leren paard ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

leren paard ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 11:04

Sind kort rij ik op een kwpnner ruin heb les met hem 3x in de week omdat hij nogal wat probleempjes heeft. Ten eerste is hij bang voor het bit of was want dat probleem is zo goed als verholpen.ten teede hij kan zijn rug niet ontspannen. we hebben al gekeken of het zadel goed ligt en of hij drukplekken heeft of iets anders er is zelfs al een dierenarts geweest om naar zijn rug te kijken. De dierenarts zei dat het te maken heeft met het bit. het is geen paardje van mij maar van een man die zichzelf heeft leren rijden
met een linda tellingtons bit. Volgens zijn zeggen is het bit heel erg zacht en hij rijdt altijd buiten met het paardje. en niet in de bak. Ik heb hem dus ook nog nooit zien rijden op het paardje zelf maar wat ik van andere mensen heb horen zeggen gaat hij nogal ruw om met het bit en rijd hij gewoom met korte teugels voor de mensen die niet weten hoe het bit er uit ziek klik dan hier. Hij rijd het paardje dus op de onderste opening en hoed de teugels gewoon strak. Wat ik ook heb gehoord is dat hij het pardje als hij naar buiten gaat ook gewoon laat lopen in een gang het liefst zo hard mogelijk en dat is ook meteen te voelen.

Ik rij nu met een enkelgebroken trensje en hij loopt hier super mee in het begin was hij heel erg bang maar ondertussen neemt hij het bit aan en gaat hij ook wat nageven dit allemaal wel onder begelijding van een gediplomeerd instructrice.alleen hij vind het heel erg moeilijk om zijn rug te ontspannen als hij zo laag is. Wie kan me helen en eventueel tips geven.

Strooigoed [o]


becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:20

Had je zijn gebid al na laten kijken??Mischien heeft hij haken.

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 11:23

ja dat had de dierenarts ook meteen gedaan mar die had hij ook niet ( bedankt dat je zo snlel reageert)

Strooigoed [o]

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:03

Veel balkjes met hem gaan lopen(op draf en galop afstand)dan komen ze vaak vanzelf iets losser in de rug.Tijdens balkjes lopen kijken of hij hoofd en hals iets omlaag wil brengen.Als je goed kan springen zijn lage in-uitjes een hele fijne manier om je paard zijn rug iets losser te maken.Mijn fisio(paarden fisio)zegt dat er geen losser paard is dan een springpaard.Springpaarden zijn vaak losser dan dressuur paarden(sorry)

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:05

Misschien een idee om het te longeren met een hulpteugel zo afentoe?

Par longeer ik afentoe met een pessoa, zij heeft dan wel niet hetzelfde probleem als jouw paardje, maar ik merk wel dat ze lekker los en ontspannen is na dit.

Misschien dat het voor het dier al scheelt dat er niemand op zijn rug zit *daar is immers het probleem ontstaan* en dat die dan zelf op zijn gemak zijn weg kan zoeken.
Als die man zo ruw in zijn mond is geweest kan ik me voorstellen dat het moeilijker voor het dier is zich te ontspannen als er iemand op zit.

Rijtechnisch denk ik dat je met lessen al goed bezig bent en zal het een kwestie van geduld zijn, hoogstens dat je het 1 en ander kan versnellen door op die manier te longeren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:04

Spaning in de rug is vaak het gevolg van geestelijke spanning. Ik zeg dus weer begin met grondwerk. Het los werken, enge dingen enz. Op het moment dat het paard jouw echt gaat vertrouwen zal het paard al veel meer ontspannen en kun je door VWNW te rijden dit nog versterken. De basis moet er wezen anders krijg je misschien wel een paard dat VWNW loopt zonder daarbij echt geheel te ontspannen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:04

Regina is ook erg gespannen (zette idd ook haar rug heel erg vast), en daar werd voorheen voor de kar altijd vrij lomp mee omgegaan.
Sinds maart longeer ik haar elke keer voor het rijden zo'n tien minuten met gogue. En het werkt echt super, aan de longe loopt ze heel ontspannen en ook onder het zadel zoekt ze nu steeds sneller de ontspanning op.
Wellicht heb jij hier ook baat bij.....
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Larislaatje en 38 bezoekers