goede ruggebruik tijdens sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

goede ruggebruik tijdens sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:35

hoihoi,

Dit tweetal dames krijg ik vrijdag voorgelegd voor een soort springles
Afbeelding

Ik geef wel vaker les aan kleinere kinderen op onze shetlanders.

Bij dit tweetal zit het anders,

Ze hebben allebei een eigen pony,
Dat meisje op het vosje is mijn zusje, maar daar gaat het nu niet om, die huppelen makkelijk over de sprongetjes heen.

Het andere meisje heeft een mooi bruin dartmoortje van ongeveer 1.15 m
De pony word voor de wagen gereden en ook onder het zadel. Het is een zeer voorwaarts ponytje.
Ze wil graag springen met dat ponytje, maar de pony weet nog niet precies hoe ze der rug moet gebruiken boven de sprong. Ze is niet kijkerig maar breekt uit voor de sprong. Ik ben er zelf vorige week op gaan zitten, na een paar keer uitbreken kon ik haar mooi tussen twee teugels over een kruisje laten galloperen.
Daarna heb ik haar erop gezet en ben met der meegelopen, dat ging ook goed en de pony deed erg haar best.
Nu wilde ik a.s vrijdag haar eerst de pony dressuurmatig laten losrijden, dan wilde ik zelf weer wat sprongetjes doen en daarna haar er weer opzetten en ook wat sprongetjes laten maken.

Nu was mijn vraag aan jullie...weten jullie misschien nog goede oefeningen die hier goed van toepassing kunnen komen?

ik hoor graag wat van jullie,

groetjes bianca

Arwennn

Berichten: 2061
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:37

misschien de pony een keer vrij laten springen??? Ik weet ook niet precies hoor maar dat zou misschien kunnen?

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:53

iemand anders nog?

met vrijspringen denk ik dat de pony enorm veel gaat racen

Arwennn

Berichten: 2061
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:54

ow ja dat heeft inderdaad mijn pony ook altijd met vrijspringen.. he heb je dat weer Boos! succes er mee

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:57

veel balkjes draven en als ze m netjes kan rijden in-uitjes

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:23

Balkjes draven, daarna na de laatste balk een klein kruisje. Daarna bijvoorbeeld een drafbalk kruisje galopbalk en steilsprongetje.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:50

wat marliesje zegt helpt meestal wel. tegen het uitbreken kan je schuine balken aan de zijkant van de hindernissen zetten zodat het moeilijk wordt om uit te breken.

ruggebruik kan je heel moeilijk verbeteren. het is een manier van springen en de een vind met bascule (ruggebruik) fijn de ander niet. Top Gun van Jan Tops sprong internationaal maar drukte wel boven de hindernis de rug weg. je kan je afvragen of het echt zo belangrijk is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:39

idd wat aanleuning aan de hindernis zetten , en eerst vaak laten losspringen , lijkt me niet verstandig om met zo'n kruimel erop nu al te gaan springen , als ie stopt of een noodsprong maakt, ligt dat kruimeltje eraf !
ruggebruik lijkt me dus ook niet hetgene waar je op moet gaan concentreren
leer m eerst rustig over een sprongetje van 10 a 20 cm te laten lopen vanuit draf, en zet pas na een tijdje een kruisje neer
laat hem wennen aan het hout
leer m dat ie geen meter lucht hoeft te springen en lage sprongen gewoon als een galopsprong kan nemen Knipoog

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:29

Zowiezo eerst dressuurmatig losrijden, dat hij iig netjes naar let been en sturen luistert.
Met kleine sprongetjes beginnen en inuitjes.
Misschien ook een paar keer los laten springen zodat hij wat meer vertrouwt raakt met het springen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:49

dressuurmatig over balkjes laten lopen
drafbalkjes voor de sprong, balkje na de sprong, waardoor de pony terug komt voor en na de sprong!!!
probeer niet te veel spanning op te bouwen, lekker laag en rond proberen te rijden

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:51

peggel schreef:
wat marliesje zegt helpt meestal wel. tegen het uitbreken kan je schuine balken aan de zijkant van de hindernissen zetten zodat het moeilijk wordt om uit te breken.

ruggebruik kan je heel moeilijk verbeteren. het is een manier van springen en de een vind met bascule (ruggebruik) fijn de ander niet. Top Gun van Jan Tops sprong internationaal maar drukte wel boven de hindernis de rug weg. je kan je afvragen of het echt zo belangrijk is.


juistem, mijn pony gebruikt ook niet 100% zijn rug, maar toch springen we Z, dus dan kan je je idd afvragen of het werkelijk belangrijk is! deze pony heeft het dus niet nodig en veranderen doe ik niet, krijg ik alleen maar ruzie Bloos Knipoog

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 10:02

crossmonster schreef:
idd wat aanleuning aan de hindernis zetten , en eerst vaak laten losspringen , lijkt me niet verstandig om met zo'n kruimel erop nu al te gaan springen , als ie stopt of een noodsprong maakt, ligt dat kruimeltje eraf !


het gaat er ook meer om dat ze vertrouwt raakt en dat ze weet dat de pony doorgaat over de hindernis....

het ging gisteren trouwens super....aan het eind sprong ze 4 kruisjes achter elkaar in verschillende lijntjes...ging echt heel goed.

De kruisjes stonden op ongeveer 20 cm, ik wilde het niet gaan forceren en hoger zetten, ik vond het zo goed gaan dus daar houden we het voorlopig even bij.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 19:38

ff vraagje, hoeveel meter zal 2 galopsprongen zijn?

en 1 galopsprong???

voor dit ponytje btw Tong uitsteken

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:06

ik denk eerst balkjes draven.en dan in uitjes laten springen, dan moeten ze wel de rug gebruiken.