[Vd] Te jong of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

[Vd] Te jong of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:15

Mijn shet van 1,5 is nu uitgeroepen tot circuspony. Erg leuk natuurlijk. Overal word er gezegd niet beginnen met vrijheidsdressuur voor 2,5 maar ik ben hier spelenderwijs toch al mee bezig. (niet met knielen, spaanse pas, zitten, enz natuurlijk). Hij gaat zelfs uit zichzelf op zijn skippybal staan. Is dit nu wel of niet slecht


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:23

Je shetje vind ik echt nog erg jong ervoor.
Je kan hem wel laten wennen aan dingen, maar zoals op een skippybal staan is bij mijn weten niet echt goed.
Zijn spieren en botjes zijn nog vollop aan het groeien en om dan al zulke rare fratsen uit te gaan halen vind ik niet een geslaagde actie.

Wel dingen zoals over een kleedje lopen oid. kan je mee beginnen, maar met echt vd zou ik nog wachten tot 2.5/3 jaar

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:37

Op de skippybal staan doet hij in zijn wei. Dat heb ik hem niet geleerd. Ik hem hem geleerd stil te staan, stappen en draven op commando, en hij gaat op een stoepje staan dat iets hoger ligt. Hij komt ook in de wei naar mij toe en blijft dan stil staan.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:42

Zoals Illkah zegt: enkel de basis kan je mss al doen (komen, blijven, staan). Hij is voloop aan het groeien. Als hij het zelf doet, zou ik het niet goed weten ...
Vraag eens aan Dennis, Stef of Pinky_girl Knipoog

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:47

Vooral buigen, knielen, zitten is erg belastend voor botten/gewrichten en spieren. Daar moet je zeker nog mee wachten.
Maar als ik dit zo lees, zijn we eignelijk te laat...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:52

Ik zou de skippybal uit zijn wij halen
Sjonniej:
Volgens mij idd ook ja...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:52

Op de keuring moet hij stil staan en stappen en draven daarom heb ik hem dat al geleerd. En hij moet natuurlijk stilstaan voor de hoefsmid. Misschien haal ik inderdaad wel zijn skippybal uit de wei. Hij heeft speelgoed genoeg. Wel jammer want hij vind de bal erg leuk. Gaat er heel hard mee rondrennen.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 11-05-04 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:54

Daar is ook neits mis mee Karoliena.
Alleen vd is het nog niet goed voor een paardje van zijn leeftijd, hij is nog vollop aan het groeien
Maar met wat je hierboven noemt is helemaal neits mis hoor!
Heb je alleen maar profijt van later

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:12

Mientjeuh schreef:
Vraag eens aan Dennis, Stef of Pinky_girl Knipoog


Ik lijk wel beroemt Bloos .

Ik zou ook voorlopig nog niet echt verder gaan. Stil staan, mee stappen en draven behoord bij mij tot de basis opvoeding van een pony. 'Stay' en volgen behoren bij mij toch al echt tot de VD. Al zijn dit zeker geen oefeningen die kwaad kunnen imo. Je moet natuurlijk met zo'n jonge pony niet dagelijks fanatiek gaan oefenen. Maar als je zo'n pony heel af en toe spelender wijs iets probeer te laten doen is dat echt niet erg.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 21:53

He Dennis en wat vind je van die skippybal dan moet die weg. Hij gaat er niet meedere malen per dag op staan.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:13

Ilkkah schreef:
Daar is ook neits mis mee Karoliena.
Alleen vd is het nog niet goed voor een paardje van zijn leeftijd, hij is nog vollop aan het groeien
Maar met wat je hierboven noemt is helemaal neits mis hoor!
Heb je alleen maar profijt van later


Hier sluit ik me bij aan,

Wij hebben ook een skippybal in de wei liggen veulens/jaarlingen en ook oudere paarden halen daar de raarste capriolen mee uit, moeten hun weten, als het maar niet gevaarlijk wordt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:05

ik vind dat het niet verkeerd doet. zijn idd dingen die erg handig zijn voor later en niet belastend. uh die skippibal. doet hij hetvaak of heel af en toe erop staan? als hij het elke dag wel een keer doet zou ik hem er toch uit halen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:23

Alikesflame schreef:
doet hij hetvaak of heel af en toe erop staan? als hij het elke dag wel een keer doet zou ik hem er toch uit halen.


Ben ik het mee eens!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:46

Hij doet het soms, niet zo vaak.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:02

Vrijheidsdressuur is best leuk, ook met een jong beest, maar je moet inderdaad dan extra goed er op letten dat je hem niet per ongeluk over zijn grenzen duwt. Paarden zijn hebberige beesten die vaak de beperkingen van hun eigen lichaam even vergeten als er een worteltje tussen de voorbenen bungelt, dus overbelasting is iets waar je altijd rekening mee moet houden.

Verder kun je natuurlijk wel de niet-lichamelijke vrijheidsdressuur met hem trainen, als hersengymnastiek. Erg leuk en leerzaam. Daaronder vallen niet alleen de leidoefeningen zoals je die nu al hebt gedaan, maar voor mijn part ook het apporteren, kleuren herkennen, parkeren en noem maar op. Juist zo'n jong beestje heeft erg veel geestelijke energie en vind het heerlijk om uitgedaagd te worden om kleine problemen op te lossen in ruil voor een beloning. Voor zulke oefeningen kun je eens op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/ kijken onder basisoefeningenen inspiratie opdoen.

