een cursus geweest?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:46

Ik zou nog niet echt veel weten over zijn methode. Ik heb wel een boek van hem thuis liggen, maar ben daar nog niet aan toe gekomen.
Ik heb dat boek aan een vriend uitgeleend, en die vertelde wel dat het redelijk zware kost is. Dat je echt geconcentreerd moet lezen, en er de tijd voor moet nemen. Niet een boek wat je eventjes tussendoor pakt.

Ik ben benieuwd.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:18

Duncan schreef:
ik vind halsters ook vriendelijker hoor! Ik ga niet met stang rijden. gewoon lekker zonder bit op een halstertje.


jaaaaaaah, ik ook. en ook me endurancewedstrijden!!!!! (nog geen foto´s, zrry!)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 07:50

ellenlouise"]
[quote="Duncan schreef:
Ik denk dat de ex-cursisten met hun negatieve verhalen niet uit zijn boek kwamen en dus maar een cursus kwamen doen, maar zij waren gewoon nog niet klaar om met deze methode aan het werk te gaan.

groetjes Charlotte


En waar is deze wijsheid op gebaseerd? Ben je zelf al eens op een cursus geweest?
[/quote]

ik ben nog nooit op cursus geweest, ik weet ook niet of ik dat zou willen, maar als je je bedenkt hoe ingewikkeld zijn boek kan zijn (vorig jaar snapte ik er echt niets van!), kan ik me voorstellen dat je op cursus gaat, maar hempfling zegt zelf in zijn boek dat het een manier van leven is (in zijn 2e boek, moet je zelfs gaan jagen, hoort er ook bij volgens hem. Nou, mij niet gezien hoor.)en dan doe je niet even een cursusje (zoals je wel naar voest kunt gaan). hier is het op gebaseert. misschien een beetje zwak, maar anders zou ik het ook niet weten.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:33

Er staat in zijn wat jij zijn 2e boek noemt en dat niet is, niet dat je moet gaan jagen..
ER staan wel foto's in dat hij dat doet ja

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:41

Dus Duncan, eigenlijk zeg je dat Hempfling geen poespas gebruikt. Geen carrotding, geen leadrope en weet ik veel waar je allemaal geen geld aan kan verdienen? Want dat staat mij tegen aan de Voests, de Parelli's en de Roberts. Het commerciele neemt de overhand.

Wat ik van jou lees is dus halster, touw, zweep en jezelf. Zo simpel als wat dus en eigenlijk ook wat ik doe. Alhoewel ik geen zweep bij dehand heb meestal.

Dus eigenlijk vooral zijn cursussen en boeken?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:30

Duncan schreef:
ik vind halsters ook vriendelijker hoor! Ik ga niet met stang rijden. gewoon lekker zonder bit op een halstertje.


Heb je t dan over een stal halster of een touw halster?
Heb gister voor t eerst met een touw halster gereden, maar perssonlijk vond ik m behoorlijk wat scherper als mijn simpele hoofdstelletje met "losse" korte hack.
Denk dat t ook ligt aan t paard ,de ene is van nature gevoeliger op een bepaalde lokatie van zijn hoofd dan de andere....

Persoonlijk denk ik dat die mensen alleen maar een leidraad geven en
je zelf mag uitdokteren welk systeem of combinatie van deze het beste werkt voor jou en jouw paard.
(zoveel mensen (paarden) zoveel systemen)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:52

Ik heb bij mijn paard een touwhalster nooit als scherp ervaren.. Hij zit bij mij altijd wel heel hoog op de neus..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 16:25

marina"]
Er staat in zijn wat jij zijn 2e boek noemt en dat niet is, niet dat je moet gaan jagen..
ER staan wel foto's in dat hij dat doet ja
[/quote]

zijn 2e boek in het nederlands (paarden persoonlijkheden). Hij drijft niet. hij begelijd. het is geen jagen, het lijkt zo en op het 1e gezicht is het jagen, maar dat is het niet (niet zoals roberts ). Ja, hij drijft wel, maar niet jagen zoals in een join up ofzo.

