Zal ik ontslag nemen?Dingen op mijn werk vreselijk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Zal ik ontslag nemen?Dingen op mijn werk vreselijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 19:52

Ik werk in een ziekenhuis. Er zijn 1 jongen en 1 meisje van de opleiding tot verpleegkundige op onze afdeling bezig om de kwaliteit te verbeteren en er wordt van alles veranderd. Ik erger me dood! Dingen gaan al jaren goed en dan halen zij uit onderzoek dat het anders moet en hup hele protocollen worden veranderd, we moeten effectiever communiceren etc. Ik droeg laatst aan een collega over omdat ik met lunchpauze ging, ik droeg netjes in 10 minuten mijn 5 patienten over, ik blijf toch een tijd weg!!! Staat die meid achter me en zegt dat ik op moet schieten en niet effectief bezig ben. Nou heb je ooit!
Ik word er zo opstandig van, echt, als ik een paard was ging ik aan de kletter!
Ze tiranniseren de afdeling met zijn tweetjes en de teamleiders laten ze maar begaan. Ze slaan alleen maar dure taal uit als implementeren en disseminatie en ze voelen zich heel wat.
Ze blijven nog wel even dus ik zit serieus te denken over een andere baan (op een andere afdeling bijv). Aan de andere kant werk ik hier al lang en voel ik me hier zeker. De afdeling steunt ook op mij, omdat ik veel ervaring heb.
Hoe pak ik dit aan?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:57

Klagen bij je werkgever/afdelings hoofd...
Je laat je toch niet zo maar op je vingers tikken door 2 van die grapjassen? Je moet je al helemaal niet weg laten jagen.

Het lijkt me... Dat zo als jij het nu net vertelde... dat je juist goed handelde. Je mag best eventjes de tijd nemen om je patienten over te dragen. Dat zijn ook mensen en hebben recht op een goede behandeling.

Hoelang blijven die 2?
Als het niet voor lang is zou ik ze gewoon lekker negeren.
Je vooral niet weg laten jagen he!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:59

Ja, da's banketstaaf. Ik zou toch eens praten met je leidinggevende en polsen wat je collega's er van vinden.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:47

Je kunt ook een spelletje met ze gaan spelen.
Ga als volgt te werk:
Als ze weer eens roepen "nee dat moet je zo doen want je bent niet efficient bezig" dan ga je vragen stellen.

Waarom ben ik niet efficient bezig,
Wat zal de winst zijn op jou manier t.o.v. die zoals wij altijd gewerkt hebben,
Heb je aantoonbare resultaten van jou manier van werken,
Wat wil je bereiken,
en zo zou je uren door kunnen gaan. Doorvragen, doorvragen en nog eens doorvragen.

Ik durf te wedden dat ze er gek van worden en op het moment dat zij hun stem gaan verheffen (let maar op, dat gaat gebeuren), dan is het moment aangekomen dat je kunt gaan zeggen:

Alles leuk en aardig met jullie theorie en jullie plannen om nieuwe protocollen op te stellen, maar zonder wederzijdse communicatie zal het géén kans van slagen hebben.
Dus we gaan nu jullie theorie en onze praktijk bespreken en vergelijken.
Ik schat de kans op 75% - 100% dat jullie praktijkmensen het kunnen winnen.
Praktijkervaring is hetgeen waarop je kunt verder werken.
Theorie is theorie, en werkt lang niet altijd want ieder bedrijf (ook ziekenhuis) is altijd anders.

Kun je dan nog steeds geen normaal gesprek voeren (communicatie) dan is het tijd geworden om naar je leidinggevende te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:59

Als ik jou was zou ik met niet de les laten lezen hoor ze. Praat eens met je baas! Je laat je toch niet wegpesten?

Succes!! Ach gut

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:23

Dat heet professionalisering Annelies........
En dit is een serieus antwoord.
Als iedereen was blijven hangen in ouwe stramienen waren we nu Florence Nightingale nog niet voorbij.
Vraag anders eens om een klinische les over het hoe en waarom van deze veranderingen. Als je het beter begrijpt, is het ook makkelijker om je aan te passen.
Sinds de wet BIG worden er een hoop dingen veranderd, dit zal er een van zijn.
Het feit dat jullie " al jaren op deze manier werken" en " het gaat toch goed" is de doodsteek voor een afdeling.
Vastroesten is nergens goed voor.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:33

Nobby schreef:
Je kunt ook een spelletje met ze gaan spelen.
Ga als volgt te werk:
Als ze weer eens roepen "nee dat moet je zo doen want je bent niet efficient bezig" dan ga je vragen stellen.

Waarom ben ik niet efficient bezig,
Wat zal de winst zijn op jou manier t.o.v. die zoals wij altijd gewerkt hebben,
Heb je aantoonbare resultaten van jou manier van werken,
Wat wil je bereiken,
en zo zou je uren door kunnen gaan. Doorvragen, doorvragen en nog eens doorvragen.

