Bij onwil... met je voet knijpen of schoppen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Bij onwil... met je voet knijpen of schoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 20:46

Wat is nu beter, daar hadden we een discussie over, met je voet knijpen/drukken in de buik van het paard, wanneer zij niet wil wat jij wilt...of elke keer schoppen met je voet???? Ik heb het er over dat het paard onder het zadel is, en b.v. niet op de hoefslag wil blijven...
Ik hoor daar dus 2 verschillende meningen over, en zie het ook in de praktijk gebeuren!
De een schopt de hele tijd achter elkaar totdat het paard doet wat hij/zij wil en de ander zet zijn voet juist meer klem tegen de buik van het paard (zeg maar meer de hak drukken)
Ik vind dat schoppen ook altijd een vervelend gezicht, maar ja...als het nodig is????


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:55

Eerst beginen met de kuit te drukken, en als dat niet werkt tikken geven.
En niet te vergeten, je teugelhulp gebruiken.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:39

idd ik schop nooit met rijden.

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:23

In eerste instantie druk ik mijn kuit er wat grover in, Par kent de hulpen en weet dat ze moet luisteren.
Als ze daar doorheen loopt *en dus tegelijkertijd door al mijn andere hulpen* krijgt ze 1 schopje, hierbij heeft ze dus meteen door dat ze dat niet moet proberen.

Over het algemeen schop ik niet, maar als ze er willens en wetens doorheen loopt omdat ze de hoefslag neit wilt volgen *gebeurt weleens* kan ze na vriendelijk vragen weleens een schopje krijgen, dit beperkt zich wel tot 1, en niet voortdurend schoppen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:27

ben het met de andere eens.. eerst druk geven met kuit.. wordt er niet op gereageert.. schop.. weer geen reactie gelijk tik.. zo leren ze te reageren op je been hulpen.

'Moonlight Holly'

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:55

lichte kuithulp......geen reactie......kuithulp...... nog steeds geen reactie... tikje met de zweep, een tikje met de zweep vind ik vriendelijker dan een schop in de buik, de meeste paarden reageren daar ook beter op.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 08:39

Bij voorwaartse gangen benen eraan en de druk opbouwen/afbouwen. Bij zijwaartse gangen begin ik met een paar kleine klopjes. Schoppen doe ik alleen als ze niet willen, maar meestal corrigeer ik met zweep.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:32

cissie schreef:
lichte kuithulp......geen reactie......kuithulp...... nog steeds geen reactie... tikje met de zweep, een tikje met de zweep vind ik vriendelijker dan een schop in de buik, de meeste paarden reageren daar ook beter op.


mee eens Lachen

Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:40

ik ben het er niet mee eens!
eerst kuithulp, nog eens, nog steeds geen reactie , een LICHT schopje met je been geven, als hij dan niet luistert tik met de zweep!

cissie schreef:
lichte kuithulp......geen reactie......kuithulp...... nog steeds geen reactie... tikje met de zweep, een tikje met de zweep vind ik vriendelijker dan een schop in de buik, de meeste paarden reageren daar ook beter op.

hoe weet jij dat nou Tong uitsteken?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:41

Ik kan daar heel kort over zijn, zodra er niet op mijn been gereageerd wordt, geef ik de hulp nog een keer en anders gaat er een tik achteraan, schoppen doe ik in principe nooit. En volgens mij werkt een tikje met de zweep veel effectiever dan dat constante getrap, daar wordt een paard immuun voor (kijk al die manegepaarden maar) en een tikje heeft over het algemeen direct het gewenste effect. Zie ook iemand op stal rijden, die zit compleet met sporen en dan doorzitten, dat paard bij elke pas te schoppen. En dan vind ze het gek dat als ze vanuit halthouden het paard aan moet draven, hij dat niet gelijk doet. Scheve mond

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:42

Quote schreef:
ik ben het er niet mee eens!
eerst kuithulp, nog eens, nog steeds geen reactie , een LICHT schopje met je been geven, als hij dan niet luistert tik met de zweep!


Zo kweek je wel een paard dat dood is voor je been. Niet de druk opvoeren. Aanwijzing geven, reageert hij niet, meteen een tik.
Schoppen zou ik niet doen.

Je suis Charlie.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:43



Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:52

Cassidy"]
[quote="MissHaffie schreef:
ik ben het er niet mee eens!
eerst kuithulp, nog eens, nog steeds geen reactie , een LICHT schopje met je been geven, als hij dan niet luistert tik met de zweep!


Zo kweek je wel een paard dat dood is voor je been. Niet de druk opvoeren. Aanwijzing geven, reageert hij niet, meteen een tik.
Schoppen zou ik niet doen.
[/quote]

nouuuuuuuuuu...anders kweek je wel een paard dat bang is voor de zweep..!

ik rij anders ook altijd op een pony die niet op been reageert...!
ik geef hem altijd heel snel een tik, maar dat betekent nou dat ie niet meer reageert op been Verward

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:03

Als je paard bang is voor de zweep is er in het verleden iets niet goed gegaan.
Mijn paard heeft respect voor de zweep, maar ik kan haar met de zweep overal aanraken zonder dat ze een krimp geeft. Ik kan zonder zweep rijden, en dan is ze niet vooruit te branden, heb ik hem bij me zonder hem te gebruiken gaat ze als een tierelier. En op het moment dat ik hem gebruik weet ze donders goed waarom.