[quote]
Ik heb bij mijn paard een touwhalster nooit als scherp ervaren.. Hij zit bij mij altijd wel heel hoog op de neus..
[/quote]

maar waarom een touwhalster en geen gewoon halster, als het qua scherpte niets uitmaakt???

[quote="Fasel schreef:
Dus eigenlijk vooral zijn cursussen en boeken?


Ik ga niet eens op cursus Bloos maar de basis, de ontmoeting heb ik onder de knie. dat bleek vandaag wel weer. We gingen naar een nieuw paardje kijken (zie profiel) en die stond bij mensen die er niet genoeg aandacht meer voor hadden. hele aardige mensen, maar het paardje liep zo over je heen. Toen heb ik hempflings methode gebruikt, het paard liep me steeds voorbij, dan draaide ik me om en liep de andere kant op, ze volgede en na een poosje ging dat goed (30 sec.). Toen gingen we haar weitje in (normaal galloppeerd ze direct weg, maar ik wilde haar even bij me houden, kijken of ze luistrede) en ze gallopeerd me zo voorbij. Ik draai me om een loop de andere kant uit, ze draait ook om en opeens begint ze te steigeren, zich dus boven me te verheffen. Ik stond met een brede grijns op mijn gezicht te kijken (ik vond het best wel griezelig hoor) en ze stopte. Toen heeft ze drie rondjes keurig achter me aangelopen. Een wildvreemd, dominant paard! Ik helemaal trots en voor mij ook een enorme bevestiging dat ik het kan! (persoonlijkheid is zo belangerijk )

en nog wat Fasel, hij gebruikt gewoon een lang touw, kan vamnallse zijn, ook een strotuowtje, al is een leadrope of longeerlijn wel lekkerder. Ik gebruik een longeer zweep om te begrenzen en mjn arm langer te maken, ik sla beslist niet.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:37

Heb je het nou over jagen of jagen Verward
Touwhalster blijft veel beter zitten, een stalhalster schuift onzettend
Daarbij verdeeld een stalhalster de druk, zodat je dus meer druk moet geven om hetzelfde te bereiken. Ik hoef alleen maar druk om de neus, zodat ik veel kleinere signalen kan geven

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:02

blijft een beetje vermoeiende discussie over dat touwhalster. Nee, het is absoluut niet scherp. Ik vind een gewoon halster drie keer niets. Het schuift, het is te groot, het bevordert hangen, als je er niets mee doet, voelt je paard het nog steeds => minder subtiele hulpen, je kan niet echt lekker mee rijden, ik vind een touwhalster dus een "gewoon halster".

Ik snap niet wat het probleem is met deze hulpmiddelen, je hebt toch ook een goedpassend zadel (of een goedpassend hoofdstel)?? Ik heb een goedpassend halster, met lekker in de hand liggende leadrope, en een carrot-stick omdat een zweep zwiept en dat past dus niet binnen mijn doel. Als je nh doet is het blijkbaar opeens raar dat je goede materialen wilt hebben.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 20:08

marina, ik bedoel jagen Haha! en je zegt nu zelf, een touwhalster werkt dus scherper Haha!

sanne, je hebt verschillende methodes, de een vind het lekkerder met een touwhalster, de ander met een stal halster. Ik kom sowieso niet aan de teugels (strak) dus van schuiven heb ik nooit last gehad, maar ieder zijn eigen dingetje he

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:17

Een touwhalster werkt anders.. Lachen
Het is idd een eideloze discussie.
JAgen in de zin van achter je paard aan jagen, of op beestenjagen, wat hij dus in zijn paardenpersoonlijkheden laat zien..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:50

Duncan schreef:
marina, ik bedoel jagen Haha! en je zegt nu zelf, een touwhalster werkt dus scherper Haha!

sanne, je hebt verschillende methodes, de een vind het lekkerder met een touwhalster, de ander met een stal halster. Ik kom sowieso niet aan de teugels (strak) dus van schuiven heb ik nooit last gehad, maar ieder zijn eigen dingetje he


elke keer wordt gewoon die discussie weer opgerakelt, zodat het bijna lijkt alsof dat is waar nh over gaat; welk halster je gebruikt Verward