Nieuw Westernzadel op mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mistral1209

Berichten: 36
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: zoetermeer

Nieuw Westernzadel op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 19:10

Hey Hallo...
vraagje ik heb een nieuw westernzadel gekocht maar de vraag is hoe kan ik zien of hij nou goed past...volgens kenners past mijn zadel heel goed maar ik twijfel nog ik heb zelf helemaal geen rij ervaring met western..
maar ik vind dat het zadel aan de achterkant nog een beetje te veel omhoog wipt...hij moet vast zitten aan twee singels achter en voor maar achter heb ik nooit vast want dan bokt mij paard enorm wie o wie heeft een kleine sugestie voor mij ik hoor het wel

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:02

Sorry, maar hoe kun je nou een zadel kopen zonder em eerst op je paard te leggen... Een westernzadel hoort ook te passen, net als elk ander zadel en 'een westernzadel past op elk paard' is de grootste fabel die er is.

De achtersingel is níet bedoeld om het zadel op z'n plaats te houden in normale omstandigheden. De achtersingel wordt alleen bij cutting en roping gebruik, wanneer er extreme bewegingen door het paard gemaakt worden, of er extreme krachten op het zadel uitgeoefend worden door koeienwerk, om de zijwaardse beweging op te vangen. En dan nog wordt die singel niet echt 'aangesingeld' zoals de voorsingel, hij 'ligt' a.h.w. glad om de buik van het paard zonder strak te zitten. Meeste mensen in Nederland die een achtersingel hebben, hebben hem alleen voor de sier en dus los (met ruimte) om het paard, maar je kunt hem er ook gewoon af halen.
Om te controleren of je zadel wel of niet past, zou je met zadel en paard naar een goede zadel verkoper kunnen gaan en vragen of ze met een pasmal willen checken of het zadel past. Je kunt 'zo op het oog' wel een eerste indicatie geven, maar nooit écht zeker weten of het zadel goed past.
Als je een zadel koopt komen ze normaal gesproken bij je thuis met een aantal zadels én zo'n mal en kun je dus vóórdat je een zadel koopt kijken welk zadel past. Of ze nu voor je aan huis willen komen betwijfel ik...

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:17

Wat je ook kunt doen en wat goedkoper is; met een licht gekleurde deken onder het zadel rijden. Daar waar veel huidvuil zit drukt het zadel. Bij mijn westernzadel heb ik geen achtersingel. Ik heb twee ringen aan het zadel en een singel met aan beide zijdes twee riemen (nog meer mensen die dit hebben???), hierdoor ligt het zadel ook wat stiller. Komt jou zadel eigenlijk ook omhoog als je erop zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:28

Lees ik dat nou goed? Je hebt EERST een zadel gekocht, en NU vraag je je af of het past?
Ehhhhhhh..... Haha! Lekker op tijd Verward
Waar heb je 't in hemelsnaam vandaan dan? Een betrouwbaar adres voor een zadel kan je namelijk helpen met het passen en zal je een goed advies geven. Heb je nu niet gehad, want die achtersingel is ook absoluut niet tegen het opwippen van je zadel.

Ga aub naar een echte zadelmaker voor advies, voor je de rug van je paardje naar de mallemoer rijdt!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:29

mistral1209 schreef:
Hey Hallo...

...volgens kenners past mijn zadel heel goed maar ik twijfel nog ik heb zelf helemaal geen rij ervaring met western..

...ik vind dat het zadel aan de achterkant nog een beetje te veel omhoog wipt...

...hij moet vast zitten aan twee singels achter en voor maar achter heb ik nooit vast want dan bokt mij paard enorm.....



Ik wil niet llllig doen hoor, maar wat denk je zelf?
Oftewel:
.....ik heb net een paar voetbalschoenen gekocht, maar ze zijn te klein en dus heb ik de neus er uit gesneden. Nu doet het echter zo'n pijn als ik tegen de bal aan trap....

wat denken jullie, kan ik hiermee een tackle maken?[/


Goed, nu het advies:
a) Kijk eens op www.westernzadel.com (o.a. bij FAQ's) daar kun je lezen hoe je kunt vaststellen OF je zadel past. Zo te oordelen, past die niet goed, want een goed passend zadel mag van achteren niet omhoog komen.
b) als je zadel niet past: maar hopen dat je die terug kunt brengen. EN vervolgens naar een wel passend zadel uitkijken bij een goede zadelmaker / adviseur / verkoper.

Succes Louis

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:10

Geweldig; Dan bokt mijn paard enorm. Haha! Verdiep je eerst in de materie voor je ermee aan de slag gaat. Een zadel kan een paardenrug maken of (bijna letterlijk) breken. Dus een expert in de hand nemen is geen overbodige luxe. Waar heb je dat zadel eigenlijk gekocht? Een goede zadelmaker geeft je het zadel niet eens mee zonder het paard te hebben gezien. Verward