Hoe opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 19:13

Ik weet niet of dit bij RT hoort of bij VMR, maar ik zet het hier maar neer.

Ik ben nu bezig met mijn pony te beleren, het gaat echt supergoed.
Ze is in april 3 geworden en vanaf toen ben ik ook langzaamaan begonnen met longeren en rijden.

Daarvoor heb ik altijd veel aan de hand gelopen, naast de fiets en naast me pony meegenomen. Haar conditie is daarom nu ook best goed.

Ik rij nu ongeveer 2 รก 3x per week ongeveer 20 minuten. Langzaam wil ik dat opbouwen, maar met hoeveel?

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:54

dat merk je vanzelf wel aan je paardje. Als ze alles goed oppikt, kun je aan het einde van de zomer 5-7 keer peer week met haar werken (rijden, longeren, wandelen ed). Maar neem vooral de tijd, houd het leuk!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:38

dat merk je idd wel aan je paardje.
maar ga niet TE veel vragen van je pony, hijs nog jong. het is niet nodig om hem elke dag flink in het zweet te rijden.

heel veel succes ermee OK dan!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:38

inderdaad niet teveel vragen want ze is nog jong. ik zou het wel laten bij 3 keer in de week rijden en 1 keer bijvoorbeeld nog longeren. alleen je kan, zoals ik begrijp, makkelijk al meer als een half uur rijden en dit gewoon opbouwen. Drie kwartier kunnen ze ook al makkelijk aan als je ze maar ook genoef vrije dagen geeft zodat ze een beetje kunne 'herstellen''. veel succes verder!! komen er nog een keertje fotoos? ben benieuwd!

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:07

Vooral ook veel leuke dingen doen. Vrijwerken, longeren, buitenritje. Met de eerste twee kan je ook allemaal dingen leren die je daarna weer kan gebruiken bij het rijden en je kan je paard bv veel sterker maken door balkjes te lopen of lekker lenig door gymnastiseer oefeningen te doen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:25

Zelf aanvoelen tot hoever ze kan. Wat vooral goed is bij de jonge paarden/pony's, een korte training (kwartiertje) en daarna uitstappen in een buitenritje. Eens een keertje vrij springen, balkje draven enz.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:58

Beginnen met lang instappen, zodat ze lekker soepel zijn. En ik zou het rustig aan doen. Je pony vooral veel rust geven. Ze kan een kwartier - halfuur in de bak werken, en eventueel (aan de hand) door het verkeer stappen. En de eerste weken elke keer een dagje rust geven.
Nog veel plezier met het beleren!