Mijn opmerking was ook meer op de opmerking dat je iedere keer je beenhulp moet versterken om nog reactie te krijgen. En uiteindelijk krijg je dan helemaal geen reactie meer.

Je suis Charlie.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:56

Ik heb altijd geleerd een hulp waar paard niet naar luisterd niet herhalen maar anders oplossen. Zit wat in.....

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:59

hoe bedoel je anders oplossen?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:09

Quote schreef:
ik ben het er niet mee eens!
eerst kuithulp, nog eens, nog steeds geen reactie , een LICHT schopje met je been geven, als hij dan niet luistert tik met de zweep!

cissie schreef:
lichte kuithulp......geen reactie......kuithulp...... nog steeds geen reactie... tikje met de zweep, een tikje met de zweep vind ik vriendelijker dan een schop in de buik, de meeste paarden reageren daar ook beter op.

hoe weet jij dat nou Tong uitsteken?



Omdat ik veel paarden/pony's gereden heb Knipoog , natuurlijk is ieder paard anders en reageerd ook anders, dus bij de ene moet je heel snel reageren en bij de 2e keer kuithulp een tikJE (een zweep is niet om te slaan, maar om hulpen te versterken en te verfijnen) mensen die met de zeep slaan om een HULP te geven zijn imo heel slecht bezig en zouden niet op een paard mogen zitten.
Bij andere paarden kun je het tikje met de zweep beter achterwege laten omdat ze in paniek raken of overgegevoelig reageren, maar een netjes aangereden/ingereden paard reageerd niet zo, dat heeft ie het door niet correct aangeleerde hulpen meegekregen en dat is triest, door deze manier toe te passen wordt je paare juist NIET dood voor het been.
Laatst bijgewerkt door cissie op 31-05-04 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:11

mijn paard reageert vrijeel direct op mijn beenhulp, en af en toe is een een tik voor nodig maar meer ook nie

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:15

Been, geen reactie tik met de zweep.
ga je meer druk geven krijg je idd afgestompte paarden.

Kawa is trouwens wel altijd bang van de zweep geweest
ernaast kon je hem overal aanraken, erop flipte hij.
terwijl hij er nooit klappen mee gehad had.
met losrijden ook erg fijn als mensen hun zweep niet bij kunnen houden Boos!
Dus het heeft niet altijd met een verkeerd verleden of wat ook te maken, maar met een sensibel paard.
Bij hem was een zweep ook nooit nodig, ik moets hem juist leren niet te vliegen voor het been.

verder heb ik wel eens paarden letterlijk naar voren geschopt, maar dat heeft dan wel heel andere redenen, niet het zomaar wat minder op het been zijn.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 12:16

Toch, verschillende antwoorden...ligt dat er ook aan, of het paard wel of niet zo gevoleig is vor de hulpen die je geeft??

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:21

Ik rij op manege, en ik heb niet de idee dat de paarden immuun zijn voor beenhulpen & klein schopjes.. ik moest net toevallig nog op een pony die bij de rechter galop niet op hoefslag wou, kuitdruk gegeven, en toen ze niet echt reageerde, een klein schopje.. en toen ging ze al op de hoefslag.. ik gebruik sowieso geen zweep, bij mij zijn er domme kinderen die NIET weten dat je ook met benen kan aandrijven Boos!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:31

als Apollon niet goed wil luisteren druk ik met m'n benen, ik schop niet.
als ze niet goed op de druk reageert gebruik ik m'n spoor een beetje.
Ik ben nu al een tijdje zonder zweep aan het rijden en dat gaat goed Lachen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:45

joke20 schreef:
hoe bedoel je anders oplossen?


Dat ze mijn lesgeefmens altijd, geen hulpen herhalen die niet werken. Dan moet je het anders oplossen. Dus ipv paard dood te maken voor je been door elke keer harder te drijven- los je het op door paard juist sneller voor je been te maken (schijnovergangen, tempowisselingen enz...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:52

Nooit gaan schoppen of ruwe hulpen geven. Maak ej ej paard alleen maar doof voor het been mee. Altijd vragen en anders tikje ofzo, of eerst de hulpen nog even oefenen met een longeerder ofzo totdat het paard begrijtp wat ie moet.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:47

het lijkt mij ook dat als je je paard een schop(je) geeft dat je zelf yuit balans raakt. Je been moet tenslotte van zijn plaats af om de aanhaal voor een schop(je) te kunnen geven. Met een tikje van de zweep verandert je houding niet, je geeft alleen een extra signaal naar je paard van "hé let eens op!" meer niet. Met een tikje wordt tenslotte ook geen slaan bedoeld. Slaan en schoppen horen naar mijn mening niet op een paard thuis, maar in de sportschool, bij een bokstraining of zo. Hulpen horen zo klein mogelijk...



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers