Staken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noy1
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Delft

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 21:27

Op weg naar het recreatiegebied waar ik regelmatig rij wil mijn paard niet langs een erf waar nog wel eens veel bedrijvigheid is. Ze is daar eens geschrokken van een vrachtwagen die zijn luchtremmen gebruikte (tsssssss!!)
Ze plant dan haar voeten op de grond en doet geen stap meer voorwaards of achterwaards. Dit is de enige plek waar ze dat doet, verder absoluut geen probleem. Ook niet met vrachtwagens op de weg.
Ik heb al geprobeerd om haar lang stil te laten staan totdat ze het zat is en dan verder (ook geen beweging), ik heb geprobeerd om haar d.m.v. een volte (gedachten afleiden) erlangs te krijgen, daarnaast heb ik het met fysiek en verbaal geweld geprobeerd (daar voelde ik mij bijzonder schuldig door en nog geen stapje..). Huilen De enige manier tot nu toe om haar erlangs te krijgen is ernaast te gaan lopen en er dan weer op te klimmen..... Scheve mond
Als ik naast haar loop loopt ze er wel langs. Ik merk duidelijk aan haar dat ze het echt eng vind dus ze stelt zich verder niet aan ofzo... Wie o wie kan mij vertellen hoe hiermee om te gaan. Ik zou het graag op een paardvriendelijke manier op willen lossen!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:34

Lekker afstappen en er langs lopen en een paar keer met een ander paard erlangs. Eerst jouw paard aan de buitenkant, volgende keer aan de binnenkant en daarna een keer voorop laten lopen. Ze is gewoon erg geschrokken en het zal best slijten. Succes.
Je kan haar natuurlijk ook een keer bij dat erf laten grazen of gewoon een poosje met haar blijven staan daar.

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:09

geen geweld gebruiken. ga gewoon met haar aan de hand er een paar keer langs en probeer het daarna ook als je erop zit kijk of ze zich kan ontspannen terwijl jullie daar zijn. een ander paard voor laten gaan is inderdaad ook een oplossing.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:36

Zou er in eerste instantie zelf ernaast , later als t echt niet lukt,met een ander paard ernaast/voor / achter, net zovaak en langs lopen tot ze het lekker vind.

Probeer in ieder geval zelf niet te spannen als je weer op dat punt bent.
Als ze voelt dat jij t eng vind dan kan je haar niet bijbrengen
dat dat t niet is!Laat haar zien dat jij t niet eng vind.

Misschien mag je , als je het lief vraagt Pling , ook op het erf (naast je paard) zodat ze zelf kan zien dat t erger klinkt dan dat t eng is.

Gewoon vol houden en geen tijdslimiet nemen!
Ze is nou eenmaal geschrokken en moet weer vertrouwen krijgen dat
het niet (zo)eng is, en heeft nou eenmaal tijd nodig ...