Hoeveel weken van te voren>??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Hoeveel weken van te voren>??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 20:52

Hoeveel weken van t evoren moet je stoppen met rijden als je pony drachtig is

groetjes iris
Lovers i love rosie

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:07

ja kan nog tot de laatst week erop stappen. Niet draven ofzo. maar dat je pony lekker in beweging blijft dan is de bevalling minder zwaar

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:27

In conditie houden is inderdaad belangrijk, dan heeft je merrie het minder zwaar met de bevalling.
Maar als je zelf merkt dat ze het niet meer aankan stoppen. Je kan haar misschien nog wel lekker laten stappen buiten of gewoon in de bak. Anders komt ze misschien boven de box uit.
Maar dat moet je zelf een beetje aanvoelen hoe ze loopt. Er zijn er genoeg die tot de laatste dag gereden worden. Zolang het paard het aankan is het alleen maar goed!

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 21:48

ze staat in de wei altijd geef niet hoo rgoed bedoeld oke . Ze loppt minder voorwaarts ook met haar halen ze sloft echt van moet dit nou en maar soms rent ze het hardts e van e groep dus ik wee nie wa ik moe gelove

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:43

ze geeft het zelf wel aan. meestal voel je het verschil wel tussen in de maling nemen en het echt moeilijk hebben. als ze het zwaar heeft is ze namelijk altijd traag. ook als je iets gaat doen wat ze anders heel leuk vind (nooit springen hoor met een drachtige Knipoog )
op de fokkerij waar ik heb gewerkt waren merries die we twee maanden van te voren echt niet meer naar voren kregen en een paar die op de dag van bevallen nog gewoon zijn gereden (stap, draf en een beetje galop. geen zijgangen ofzo). het is dus heel paard afhankelijk.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:55

Even mijn verhaal van dit jaar... Mijn merrie heeft tot een week voor de bevalling in de endurance training gestaan. een trainingsrit van drie uur was voor haar geen probleem. Ik wist niet dat ze drachtg was en heb dus ook weinig poespas kunnen treffen.
Veulen en merrie waren sterk en gezond. Merrie is bevallen zonder zucht, meisje in de stal naast haar hoorde ploef... en daar lag er opeens een veulen.
Voor mij een bewijs dat merrie's misschien wel gebaat zijn bij een doorlopende training. Misschien niet zo topzwaar als bij ons, maar gewoon bewegen lijkt me van absoluut belang.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:24

Ik heb doorgereden tot er plotseling een veulen in de box lag Haha! Alleen de laatste weken rustig aan en buitenritjes. Niet meer springen en rustig aan met galopperen. En anders geeft de merrie het vanzelf wel aan! Die van mij had nog zoveel energie over! Zij is bevallen en ze stond zeg maar klaar om weer gereden te worden Haha! Alleen heb ze een paar dagen rust gegeven om bij te komen. Daarna weer gewoon door met de training! Nergens last van gehad.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:51

Bij ons op de club heeft er eentje nog gewoon gesprongen de dag ervoren.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:05

Zoals al eerder gezegd, lekker in beweging houden. De laatste maand een beetje rustig aan, stappen en draven.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:06

Op de stal waar ik eerst reed was een 3 jarige merrie
per ongeluk drachtig, ze hadden dr op dieet gezet ect.
ze dachten een grasbuik ~!!!! en hebben helemaal niet laten
controleren op drachtig, maar dat was ook zo onlogisch...want
ze stond nooit bij hengsten
die dag is er nog flink en hoog mee gesprongen en die weken ervoor ook.. snachts was het veulen geboren....t leefde nog~!! alleen waren ze dr te laat bij, en is ze in dr vlies gestikt.....DOM DOM DOM

waarom ik dit vertel...geen idee:D hahaha maar spring niet
en doe rustig.

ik had zelf ook een vraag over dit onderwerp, hoeveel dagen ernaa mag je weer gaan rijden?

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 20:08

ik zou dat ook niet weten goed e vraag wil ik eigenlijk ook wel weten

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:45

ik zou er in ieder geval in beweging houden, als het echt te zwaar wordt minder gaan rijden, maar dat geeft je paard wel aan en je kan het zelf ook aanvoelen natuurlijk. springen zou ik zo niet doen dat wordt te zwaar denk ik zomaar. maar aan de hand stappen of miss licht longeren zo ik wel doen.

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:08

ja oke maar na het rijden hoeveel weken dan denk je
ieder een die het weet mag het zegge hoor

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:33

heb een boek over " veulens opvoeden" daar staat in dat je na ongeveer 6 weken ' zwangerschapsverlof' waarin de merrie, het veulen en de andere kuddeleden uitgebreid aan elkaar hebben kunnen wennen, is er niets op tegen om te gaan rijden.
het veulen is dan oud genoeg om een nieuw stuk van zijn wereld te verkennen en zal het leuk vinden om mee te lopen tijdens het rijden met de moeder

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 07:13

oke thnx zo iets dacht ik ook al ! OK dan!

Oke dan dan doe ik dat maar ander halve maand niet rijden maar moet je haar wel beweging geven jazeker en wat kan je dan allemaal doen Scheve mond Pling

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:22

volgens mij de dag er na al, mar wel weer gwoon rustig aan een veulen kan max. 1,5 uur zonder melk

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:26

wil je nog meer weten??

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:33

Ik weet van andere mensen die een veulen hadden dat de merrie tot op de dag zelf bereden is, Heel langzaam en voorzichtig natuurlijk

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 22:08

jahh

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:41

joke20 schreef:
wil je nog meer weten??


Ja ik wil meer weten !!!! Maar wat kan ik nu het beste doen voor en na de zwangerschap hoeveel dagen weken ????? Verward

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:50

wat het beste doen?

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 19:48

Hoeveel dagen ervoor stoppen en na het veulenen wanneer weer gaan rijden

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:53

Gewoon door rijden.... er staat wel meer onzin in de boeken... *zucht* In het wild lassen ze ook echt geen zwangerschapsverlof in, als er een roofdier loopt houdt die ook geen rekening met zwangere paarden.... dan moeten ze ook rennen!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:57

je kan idd heel lang doorriden. je paard geeft het zelf aan. en na een paar dagen na de bevalling. (als alles goed gaat) kan je er ook wel weer op wel even rustig aan doen. het is niet niks zo'n bavalling. Ik zou dan ook niet te lang gaan een halfuurtje hoogstens en dan weer rustig aan opbouwen.

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 20:06

Alikesflame schreef:
je kan idd heel lang doorriden. je paard geeft het zelf aan. en na een paar dagen na de bevalling. (als alles goed gaat) kan je er ook wel weer op wel even rustig aan doen. het is niet niks zo'n bavalling. Ik zou dan ook niet te lang gaan een halfuurtje hoogstens en dan weer rustig aan opbouwen.


Ja dat zal ik doen!!! Te snel kan toch niet ze is dan gewoon te lui!!! Knipoog