Kopen jullie wel eens het straatjournaal van een dakloze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Kopen jullie wel eens het straatjournaal van een dakloze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 21:25

Ik kwam vandaag de supermarkt uitlopen en daar stond een meneer met de daklozenkrant. Ik had hem natuurlijk al gezien toen ik naar binnen ging Haha!
Ik geef zo'n man/vrouw altijd geld, maar ik hoef die krant niet te hebben want die lees ik toch niet.
Maar ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die geld geven en waarom je dan wel of geen geld geeft?? Verward

Ik ben benieuwd *LOL*


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:41

ik koop hem soms wel soms niet, ligt aan mijn bui of aan of ik geld heb!
enne ik lees het krantje niet echt, maar ik vind het banketstaaf om te doen of ik hun krant niks aan vindt vandaar dat ik hem toch meeneem (tsja, mijn kronkel hoor)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:41

Die bij de Deen in Medemblik koop ik altijd, doe ik altijd aan het einde van de boodschappen en dan neem ik meestal een reep chocola voor die man mee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:59

Ligt eraan, als ik geld moet gaan 'zoeken' in mijn portomonaie dan niet,
maar meestal heb ik wel een paar muntstukken in mijn zak.

Maar dan wil ik wel dat krantje heben ook! Haha!
Maar zonder gekkigheid, er staan vaak nog wel eens leuke dingen in.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:16

ben ik zo'n harde tante dat ik ze altijd stik voorbij loop????? Ik doe altijd net of mijn neus bloed met de gedachte...zoek toch werk Boos! en val een ander lastig.

Hmmm jullie maken dat ik me schuldig voel.... *grijns* Nee hoor, mij krijgen ze niet om.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:26

Hmm, Jurga, dat heb ik dus ook...

Op uitgaansavondjes (= iedere avond) zit er in Groningen voor de Febo altijd een kerel op z'n knieen te zingen. Gaat nergens over, maar die vent trekt wel aandacht en iedereen kan z'n 1 eurocent muntjes kwijt Haha!
Bij diezelfde Febo is ook altijd een vrouwtje kleingeld aan het rapen en stopt dat in een bekertje, STANDAARD... is er ook altijd. Maar ik geef ze dus in ieder geval nooit wat.

Soms is een fiets kopen nog wel eens handig, voor een tientje een mooie fiets Sigaar Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:36

Mijn moeder koopt hem wel eens, en altijd bij dezelfde jongen.
Ik koopp hem nooit, ik heb ook wel een beetje iets van ga werk zoeken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 00:29

Blij dat ik toch niet de enige ben die ze voorbij loopt... Haha!
Hey naz, die vind ik wel sterk van die één Eurocent muntjes... Knipoog

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 08:44

Reddy007 schreef:
ik denk dat w'werfje achterloopt haha
heb ze nooit zien staan hoor!
jij natuurlijkw wel he BArb?
hihihihih


Ja ik wel, volgens mij is het altijd dezelfde man!!
Gisteravond was het donker dus ik kon het niet zo goed zien
(tijd voor en bril zou je bijna zeggen) Haha!

Maar deze man ben ik ook wel eens in Wervershoof tegen
gekomen en gisteravond dus in Medemblik *LOL*

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 09:18

Toen ik nog in Den Haag woonde tijdens mijn studententijdd, kocht ik wel eens zo'n daklozenkrant. Die mensen moeten daarmee namelijk hun onderdak betalen (niet alle opvang is gratis!) en natuurlijk sommigen hun drank Boos!

Maar, als ik dat krantje had gekocht, las ik het wel. Gewoon kijken hoe het in die wereld gaat. En dan eigenlijk realiseren hoe goed je het wel niet hebt. Terwijl ik in die tijd iedere dag slechts 5 gulden te besteden had aan boodschappen Verward Nee, is nog niet zo lang geleden hoor! een jaar of 6 geleden!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 09:22

Oh, bijna vergeten....

Vorige week was ik met mijn vriend, mijn zusje en haar vriend in Scheveningen naar de film geweest. Toen we klaar waren en richting de betaalautomaat van de parkeergarage liepen, stond daar 1 dakloze man met krantjes... Walter (vriend van mijn zusje) loopt erlangs... krijgt zo'n krant aangereikt en pakt het automatisch aan.... bekijkt het krantje gedurende 10 seconden aandachtig en GEEFT HET WEER TERUG!!!!!!!! Nou, dat vind ik dus echt niet kunnen!!!! Bij de betaalautomaat stond er nog eentje..... ik raakte een beetje in gesprek met hem (hij verkocht geen krantjes) en ik heb hem uiteindelijk 2 euro gegeven. Ook dus een beetje om dat geblunder van het vriendje van mijn zusje goed te maken! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 09:30

Jurga schreef:
Ik doe altijd net of mijn neus bloed met de gedachte...zoek toch werk Boos! en val een ander lastig.

Hmmm jullie maken dat ik me schuldig voel.... *grijns* Nee hoor, mij krijgen ze niet om.


Ik werk midden in het centrum van Arnhem. In mijn pauze kom ik heel veel dak en thuislozen tegen. Een deel daarvan verkoopt de Impuls [straatkrant]. Met een aantal jongens [het zijn allemaal mannen] maak ik wel eens een praatje. Bijna 100% van alle dak- en thuis lozen hebben psychische problemen en een groot deel is ook vaste klant bij de psychiatrische instellingen. Allemaal kunnen de gevolgen van hun keuzes niet overzien omdat ze daar de capaciteiten gewoon niet voor hebben.
Door de verkoop van de straatkrant geef je deze mensen een gezicht in de maatschappij. Het verkopen van de straatkrant is hun werk. Ze kopen de straatkrant in voor f. 1,50 per stuk en verkopen die weer voor f. 2,50. Die ene gulden is voor hen zelf. Een nacht in het slaaphuis kost f. 12,50 en dan heb je die dag nog niets te eten en te drinken gehad. Ze werken dus zeker wel alleen op een andere manier. Alle verkopers zijn trots op hun krantje en hun werk omdat ze hiermee een eigen plekje in onze maatschappij krijgen waarop ze trots kunnen zijn.
Ik dank onze lieve heer dat ik ben geboren met een gezond stel hersens die me in staat stellen de juiste keuzes te maken. Van 2 Euro meer of minder eet ik geen boterham minder. Voor zo'n mens is dat misschien de keus om die nacht op straat of in het slaaphuis door te brengen. Of om dit keer gewoon een mars te kopen ipv te jatten. En dat krantje lees ik graag.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:25

Jurga schreef:
Ik doe altijd net of mijn neus bloed met de gedachte...zoek toch werk Boos! en val een ander lastig.


Ik vind dat een beetje rare gedachte en het maakt me ook wel een beetje boos Boos! Die mensen vallen (voor zover ik weet) niemand lastig maar proberen gewoon wat geld te verdienen door iets te verkopen (dat is in mijn ogen toch ook werk!!!!!!). Prima zaak lijkt mij, ik geef dan ook graag en altijd meer dan het krantje kost (voorheen gaf ik altijd fl. 5.--). Ik heb meer waardering voor een dakloze die op deze manier zijn geld bij elkaar sprokkelt dan iemand die gewoon geld vraagt aan voorbijgangers.

Ik denk dat mensen die problemen hebben met daklozekrant-verkopers meer last hebben van hun geweten dan van iets wat die dakloze doet Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:35

bij ons in almelo staan ze nooit... als ze er zouden staan en ik had wat geld bij me zou ik er wel een kopen denk ik...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:46

ik heb mn moeder dus verboden om nog van die krantjes te kopen. heb vorig jaar een halfjaar bij de albertheijn gewerkt enja ook daar stond er altijd wel eentje voor de deur. Maar tegen ene uur of half 7 als de stad dicht was en er bijna geen mensen waren kwam hij dan naar binnen, ging naar t bierschap en haalde daar een aantal blikjes Ah bier. ook hoorde ik een keer een verhaal dat degene die voor onze deur stond (die was toen al een tijdje weg) opgepakt was omdat hij coke snoof (wete t niet zo precies) en dat hij in een afkickcentrum zat.
nee ik vind het hardstikke zielig voor die mensen dat ze geen huis hebben maar laat ze dan iig wle proberen een eigen leven weer op te bouwen ipv het geld dat ze verdienen aan drank en drugs uit te geven. als zij hun best doen kunnen ze ook werk vinden of een uitkering krijgen. van mij krijgen ze iig geen geld meer

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:57

Meestal koop ik ook zo'n krantje als ik een verkoper tegenkom. En dat hij daar bier van gaat kopen? Ach, hij heeft er in ieder geval voor gewerkt. Daarbij staan in die krant echt interessante dingen.

Een tijd geleden zat er een bijlage bij het Eindhovens Dagblad van een journalist die een tijd met de daklozen heeft meegeleefd. En dan zelf dus ook echt als dakloze leefde. Nou, reken maar dat de meesten niet "zomaar" dakloos zijn...

Ik sluit me bij Jippie aan.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:57

Ik ben der nog nooit eentje tegengekomen...

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 13:58

Zo zijn ze natuurlijk niet allemaal. Ik denk dat een heleboel van die krantverkopers wel heel hard hun best doen om een bestaan op te bouwen. Er zullen er ook best wel zijn die er een zooitje van maken, maar er zijn ook mensen zat met een goed betaalde baan die er een zooitje van maken.Die mensen zijn er altijd.
Ik hoorde trouwens vorige week dat je beter wel een krantje kunt meenemen als je er voor betaalt, want de oplage wordt te laag, doordat er te veel mensen zijn die wel geld geven, maar geen krantje meenemen!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 14:51

Hee Maz, ken je die man ook die altijd op de museumbrug staat in groningen? Ik irriteer me elke dag weer aan die gast, hij bedelt ronduit (verkoopt niet eens dat krantje), maar heeft wel een Eastpackrugzak op z'n rug.
Ik heb totaal geen medelijden met dat soort mensen, iedereen kan in dit land een uitkering krijgen; we hebben hier zulke goede sociale voorzieningen!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 18:31

gaia schreef:
Ik hoorde trouwens vorige week dat je beter wel een krantje kunt meenemen als je er voor betaalt, want de oplage wordt te laag, doordat er te veel mensen zijn die wel geld geven, maar geen krantje meenemen!


Ja dat hoorde ik ook net van mijn vriend!! We kwamen toevallig weer een dakloze meneer tegen maar dit keer in Heerhugowaard!!
Natuurlijk weer geld gegeven *LOL* Maar toen vertelde hij ook dat je beter het krantje mee kunt nemen, dat heeft in de krant gestaan!
Dus volgende keer neem ik lekker wel het krantje mee Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:55

Rieja schreef:
Hee
Maz
en je die man ook die altijd op de museumbrug staat in groningen? Ik irriteer me elke dag weer aan die gast, hij bedelt ronduit (verkoopt niet eens dat krantje), maar heeft wel een Eastpackrugzak op z'n rug.


Je bedoelt mij neem ik aan Haha!
Nee, die heb ik nooit gezien. Ik vind die vent voor de Febo nog steeds het grappigst. Voor de Hema staat er ook altijd een te brullen. Of euh.. kom eens 's avonds laat op het station, daar staan ze ook altijd aardig te bedelen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:50

Ik geef ze geen geld,maar gister vroeg een zwerver een sigaret van me die geef ik dan wel.

Ik zou ze ook eten of drinken geven,maar geengeld.

De reden dat die mensen op straat wonen is meestal geld.

Ik heb liever dat ze eten van mn geld dan dat ze er rotzooi van gaan kopen(drugs of drank)

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 19:50

ik neem ook geen daklozen krant aan, het is misschien heel zielig, maar die mensen kunnen ook een baan gaan zoeken, al is het stratenmaker, dan heb je toch iets????

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:34

Oei, nou ga ik me toch een beetje schuldig voelen Jippie en Astridh... Bloos
Maar ik ben nou eenmaal nogal een hard persoontje en heb niet zo snel medelijden met anderen. Ik heb toch nog steeds het idee dat ze best een simpel baantje kunnen krijgen. Het verkopen van een krant vind ik echt geen werk. Extreme duivel Kan er niks aan doen. Sorrie als ik door mijn reactie mensen heb gekwetst....is niet mijn bedoeling.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, Geerten, GrapeshotBot, KirstenHorse, MarliesSam, Pabie, xLianneeee en 183 bezoekers