na "gedragsregels bij ijslanders"...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

na "gedragsregels bij ijslanders"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 21:04

Je moet dus blijkbaar andere paarden in stap voorbij steken,maar ik kan er biet bij hoe een c pony'tje een paard van 1.80 dan moet gaan inhalen...
blijven stappen dan? En als de eigenaar van dat pony'tje dan wil draven?
mag er eigenlijk gegaloppeerd worden op ruiterpaden?
begrijp er even niks meer van Verward
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 30-05-04 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:08

Passeren gebeurd in stap, dit omdat het veiliger is, paarden zijn makkelijker in de hand te stellen en de paarden gaan er dus minder snel achteraan.
Op een pad waar geen andere ruiters rijden, of als je netjes aan de andere ruiter hebt gevraagt of het mag, dan kun je gerust het tempo wat hoger leggen. Lachen

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:52

Meestal houdt degene die voorbij gegaan wordt het paard wat in en degene die voorbij gaat gaat wat sneller stappen, op een veilig moment draven als er al een flink gat is onstaan.

Je mag wel galopperen op ruiterpaden, maar zodra je een ander paard ziet terugnemen naar de stap.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:56

je kan natuurlijk ook even roepen, hallo, kom even langs je hoor. wie weet heb je dan gelijk een gezellig praatje ofzo. maar hoe je het went of keer, passeren doen we in stap

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:35

Maar ik ken het probeem van guanacotje. Ik heb zelf een ijslander van 1.40, en bij ons rijden alleen paarden vanaf 160. Maar als ik zo'n groot paard moet inhalen kom ik er dus nooit voorbij in stap. En dan wordt er hier wel makkelijk gezegd dat degene die ingehaald wordt het paard even inhoud, maar dat heb ik in de praktijk nog nooit meegemaakt.
Dus ja, dan zit er voor mij niks anders op om in draf te passeren. Heel jammer dat het zo gaat, maar het schijnt voor sommige mensen toch moeilijk te zijn om ook even sociaal te doen.

Nieuw profiel! Eindelijk

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:22

???? Ik heb nooit problemen om andere grote paarden in stap te passeren, maar mijn fjord kan dan wel heel erg hard stappen Lachen.
ook haar draf houden grote paarden niet bij( springen dan vaak in galop).

en verder lijkt het me inderdaad simpel. paard wat gepasseerd wordt moet dan maar eff rustiger stappen, of je gaat gezellig samen verder rijden

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:43

Mijn situatie gister...
Ik heb mijn pony aan z'n halster mee. Er komt een groepje aan bestaande uit twee ruiters en een enkelspan (nieuw voor mijn pony). Omdat ik niet zeker weet hoe mijn pony gaat reageren keer ik hem om, en dat moeten ze gezien hebben, en ga een ander bospad in.
Het groepje komt hetzelfde bospad in en blijft draven tot vlak achter mij, hooguit 2/3 meter denk ik.
Ik laat duidelijk horen dat ik zometeen een zijpad in zal slaan. Passeren was uitgesloten, daarvoor was het pad te smal, maar toch bleven ze aandringen.
Zodra ik het zijpad in wil gaan, draaft de hele zooi aan en gaat in een flinke draf vlak achter ons langs.

Lekker aso, blijf dan nog drie meter verder stappen tot je het zijpad voorbij bent en ga dan pas draven. Of zie ik dat verkeerd?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:21

Marreke: In dat soort gevallen kun je het beste gewoon op de rem gaan en de ruiters in kwestie uitleggen dat je het niet netjes van de vind. De rutiers zullen wel al schrikken dat je op de rem gaat, dus zullen ze de volgende keer neem ik aan meer rekening met je nemen. Maar ik kan me voorstellen hoe vervelend zoiets is, de pony die ik rijd had ik in zo'n geval niet meer in kunnen houden, die was er vrolijk achteraan gegaan. Scheve mond

Ik snap volgens mij het probleem van Guanocotje en Wyko niet. Hoe bedoelen jullie dat je gepasseerd wordt? Dat je naast elkaar komt te rijden en allebei een andere richting opgaat, of dat je elkaar kruist?


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:36

Het is gewoon netjes als je iemand wil passeren het gewoon even vraagt en of je daarbij mag draven, tolten of wat dan ook.

Dat geld voor beide , groot en klein.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:53

Ergens herken ik je probleem ja.. Ik met mijn arabier van 1,50m (gokje, nooit gemeten Haha! ) kom ook niet zomaar langs een paard van 1,80m.. (valt op zich wel mee, maar toch Knipoog )
Maar nou is het bij ons gelukkig zo het geval dat men het fatsoen heeft om dan even het paard in te houden en je voorbij te laten gaan. Dan is er verder geen probleem en kan je in stap rustig passeren, en daarna weer aandraven of wat dan ook..
Maar het is indd altijd netjes als je eerst even vraagt of zegt dat je er langs wilt.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 18:54

Annetje schreef:
Ik snap volgens mij het probleem van Guanocotje en Wyko niet. Hoe bedoelen jullie dat je gepasseerd wordt? Dat je naast elkaar komt te rijden en allebei een andere richting opgaat, of dat je elkaar kruist?

stel,je bent in het bos aan het wandelen,lekker aan het draven/tolten/whatever met een kleine pony en je ziet voor je een groot paard stappen.
volgens de regels moet je dan op stap overgaan en dan voorbijsteken,maar met een kleine pony kan je toch onmogelijk een groot paard inhalen Verward

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 00:22

is dat nou zo moeilijk om te begrijpen???
Inhalen staat er toch duidelijk.

Nieuw profiel! Eindelijk

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 00:26

Je hebt een mond gekregen om te vragen
Strikte regels zijn er niet, fatsoensregels wel en netjes vragen staat daarbij toch wel op de eerste plaats.

Gewoon draven/whatever tot je binnen gehoorsafstand bent, in stap overgaan en dan vragen of je kunt passeren en hoe, dan lost het zich wel op hoor. Niet zo moeilijk doen, buitenrijden is ontspanning!

Nulla tenaci invia est via

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 01:14

Ik doe nog makkelijker... ik kies gewoon een ander pad. Paden genoeg hier in Groesbeek. Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:36

Ik denk dat je bij inhalen (sorry wyko over dit woord heb ik heen gelezen) idd andere regels moet handhaven.
Het is natuurlijk wel zo netjes om in stap over te gaan, maar je kunt de ruiter voor je vragen of je in draf mag passeren en dan doe je dit dus in draf (tolt, telgang, galop what ever Lachen )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 90 bezoekers