De beste trainer is niet per definitie een langzame trainer: de beste trainer is een verantwoordelijke trainer.

Veel succes!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:50

xyzutu2 schreef:
Vrijheidsdressuur is best leuk, ook met een jong beest, maar je moet inderdaad dan extra goed er op letten dat je hem niet per ongeluk over zijn grenzen duwt. Paarden zijn hebberige beesten die vaak de beperkingen van hun eigen lichaam even vergeten als er een worteltje tussen de voorbenen bungelt, dus overbelasting is iets waar je altijd rekening mee moet houden.

Verder kun je natuurlijk wel de niet-lichamelijke vrijheidsdressuur met hem trainen, als hersengymnastiek. Erg leuk en leerzaam. Daaronder vallen niet alleen de leidoefeningen zoals je die nu al hebt gedaan, maar voor mijn part ook het apporteren, kleuren herkennen, parkeren en noem maar op. Juist zo'n jong beestje heeft erg veel geestelijke energie en vind het heerlijk om uitgedaagd te worden om kleine problemen op te lossen in ruil voor een beloning. Voor zulke oefeningen kun je eens op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/ kijken onder basisoefeningenen inspiratie opdoen.

De beste trainer is niet per definitie een langzame trainer: de beste trainer is een verantwoordelijke trainer.

Veel succes!


let op je kan een paard niet alleen lichamelijk maar ook GEESTELIJK overvragen dus begin nu nog niet aan wat hier staat. hou het bij wat hij nu kan en ga pas met 2,5 jaar verder.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 18:09

Sinds we spelend wat van deze dingen zijn gaan doen. Gedraagd hij zich wel beter. Het vind het heerlijk om het idee te hebben dat hij aan het werk is. Toen ik zeg maar nog niets met hem deed, was hij een echte hengst. Soms zelf agressief nu hij wat te doen heeft is hij veel rustiger, duidelijk nog hengst maar niet meer agressief. Ik laat hem ook altijd helpen met dingen zoals hooi opruimen, waterbak schoonmaken en vullen., zelf een touwtje vasthouden. Dan is hij gelijk vrolijk. En als hij geen zin heeft kan hij weglopen. Voordat hij het zat is stop ik altijd en gaan we spelen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:25

ja dat is juist goed en leuk om zulke dingen met je pony te doen, dat is ook dan niet voor hem verplicht als hij niet wil doet hij het niet, en kan hij weg lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:29

Inderdaad, als je dwangmiddelen gebruikt of geen inzicht hebt in het leerproces, kan je ook met vrijheidsdressuur een paard overvragen. Maar over het algemeen heb ik het idee dat de jonkies geestelijk al heel wat meer kunnen (en willen!) hebben dan we ze gemiddeld aan uitdagingen aanbieden. Ik heb ook een hengstje onder mijn hoede gehad en die werd ook echt aanmerkelijk vredelievender als je even met hem gespeeld had. Ik heb het idee dat beloningen verdienen ze een bepaald gevoel van eigenwaarde geeft, waardoor ze wat zelfverzekerder worden en zich minder af hoeven te reageren om een gevoel van eigenwaarde af te dwingen.

Maar dan heb ik het dus ook over het echt in vrijheid trainen, met aan paard dat los rondloopt (liefst zelfs zonder halster) en echt vrij is om te doen wat hij wil, weg te lopen als hij het niet meer ziet zitten. Dan is het pas echt vrijheidsdressuur, en kun je weinig meer fout doen.


bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:12

ik denk niet dat het echt erg is maar als hij/zij geen zin meer heeft gewoon stoppen en niet dwingen alleen als ie het leuk vind en rustig aan is nog best jong

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:14

Het beste wat je eens kunt doen is hem vakantie geven. Met zoveel mogelijk pony's in de kudde en laat hem eens echt een pony zijn, geen circusartiest! Daar heeft hij niet om gevraagd.....

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:19

las hij het nou LEUK vindt

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 09:05

LuvdaTossa schreef:
Het beste wat je eens kunt doen is hem vakantie geven. Met zoveel mogelijk pony's in de kudde en laat hem eens echt een pony zijn, geen circusartiest! Daar heeft hij niet om gevraagd.....


Dat doet hij uit zichzelf zoals ik al gezed heb. Hij vind het hel erg leuk en ik vraag geen moeilijke dingen van hem. Hij is in het semi wild opgegroeid. Hij heeft alleen mensen van veraf gezien totdat hij bijna een jaar was en bij mij kwam. Ik kan hem geen vakantie in een kudde geven. Hij is erg happy in zijn wij en gedraagd zich echt nog wel als een paard ondanks dat hij alleen staat. Dus hij is heus is niet verpest.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:09

neej als hij het leuk vind en al sje hem niet dwingt wat boet dat dan tog?
als jij iets leuk vind doe je het tog ook!:D

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:19

Blijven die skippyballen leven bij jullie dan?
Bij ons gaan ze nooit langer mee dan een week......

Om hem verder dan volg , stay ,stap ,draf(niet te vaak) te trainen vind ik m te jong > Maar als ik het goed begreep doe je dat ook niet.

T lijkt me als de ponny uit zichzelf , spelenderwijs , met dat ding bezig is dat je zelf moet bepalen of hij er veilig genoeg mee omgaat.
(je geeft n kleuter ook geen gevaarlijk speelgoed toch??)

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers