paard met wond

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

paard met wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 22:54

Huilen nou ik dacht vanavond fijn een buitenrit te maken!!maar ging naar mijn neus vvorbij,wou van het erf af en mijn paard bleef haken achter een scherpe punt van een hek,er zit nou een enorme schaafwonden,en een goed gat bij de lies,niet er door maar toch bij het vlees..dus dat was weer balen,gauw afgezadeld wond gereinigs en op stal gezet,,het was dus een minder leuke avond!! Verdrietig

Verdrietig zal er nou een litteken blijven bestaan!!!en hoelang zal het duren voordat het dicht zit?? want ik ga volgend weekend op vakantie!!!en met wat voor spul het beste te reinigen??graag vele reacties..gr natalie Huilen
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 29-05-04 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:58

Als het zo erg is mischien dierenarts bellen? Ik reinig wondjes met betadineschampo maar heb nog nooit meegemaakt dat er een diepere wond was.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 22:59

nou het is niet echt diep hoor,lijkt erger dan het is maar komt omdat je op het vel kijkt,er is meer haar weg en stukje huid weg..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 09:51

wat vinden jullie wat moet je doen??wel laten bewegen of stil laten staan!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:31

Stilstaan en de da laten komen. Als er een gat in de lies zit, lijkt het me verstandig om er even naar te laten kijken

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 23:22

hierbijmde foto's van de wond vandaag gemaakt,,het zijn er 4 en ik hoop dat ze duidelijk zijn!!!er zit wondspray opdat blauwe spul..wel of niet naar de dierenarts?? zouden jullie rijden of niet???

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:38

hmmm ik weet het niet zeker... denk dat ik er wel de DA bij zou halen

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:45

Ja, ik zou er een va bij halen. Die wondjes op de buik is het probleem niet, maar die meest rechtse in de lies had ik naar willen laten kijken.
Daar lijkt een behoorlijk gat onder te zitten.
Prob\leem is dat hechten binnen iets van 6 uur na het ontstaan van de wond gemoeten had.
Hou het paard iig goed in de gaten, als hij kreupel gaat lopen of koorts krijgt, zou ik alsnog de da laten komen.
Succes.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:45

Op die ene wond(links)na ,ziet het er vrij oppervlakkig uit.Voor hechten is het nu te laat ,dus heeft de dierenarts erbij halen geen zin.Ik zou zeker een paar dagen niet rijden.Het zijn schaafwonden en het lijkt me dat dat gaat trekken.Acederm is een heel goed spulletje voor dit soort wonden;het houdt het lekker soepel en de vliegen een beetje weg.Verder sterkte(en als je het toch niet vertrouwd het zekere voor het onzekere nemen en de veearts bellen!)

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 23:48

nog meer eacties welkom???

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:49

FlairS schreef:
.Acederm is een heel goed spulletje voor dit soort wonden;het houdt het lekker soepel en de vliegen een beetje weg.


Ik heb juist ALTIJD gehoord dat Acederm pokke-spul is !!!!!
Het sluit de wond af, kan niet meer ademen etc...........Beter is betadine, is ook in spray vorm te verkrijgen.........

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:52

Mag ook!Ik heb alleen met schaafwonden hele goeie ervaring met acederm.Of anders een zalfje op homeopatische basis(calendula)

juval

Berichten: 13205
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:57

ik heb geleerd dat je niets op een wond mag smeren omdat het dan niet meer gehecht kan worden.
maar daarvoor is het nu dus al te laat.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 23:57

ja maar ze zeiden dat je dit beter niet kon hechten..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:59

Dat geloof ik altijd pas als de da dat zegt Haha!
Misschien had hij ook niet gehecht, maar wel antibiotica gegeven omdat het zo'n diep gat is.
Nu zie ik die lange snee ook over de buik. Bill heeft zoiets eens op zijn bil gehad, dat is toen zeker gehecht.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 00:23

ja maar dat is gewoon een schaafwond!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 00:31

Heb je gepbt!

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:22

Het ziet er idd uit als een niet al te diepe wond met wat schaafplekken. Dat zou ik gewoon een keer per dag goed of om de dag schoonmaken met betadineshampoo en er verder vanaf blijven, niets erop smeren, als de wondjes dicht gaan trekken kan je er calendulazalf op smeren om de littekenvorming te voorkomen. dat werkt heel goed. Blauwspray niet gebruiken, dat sluit de boel af en bacterien blijven achter in de wond. Wij hebben dat op stal niet eens meer. Dit soort vieze wonden (een hek is namelijk niet schoon) kan je het best openlaten zodat met het wondvocht de viezigheid eruit kan. Met warm weer wel om vliegen denken, dus misschien een vliegendeken erop leggen in het land. Succes, komt vast weer helemaal goed hoor, en ik zou de eerste paar dagen even aanzien of het goed gaat herstellen en daarna kan je er gewoon rustig mee rijden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:26

en ik heb weer goede ervaringen met CTC-spray (blauwspray), ik kreeg het van de DA toen Morrie schurft had en gebruik het nu ook voor allerlei wondjes , prima spul

LadyDi
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Heusden gem Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:41

Wat ik zou doen is 2x per dag goed schoonmaken dus afspuiten met water en evt met betadine shampoo (geen scrub!!!).Daarna betadinezalf of betadine spray erop dat maakt niet zoveel uit.
Verder zou ik niet rijden maar gewoon aan de hand stappen.Wel opletten of ze dus slechter gaat lopen en op verhoging letten.Gebeurt 1 van deze 2 zeker een DA bellen hoor.
Veel succes

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:44

Heb met schaafwonden hele goede ervaringen met Propolis zalf (haal je bij de imker)
Mijn paard had ook een grote schaafwond over zijn ruglopen en daar groeit nu ook weer haar! (ook goed spul voor verrekte , verdraaide spieren ) hij heeft ook ooit een bult op zijn borst gehad zo groot als een grape frute door een trap van een ander paard , propolis er op en de volgende dag was die helemaal weg!

Voor open wonden die wat dieper zijn had ik inderdaad ff de DA erbij gehaald ivm evt hechten , maar ja dat moet binnen een paar uur.
Je zou m alnog ff kunne laten kijken of er geen dode huid weggehaald dient te worden of ofdat er echt geen spieren etc geraakt zijn en of het niet aan het infecteren is .

Die wonden zou ik schoonmaken met (verdunde!!)betadiene shampoo of scrub , om infecties te vermijden, en als de huid weer dicht is zou je daar ook met propolis verder kunnen gaan .

Als de wonden niet trekken tijdens het lopen zou je gewoon kunnen rijden (zou niet gaan springen of galopperen ofzo)
Maar als je mak an doet (stappen) moet t wel kunnen .
Je moet gewoon goed naar je paard kijken of tie er last van heeft (stijf ,kreupel ,koorts , of het trekt etc)

Hoop dat t snel geneest, ik zou wel diegene die je paard doet tijdens je vakantie even op de hoogte stelen van alles wat je gaat doen en wilt wat er wanneer gebeurt (wanneer je de DA erbij wilt hebben(koorts infectie etc)

Je kan er ook honing op smeren (op de wonden)dan kunnen er ook geen
beestjes bij moet je wel honing bij de imker halen ! niet gewoon honing uit de winkel gebruiken.

succes en alvast prettige vakantie

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 12:38

nog meer reacties welkom??

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:42

veel meer opties zijn er niet hoor

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:02

honing erop smeren?? krijg je dan geen last met vliegen en wespen?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:07

nickyu schreef:

Je kan er ook honing op smeren (op de wonden)dan kunnen er ook geen
beestjes bij moet je wel honing bij de imker halen ! niet gewoon honing uit de winkel gebruiken.

succes en alvast prettige vakantie


honing? lijkt me dat er dan juist beetjes op af gaan komen. omdat het zo zoet is. en het lijkt me ook niet echt hygiƫnisch