HELP!! Biks beschimmeld...wat is het risico??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

HELP!! Biks beschimmeld...wat is het risico??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:01

Gisteren pakte mijn stalgenootje een nieuwe zak biks om in de voerton te doen. Toen ze hem erin gooide bleek dat de zak nat was geworden en een deel van het biks beschimmeld. Dat heeft ze allemaal weggegooid en goed gekeken of er nog wat bedorven biks in de ton was achtergebleven. Zo op het oog leek het verder wel goed. Ik had zoiets van "hup gooi alles maar weg", maar zij zei, ja dit is de laatste zak die er ligt (kleine stal) en heeft de paarden dat dus gewoon gevoerd. Overigens heb ik mijn paard dat maar niet gegeven, die heeft muesli gegeten Schijnheilig

Hoe groot is het risico dat een paard ziek wordt, stel dat ze een paar korrels erbij krijgt die niet goed zijn? Het meeste ziet er gewoon goed uit, maar toch he?! Ik heb geen zin om voor een paar euro het risico van zieke paarden te lopen. Nou ga ik er vanuit dat de boer er ook zo over denkt, maar ja...je kunt nooit weten Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Monday op 31-05-04 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:03

Ik weet niet wat de risico's ervan zijn, wij hebben dit ook wel eens gehad, maar alles wat beschimmeld is gaat recht de container in. Apollon is toch al zo'n watje Schijnheilig

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:10

Stel wij hadden zoiets gehad, dan was alles linea recta de container in gegaan... Dan maar geen biks voor de paarden. Ik weet ook niet wat de risico's precies zijn, maar toch, je kan nooit weten Scheve mond

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:18

euuhh, ik weet niet wat de risico's zijn, maar ik voer het nooit.
hetzelfde doe ik ook niet met brood, alleen als er ene heel klein plekje inzit wel, maar grote nee!

ik ben veel te bang dat ze idd wat krijgen!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:18

Van een klein beetje schimmel krijgt een paard niks, evenmin als mensen overigens. Als het natte deel verwijderd is, dan zijn de risico's nauwelijks groter dan bij een gewone zak biks.
Ik heb als kind meedermalen gezien dat ze op een manege de paarden beschimmelde broden (meervoud!) gaven en die paarden hebben daar nooit iets van gekregen. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om maar beschimmeld spul te voeren maar het geeft wel aan dat ook een paard wel bestand is tegen een ongelukje.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:06

inderdaad, IKKE heeft gelijk. een beetje is nie erg maar het moet absollut niet veel zijn want daar kunne ze harstikke ziek van worden