Ik durf te wedden dat ze er gek van worden en op het moment dat zij hun stem gaan verheffen (let maar op, dat gaat gebeuren), dan is het moment aangekomen dat je kunt gaan zeggen:

Alles leuk en aardig met jullie theorie en jullie plannen om nieuwe protocollen op te stellen, maar zonder wederzijdse communicatie zal het géén kans van slagen hebben.
Dus we gaan nu jullie theorie en onze praktijk bespreken en vergelijken.
Ik schat de kans op 75% - 100% dat jullie praktijkmensen het kunnen winnen.
Praktijkervaring is hetgeen waarop je kunt verder werken.
Theorie is theorie, en werkt lang niet altijd want ieder bedrijf (ook ziekenhuis) is altijd anders.

Kun je dan nog steeds geen normaal gesprek voeren (communicatie) dan is het tijd geworden om naar je leidinggevende te stappen.


Dit is echt "the way to go" , sterker nog, ik zou me verheugen om met dit in mijn hoofd naar het werk te gaan in plaats van me te ergeren. Dat wordt gegarandeerd lachen, gieren, brullen toch ?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:40

Het lijkt mij dat 2 van die snotneuzen echt niet uit een boekje kunnen halen hoe jullie effectiever kunnen werken hoor!? Jullie zijn immers van de praktijk en kunnen zelf het beste weten hoe je je tijd het beste indeeld. Wij hebben ook zon manager die de planning maakt en in theorie lijtk het allemaal heel leuk, maar in de praktijk red je het gewoon niet!

Ik denk idd dat je het hogerop moet gaan zoeken!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:05

Ik vind dat zowel Nobby als Billy een heel goed punt hebben. Ervaring is niet altijd goed, het kan ook ballast zijn. Iemand die met een frisse blik kijkt kan heel veel nuttige dingen toevoegen.

Daarom is het ook goed om de vragen van Nobby te stellen want misschien hebben ze er gewoon een goed antwoord op.

Ik ben zelf ook veranderingsmanager en weet hoe frustrerend het kan zijn als mensen niet willen veranderen en denken dat hun oude manier het beste is. En laten we eerlijk zijn in een ziekenhuis kan toch heel veel verbeterd worden qua efficiëntie.

Probeer ook open te staan voor hun ideeën.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:55

ik zou het er idd met je bas over hebben, en door opmerkingen tegen die betweters te maken, dat ze zwaar irritant bezig zijn.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:03

zorgvernieuwing is belangrijk, maar die 2 moeten wel een beetje normaal doen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:11

Sorane schreef:
Als ik jou was zou ik met niet de les laten lezen hoor ze. Praat eens met je baas! Je laat je toch niet wegpesten?

Succes!! Ach gut



inderdaad!!! laat je niet kennen hoor!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:14

Ga met Billy mee, stilstand is achteruitgang, en vast blijven zitten in een vast stramien is niet bevorderlijk voor de zorg.
Omarm de veranderingen - veranderingen zijn nooit leuk en kosten veel energie. Maar mensen die niet met veranderingen om kunnen gaan, gaan het in de maatschappij niet redden, hoe vaak je ook van baan veranderd (En veranderingen van baan zijn hele grote veranderingen en kosten nog meer energie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:49

AnneliesB schreef:
Er zijn 1 jongen en 1 meisje van de opleiding tot verpleegkundige op onze afdeling bezig om de kwaliteit te verbeteren en er wordt van alles veranderd.


Het lijkt mij wat onlogisch dat leerlingen bij jullie de kwaliteit moeten gaan verbeteren.
In welk jaar zitten ze en welke opleiding doen ze precies?
Verpleegwetenschappen is iets anders dan een opleiding tot verpleegkundige...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:40

Het lijkt me ook sterk dat deze leerlingen dit doen zonder medeweten van de staf.
Het klinkt alsof de communicatie op julklie afdeling absoluut neit goed verloopt, als je geen idee hebt waar die mensen mee bezig zijn en waarom en van waaruit.
Ik zou toch om een klinische les vragen, waarin alles uitgelegd wordt

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 18:05

Dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn dat leerlingen dat doen. Het is hun afstudeeropdracht van de HBO-V.
Ze hebben 1 keer uitleg gegeven bij het teamoverleg, maar ze gebruikten alleen maar rare termen. Ik zag dat mijn collega's het ook niet echt begrepen. En dan doen ze ook zo neerbuigend he: 'Als iemand het niet snapt die kan dan zijn vinger opsteken.' Zulke dingen!!
De teamleiders zijn op de hoogte, maar zij lopen weg met deze mensen! Het is zelfs zo dat als wij 'dwars liggen' we dat te horen krijgen op ons functioneringsgesprek. Bloos!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:12

Ik vraag me eigenlijk af waarom je te trots bent om uitleg te vragen.
Je kunt toch gewoon je vinger opsteken en vragen of ze het in normaal Nederlands willen uitleggen?
Ik denk eerder, dat het probleem een beetje in jezelf zit.
Jij bent de steun en toeverlaat van de afdeling, die al jaren goed draait met ouderwetse methoden.
De teamleiding is blij met een stel enthousiaste studenten, die met hun afsturdeeropdracht een frisse wind over de afdeling laten waaien, en de afdeling upgraden naar de moderne tijd.
Geen wonder dat tegenwerken door de gevestigde orde aangekaart wordt in een functioneringsgesprek.
Ik denk dat het voor deze afdeling hoog tijd was voor vernieuwing, en dat de studenten niks kwalijk is te nemen.
Heb jij na je diplomering nog wel eens een bijscholing gedaan of een vaktijdschrift opengeslagen?
Ik denk dat heel veel van die vernieuwende ideeën daarin terug te vinden zijn Haha!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:42

Billy schreef:
Dat heet professionalisering Annelies........
En dit is een serieus antwoord.
Als iedereen was blijven hangen in ouwe stramienen waren we nu Florence Nightingale nog niet voorbij.
Vraag anders eens om een klinische les over het hoe en waarom van deze veranderingen. Als je het beter begrijpt, is het ook makkelijker om je aan te passen.
Sinds de wet BIG worden er een hoop dingen veranderd, dit zal er een van zijn.
Het feit dat jullie " al jaren op deze manier werken" en " het gaat toch goed" is de doodsteek voor een afdeling.
Vastroesten is nergens goed voor.


Hier ben ik het wel mee eens eerlijk gezegd....

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:47

AnneliesB schreef:
Dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn dat leerlingen dat doen. Het is hun afstudeeropdracht van de HBO-V.


Nou nou... Dat klinkt wel een beetje neerbuigend.. Knipoog
Ik ben zelf een 4e jaars student, en ben momenteel bezig met een afstudeeropdracht binnen de psychiatrie.. Wij hadden erg veel kritiek op hun manier van werken in onze verslagen gezet, en ze hadden ook zoiets van: nou nou..stelletje snotneuzen..

TOT wij dus met de uitslagen van de door hun zelf ingevulde enquetes op de proppen kwamen Bloos! Toen schrokken ze zich een hoedje...
Ze waren zo vastgeroest als maar zijn kan in hun manier van werken. Gelukkig staan ze nu (nu ze onze onderzoeksresultaten hebben gezien) wel ontzettend open voor allerlei vormen van feedback en aanbevelingen!


Ook al klinkt dat misschien heel raar, sommigen van hen werken al 20 jaar in de psychiatrie, dat wil echt niet zeggen dat wij, studentjes, hen geen tips mogen geven.. Een frisse blik over hun soms ontzettend vastgeroeste manier van werken kan vele deuren openen. Ze noemen ons project nu zelfs als een verbetering van hun hulpverlening. Positief dus!

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:56

Ik ben het eigenlijk wel met Billy eens!

En de vragen van Nobby kan je rustig stellen. Wie weet wat het brengt!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:52

Rechtstreeks met hun communiceren!
Niet zo achterbaks gaan klagen. Daarom draaien bepaalde teams niet. Omdat ze achter ruggen om alleen maar klagen en niemand dus in een gesprek zijn mond durft open te doen.
Succes

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 07:35

En dat is de reden dat ze op mijn opleiding telkens roepen: Draagvlak creeeren!!! Haha!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:12

Ik ben het met Billy eens, maar er zijn natuurlijk twee kanten aan het verhaal. De studenten hebben de theorie die zij proberen over te brengen voornamelijk uit boeken en lesuren gehaald (en wat praktijk gedurende stages). Zij zullen veel toe kunnen voegen en mensen veel kunnen leren over nieuwe (effectievere) technieken/ manieren van handelen. MAAR, zij hebben geen jarenlange ervaring en moeten dus ook open staan voor input van de afdeling.
Ik zie het hier ook heel vaak, men haalt een superdure consultant in en die moet dan grote veranderingen teweeg brengen.... maar die consultant kent het bedrijf helemaal niet, en wordt vaak knettergek van de complexiteit van onze organisatie... zijn theorietjes werken dus niet 1,2,3 en soms helemaal niet.
Ik denk dat beide partijen open moeten staan voor elkaars ideeen en meningen. Ervaring en kennis is een 'killer combination'.

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 09:46

Laura wat doe je slim. Ik kan me vinden in wat Jennygirl zegt. Onze ervaring moet niet helemaal terzijde geschoven worden. Wij staan best open voor verandering. Ik ben zelf nu ook bezig met een project.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:50

Maar wat ik bijvoorbeeld uit jouw reactie hoor AnneliesB, is dat jij bij voorbaat al je stekels opzet omdat er een paar studentjes met nieuwe ideeen komen en het gevestigde ritme dreigen te verstoren.

Rest mij een ding te zeggen:

A mind is like a parachute, it only works when it is open. Haha! Lips are sealed