Borstels in de wasmachine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Borstels in de wasmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 19:25

Ik bezit een redelijk grote collectie borstels. Heb ze al jaaaaren, en eigenlijk zijn ze maar heel weinig gewassen geweest tot nu toe. Maak ze wel regelmatig een beetje stofvrij met de stalen roskam, maar er blijft natuurlijk altijd vanalles inzitten.

Nu was ik toch al van plan mijn neopreen singel en peesbeschermers te wassen, dus dacht ik dat ik mijn borstels er misschien ook wel bij kon doen? Ik was het maar op 40 graden, dus theoretisch moet het geen probleem zijn? Ik doe het allemaal in een oud kussensloop. Mijn enige twijfel is of ik beter vloeibaar of poeder wasmiddel kan gebruiken.... ik denk dat ik vloeibaar neem. En eventueel daarna nog een keer extra naspoelen ofzo...

Iemand ervaring?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:28

persoonlijk zou ik ze niet in de wasmachine doen...
ik maakte ze altijd schoon dmv een grote bak met water en allerreiniger ...
heet water erin allesreiniger en even laten liggen dan even schoon maken en te drogen leggen ...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:28

Ik vrees dat (ondanks de kussensloop) je trommel helemaal geblutst uit de strijd gaat komen Scheve mond

Wat ik doe, is ze weken in een emmer met heet water + dettol (desinfecteert, en eventuele achtergebleven resten irriteren niet), en dan onder een waterstraal (kraan of tuinslang ofzo) goed spoelen.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:13

ik zou ze ook niet in de wasmachine doen

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:14

In kussensloop, goed dichtknopen met een lint of een stoffen veter, en dan de wasmachine in, geen probleem

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:29

Is dit echt geen probleen.. mij lijkt het juist.. dat er in de wasmachine allerlei deuken in komen

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:33

ik zou eigenlijk niet eens je peesbeschermers erin doen, laat staan je singel.

ik doe altijd alles in een grote tijl met warm water + betadineshampoo/scrub goed laten weken en schoonspoelen!

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:35

peesbeschermers kun je in een kussensloop 30 graden, goed wassen maar singel en (HArde houten)borstels zijn funest voor je wasmashine

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:36

Ik zou ze echt niet in je wasmachine gooien, deze machine is niet gemaakt voor borstels tenzij je toe bent aan een nieuwe. Lekker in een emmer en daarna laten drogen gaat ook prima.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:45

het zijn houten dingen. Dat gaat rotten. je kunt beter een bak met warm laag water zodat de haren er wel instaan maar niet het hout.
Alexandra

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:45

doe ik ook een een sopie, effe in laten weken, goed uitspoelen en laten drogen

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:54

Ik maak twee keer per jaar mijn borstels schoon. Gewoon goed nat maken, shampoo erin wrijven en goed uitspoelen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:05

Ik heb dat nog nooit gedaan...
Ik gooi mijn borstels af en toe in een emmer met warm water en een beste scheut bleekwater, even goed uitspoelen en dan zijn ze weer als nieuw! Lachen

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:44

je moet ook oppassen met schoonmaakmiddel, wasmiddel, ed. Niet alle paarden kunnen tegen het parfum dat er bij in zit, er blijft altijd wel een restje in de borstels achter.

Ik zelf doe mijn borstels eens in de zoveel tijd in een grote tijl met warm water en doe daarbij Halamid-d of detol. Dat desinfecteert direct.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:48

ik gooi ze heel af en toe in een emmer met imaverol of betadine shampoo en daarna goed uitspoelen, werkt meestal ook wel goed

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:57

Ik gooi(de) ze ook regelmatig in een emmer met dettol (zoals Leentje zei, resten irriteren niet, maar ik spoelde toch altijd zorgvuldig na). Maar er wel op letten dat je ze niet te lang erin laat liggen als het borstels met hout zijn. Heb ik ook gedaan met een borstel met hout + laagje verf... laagje verf er grotendeels afgekomen en bovendien zag het hout er niet meer uit Scheve mond Langs de andere kant als je alleen de haren erin zet heb ik niet het gevoel dat ze helemaal proper zijn Bloos Wil ze graag geheel proper maken/ontsmetten. Moet ook eerlijk bekennend at mijn borstels vaak ontsmet werden, vooral omdat ik meedere paarden reden, en als ik een "vast" paard ging rijden van een eigenaar dan werden ze eerst ontsmet.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:58

Mja ik spoel ze ook goed uit hoor, maar een restje dettol dat na het spoelen blijft zitten is veel minder erg dan een restje zeepsop:j

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:03

Ik doe ze eens in de zoveel tijd in een sopje met Imaverol.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:03

Gewoon even soppen en daarna lang een hoekje van een muur doen, dan vliegt de blubber er zo uit, even naspoelen en klaar ben je. Volgensmij geeft het een pokkeherrie in je wasmachine Tong uitsteken

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:29

Ik doe mijn borstels in een dikke stoffen tas die ik heb en dan de wasmachine in. Wel samen met 2 sjabrakken en dan zorg ik ervoor dat de borstels in het midden zitten. Verder gebruik ik dan de fijnwas, dan staat er meer water in de machine zodat de borstels niet hard in de trommel vallen. En de trommel ziet er nog picobello uit! Na die tijd wel goed laten drogen omdat het hout anders gaat rotten.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:44

adriana schreef:
Ik doe ze eens in de zoveel tijd in een sopje met Imaverol.


Zijn ze ook direct weer lekker bacterie en schimmel vrij

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 01:36

Lijkt me niet echt gezond voor je wasmachine Haha!
Ik zou het niet aandurven...

Eventjes in een soppie met Dettol zetten.
Beetje laten weken en dan heel erg goed afspoelen of uitspuiten.

Worden ze weer lekker fris van Lachen

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:32

DOE ZE NIET IN DE WASMACHINE, ik heb het een keertje gedaan met een vriendin van mij en ze kwamen er niet echt goed uit, en de wasmachine, tja, je raad het al kapot!hij was net nieuwm dacht dat tie het wel aankon. Nee ik was ze nu in een teil met heet water, eerst grondig rienigen dan leken met een of andere reiniginsmiddel en daarna heel goed naspoelen, dan in het zonnetje hangen en ze ruiken weer nieuw!en ze zijn schoon! Laat die wasmachine aljeblieft staan!haha groetjes marielle

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:12

onze wasmachine is heelhuids uit de strijd gekomen hoor Haha!
borstels in orde, machine in orde, alles schoon. In een kussensloop gedaan ja. Maar wel tussen andere spullen zodat het neit zo ramt.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:16

Wasmachine lijkt me echt geen goed idee. ik doe het in heet water met biotex en dan heel goed uitspoelen.. ze komen schoon uit de biotex